user icon

Susie Wolff: "Binnen tien jaar vrouwelijke coureur in Formule 1"

  • Gepubliceerd op 07 jun 2012 12:11
  • comments 12
  • Door: Rob Veenstra
Een vrouwelijke coureur zal binnen de komende tien jaar het mannenbolwerk Formule 1 binnen dringen. Dat denkt Susie Wolff, sinds dit jaar als testrijder verbonden aan Williams. De Schotse is eveneens actief in de toerwagenklasse DTM.

Wolff vertelde aan BBC Sport: "Het gaat vroeg of laat gebeuren dat een vrouw haar kans grijpt in de Formule 1. Zeker in het komende decennium. In deze wereld bestaan veel vooroordelen, maar dat is aan het veranderen en langzaam maar zeker komen steeds meer vrouwen door."

"Een van de teams moet gewoon eens een keer een gok wagen en een vrouw een racestoeltje geven. Veel mensen in de Formule 1 hopen daar op. Zodra een vrouw voor langere tijd de kans krijgt opent dat de deur voor navolging."

"Het is wel belangrijk dat wanneer een vrouw de Formule 1 haalt, dat op waarde en kwaliteit gebeurt. Niet omdat ze een vrouw is, dan houdt ze niet lang stand. Je moet goed genoeg zijn, anders zal het verblijf in de Formule 1 van korte duur zijn."

Zelf ruikt ze bij Williams aan het echte werk. Wolff: "Frank Williams heeft me een kans gegeven en het is aan mij om daar het meeste van te maken. Ik ben nog ver verwijderd van een racestoeltje. Ik moet eerst het respect van het team verdienen en ze laten zien waartoe ik in staat ben."

Reacties (12)

Login om te reageren
  • Stri

    Posts: 2.398

    Beetje raar statement. Eerst zegt ze dat een f1 team gewoon de gok moet wagen om een vrouw een kans te geven en vervolgens zegt ze dat dit wel op kwaliteit moet gebeuren. Misschien komt het niet in haar op dat vrouwen geen kans krijgen omdat er op dit moment geen vrouw is die goed genoeg is. Vrouwen hebben gewoon een fysiek nadeel, hoe je het ook wendt of keert. Ik zie het niet zomaar gebeuren.

    • + 0
    • 7 jun 2012 - 12:16
  • Onder welke steen komt Susie vandaan? Er zijn allang vrouwen in de Formule 1 actief geweest! Vijf maarliefst. Lella Lombardi haalde ooit zelfs een halve punt (Spanje 1975).

    • + 0
    • 7 jun 2012 - 12:36
  • Dat bij Williams is gewoon tbv de marketing.. dat was al bekend.

    En zodra er een vrouw is die zich opklimt in de klasses en door de F1 teams goed genoeg wordt bevonden, dan zal die vanzelf instromen.. Maar daar zijn voorlopig geen grote kansen in volgens mij.

    • + 0
    • 7 jun 2012 - 13:34
  • James

    Posts: 1.652

    Heb in de Superleague eens een vrouw aan het werk gezien, maar zij werd echt hopeloos voorbij gereden.

    Ik denk dat vrouwen sowieso te kort komen op het hoogste niveau, en dat is niet slecht bedoeld. F1 rijders zijn algemeen of allround gezien misschien wel de beste sporters van de planeet. (zie maar dat tv programma van vroeger)

    • + 0
    • 7 jun 2012 - 13:40
    • AtteH

      Posts: 1.441

      En dan moet je na gaan dat die vrouw nu ook in de F1 zit, gelukkig wel als \'testrijder\' van het net zo hopeloze Marussia, maar toch!

      De beste vrouw in een Formule klasse is denk ik wel de Britse Alice Powell, deze meid kan redelijk goed meekomen met de heren in de GP3 en doet het beter dan de andere twee dames! (Alleen zien die andere twee dames er wel stukken beter uit...)

      • + 0
      • 7 jun 2012 - 13:53
  • BMRacing

    Posts: 58

    Vrouwen in racen is leuk, maar laten we eerlijk zijn Susie rijdt in DTM ook alleen achterin.... Denk niet dat de meeste renstallen hierop zitten te wachten..

    • + 0
    • 7 jun 2012 - 14:09
    • Met Rahel Frey ook niet echt vlotte dame.

      • + 0
      • 7 jun 2012 - 15:37
  • Vrouwen in de racerij, dat zal nooit een groot succes worden als ze tussen de mannen rijden. Dat is mijn mening. En dat geldt niet alleen in de racerij, maar bij zowat alle sporten.

    • + 0
    • 7 jun 2012 - 17:49
  • M Benz

    Posts: 1.152

    Ik denk dat het fysiek te zwaar is voor een vrouw om op dit niveau mee te kunnen komen.
    F1 coureurs staan bijna bovenaan zo niet aan de top als het gaat om fysieke kracht en uithoudingsvermogen.
    Wellicht zou het kunnen als de races korter worden en de circuits anders zijn, minder veeleisend op fysiek gebied. Maar ik denk niet dat het wat gaat worden.
    Waarom is het dan nl. niet al lang gebeurt, een echt succesvolle vrouwelijke F1 coureur???

    • + 0
    • 7 jun 2012 - 19:54
  • jderp

    Posts: 445

    BWHAHAHAHAH gelooft ze zelf in dat sprookje? Vrouwen rijden geen deuk in een pakje boter dus de enige manier waarop dit gaat gebeuren is met een grote zak met geld en omdat het waarschijnlijk een commercieel succesje zal zijn zoals met dingetje Patrick.

    • + 0
    • 7 jun 2012 - 20:10
    • Danica heeft wel een overwinning behaald... is geen topcoureur.. maar ze is een goede middenmoter in Amerika... zie haar idd geen F1 rijden.. maar ze is wel meer dan een commercieel succesje..

      • + 0
      • 8 jun 2012 - 09:24
  • BMRacing

    Posts: 58

    Zij is ook alleen testcoureur omdat haar man aandelen van Williams bezit. En wat stelt tegenwoordig testcoureur voor 1 of 2 demonstraties geven per jaar....

    • + 0
    • 7 jun 2012 - 23:07

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 6 dec 1982 (38)
  • Geb. plaats Oban, Groot Brittannië
  • Gewicht 53 kg
  • Lengte 1,68 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar