user icon

Oververhitting lag ten grondslag aan uitvallen Vettel en Grosjean

  • Gepubliceerd op 29 jun 2012 08:20
  • comments 12
  • Door: Rob Veenstra
Motorleverancier Renault heeft het eerste deel van de vraag waarom Sebastian Vettel en Romain Grosjean het einde van de Europese Grand Prix niet haalden beantwoord. De alternators op de motoren raakten te heet. Wat daar de oorzaak voor was is echter nog niet duidelijk.

Renault Sport F1-directeur Rob White legt uit: "We hebben de onderdelen grondig onderzocht, maar nog geen precieze aanleiding voor het falen gevonden. We voeren tests op de dynamo in Viry uit om de omstandigheden na te bootsen en onze bevindingen te controleren."

"We hebben bewijs dat de alternator bij Sebastian al voor de safety car-periode kuren vertoonde. De neutralisatie verlengde in feite nog het leven in die auto. Terug op snelheid speelde het probleem van oververhitting weer op, met een bekend resultaat. Bij Grosjean dook het mankement heel plotseling op."

"We kijken naar diverse oplossingen. De eerste is om een heel andere batch aan alternators te gebruiken op Silverstone, of een iets ander ontwerp. We denken ook aan de inzet van oudere alternators, die uit 2011. We werken samen met onze partners om wellicht mechanische oplossingen voor de koeling te introduceren."

"We evalueren tevens het aanraden van minder scherpe engine maps om minder van de motor te vergen. Al die opties bestuderen we tussen nu en Silverstone en na de vrije trainingen op vrijdag weten we of extra maatregelen moeten treffen."

Reacties (12)

Login om te reageren
  • M Benz

    Posts: 1.152

    als ook engine mapping een oorzaak kan zijn heeft dat (denk ik) meteen consequenties voor de race en quali pace van red bull............ben benieuwd hoe dan de volgende race de verhoudingen zijn... !

    • + 0
    • 29 jun 2012 - 09:07
  • Las op een technisch forum dat Renault luchtgekoelde alternators gebruikt, waar Ferrari en Mercedes bijvoorbeeld watergekoelde gebruiken.

    Hopen op lekker warm weer dan maar komende races ;)

    • + 0
    • 29 jun 2012 - 10:08
    • Sparrow

      Posts: 3.592

      Gelukkig dat ze dan naar Engeland moeten.... dus... ;)

      • + 0
      • 29 jun 2012 - 10:50
    • banton

      Posts: 111

      Volgende race in Engeland waterkoeling genoeg (-;

      • + 0
      • 29 jun 2012 - 11:07
  • KensiB

    Posts: 931

    Ik hoop dat zij snel de oplossing vinden voor de koeling, kan Vettel tenminste weer scoren en Grosjean ook een keer op het prodium komt. Zal voor Lotus een opsteker wezen.

    • + 0
    • 29 jun 2012 - 10:51
  • welke site heeft nu gelijk?

    Onderzoek
    Uit nader onderzoek is gebleken dat bij de auto van Vettel een hulpaggregaat oververhit is geraakt. Dat aggregaat komt niet bij de Franse motorbouwer vandaan, maar bij een Italiaanse toeleverancier.

    • + 0
    • 29 jun 2012 - 11:26
    • Magneti marelli maakt de alternators.

      • + 0
      • 29 jun 2012 - 11:40
  • CaptNemo

    Posts: 52

    Las ook ergens dat een journalist langs de baan hoorde dat de RB in de bocht on-throttle bleef. Speculaties over toch een blown diffuser, maar is een zij-effect een hetere alternator?

    • + 0
    • 29 jun 2012 - 11:27
    • Ik dacht ook al zoiets op TV te horen! Strax nog een keer opzoeken op youtube, het kan natuurlijk ook aan me zelf liggen.

      • + 0
      • 29 jun 2012 - 14:55
    • Kinzz

      Posts: 46

      Ik keek de F1 ook en bij elke bocht met Vettel in beeld hoorde je een \"blown-diffuser\" achtig geknetter door de surround. Gezien de berichtgeving voor Valencia, dat redbull een update mee had voor meer stabiliteit aan de achterzijde, en de spontane opleving van Vettel dit weekend is dat t eerste waar ik aan dacht.

      • + 0
      • 29 jun 2012 - 17:11
    • Niet alleen de RBR ook de McLaren.

      • + 0
      • 29 jun 2012 - 17:26
  • Calvinh

    Posts: 2.263

    Dus... het zou, als het warm is in Silverstone volgende week, weer kunnen gebeuren?

    • + 0
    • 30 jun 2012 - 10:44

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Frankrijk
  • Geb. datum 17 apr 1986 (35)
  • Geb. plaats Geneve, Frankrijk
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar