'Bottas onder zware druk: Cadillac denkt aan ingreep na teleurstellende prestaties'

De toekomst van Valtteri Bottas bij Cadillac staat plots serieus ter discussie. Binnen het Amerikaanse team groeit de ontevredenheid over de prestaties van de ervaren Fin, die de verwachtingen voorlopig niet weet waar te maken. Volgens geluiden uit de paddock kan de Grand Prix van Monaco zelfs een cruciaal moment worden voor zijn toekomst.

Bij Cadillac volgens informatie van Sky Italia zouden ze steeds kritischer kijken naar Bottas, die voorlopig niet de indruk maakt waarop intern gehoopt werd. Het geduld lijkt stilaan op te raken en een sterk optreden in Monaco zou noodzakelijk zijn om de twijfels binnen het team weg te nemen.

Cadillac verliest vertrouwen in Bottas

De teleurstelling over Bottas’ prestaties zou de afgelopen weken flink zijn toegenomen. De voormalig Mercedes-coureur werd binnengehaald om stabiliteit en ervaring te brengen, maar slaagt er voorlopig niet in om zijn stempel te drukken. Daardoor wordt achter de schermen al voorzichtig nagedacht over mogelijke alternatieven.

Monaco lijkt dan ook een belangrijk ijkpunt te worden. Een tegenvallend weekend zou Bottas’ positie verder kunnen verzwakken en Cadillac ertoe kunnen aanzetten sneller in te grijpen dan aanvankelijk gepland.

Herta schuift nadrukkelijk naar voren als opvolger

Opvallend genoeg lijkt Colton Herta zich steeds nadrukkelijker in beeld te rijden als mogelijke vervanger. De Amerikaan heeft zijn status binnen Cadillac de afgelopen weken flink zien groeien en geniet intern steeds meer vertrouwen.

Toch zit er nog een belangrijke voorwaarde aan een eventuele overstap naar de Formule 1. Herta moet eerst voldoende punten verzamelen voor zijn superlicentie. Lukt dat, dan zou Cadillac volgens de laatste signalen serieus kunnen overwegen om Bottas aan de kant te schuiven.

Tja, wat had je verwacht van een volledig nieuw team. Echt beetje categorie Caterham/Lotus, Virgin, HRT. Wat Aston Martin laat zien, DAT is pas beschamend.

  • 11
  • 27 mei 2026 - 13:47

Reacties (29)

Login om te reageren
  • Wat een droefenis.
    Het team komt overal te kort (behalve geld) en wordt op rondes gezet. Daar veranderd geen ene andere Bottas iets aan. Maar doe maar schuiven en wisselen van rijders, komen ze toch nog ergens in de publiciteit.

    Het is het Manor van de huidge generatie en ik vind het een complete teleurstelling dat Cadillac. Komen ook zelden in beeld, misschien dat dat er mee te maken heeft.

    Ook Audi vind ik kraak nog smaak om te zien (livery) maar die zijn wel degelijk bezig moet gezegd worden. Alleen heeft die niet mijn gun factor want dankzij hen is het totale vermaak om zeep geholpen inzake 50/50...........

    • + 7
    • 27 mei 2026 - 13:08
    • Nee, maar als je goed oplet doet Perez het wel gewoon een klap beter, en is Perez in zowel kwalificaties als races gewoon echt bizar veel sneller. Perez lijkt er echt nog wat van te willen maken en rijdt met het mes tussen de tanden, terwijl Bottas futloos zijn rondjes rijdt. Dus ja, dat mag je Bottas echt wel aanrekenen.

      • + 10
      • 27 mei 2026 - 13:20
    • eerlijk gezegd heb ik het niet bekeken, vergeleken...vind het team chronisch langzaam tot heden.

      • + 1
      • 27 mei 2026 - 13:38
    • Tja, wat had je verwacht van een volledig nieuw team. Echt beetje categorie Caterham/Lotus, Virgin, HRT. Wat Aston Martin laat zien, DAT is pas beschamend.

      • + 11
      • 27 mei 2026 - 13:47
    • Weet niet, Audi doet het wel redelijk en dat met een compleet nieuwe auto en motor in eigen beheer.

      Cadillac heeft Ferrari onderdelen en dan zou je denken dat.....

      Maar niets is minder waar.

      Aston Martin, tja die komen wel terug dit jaar. Die Newey is zo ingewikkeld bezig geweest en vertaalslag naar het circuit is volop bezig, ik geloof dat zijn brein iets geniaals bedacht heeft en dat stilaan gaat komen op het circuit.

      Als laatste:

      wat de sport laat zien vind ik beschamend en ten tijde van Damon Hill zijn carriere vond ik de sport op zijn hoogtepunt.

      • + 1
      • 27 mei 2026 - 13:58
    • NicoS

      Posts: 20.779

      Audi is natuurlijk Sauber onder een andere naam, maar Cadillac is een compleet nieuw team die van 0 is begonnen.
      Dit kun je niet zomaar vergelijken.
      Audi heeft net als iedereen de tijd gehad om de motor te ontwikkelen, zou gek zijn als ze niet een beetje op niveau zouden presteren.
      Cadillac heeft een paar jaar nodig om zich te nestelen, ik vind het allemaal nog niet zo beroerd gaan.

      • + 9
      • 27 mei 2026 - 15:13
    • @Erwinnaar,
      Oh, jazeker. Ik kijk nu naar F1 met pijn in het hart. Nee, stoppen met kijken kan ik ook niet. Maar ik geniet tegenwoordig veel meer van de MotoGP dan van F1. Vroeger was dat andersom.

      • + 4
      • 27 mei 2026 - 16:41
    • @Damon Hill MotoGP was anders de laatste wedstrijd best wel een horror show.
      Gelukkig dat Alex Marquez en Johann Zarco het konden na vertellen.

      • + 0
      • 27 mei 2026 - 16:49
    • Dat een team in de achterhoede rijdt betekent natuurlijk niet dat een coureur bij dat team niet ondermaats kan presteren. En waarom zou je niet focussen op een degelijke rijdersbezetting? Het is niet alsof ze maar 1 probleem tegelijk kunnen aanpakken.

      • + 0
      • 27 mei 2026 - 20:08
    • Zeg dit nu iets over de verhouding Hamilton-Bottas versus Verstappen-Perez?

      • + 4
      • 27 mei 2026 - 23:16
    • Dit is toch geen verrassing?

      Bottas had de Mercedes raket, maar desondanks legde hij het dik af tegen Max, eigenlijk ook tegen Russell in zijn eerste MB race, maar vooral dat hij 8n die turbo MB amper kon verdedigen en amper kon inhalen.

      Laat ik mezelf maar een veer in mn reet steken, want dit heb ik al jaren (ook voor 2021) een paar keer benoemd, maar dat was non grata volgens een aantal hamilton adapten

      • + 1
      • 28 mei 2026 - 03:06
  • ADN

    Posts: 399

    Ho Cadillac, niet te snel! Bottas heeft zich weer opnieuw uitgevonden. We zitten inmiddels op Bottas 69.0!

    On topic: Bottas haal je niet voor de snelheid. Maar als hij het team en de auto niet verder kan brengen, dan houdt het denk ik (terecht) op.

    • + 3
    • 27 mei 2026 - 13:18
  • Het valt mij ook al op dat de verschillen tussen Perez en Bottas echt bizar groot zijn. Perez lijkt echt te willen strijden en is vaak ook absurd veel beter / sneller dan Bottas. Bottas rijdt rond als een slap vaatdoekje. En ja.... ze rijden bijna achteraan, maar zelfs dan nog kun je het verschil goed zien. Ik zou Bottas niet missen, maar Perez stiekem wel. Ik zou Perez zelfs bij Haas willen zien ipv Ocon... omdat Ocon echt kleurloos en slap rondrijdt en 0,0 in kan brengen tegen Bearmann.

    • + 7
    • 27 mei 2026 - 13:22
    • dat is dan vooral om Ocon dwars te zitten? want Perez kan toch prima bij Cadillac blijven? die hebben grotere ambities en meer mogelijkheden dan Haas op de wat langere termijn. Perez kwam afgelopen zaterdag ook gewoon als 11e over de streep, daar zit echt wel vooruitgang in. Perez zit daar voorlopig prima op zn plek en het lijkt me vrij zinloos om over te stappen naar een ander Ferrari klantenteam.

      • + 1
      • 27 mei 2026 - 17:34
    • Dat klopt inderdaad. Afgelopen race reed Bottas na 40 ronden op meer dan een minuut achterstand van Perez. Zelfde aantal pitstop, vrij gelijkwaardige strategie en voor zover ik heb kunnen zien geen sprake van externe factoren. In de kwalificatie viel het dan nog enigszins mee want daar was Bottas slechts ruim 8 tiende langzamer dan Perez. Die 8 tiende was Bottas ook al te langzaam in de sprint kwalificatie.

      Misschien dat er redenen voor waren, maar normaal gesproken zijn dat niet verschillen waarbij je het nog lang volhoudt in de F1. Bottas is heel makkelijk vervangbaar.

      • + 0
      • 27 mei 2026 - 20:38
  • The Wolf

    Posts: 976

    Snap sowieso niet waarom ze die kleurloze Fin die in z'n 'topjaren' al structureel tekort kwam weer afgestoft hebben... Buiten die 'ludieke' snor en bijpassend matje is er op de baan weinig reuk of smaak aan. Perez is zelfs anno nu veel scherper en vechtlustiger..

    • + 3
    • 27 mei 2026 - 13:35
    • ADN

      Posts: 399

      Je zegt het zelf. F1 is natuurlijk ook een uithangbord en Cadillac heeft mogelijk geprobeerd er een hip merk van te maken. Dat een Richiardo dat beter doet dan een Bottas...

      • + 1
      • 27 mei 2026 - 13:48
  • Beamer

    Posts: 1.885

    Dat Bottas tegenvalt, dat is absoluut waar (in vergelijking met Perez), alleen of Herta nu gelijk beter is. In de F2 laat hij nog niks zien, terwijl ik het gevoel heb dat het niveau van F2 dit jaar wat magertjes is.

    • + 5
    • 27 mei 2026 - 13:50
    • Eens, Herta is echt waar-de-loos. Herta wordt in de IndyCars jaar in jaar out vernederd door Palou. Dus ja, als er iemand is daar die een F1 kans zou verdienen, is het Palou en niet Herta. Maarja.... Herta is Amerikaan en de vader van Brian Herta. En dan moet er blijkbaar alles aan gedaan worden om hem in dat zitje te krijgen.

      • + 1
      • 27 mei 2026 - 16:43
    • Patrace

      Posts: 6.735

      Palou doet het goed, maar zit ook bij het beste team. Andretti is als team echt wel minder dan Ganassi en dat Herta daarmee voorin meedeed is gewoon prima.
      Maar Palou gaat niet bij Cadillac in de F1 instappen. Die zou dan minimaal bij een competitief team willen rijden. Herta daarentegen droomt al heel lang van de F1, dus accepteert het ook met Cadillac.

      • + 0
      • 27 mei 2026 - 17:49
    • @Damon Hill.............zullen we het maar omdraaien? Colton Herta is niet de vader van Brian Herta, maar de zoon.

      • + 2
      • 27 mei 2026 - 22:47
    • "Herta wordt in de IndyCars jaar in jaar out vernederd door Palou."

      Als ik het goed begrijp dan vernedert Palou nagenoeg alle rijders. Nauwelijks een argument.

      Maar dat hij als ervaren rijder niet mee kan in F2, dat zegt eigenlijk alles. Hij zou het veld hebben moeten oprollen. Het enige waar de IndyCar geen ervaring in geeft is standing starts.

      Het zou echt belachelijk zijn zou hij dat zitje krijgen. Niet dat het mij verder boeit.

      • + 1
      • 27 mei 2026 - 23:19
    • Herta presteert inderdaad niet in de F2 en dan waren er mensen die riepen dat jij direct een F1 zitje moest krijgen.

      • + 0
      • 28 mei 2026 - 08:10
    • Patrace

      Posts: 6.735

      Ik vind het niet zo verrassend dat Herta wat tijd nodig heeft in de F2. Hij rijdt voor het eerst met deze banden en bij dit team en heeft lange tijd niet in Europa gereden.
      En dan verwacht iedereen dat hij in de F2 meteen vooraan mee gaat doen?
      Dat verwacht hij zelf ook niet en is ook gewoon niet realistisch.
      Maar ik denk dat hij het in de tweede helft van het seizoen wel een stuk beter gaat doen.
      Uiteindelijk heeft hij maar een paar punten nodig voor zijn licentie, ik geloof dat een P10 in de eindstand voldoende is voor hem.

      • + 0
      • 28 mei 2026 - 09:46
    • Ik vind hem ook qua race intelligentie niet goed eerlijk gezegd.

      • + 0
      • 28 mei 2026 - 11:43
  • 70:30 zeggen ze toch altijd? Of je er nou Bottas, strullovich, of Verstappen inzet veel zal dat niet uitmaken ( een percentage dus van het derde deel)

    • + 0
    • 27 mei 2026 - 14:02
  • Beri

    Posts: 6.921

    Bottas is binnen gehaald voor meer dan alleen snelle resultaten. Dit is een proces waarin Cadillac in de komende jaren een stabiele basis wilt creëren en daarin kan een vice wereldkampioen en meervouding Formule 1 winnaar prima mee helpen. Iets wat ook op dit moment gebeurt. Zijn input wordt op meer vlakken gebruikt dan enkel een goed resultaat op zondag. En dat is het belangrijkste.
    Het zou kortzichtig zijn om nu resultaten te verwachten. Iets waar Bottas inderdaad moeite mee lijkt te hebben. Maar het zou onbegrijpelijk zijn als Bottas de deur gewezen wordt. Er is tijdens de werving voor de line up, bewust de keuze gemaakt voor ervaring. Omdat Cadillac deze nodig had en heeft. En om dit nu al teniet te doen, is erg onwaarschijnlijk. ik zie dit dus als een puur gerucht dat nergens op gebaseerd is. Er worden ook geen citaten genoemd.

    • + 7
    • 27 mei 2026 - 14:14
  • Dat Bottas niet aan de verwachtingen doet is duidelijk. Gaat Colton Herta het beter doen? Dat wordt dan steevast de rode lantaarndrager....

    • + 0
    • 27 mei 2026 - 22:54
  • Drunt

    Posts: 628

    Kom op zeg wat hadden ze anders verwacht als je Bottas neemt. Valteri this is James…

    • + 0
    • 27 mei 2026 - 23:03

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

MCGrand Prix van Monaco

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Cadillac F1
  • Punten 1.608
  • Podiums 61
  • Grand Prix 214
  • Land FI
  • Geb. datum 28 aug 1989 (36)
  • Geb. plaats Nastola, FI
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar