Viaplay in de problemen: F1-race in Monaco gratis te zien in Nederland

De Grand Prix van Monaco is aankomend weekend gratis te zien bij de Duitse zender RTL, en hier kunnen de Nederlandse fans ook van profiteren. De Duitse zender kondigde vandaag aan dat ze zullen afreizen naar Monaco en dat ze zowel de kwalificatie als de Grand Prix zullen uitzenden op het open net.

De Formule 1 is in Nederland al jaren verdwenen achter de betaalmuur. Streamingdienst Viaplay heeft sinds 2022 de uitzendrechten in handen, maar hiervoor moet men flink in de buidel tasten. F1 TV Pro vormt een alternatief voor Viaplay, maar ook voor dit platform moeten de fans betalen. Jarenlang vormde de Duitse zender RTL een gratis alternatief voor de Nederlandse F1-fans. RTL maakt onderdeel uit van het standaardpakket van veel Nederlandse providers.

Sublicentie is binnen

RTL verloor een paar jaar terug hun uitzendrechten, maar ze kregen wel een sublicentie in handen. In Duitsland wordt de Formule 1 nu uitgezonden door Sky Sports, maar deze zender werd recent overgenomen door het moederbedrijf van RTL. Hierdoor leek de weg open te liggen voor een comeback van de Formule 1 op het open net, maar dat bleek ingewikkelder dan gedacht. Nu is de sublicentie echter rond, en zal RTL aankomend weekend de Grand Prix van Monaco uitzenden.

Welke sessies zijn er te zien?

De Duitse zender laat weten dat ze zowel de kwalificatie als de Grand Prix zullen gaan uitzenden, en beide sessies zullen te zien zijn op het open net. Dat betekent dus dat de Nederlandse F1-fan hiervan kan meeprofiteren, en een gratis alternatief heeft om naar het spektakel in Monaco te kijken. De Duitse zender zendt wel reclames uit tijdens de sessie, maar dat neemt niet weg dat alles uitgebreid te volgen is op televisie.

Wat gaat RTL doen?

De uitzending omtrent de kwalificatie op zaterdag begint om 15:15, en RTL zal een uitgebreide voorbeschouwing verzorgen. Op zondag begint de uitzending al om 13:30, en RTL komt dan met een uitgebreide voor- en nabeschouwing. Het is de eerste keer sinds de Grand Prix van Las Vegas van vorig jaar dat RTL weer een Grand Prix zal gaan uitzenden.

Het commentaar bij RTL Deutschland is weer in handen van Heiko Wasser en oud-coureur Christian Danner. De bekende pitreporter Kai Ebel zal aanwezig zijn in Monaco om vanaf locatie voor interviews en achtergrond te zorgen.

Kansen voor Nederlandse fans

Voor de Nederlandse fans is dit de eerste kans van het jaar om gratis naar een F1-race te kijken via de televisie. Of RTL nog meer races gratis gaat uitzenden, is nog niet helemaal duidelijk. Wie toch bij Viaplay naar het raceweekend in Monaco wil kijken, kan rekenen op een uitgebreide voor- en nabeschouwing en commentaar van Nelson Valkenburg en Melroy Heemskerk.

Het feestje gaat echter niet door, want Viaplay en de FOM hebben ervoor gezorgd dat RTL tijdens de race op zwart gaat in Nederland.

Beamer

Posts: 1.885

Het is andersom, RTL heeft een reclameprogramma met af en toe flitsen F1 ertussendoor.

  • 21
  • 3 jun 2026 - 11:10

Reacties (35)

Login om te reageren
  • Dankzij Fräulein Mitgroßentitten aus Oberschleißheim, de woordvoerster van RTL Duitsland, wist ik het als eerste!

    • + 8
    • 3 jun 2026 - 10:10
    • The Wolf

      Posts: 978

      “Formel 1 bei RTL. Mit Krombacher”
      Ja, affentittengeil! RTL, früher bekannt als RTLplus durch Tutti Frutti.

      • + 7
      • 3 jun 2026 - 10:40
    • Und während der Werbepausen bumsen mit Fräulein Mitgroßentitten aus Oberschleißheim, die Sprecherin von RTL Deutschland...

      • + 3
      • 3 jun 2026 - 10:52
  • Als men liever naar de Duitse RTL kijkt met volop recl*me ertussen door moet men dit vooral doen....ik geloof niet dat Viaplay nu in zak en as zit.
    Ikzelf betaal liever 60 penningen zodat ik zonder recl*mes kan kijken.

    • + 6
    • 3 jun 2026 - 10:24
    • Beamer

      Posts: 1.885

      Het is andersom, RTL heeft een reclameprogramma met af en toe flitsen F1 ertussendoor.

      • + 21
      • 3 jun 2026 - 11:10
    • AUDI_F1

      Posts: 3.847

      De omschrijving reclame met wat F1 beelden past er heel goed bij.

      • + 4
      • 3 jun 2026 - 16:31
  • Waarom zou Viaplay hierdoor in de problemen komen? Mensen die via Viaplay/F1TV
    kijken middels een abonnement gaan echt niet naar RTL kijken.

    • + 12
    • 3 jun 2026 - 11:15
    • JPfx

      Posts: 451

      Inderdaad. Wat weer een sensatiekop die echt helemaal nergens op slaat... Fijn voor de mensen die anders via een dubieuze stream kijken, maar voor Viaplay maakt het echt geen enkele donder uit.

      • + 9
      • 3 jun 2026 - 12:30
    • Nu maar hopen dat Viaplay een keer een advocaat op een zeker medium afstuurt.

      • + 1
      • 3 jun 2026 - 14:04
    • Snork

      Posts: 22.587

      Dit is een laag niveau klikkerdeklik-titel.

      • + 7
      • 3 jun 2026 - 17:00
    • Illym3ns

      Posts: 232

      @Snork, de zoveelste van deze schrijvert...

      • + 4
      • 3 jun 2026 - 20:36
    • Viaplay de grond in trappen schijnt erg goed te voelen

      • + 0
      • 4 jun 2026 - 06:41
  • Rocks

    Posts: 1.092

    3 euries voor een Appje, 4 tientjes voor IPTV en klaar is 😎

    • + 3
    • 3 jun 2026 - 11:44
    • En een hoop frustratie bij het stilstaand stotterend beeld.
      Daarnaast is IPTV niet legaal.
      Tenminste niet de 4 tientjes variant.

      • + 0
      • 3 jun 2026 - 15:01
    • Rocks

      Posts: 1.092

      Zo legaal als het maar kan bij De IPTV nl

      • + 1
      • 3 jun 2026 - 15:07
    • Lul niet zo dom man Iptv is vele malen beter dan Viaplay qua beeldkwaliteit en stabiliteit.

      • + 1
      • 3 jun 2026 - 15:07
    • Weet niet wat voor Iptv jij hebt maar de kwaliteit en stabiliteit is beter dan Viaplay in ieder geval,en je eigen laten beroven door een paar scandinaviers is zeker niet legaal.

      • + 1
      • 3 jun 2026 - 15:10
    • JPfx

      Posts: 451

      IPTV is inderdaad niet legaal. Althans, de techniek. De 30K+ kanalen die ze streamen zijn dat wel, want daar hebben ze zendlicentie voor. Dat Ziggo en KPN ook IPTV leveren is waar. Die hebben echter WEL licentie voor de kanalen die ze streamen. In hun verhaaltje over de legaliteit hebben ze het dan ook alleen over de techniek, niet over de kanalen. Maar succes hoor met het reclame maken voor jou legale IPTV met illegale streams.

      • + 1
      • 3 jun 2026 - 15:38
    • JPfx

      Posts: 451

      Is nu mijn post gewijzigd?

      IPTV is inderdaad legaal. Althans, de techniek. De 30K+ kanalen die ze streamen zijn dat NIET, want daar hebben ze GEEN zendlicentie voor. Dat Ziggo en KPN ook IPTV leveren is waar. Die hebben echter WEL licentie voor de kanalen die ze streamen. In hun verhaaltje over de legaliteit hebben ze het dan ook alleen over de techniek, niet over de kanalen. Maar succes hoor met het reclame maken voor jou legale IPTV met illegale streams.

      Aanvullend: ga eens op de site kijken en zie wat voor btw nummer ze opgeven... en indentificatie "Kamer van Koophandel"... En nee, daar zijn ze NIET ingeschreven.

      • + 0
      • 3 jun 2026 - 16:32
    • Gaat niet over legaal het gaat over stilstaand stotterend beeld en dat is dus een sprookje anders zouden er geen 2 miljoen gebruikers van iptv zijn.

      • + 0
      • 3 jun 2026 - 17:43
    • Rocks

      Posts: 1.092

      Dat BTW nummer is een advies nummer van de Belastingdienst voor Zzp ers zodat hun sofinummer niet zichtbaar is voor criminele activiteiten 😎

      • + 0
      • 3 jun 2026 - 19:28
    • " ...... anders zouden er geen 2 miljoen gebruikers van iptv zijn."

      Hoe kom jij aan het enorme aantal van 2 miljoen gebruikers?!
      Nergens worden aantallen bevestigd. Hier zijn de "grootsten":

      Omni IPTV is veruit de grootste IPTV aanbieder en claimt zelf 40.000 klanten te hebben, maar dat wordt nergens bevestigd.

      De IPTV claimt zelf 10.000 klanten te hebben. In sommige onafhankelijke vergelijkingen komt De IPTV als beste uit de test.

      Totaal IPTV claimt zelf ook 10 000 klanten te hebben, maar ook dàt wordt nergens bevestigd.

      Premium Dutch IPTV lijkt een gevestigde naam, maar publiceert zelf geen duidelijke klantenaantallen.

      Ook IPTV Koning komt niet met cijfers.

      • + 0
      • 3 jun 2026 - 22:44
    • Het zijn zelfs 2,3 miljoen gebruikers google is je vriend kijk even op Totaal TV of Spreekbuis.

      • + 0
      • 4 jun 2026 - 09:23
    • TotaalTV schat het op 1,4 tot 2,0 miljoen kijkers, maar dat is nergens op gebaseerd volgens henzelf.

      • + 0
      • 4 jun 2026 - 10:08
    • Ja jongen als je 44 verschillende abonnementen moet afsluiten om te kunnen kijken is dat toch niet zo moeilijk te bedenken.

      • + 0
      • 4 jun 2026 - 23:09
  • jd2000

    Posts: 7.762

    Hoezo in problemen? Er gaat geen hond opeens een abonnement bij Viaplay afsluiten vanwege de Monaco grand prix. Kortom dat waardeloze Viaplay gaat daar niets van merken,

    • + 4
    • 3 jun 2026 - 12:51
  • Hatsjiekiedee RTL fileert Viaplee!

    • + 4
    • 3 jun 2026 - 13:10
  • Zeeuw1980

    Posts: 10

    Wat zullen ze bij Viaplay zitten te zweten en sidderen door dit nieuws zeg! Dit wordt de genadeklap, dit komen ze nooit meer te boven! /sarcasme

    Vreselijke sensatiebeluste titel.

    • + 3
    • 3 jun 2026 - 14:04
  • spiked1964

    Posts: 75

    Dat verandert totaal nix voor Viaplee....mensen met een abo bij Viaplee of F1tv pro kijken gewoon via hun abo....Je zou gestoord zijn als je de wedstrijd gaat kijken bij Reclame kampioen RTL terwijl je een abo hebt....hahaha 😎🏁

    • + 2
    • 3 jun 2026 - 15:46
  • spiked1964

    Posts: 75

    RTL zendt alleen de race op Zondag uit.....geen Quali op Zaterdag...❗😎🏁

    • + 3
    • 3 jun 2026 - 15:58
    • Volgens het programma overzicht hier zenden ze idd de kwalificatie niet uit.

      In de Duitse media is echter te lezen dat ze de kwali ook uitzenden. Vreemd.

      RTL überträgt sowohl das Qualifying als auch das Rennen in live und in voller Länge im Free-TV.

      Los geht es am Samstag ab 15:15 Uhr mit den Vorberichten zum Qualifying auf dem Circuit de Monaco. Parallel wird der wohl spannendste Pole-Kampf des Jahres auch bei NITRO und wie gewohnt auf Sky Sport übertragen.
      Das eigentliche Qualifying startet dann um 16:00 Uhr. Am Sonntag schaltet RTL ab 13:30 Uhr live ins Fürstentum.

      • + 1
      • 3 jun 2026 - 17:18
  • Mike123

    Posts: 15

    De reclameblokken bij RTL tijdens de race is niet zo erg als het nederlands commentaar tijdens de race.

    • + 3
    • 3 jun 2026 - 17:33
  • Viaplee is een probleem (voor velen)...

    • + 1
    • 3 jun 2026 - 17:35
  • Het c-garnituur schrijver(s) heeft ook weer een tekstje geschreven... Wat een journalistiek niveau......

    • + 3
    • 3 jun 2026 - 18:14
  • Al jaren wordt op deze site gesteld dat Viaplay in de problemen is, maar ze zijn er nog steeds. Lijkt er steeds meer op dat deze site ze graag ziet verdwijnen. Wijdt daar dan een column aan, maar schrijf niet iedere keer zulke kul verhalen die iets beschrijft over wie er wat uitzend, maar niet met feiten komt die aantonen dat het Viaplay slecht vergaat.

    • + 1
    • 3 jun 2026 - 22:35

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

MCGrand Prix van Monaco

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
Bekijk volledige kalender
show sidebar