Steiner fileert Russell in mentale strijd met Verstappen: "Max had altijd het laatste woord"

George Russell en Max Verstappen zijn geen beste vrienden en dat is al langer duidelijk in de Formule 1-paddock. De onderlinge spanningen liepen in 2024 opnieuw hoog op, met vooral de mentale spelletjes naast de baan als opvallend strijdtoneel. Volgens Günther Steiner is het echter steevast Verstappen die daarin aan het langste eind trekt.

Het conflict tussen beide coureurs begon in Qatar 2024, waar Verstappen volgens Russell tijdens de kwalificatie zou hebben gehinderd. De Brit zette zich vervolgens hard in om een straf voor de Nederlander af te dwingen, iets wat bij Verstappen verkeerd viel. De situatie escaleerde verder richting het einde van het seizoen, waar de spanningen nog een extra laag kregen.

‘Russell klaagt, maar maakt te weinig indruk’

In de Red Flags Podcast werd Steiner gevraagd naar de aanpak van Russell in zijn duels, onder meer met teamgenoot Kimi Antonelli. Daarbij kwam ook het verleden met Verstappen opnieuw ter sprake.

“Wat zeg je tegen hem in zo’n situatie? Als ik hem één ding zou meegeven: hij staat tegenover een jonge, talentvolle en heel felle tegenstander”, klonk het in de podcast. “Dat doet me ook denken aan iemand anders die hij blijkbaar graag probeert uit te dagen. Alleen lijkt hij daar niet altijd iets concreets mee te doen. Hij klaagt erover, maar zet zelden echt de volgende stap.”

De analist ging nog verder in op de vergelijking met Verstappen. “Als je terugdenkt aan Max… daar kwam Russell nooit als winnaar uit die mentale spelletjes. Hoe je het ook draait of keert: Max had daar altijd het laatste woord.”

‘Verstappen verloor soms, maar Russell won nooit mentaal duel’

Toch werd er ook gewezen op een moment waarop Verstappen zichzelf in de problemen bracht tegenover Russell, verwijzend naar het incident in Barcelona dat de Nederlander kostbare punten kostte in de titelstrijd.

“Je kan zeggen dat Verstappen daar een dure fout maakte tegenover George”, stelde de presentator. “Maar dat is niet omdat George dat duel won, dat is gewoon omdat Max het zelf weggaf.”

Steiner kon zich daar volledig in vinden. “Exact, dat is het verschil”, besloot hij kort maar duidelijk. Daarmee blijft volgens hem de conclusie overeind: in de mentale strijd tussen Verstappen en Russell is het zelden de Brit die aan het langste eind trekt.

jd2000

Posts: 7.762

Zo wil jij het graag zien Ouw. Maar een wk wordt niet beslist door een wedstrijd. Dat het uiteindelijk spannend werd kwam door het geblunder van McLaren. Anders had überhaupt het niemand meer over Barcelona gehad. Verder heeft Steiner wel gelijk, die geestelijke onbenul die jij jouw vriend noemt... [Lees verder]

  • 14
  • 30 mei 2026 - 15:32

Reacties (30)

Login om te reageren
  • Barcelona....daar heeft Max de titel verloren door 'n stomme fout.
    Nee geen fout, maar door zijn eigen lompigheid.

    • + 7
    • 30 mei 2026 - 12:19
    • jd2000

      Posts: 7.762

      Zo wil jij het graag zien Ouw. Maar een wk wordt niet beslist door een wedstrijd. Dat het uiteindelijk spannend werd kwam door het geblunder van McLaren. Anders had überhaupt het niemand meer over Barcelona gehad. Verder heeft Steiner wel gelijk, die geestelijke onbenul die jij jouw vriend noemt is inderdaad geen partij voor Verstappen.

      • + 14
      • 30 mei 2026 - 15:32
    • "Maar een wk wordt niet beslist door een wedstrijd."

      ----

      Het kan zelfs beslist worden door puntentekort in slechts 1 race.
      Al is het maar 1 punt, hier waren het 9 punten die hij eigenhandig door die actie vergooide.
      Ondanks de verkeerde bandenstrategie, en foute beoordeling van Lambiase, had ie zonder die actie ,10 punten overgehouden aan die Barcelona race.
      En aan het einde van het seizoen kwam ie er 2 tekort.

      • + 4
      • 30 mei 2026 - 16:19
    • jd2000

      Posts: 7.762

      Allemaal leuk en aardig Stoffelman, de enige redenen dat Verstappen überhaupt op het eind mee deed kwam door McLaren.

      • + 8
      • 30 mei 2026 - 16:50
    • Als Kimi Max niet had uitgeschakeld in Oostenrijk was Max ook kampioen geweest


      Een seizoen bestaat niet uit 1 race(al denken Hamilton fans daar vaak anders over)

      • + 12
      • 30 mei 2026 - 17:19
    • "Een seizoen bestaat niet uit 1 race(al denken Hamilton fans daar vaak anders over)"

      -----

      Een seizoen bestaat inderdaad niet uit één race, maar 1 race met puntenverlies kan genoeg zijn om de eindmeet niet als seizoens-winnaar te halen.
      Heeft ook niks met Hamilton vandoen.
      Die berekening bestond al voor Lewis zelfs geboren was.

      • + 2
      • 30 mei 2026 - 17:40
    • "Allemaal leuk en aardig Stoffelman, de enige redenen dat Verstappen überhaupt op het eind mee deed kwam door McLaren."

      ----

      Mclaren is niet de aanleiding waardoor Max Verstappen in Barcelona die 9 punten heeft vergooid .
      Dat heeft hij helemaal zelf gedaan.

      • + 5
      • 30 mei 2026 - 18:10
    • @Stoffelman

      Ik heb het natuurlijk over Hamilton fans die nog steeds over 1 race beginnen alsof er geen andere in dat seizoen waren.

      • + 2
      • 30 mei 2026 - 19:24
    • Stoffelman, als je echt wilt bepalen waar een titel verloren is gegaan, moet je ook de punten meenemen die hij buiten zijn schuld misliep. Anders ben je niet het seizoen aan het analyseren, maar één specifiek moment aan het uitlichten omdat het in je verhaal past. Net als dat Ouw doet.

      Dat Verstappen in Barcelona punten heeft weggegooid staat niet ter discussie. Maar zeggen dat hij dáár de titel verloor is veel te simpel. Een seizoen bestaat uit meer races. Als je Barcelona aanwijst, kun je net zo goed Oostenrijk aanwijzen of elke andere race waarin hij door pech, een fout of een incident punten misliep. Een kampioenschap wordt bepaald door het totaalplaatje, niet door één moment.

      • + 5
      • 30 mei 2026 - 20:11
    • "Barcelona....daar heeft Max de titel verloren door 'n stomme fout.
      Nee geen fout, maar door zijn eigen lompigheid."


      Dat is de typische kortzichtigheid van een oud zelfportret...

      • + 1
      • 31 mei 2026 - 02:25
    • O o o... Onze Stoffelman blijft zichzelf toch een hele meneer vinden.
      Beetje dommig droog hautaine 'wijsheden' onder drie streepjes pennen, et voilá...

      • + 5
      • 31 mei 2026 - 02:31
    • Alleen heeft Norris 60 punten vergooud en zijn team ook een stuk of 30.

      Het kampioenschap is nooit dat van Verstappen geweest. Wat mij betreft was het ook nooit spannend. Ook niet in AD.

      Hoe dan ook mogen de bashers los gaan.

      Daarbij was de auto nooit verbeterd zonder Spanke vorig jaar. Horner wilde stoppen met de ontwikkeling ervan.
      Dat en opeenstapeling van fouten. Verstappen begon gesprekken met Merxedes en het eindigde in ontslag van Horner die juist daarvoor nog een salarisverhoging en een nieuw contract kreeg.

      Direct gingen updates die al ontwikkeld waren, maar nog niet ingezet en dus meetellen met de cap er op gezet en plots deed Verstappen mee.

      Hoe dan ook waren er al ruim teamorders geweest indien Verstappen 9 punten meer had gehad.

      Er zij wel voorbeelden dat 1 beslissing het kampioenschap aantoonbaar kostte. Was hier geen sprake van.

      • + 3
      • 31 mei 2026 - 03:53
    • " als je echt wilt bepalen waar een titel verloren is gegaan, moet je ook de punten meenemen die hij buiten zijn schuld misliep. Anders ben je niet het seizoen aan het analyseren, maar één specifiek moment aan het uitlichten"

      ------

      Juist dat ene moment weegt zwaarder ,omdat hij de actie zelf heeft ingezet, en later toegaf dat hij dat niet had moeten doen.
      En het was ook geen fout, maar een doelbewuste actie uit boosheid.
      Ook al tel je de rest van het seizoen mee.

      • + 3
      • 31 mei 2026 - 04:18
    • Stoffelman en Ouw zijn niet de slimste op aarde, kunnen ze ook niks aan doen :)

      Met de redenering van beide heren heeft Kimi Max zijn kampioenschap om zeep geholpen.

      • + 6
      • 31 mei 2026 - 06:49
    • Stoffelman, weet je nog wat je zelf zegt?

      Eerst was je stelling:

      "Barcelona is waar Verstappen de titel verloor."

      Nu zeg je:

      "Barcelona weegt zwaarder, omdat Verstappen het zelf deed en toegaf dat het fout was."

      Dat zijn twee verschillende discussies.

      Dat Barcelona één van de meest verwijtbare momenten van zijn seizoen was, daar kun je best een punt hebben. Maar dat is iets anders dan zeggen dat hij daar de titel verloor.

      Je haalt nu namelijk twee zaken door elkaar, zoals ik net al aangaf. Namelijk de ernst van een actie en de invloed op de eindstand. Dat Verstappen die actie zelf inzette, maakt het verwijtbaarder dan bijvoorbeeld een uitvalbeurt door een ander, maar in het kampioenschap tellen uiteindelijk alle gemiste punten even zwaar mee.

      Dus ook als je de rest van het seizoen meetelt, blijft mijn punt hetzelfde. Je kunt niet met zekerheid één race aanwijzen als hét moment waarop een titel verloren is gegaan. Daarvoor zijn er in een heel seizoen simpelweg te veel factoren en momenten die invloed hebben gehad op de eindstand.

      Dus nogmaals, als jij blijft vasthouden aan dat ene moment, dan ben je niet het hele seizoen aan het analyseren, maar vooral één specifieke gebeurtenis aan het uitlichten omdat die jouw conclusie ondersteunt.

      • + 3
      • 31 mei 2026 - 09:52
    • Precies, Ambudriver. Dat is ook mijn punt. Als je Barcelona aanwijst als het moment waarop Max de titel verloor, dan kun je met dezelfde logica zeggen dat Kimi hem de titel kostte in Oostenrijk. Of dat een verkeerde strategie, een safety car of een ander incident beslissend was.

      Achteraf kun je altijd één race eruit pikken die meer punten opleverde of kostte dan het verschil in de eindstand. Dat maakt die race nog niet automatisch dé reden waarom iemand wel of geen kampioen wordt. Daarvoor is een seizoen simpelweg te lang en te complex.

      • + 2
      • 31 mei 2026 - 09:53
    • Wat jij zegt klopt ook, snailer:

      Als de stand tussendoor anders was geweest, hadden teams en coureurs mogelijk andere keuzes gemaakt. Dat is precies waarom het lastig is om achteraf één moment als dé oorzaak aan te wijzen.

      Maar goed, het is duidelijk dat Stoffelman ook bij horde clowns hoort.

      • + 2
      • 31 mei 2026 - 09:57
    • Nou vooruit dan.
      Max heeft hem in Barcelona niet verloren, maar hij is wel lomp in ieder geval.

      • + 4
      • 31 mei 2026 - 10:02
    • "Stoffelman en Ouw zijn niet de slimste op aarde, kunnen ze ook niks aan doen :)

      Met de redenering van beide heren heeft Kimi Max zijn kampioenschap om zeep geholpen."

      -----

      Nee, Max Verstappen heeft in 2025 zelf zijn titelkans om zeep geholpen.
      9 punten hoogst persoonlijk naar de tegenstander brengen.
      Zeer slimme zet.

      • + 1
      • 31 mei 2026 - 10:04
    • Stoffelman, je blijft hetzelfde punt herhalen, maar je reageert niet op wat er gezegd wordt.

      Niemand ontkent dat Verstappen in Barcelona zelf een fout heeft gemaakt of daar punten heeft verloren. Dat staat niet ter discussie.

      Waar het om gaat is dat je van één moment zegt dat hij daar de titel “heeft verloren”. Dat is een stap die je niet onderbouwt, omdat je daarmee alle andere races en omstandigheden uit het seizoen wegfiltert.

      Voorspelbaar en sneu.

      • + 2
      • 31 mei 2026 - 11:09
    • Het is ook gewoon grappig om te zien dat je mijn compleet onderbouwde post richting jou, waarbij ik je heb betrapt op het feit dat je opeens de discussie probeerde te verleggen gewoon negeert.

      Dat bevestigt mijn punt over je vooringenomenheid. En dan wel elke keer interessant proberen te doen haha.

      Je valt zo hard door de mand door alle andere factoren gewoon te negeren. Ik ga helemaal stuk.

      • + 2
      • 31 mei 2026 - 11:12
    • "Waar het om gaat is dat je van één moment zegt dat hij daar de titel “heeft verloren”. Dat is een stap die je niet onderbouwt, omdat je daarmee alle andere races en omstandigheden uit het seizoen wegfiltert."

      ------

      Ik zal het speciaal voor u onderbouwen met een gezegde.
      "Uw eigen ruiten inslaan."

      • + 1
      • 31 mei 2026 - 11:26
    • Ik ga helemaal stuk, hahahaha.

      Een gezegde is geen onderbouwing, maar een conclusie in andere woorden.
      “Uw eigen ruiten inslaan” zegt gewoon opnieuw hetzelfde. Dat Verstappen in Barcelona zelf een fout maakte. Dat is duidelijk en wordt helemaal niet betwist.
      Dus waarom blijf je dat herhalen? Oh wacht, omdat dat het enige moment is aan dat in je vooringenomen verhaal past, haha.

      Het zegt nog steeds niets over jouw oorspronkelijke stelling dat hij daar de titel verloor. Dat blijft een conclusie die je niet logisch hebt onderbouwd, omdat je één moment koppelt aan een seizoenseindstand zonder de rest van het seizoen daarin mee te nemen.

      Je wilt interessant doen, maar valt gewoon door de mand.

      • + 2
      • 31 mei 2026 - 12:01
  • Hahaha.

    Race+
    @racepluscom
    ·
    12 u
    🚨 | Guenther Steiner: “If Verstappen had won, he would be really happy and these
    would be the best regulations ever.”

    Jos Verstappen
    @MaVic009
    Hi Guenther. I understand why you not a F1 team boss anymore. The way you talk
    11:59 a.m. · 30 mei 2026

    De link volgt.

    • + 6
    • 30 mei 2026 - 12:24
  • Steiner fileert Russell in mentale strijd met Verstappen: "Max had altijd het laatste woord."

    Vandaar de spreekwoorden:

    "Eerlijkheid duurt het langst."

    "Wie een put graaft voor een ander, valt er zelf in."

    "Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel."

    "Met zo'n lelijke kop, kun je nooit tegen Verstappen op."


    * hoofd

    • + 4
    • 30 mei 2026 - 13:51
    • Snork

      Posts: 22.587

      Het "fileren" van iemand anders is figuurlijk taalgebruik. Het betekent dat je iemands (zwakke) punten, argumenten of prestaties vakkundig, vlijmscherp en tot in detail fileert, ontleedt of bekritiseert. Vaak gebeurt dit in een debat of discussie om iemands geloofwaardigheid onderuit te halen.

      Steiner is niet aan het fileren, maar levert enkel zijn menig over iets. De site gebruikt dit woord te pas en te onpas omdat dit woordjes waarschijnlijk klikjes oplevert.

      • + 3
      • 30 mei 2026 - 17:47
  • Ook Dani Juncadella heeft op Steiner gereageerd:

    Race+
    @racepluscom
    ·
    14 u
    🚨 | Guenther Steiner: “If Verstappen had won, he would be really happy and these
    would be the best regulations ever.”

    Dani Juncadella
    @dani_juncadella
    Guy has warned everyone about the new regs since 2023 but the head of the
    consortium that acquired the Tech 3 MotoGP team knows better 👍🏼

    De andere link staat er nog steeds niet, dus deze link volgt ook in een aparte post.

    • + 4
    • 30 mei 2026 - 13:59

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

MCGrand Prix van Monaco

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 3.488
  • Podiums 128
  • Grand Prix 238
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (28)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar