Domper voor F1-fans: Gratis Viaplay-alternatief verplicht op zwart

De Grand Prix van Monaco is aankomend weekend toch niet gratis te zien in Nederland. Gisteren werd bekend dat RTL Duitsland de kwalificatie en de race gratis gaat uitzenden, wat ook voor Nederlandse fans een uitweg vormt. Na aandringen van de FOM en Viaplay is er echter ingegrepen: RTL Duitsland gaat tijdens de F1-race in Nederland op zwart.

RTL Duitsland vormde jarenlang een gratis alternatief voor Nederlandse F1-fans. De zender maakt bij veel providers onderdeel uit van het standaard zenderpakket, en is daarom voor iedereen te zien. Nu RTL voor dit jaar weer een sublicentie heeft bemachtigd, leek het voor aankomend weekend weer een gratis optie te zijn voor de fans. TotaalTV meldt nu echter dat Nederlandse providers de zender tijdens de race op zwart moeten zetten.

Wat gaat er nu gebeuren?

TotaalTV meldt dat de providers dit moeten doen na aandringen van de FOM en Viaplay. Dat betekent dat onder meer Ziggo en KPN aankomend weekend RTL Duitsland tijdelijk moeten blokkeren, de RTL Group zou dit zelf aan de providers hebben gevraagd. De uitzendrechten liggen in Nederland immers exclusief bij Viaplay, en hier wordt nu voor het eerst streng op gehandhaafd.

In de afgelopen jaren was dit niet het geval tijdens de races die RTL uitzond. De Grand Prix van Las Vegas was vorig jaar bijvoorbeeld 'gewoon' in Nederland te volgen bij de Duitse zender. Volgens TotaalTV wil de RTL Group, dat recent Sky Deutschland overnam en daarmee de Duitse rechten in handen kreeg, nu beter de afspraken gaan handhaven.

Hoe is RTL wel te ontvangen?

Voor veel Nederlandse fans is dit een domper, maar er zijn nog steeds alternatieven voor Viaplay en F1 TV Pro. Zo is RTL Duitsland via de Astra1-satelliet ongecodeerd te ontvangen, aangezien het blokkeren van het signaal via deze manier technisch niet mogelijk is.

Het komt wel vaker voor dat er bij sportwedstrijden wordt ingegrepen door de uitzendgemachtigde partij. Het is echter de eerste keer dat dit gebeurt bij de Formule 1, en dat is opvallend.

De frustratie over Viaplay

Viaplay heeft sinds 2022 de uitzendrechten van de Formule 1 in Nederland in handen. In de eerste jaren ontvingen ze veel kritiek vanwege de slechte streams en het commentaar, maar die verhalen zijn in de afgelopen jaren wat weggezakt. Wel vormt de prijs voor veel fans nog steeds een obstakel, en het feit dat er een pakket mét reclame wordt aangeboden, zorgt nog steeds voor frustratie.

Een alternatief voor Viaplay

Een alternatief voor Viaplay in Nederland is F1 TV Pro, wat eigendom is van de Formule 1. Ook voor deze dienst moet men betalen, maar dan kan er wel worden gekozen voor verschillende talen commentaar en kan men oude races terugkijken.

Ja ze kunnen niet snel genoeg opflikkeren.

  • 17
  • 4 jun 2026 - 09:31

Reacties (52)

Login om te reageren
  • AUDI_F1

    Posts: 3.886

    de echte fan heeft een abonement en kijkt via zijn eigen kanaal. Deze reclame met F1 beelden zender kwam even om de hoek kijken.

    • + 5
    • 4 jun 2026 - 07:46
    • Welnee, de echte fan keert deze geldklopperij de rug toe.
      Ga naar een sportcafe of kijk gewoon de samenvatting op Youtube. Of get a life.

      • + 13
      • 4 jun 2026 - 09:58
    • Snork

      Posts: 22.642

      Ok Regenrace. Dus omdat ik een F1TV abonnement heb, ben ik geen echte fan? Prima.
      En aangezien jij hier regelmatig reageert op F1 en de indruk wekt dat jij ook F1 races kijkt, ben jij dus geen echte fan en moet je iets leuker gaan doen met jouw leven. Ik volg gewoon jouw woorden hier.

      • + 7
      • 4 jun 2026 - 10:37
    • Nee zeiksnork, dit is alleen een beetje tegengas omdat iemand anders meent te weten wat de 'echte' fan wel of niet doet.

      • + 11
      • 4 jun 2026 - 11:25
    • Snork

      Posts: 22.642

      zeiksnork...?
      Jezelf niet te veel laten kennen hé?
      Het is veel zure regen met jou.

      • + 4
      • 4 jun 2026 - 11:36
    • Een slimme fan kijkt via iptv

      • + 9
      • 4 jun 2026 - 12:28
    • @Aajd Deze IPTV?
      www.totaaltv.nl/ni(...)2Fwww.google.com%2F

      • + 0
      • 4 jun 2026 - 14:30
    • @Regenrace, bij mij werkt het nog steeds vlekkeloos

      • + 1
      • 4 jun 2026 - 14:40
  • Rocks

    Posts: 1.096

    De reclame gaat op zwart 😎

    • + 4
    • 4 jun 2026 - 08:12
    • F1jos

      Posts: 5.375

      Zwart kijkers on the rocks.

      • + 1
      • 4 jun 2026 - 10:31
    • en als collateral damage ook de sporadische F1 flitsen

      • + 0
      • 4 jun 2026 - 11:15
  • Yep, da's een groot gemis voor al die potentiële kijkers dat ze nu de polonaise van het jaar a.s. zondag moeten missen.

    • + 4
    • 4 jun 2026 - 08:13
    • Joeppp

      Posts: 8.660

      Als het schlagerfestival s-octends maar wel te zien is; ik kan niet de zondag beginnen zonder lange tafels met bier erop.

      • + 5
      • 4 jun 2026 - 08:32
    • nee Joeppp je bedoeld ZDF-Fernsehgarten mit Thomas Gottschalk, kijken zondag, optreden van de legendarische Dennie Christian met z'n grote hit Rosamunde! Bij mij staat de Krombacher al koud!

      • + 3
      • 4 jun 2026 - 08:37
    • Joeppp

      Posts: 8.660

      Was dat ZDF? Allemaal top kanalen daar in die heimat!

      • + 3
      • 4 jun 2026 - 08:53
    • Rosamunde was een grote hit van Peter Alexander....

      • + 2
      • 4 jun 2026 - 09:42
    • Ik kijk alleen naar de Duitse WDR....met het mooiste muziekprogramma wat er is....Rockpalast met de meest legendarische optredens van de beste bands.

      • + 5
      • 4 jun 2026 - 09:57
    • @Rambo
      Heb het even nagezocht (liever gezegd AI), het origineel was van Jaromír Vejvoda, uitgebracht als Tsjechisch polka nummer, Alexander had er later een bescheiden succesje mee, maar Dennie Christian scoorde met Rosamunde een echte hit, zowel in DE als BE en NL. Conclusie Dennie is 'n eindbaas en Alexander een tja... die niet.

      • + 2
      • 4 jun 2026 - 10:20
    • Snork

      Posts: 22.642

      Ik vond "Hoeba Hoeba Hop Hop" van de Dennie Christian echt van extreem hoog niveau. Maar toen was ik 3 jaar oud ofzo, dus alles was nog boven mijn pet toen, behalve mijn cavia.

      • + 4
      • 4 jun 2026 - 10:40
    • Hield jij je Cavia toen onder jouw pet?

      • + 2
      • 4 jun 2026 - 10:42
    • Snork

      Posts: 22.642

      Ja, maar het was wel een klein petje.

      • + 2
      • 4 jun 2026 - 10:51
    • @Snork, aardig liedje maar niet van niveau Arie Ribbens met Brabantse Nachten Zijn Lang

      • + 1
      • 4 jun 2026 - 10:51
    • Olav Drol

      Posts: 649

      Gebietst van het duitse 'Kreuzberger nachte sind lang', waarmee de cirkel met onze oosterburen weer rond is.

      • + 1
      • 4 jun 2026 - 11:32
    • Potver ook m'n grote idool Arie blijkt 'n copycat, waar moet het naartoe met deze wereld..

      • + 2
      • 4 jun 2026 - 12:36
    • Of nog beter dan trekken we gewoon Mosh ff uit de ouwe doos, gepresenteerd door Sabine Claassen volgens mij was ze van holy moses orkesten en heeft nog een keer half naakt stennis lopen schoppen backstage by doa

      • + 0
      • 4 jun 2026 - 15:34
    • Snork

      Posts: 22.642

      Halfnaakt? Daar doe ik het niet voor. Dan klik ik toch weer even op dat openstaande tabblaadje in mijn internetbrowser.

      • + 1
      • 4 jun 2026 - 17:08
  • ik kan mooi kiezen, F1 kijken via F1TV, en als ik per sé F1 wil zien met ellenlange reclameblokken (en natuurlijk Formel Eins bei RTL mit affentittengeile Krombacher) dan kijk ik canal digitaal, laat nog wel weten wat ik doe...

    • + 3
    • 4 jun 2026 - 08:14
    • Rocks

      Posts: 1.096

      Ik kan ook kiezen
      Sky uk
      Wow sky De
      Rtl De
      Rtbf Be
      Servus
      Viasnee met of zonder reclame
      Dazn
      Espn
      Enz enz 😎

      • + 2
      • 4 jun 2026 - 08:45
    • Ik kijk weer GRATIS bij mijn knappe buurvrouw: Leuk, gezellig, lekker en opwindend. De tv laten we overigens uit...

      • + 9
      • 4 jun 2026 - 09:09
    • Snork

      Posts: 22.642

      Vergeet niet af en toe de schoonmoeder te voeren.

      • + 1
      • 4 jun 2026 - 10:41
  • @bsurd

    Posts: 41

    Eigenlijk bizar, want je betaald voor deze zenders in je provider abbo. Nu gaat dat tijdelijk op slot omdat Via play hier op tegen is.

    • + 12
    • 4 jun 2026 - 08:54
    • JPfx

      Posts: 451

      Feitelijk ligt het anders: RTL Duitsland heeft GEEN licentie voor Nederland. Dus RTL Duitsland mag dit niet uitzenden in Nederland. Dat heeft verder niets te maken met je provider. Dat is nu eenmaal het gevolg van de versnipperde licentiemodellen. Niet leuk, wel realiteit.

      • + 6
      • 4 jun 2026 - 09:23
    • Klopt helemaal @JPfx. De verantwoordelijkheid ligt bij RTL Deutschland.
      Zij horen een geoblock te gebruiken, want ze mogen alleen in Duitsland de F1 uitzenden, net als SKY Engeland doet. Hun berichten op social media bv zit ook een geoblock op en is alleen in Engeland te bekijken. Net als de uitzendingen.

      • + 0
      • 4 jun 2026 - 10:23
    • Maar ze willen het niet zelf doen en vragen de Nederlandse providers hun probleem op te lossen

      • + 0
      • 4 jun 2026 - 11:19
    • Met een satelliet ontvanger is het waarschijnlijk wel gewoon te zien dan.

      • + 0
      • 4 jun 2026 - 23:12
  • Het is Monaco. Dus treintje rijden en niet meer als dat.
    Het is geen f1 race. Maar meer laten zien dat we in hun eigen stad kunnen rijden.
    Dus de meeste missen niks.

    Tot heden 1x leuke race gezien dit seizoen. Rest was het verschil te groot tussen de rijders Dus voor kijkers heel stuk minder leuk.

    Op dit moment ben ik ook bang dat als f1tv pro op zwart gaat door viaplee. We Dus stoppen met f1 kijken.

    • + 2
    • 4 jun 2026 - 08:58
    • Patrace

      Posts: 6.764

      Waarom zou F1 TV Pro op zwart gaan? Dat zijn ook rechtenhouders en is een alternatief voor Viaplay voor de liefhebbers die meer F1 video content willen zien dan VIaplay aanbiedt.

      Overigens is het mooiste van de Monaco GP de kwalificatie. De race is doorgaans inderdaad een optocht. Tenzij het regent, dan kan het nog wel spectaculair worden.

      • + 2
      • 4 jun 2026 - 11:41
    • Is in Engeland al altijd zo geweest,maar F1TV werkt samen met Viaplay dus dat gaat niet gebeuren.
      Als je een Viaplay abonnement hebt krijg je ook F!TV

      • + 0
      • 4 jun 2026 - 23:13
  • De 24 uur van de Nürburgring was prima te volgen in het donker, maar bij de f*cking Formule 1 moeten ze weer moeilijk doen...

    • + 1
    • 4 jun 2026 - 09:06
  • JPfx

    Posts: 451

    Onderhand wordt het VIAplay bashen wel een beetje vermoeiend...

    • + 5
    • 4 jun 2026 - 09:24
    • Ja ze kunnen niet snel genoeg opflikkeren.

      • + 17
      • 4 jun 2026 - 09:31
    • Patrace

      Posts: 6.764

      @Polleke: want?
      Wat hebben ze misdaan?

      En wie zou het dan moeten aanbieden, volgens jou?
      Want denk niet dat een andere aanbieder het opeens gratis gaat aanbieden. De kosten moeten immers toch worden betaald uit de abonnementskosten. Dus of je een abo op Viaplay neemt of bij een andere partij, is feitelijk lood om oud ijzer.

      Alleen kun je wat zeggen over de kwaliteit van de programma's, maar daar heb ik geen mening over, want ik heb nog nooit naar Viaplay gekeken.

      • + 2
      • 4 jun 2026 - 11:45
    • Waren ze hier voor Max ook?
      Heb heel mijn leven gekeken meestal gratis en nu komen ze even uit Scandinavie ons uitwringen omdat we toevallig een wereldkampioen hebben.Wewwezen en rap.

      • + 0
      • 4 jun 2026 - 23:05
    • Patrace

      Posts: 6.764

      Was de GP van Zandvoort er ook in de 40 jaar voor dat Max zo populair was?
      Dus dan vind je het vast ook belachelijk dat ze terug op de F1 kalender zijn gekomen de afgelopen jaren.

      Viaplay is een business en door de opkomst van Max en populariteit van F1 in Nederland was het voor hen interessant om de rechten te kopen omdat ze daar kansen zagen. Dat is niet anders dan Ziggo deed. Alleen doet VIaplay het in een ander format. Jij denkt toch niet dat als Ziggo de rechten had behouden dat het dan gratis was aangeboden? Die investering moet toch ergens worden terugverdiend, ook voor Ziggo.

      • + 0
      • 5 jun 2026 - 09:50
    • Nou hoop dat je gelukkig bent met die zakkenvullers dan,hier gaat de vlag uit als het zooitje failliet gaat in ieder geval.
      En zie totaal niet wat het verband met Zandvoort is eigenlijk.

      • + 0
      • 5 jun 2026 - 14:38
  • Ik snap het probleem van Viaplee niet.
    Kijkers die geen abbo willen kopen als RTL in de lucht is, doen dat ook niet als de zender op zwart gaat.
    Viaplee lijdt er dus nauwelijks tot geen verlies op, als ze het wel toestaan.

    • + 6
    • 4 jun 2026 - 09:46
    • Precies en al zeker niet voor Monaco een reuze arrogante opstelling ,zoals ze al vanaf dag een gedaan hebben.

      • + 0
      • 4 jun 2026 - 23:06
  • Mooi ruk dit, nu mis ik al die dorstmakende bier reclames godnondeju!

    • + 3
    • 4 jun 2026 - 09:49
  • Omdat de F1 reglementen niet meer te volgen zijn is met algemene instemming besloten om nu hetzelfde te doen met de TV-rechten.

    • + 0
    • 4 jun 2026 - 12:35
    • In Engeland was dit altijd al daar is ook F1TV geblokkeerd.

      • + 0
      • 4 jun 2026 - 23:07

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ESGrand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
Bekijk volledige kalender
show sidebar