Meningen Renault verdeeld over nieuwe kwalificatie

  • Gepubliceerd op 24 mei 2005 19:18
  • 0
  • Door: Tim Wijen
De meningen binnen het kamp van Renault over de nieuwe opzet van de kwalificatie, die zal beginnen vanaf de Grand Prix van Europa van aankomend weekend, zijn verdeeld. Zo laat Giancarlo Fisichella weten dat hij ziet dat het team er niet beter van wordt, terwijl teamgenoot Fernando Alonso het juist wel goed vind dat er iets veranderd.

Giancarlo Fisichella vertelt: “Als je kijkt naar de competitiedrift, dan denk ik dat we een klein beetje bestraft worden met dit systeem. Het andere systeem was goed voor de teams die een sterke bolide hadden en in staat waren om dit te laten zien door goed te presteren in beide sessies – we hebben met de R25 een goede wagen in huis, dus het twee maal kwalificeren heeft ons zeker geholpen in de eerste races. Als ik naar het geheel kijk, dan heb ik eigenlijk toch geen grote problemen met de verandering – het is gelijk aan hoe we vorig seizoen kwalificeerde, dus het is voor niemand een onbekende stap.”

De Spaanse teamgenoot van de Italiaanse coureur verwelkomt de verandering echter met open armen, al is hij er nog niet helemaal zeker van. Volgens hem is het een stap in de goede richting, omdat het voor iedereen hetzelfde is, en daarvoor voor iedereen eerlijk is. Toch ziet hij wel in dat een slechte race tweemaal wordt bestraft.

Alonso zei: “Ik denk dat er positieve en negatieve punten aan het nieuwe systeem zitten. Het is goed om de kwalificatieposities te weten op de zaterdag, dus dat is zeker een verbetering. Aan de ander kant moeten we vertrouwen op de positie van de vorige race om de startvolgorde te bepalen – wat betekend dat je zal worden bestraft bij een slechte race door eerder naar buiten te moeten bij de volgende race. Dat betekend dat je constant moet blijven in je raceprestaties – wat iets is waar we altijd al op richten. Het grootste punt is dat het systeem hetzelfde is voor iedereen, dus zo lang het eerlijk is, ben ik er blij mee.”

Ook Pat Symonds van het Franse team liet weten de regels met open arm te ontvangen: “Ik denk dat deze eenmalige kwalificatie een logische compromis is voor de rest van het seizoen. Natuurlijk was het publiek verward met het andere systeem, en je weet dat het resultaat van de kwalificatie nu ook veel beter is voor de media – de kranten van zondag en de televisiezenders kunnen de fans een mening verkondigen, over wat er gaat gebeuren in de race, die nog ergens op gebaseerd is. Als je kijkt naar de strategie, dan zal je zien dat de nieuwe opzet niet veel aan de strategie zal veranderen. Omdat we ongeveer terug gaan naar de opzet van vorig seizoen, wil nog niet zeggen dat onze strategieën ook op die van 2004 gaan lijken.”

Reacties (0)

Login om te reageren

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Land Spanje
  • Geb. datum 29 jul 1981 (44)
  • Geb. plaats Oviedo, Spanje
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar