Ferrari begint plank weer mis te slaan: "Frustrerende situatie"

Ferrari krijgt stevige kritiek te verwerken na een wisselvallige start van het Formule 1-seizoen 2026. Volgens voormalig F1-coureur Johnny Herbert heeft de Italiaanse renstal haar volledige potentieel al veel te vroeg getoond, terwijl concurrenten als McLaren sindsdien grote stappen hebben gezet. De Brit gelooft zelfs dat Ferrari intussen geen echte titelkandidaat meer is.

Aan het begin van het seizoen leek Ferrari nochtans uitstekend uit de startblokken te schieten. De SF-26 maakte indruk tijdens meerdere raceweekends en toonde al vroeg sterke snelheid. Maar volgens Herbert heeft Ferrari zichzelf daarmee in de voet geschoten, omdat rivalen sneller reageerden op de eerste ontwikkelingen.

Herbert ziet Ferrari terrein verliezen tegenover rivalen

Volgens Herbert heeft Ferrari haar kaarten te vroeg op tafel gelegd, waarna andere teams beter hebben gereageerd op de eerste upgrades. Vooral McLaren slaagde erin om zich sneller te ontwikkelen en het verschil te maken.

"In het begin van het seizoen zag Ferrari er echt sterk uit", stelt Herbert tegenover Jackpot City Casino. "Er waren verschillende weekends waarin de SF-26 vanaf de eerste sessies meteen competitief was. Maar misschien hebben ze zichzelf iets te vroeg blootgegeven. Na de eerste updates van de concurrentie lijkt Ferrari plots geen echte bedreiging meer."

De voormalig F1-coureur ziet daarin vooral een structureel probleem binnen de Scuderia. "Het frustrerende is dat dit opnieuw aantoont dat Ferrari op technisch vlak simpelweg niet op hetzelfde niveau zit als sommige concurrenten, zeker niet als McLaren. Zij lijken altijd beter te worden naarmate het seizoen vordert, terwijl Ferrari net trager of minder efficiënt ontwikkelt."

Canada dreigt nieuw zorgenkind te worden voor Ferrari

Alsof de situatie nog niet moeilijk genoeg is, vreest Herbert ook voor extra problemen tijdens de Grand Prix van Canada. Het circuit in Montréal staat bekend om de nadruk op motorvermogen, een domein waarin Ferrari volgens verschillende signalen momenteel tekortschiet.

Daarbij kijkt de Italiaanse renstal nadrukkelijk naar de uitkomst van het zogenaamde ADUO-oordeel, dat mogelijk moet bepalen of Ferrari nog technische aanpassingen aan de krachtbron kan doorvoeren. Mocht daar geen ruimte voor komen, dan dreigt Canada opnieuw een lastig weekend te worden voor de Scuderia.

Rimmer

Posts: 13.323

Wat snailer zegt klopt gewoon.
De 20 jaar voor Michael was het niks en de 20 jaar na Michael is het niks. Alleen die paar jaar met Michael was het team groots en magisch. Dat is een harde realiteit die ontegenzeglijk aantoont dat Ferrari weliswaar goed is maar nooit goed genoeg.
Kimi kon in 2007... [Lees verder]

  • 21
  • 20 mei 2026 - 21:47

Reacties (15)

Login om te reageren
  • fdorp

    Posts: 114

    Ferrari is nou eenmaal Ferrari. Die slaan de plank niet mis want ze zijn altijd al zo (uitgezonderd Schumi tijd). Dus af en toe slaan ze een keertje raak maar normaal gesproken gaat het altijd zo en dus mis.

    Het wordt dus tijd dat het weer als standaard gezien wordt dat Ferrari altijd achter de feiten aan loopt.

    • + 2
    • 20 mei 2026 - 19:19
    • racepace1

      Posts: 731

      Ja alle titels die Ferrari heeft behaald waren allemaal onder M.Schumacher toch..
      fdorp eerst jezelf inlezen voordat je praat..

      Scuderia Ferrari is de meest succesvolle en oudste constructeur in de geschiedenis van de Formule 1. Sinds hun debuut in 1950 namen ze deel aan alle wereldkampioenschappen.De belangrijkste statistieken en behaalde prijzen van het team:Constructeurskampioenschappen: 16 (recordsaantal)
      Coureurstitels: 15
      Grand Prix-overwinningen: 249
      Polepositions:256
      Podiumplaatsen: 846
      De coureurs die de wereldtitel voor Ferrari wisten te winnen zijn:Alberto Ascari (1952, 1953), Juan Manuel Fangio (1956), Mike Hawthorn (1958), Phil Hill (1961), John Surtees (1964), Niki Lauda (1975, 1977), Jody Scheckter (1979), Michael Schumacher (2000, 2001, 2002, 2003, 2004) en Kimi Räikkönen (2007).

      • + 2
      • 20 mei 2026 - 19:50
    • fdorp

      Posts: 114

      "fdorp eerst jezelf inlezen voordat je praat." prima tekst om een open discussie mee te voeren.

      De kwantiteit van het aantal deelnames/ overwinningen of kampioenschappen noemen zegt nog niets over hoe succesvol ze zijn geweest.

      Kijkende naar de winstpercentage races tov deelname:
      Red Bull Racing — ~33%
      Mercedes — ~27%
      McLaren — ~20%
      Ferrari — ~15%
      Williams — ~14%

      Meest efficiënt in kampioenschappen
      Mercedes — ~47%
      Red Bull Racing — ~36%
      Ferrari — ~21%
      Williams — ~19%
      McLaren — ~18%

      Iemand die het langste mee doet het meest succesvolle noemen vind ik dan weer wat te kort door de bocht. Dat ze het team zijn met de grootste geschiedenis snap ik.

      • + 20
      • 20 mei 2026 - 20:37
    • racepace1

      Posts: 731

      Wat goed dat je dat snapt!

      • + 0
      • 20 mei 2026 - 20:52
    • En ik merk op dat McLaren heel rap bezig is de status van 'meest succesvol team' over te nemen.

      En wat Schumacher betreft. Die was niet de laatste. In 2007 won Kimi de laatste WDC.
      Het jaar er op won de laatste wereldtitel. Dat was het WCC.

      Ferrari is bezig aan de langste droogte zonder titel (WCC of WDC)
      QUa rijderstitel is het nog niet de langste droogte. Dat was 21 jaar van 1979 t/m 2000. Doorbroken door Michael Schumacher.

      ALs Ferrari dit jaar geen rijderstitel haalt, wat waarschijnlijk zo zal zijn, dan komt Ferrari nu op 20 jaar zonder rijderstitel.

      Om het in perspectief te plaatsen. De laatste De laatste 46 jaar is Ferrari helemaal niet zo enorm succesvol. De legende komt uit de tijd waar legendes vandaan komen: Jaren 70 en daarvoor.

      Er komen ook verkrampte reacties vaak van de Ferrari fans. Wat de trots en de pijn uitstraalt. Want laat ik duidelijk zijn. Ik vind de Ferrari fans echte fans.
      En dit is de gecombineerde verkrampte reactie:

      Scuderia Ferrari is de meest succesvolle en oudste constructeur in de geschiedenis van de Formule 1. (Trots!)

      Het is een martelgang om Ferrari fan te zijn. Het is telkens net niets! (Pijn)

      Zou zeggen: Blijf je team verdedigen, racepace1. Het jaar dat er weer echte successen komen komt met elk verloren seizoen dichterbij.

      Ik denk dat het overigens pas goed gaat komen, of mogelijk goed gaat komen, als Elkann zich terugtrekt van de F1 en dat overlaat aan meer kundigere mensen, of als hij zich laat informeren door een adviseur ala Marko of Lauda. De twee grootste verschilmakers op dat gebied.
      In wezen zou je Brown ook zo kunnen betitelen. Hij rapporteert aan de eigenaren en stuurt Stella aan die het echte werk doet tijdens de races.

      Dus laat ik er Brown, Marko en Lauda van maken.

      • + 5
      • 20 mei 2026 - 21:44
    • Rimmer

      Posts: 13.323

      Wat snailer zegt klopt gewoon.
      De 20 jaar voor Michael was het niks en de 20 jaar na Michael is het niks. Alleen die paar jaar met Michael was het team groots en magisch. Dat is een harde realiteit die ontegenzeglijk aantoont dat Ferrari weliswaar goed is maar nooit goed genoeg.
      Kimi kon in 2007 met wat geluk en met de auto waar Michael anders in had gereden nog net de titel pakken maar daarna konden Kimi, Massa, Alonso, Vettel, Leclerc en Hamilton allemaal niks met dat hok. (Hoewel sommigen op eigen kwaliteit nog een eind kwamen zoals Alonso)
      Dan kan je met hart en ziel Ferrari gaan verdedigen, en dat mag ook, maar geloofwaardig of gestoeld op feiten is dat niet.
      Zolang daar geen verandering in de cultuur komt (er mag geen kritiek zijn), ze stug blijven werken vanuit Maranello en daardoor consequent belangrijke werknemers aan zich voorbij zien gaan (die allemaal in Engeland werken) en talenten pas vastleggen als ze over hun top zijn (want pas bewezen Ferrari waardig als ze kampioen zijn geweest) of aanblijven rommelen met talenten die nooit de absolute top zullen zijn (Bearman) zullen de grote successen ook niet meer komen.
      Toon eens lef, overtuig Max (die brengt titels) of anders een Newey (hebben ze ook niet weten te strikken) of andere toppers. Waarom gaan alle technische of leidinggevende toppers van RBR naar Audi, McLaren of Mercedes of van elders naar RBR of Mercedes?
      Waarom kan een Elkann niet toegeven dat hij niet de juiste man is? Waarom denkt hij dat het met een Vasseur aan de leiband wel moet lukken? Kijk eens naar jezelf. Doe een stap terug, stel mensen aan die het kunnen en weten wat er nodig is en faciliteer die mensen. Haal desnoods een Horner, geef hem 5 jaar, carte blanche en echte doorzettingsmacht/beslissingsmacht.
      Dan gebeurt er wat. Maar nee, niks van dat alles. We blijven gewoon hetzelfde doen wat we voor en na Michael deden en we hopen op een andere uitkomst. Die komt er niet.
      Zelfs nu ze het hele vorige seizoen al vrijwel meteen opgaven om zogenaamd dit seizoen keihard van start te gaan lukt het niet. De anderen waren er in race 4 alweer voorbij.

      Als Michael in 2006 niet zo schaamteloos aan de kant werd gezet door De Montezemelaar die per se Kimi wilde, dan had Michael misschien zelfs in 2006 nog de titel gepakt. (Scheelde maar weinig).
      Dan had hij in 2007 veel makkelijker dan Kimi zijn titel gepakt en in 2008 waarschijnlijk lachend zijn 9e. (Zelfs de veel mindere Massa pakte in 2008 voor 30 seconde de wereldtitel dus Michael had het makkelijk gekund).
      Kortom, ze grossieren daar in foute beslissingen en dat begon dus al met het afserveren van de enige man die hen in de afgelopen 40 jaar succes heeft gebracht. En waarom? Omdat het de hoge heren van Ferrari een doorn in het oog was dat Der Michael zo succesvol en machtig was. Ze hadden hem niet nodig dachten ze. Net zoals ze nu denken dat ze Michael 2 (Max) niet nodig hebben.

      • + 21
      • 20 mei 2026 - 21:47
    • Mooie thread heren, bracht mij vermaak in de ICE

      En in Duitsland is dat niet een motor maar een 🚂

      • + 0
      • 21 mei 2026 - 09:49
    • racepace1

      Posts: 731

      Natuurlijk! je bent een fan door dik en dun en ik als Italiaan vind er ook wat van dat die heiknuters jaar op jaar de plank en de spijkers volledig mis slaan, gelukkig heeft Ferrari een mooi verleden daar kan je dan een beetje op teren...
      Maar snailer ik reageerde op fdorp en wees hem op de andere successen van Ferrari thats it. Het wordt weer een heel lastig jaar.....
      Rimmer helaas hebben Italianen die een hogere functie bekleden te snel last van ego van heb ik jou daar! dulden helaas geen tegenspraak en daar wringt de schoen, zolang ze dat niet loslaten verandert er niks. Het zit er heus wel in Ferrari weet echt wel hoe een raceauto bouwt maar zetten niet de juiste poppetjes op de juiste plaats zoals een goede strateeg!! en laat die ook dan bepalen wat er nodig is om een race te winnen en wanneer een coureur naar binnen moet bijv maar dat is maar het topje van de ijsberg....

      • + 1
      • 21 mei 2026 - 09:54
    • Italo design rules over performance

      • + 0
      • 21 mei 2026 - 10:52
    • Toch vraag ik me af of de conclusie van Rimmer wel helemaal klopt.
      Na rampjaar 2005 zetten Ferrari/Schumacher nog een keer alles op alles om van de aanstormende jeugd te winnen, maar dat mislukte met de haven in zicht: Alonso won voor de tweede maal. Het zou goed kunnen dat Michael het zelf toen ook wel welletjes vond. Hij was 37, had niets meer te bewijzen, het gezin trok aan hem, en de jeugd hijgde wel degelijk in zijn nek.
      Dan zijn er ook nog een paar bijkomende zaken, niet doorslaggevend maar wel optellend. Het was niet Kimi die hij in de weg zat, die zou in 2006 sowieso rijden (en mogelijk de eerste die Schumacher echt partij kon geven). Een verlengd verblijf zou ten koste gaan van Massa met wie hij een goede band had en die hij min of meer onder zijn hoede had genomen. Dat vond ie best vervelend.
      En als laatste en minst belangrijke: een deel van het wereldje was ook een beetje Michael-moe. Vijf keer achter elkaar wereldkampioen, dat was ongekend! Dat oogstte bewondering maar er was ook een keerzijde: het was te voorspelbaar geworden, de kijkcijfers liepen terug, ieder zuchtte onder zijn regime.
      Kortom veel plussen en minnen, maar ik denk dat ie zelf die knoop heeft doorgehakt.

      • + 0
      • 21 mei 2026 - 11:24
    • The Wolf

      Posts: 979

      @racepace1
      Ferrari is nog steeds het mooiste team op de grid, zal het altijd blijven. Echter toen ik eind jaren 80 F1 begon te volgen en ook direct Ferrari fan werd was het tot dan toe altijd het puurste raceteam op de grid, die Lijn is doorgetrokken onder Di Montezemolo. Na jaren van droogte werd half jaren 90 alles ingezet op de beste racer van dat moment, en de ultieme winmachine om hem heen.
      Het cliënteel van Ferrari bestond uit benzine snuivende fanaten met geld teveel. De perfectie en dominantie van een no-nonsense racer als Michael Schumacher op de zondagen verkocht op de maandagen Ferrari's.
      Vandaag de dag wordt Ferrari gerund als high-end-luxury merk, het cliënteel bestaat uit de nouveau riche champagne drinkende op het achterdek van een jacht chillende lui die de luxury lifestyle van Lewis najagen, dat is de ultieme glamourboy die dat imago kracht bij zet, sportieve resultaten op de baan zijn van secundair belang. Max Verstappen? wel eens van gehoord, maar past slecht in dat plaatje. Waar 'posterboy drivers' in de F1 graag de premiere van F1 The Movie bijwonen in een apenpakkie schouder aan schouder met celebrities, jaagt Max een of ander GT3 monster over een regenachtig Spa-Francorchamps. Max is de hedendaagse Schumacher, die heeft lak aan waar Ferrari vandaag de dag om draait. Die wil racen, en om te winnen. Ferrari heeft de middelen om dit te faciliteren, echter moet het roer volledig om

      • + 2
      • 21 mei 2026 - 11:42
    • Zo bezien is er inderdaad niet veel dat hen bindt. Je vraagt je bijna af of Ferrari zelf Max wel zou willen, want hun credo is altijd geweest: niemand is groter dan Ferrari, en die status is Max al bijna voorbij, althans, in Nederland.
      Omgekeerd, de enige reden waarom Ferrari toch aantrekkelijk voor Max zou kunnen zijn is een mix van eerzucht en pestgedrag. Ofwel om Hammie te laten zien dat het wèl kan, en hij toch echt de goat van zijn time is.

      • + 0
      • 21 mei 2026 - 14:45
    • The Wolf

      Posts: 979

      @Regenrace
      Dat 'niemand is groter dan het team' droegen ze altijd wel uit, maar vroeger had bijvoorbeeld Enzo Ferrari wel het vermogen om talent boven traditie en trots te zetten, als dat talent maar goed voor kampioenschappen was. Voorbeeld is Lauda. Die had dezelfde insteek als Max. Romantiek had hij niks mee, de (in die tijd) stopwatch is wat telt. Schumacher natuurlijk een zelfde voorbeeld.
      Waarom zou Ferrari aantrekkelijk zijn voor Max? Het is een van de topteams met de middelen. Ferrari kan interessant hebben als ze de boel herstructureren, en weer alles in het werk stellen om te winnen.

      • + 1
      • 21 mei 2026 - 14:59
    • Rimmer zijn conclusie klopt inderdaad, zoals wel vaker. Niks persoonlijks, maar het lijkt vaak categorie ‘onderbuik gevoel voetbalpraat’.

      Ik draai de aannames en conclusie daarom dan ook om.

      De periode 2000 - 2004 is niet de maatstaf. Dat kan het ook helemaal niet zijn als je kijkt naar de historie. Het domineren van de sport door één team voor een lange periode gebeurd wel, maar wordt afgewisseld door andere teams en daardoor droge jaren voor anderen.

      Als je dus puur kijkt naar Ferrari dan zie je in het lijstje dat de periode Schumacher een enorme uitschieter was met 5 titels op rij. De rest blijft allemaal steken op 1 titel, met een tweetal 2 titels. Als je dan vervolgens 2000 - 2004 als standaard gaat nemen, dan kom je uit bij de conclusie van Rimmer. Welke onterecht is want het is een uitzondering in de gehele Ferrari geschiedenis.

      Meedoen om het kampioenschap en sporadisch winnen lijkt een veel realistischere maatschap te zijn, en in dat kader presteert Ferrari zoals het ongeveer zou moeten presteren op basis van de geschiedenis. Dat is misschien niet leuk, maar wel veel en veel realistischer dan wat Rimmer probeert te doen.

      • + 0
      • 21 mei 2026 - 17:31
  • Het trotse steigerende peerd dreigt net als vele voorgaande seizoenen weer eens na een sterk begin volledig door zijn hoeven te zakken, wat dat betreft weten ze bij het trotse Ferrari die telkens wederkerende tradizione wel heel knap en moeiteloos enorm hoog in hun Italiaanse vaandel te houden.

    • + 3
    • 20 mei 2026 - 20:34

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

ESGrand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land GB
  • Geb. datum 25 jun 1964 (61)
  • Geb. plaats Brentwood, Essex, England, GB
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 1,67 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar