Red Bull zoekt Verstappen-vervangers: Ook Albon genoemd

Alexander Albon zou Williams aan het einde van het seizoen 2026 kunnen verlaten. Volgens berichten aan GPToday.net beschikt de Thai over een prestatiegerichte clausule in zijn contract, waardoor hij transfervrij zou kunnen vertrekken als bepaalde doelstellingen niet worden gehaald. Dat kan de deur openzetten voor een opvallende terugkeer naar Red Bull Racing.

Albon is sinds zijn terugkeer in de Formule 1 in 2022 één van de sleutelfiguren bij Williams en groeide uit tot de kopman van het team uit Grove. Samen met Carlos Sainz hoopte hij de renstal opnieuw richting de top van het veld te loodsen, zeker na de knappe vijfde plaats in het constructeurskampioenschap van 2025. Onder de nieuwe reglementen van 2026 loopt het echter stroef: Williams verzamelde voorlopig slechts vijf WK-punten.

Clausule kan Albon uitweg bieden bij teleurstellend seizoen

Volgens een bericht zou Albon een clausule in zijn contract hebben die afhankelijk is van prestaties. Indien Williams bepaalde sportieve doelen niet haalt, zou de dertigjarige coureur de mogelijkheid hebben om zijn toekomst elders voort te zetten.

Voor Albon verloopt het seizoen voorlopig moeizaam. Pas in Miami wist hij zijn eerste punt van het jaar te scoren, een scenario dat ver afstaat van de ambities waarmee Williams aan het nieuwe tijdperk begon. Ook Carlos Sainz zou volgens geruchten zijn toekomst evalueren, waardoor Williams zelfs het risico loopt om beide rijders na 2026 kwijt te raken.

Terugkeer naar Red Bull lonkt bij afscheid Verstappen?

Een mogelijk vertrek van Albon kan de geruchtenmolen rond Red Bull opnieuw op gang brengen. De Thai reed al voor het team in 2019 en 2020, maar verloor destijds zijn zitje. Ondanks die breuk bleef de band met de Thaise eigenaars van Red Bull naar verluidt sterk.

Dat is niet onbelangrijk, want Max Verstappen zou nadenken over een afscheid van de Formule 1 na 2026. Mocht de Nederlander effectief vertrekken, dan zou Albon volgens verschillende geluiden op de shortlist staan als potentiële opvolger. Tegelijk blijft ook een langer verblijf bij Williams een optie, zeker gezien de onvoorspelbare krachtsverhoudingen in het middenveld onder de nieuwe reglementen.

Zelfs de kop niet gelezen @Flying Dutchman? Het gaat om het VERVANGEN van Verstappen, niet over teamgenoot worden van Max...

  • 3
  • 20 mei 2026 - 15:34

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Albon ➡️ Rbr.

    • + 0
    • 20 mei 2026 - 13:16
    • Het moet RBR zijn.

      • + 0
      • 20 mei 2026 - 15:35
    • Van wie dan? ;)
      Dat komt zo schreeuwerig over .

      • + 0
      • 20 mei 2026 - 15:51
    • Tip: Als je plagiaat pleegt doe het dan wel correct, dan valt het wat minder op...

      • + 0
      • 20 mei 2026 - 15:53
    • Hoho dit is mijn originele manier.
      Dat leer je hier op de sait.

      • + 0
      • 20 mei 2026 - 15:56
    • Nou vooruit dan maar weer...

      • + 1
      • 20 mei 2026 - 16:38
  • Lijkt me sterk. Albon zit al een tijdje bij Williams, kent hele team heel goed en toch wordt klopt door Sainz.
    Waarom een risico nemen en naar een team als RB gaan wat compleet om Verstappen heen is gebouwd en waar je vooraf al weet dat je nr.2 status zal hebben ongeacht wat je doet? En dan komt nog bij dat hij al een keertje door Verstappen is verslagen. Ok, het was in early days en sindsdien is Albon veel beter geworden (als coureur) maar ook Verstappen is zeer sterk geworden en rijdt nu in zn prime-moment. Met andere worden, het is kiezen tussen:
    - blijven bij Williams met Sainz die iets beter is
    - of naar RB gaan wat compleet om Verstappen heen is gebouwd en daarbij met Verstappen zitten die ook nog eens beter/sneller is dan Sainz.
    Ik zou zeggen - blijven bij Williams, anders is F1 voor hem echt voorbij.

    • + 0
    • 20 mei 2026 - 13:31
    • Zelfs de kop niet gelezen @Flying Dutchman? Het gaat om het VERVANGEN van Verstappen, niet over teamgenoot worden van Max...

      • + 3
      • 20 mei 2026 - 15:34
    • "... en toch wordt klopt door Sainz." ook dat is overdreven. Er zit niet veel verschil tussen beide heren, vind ik

      • + 3
      • 20 mei 2026 - 15:47
    • Larry

      Je hebt gelijk. Maar laatste tijd is de kop zo vaak misleidend geweest dat ik tegenwoordig gelijk naar het einde scroll omdat eerste deel ook meestal een herhaling is.

      da_bartman
      Er zit wel een verschil hoor. Sainz komt net binnen en rijdt minimaal op niveau van Albon of zelfs beter. Ik zal heel verbaasd zijn als Sainz (zonder technische pech) minder punten dit seizoen zal scoren dan Albon. Nog een paar goede kwalificatietijden van Sainz en dan kom je in een window dat Albon het ook mentaal niet meer zal volhouden.

      • + 0
      • 20 mei 2026 - 16:40
    • "Volgens een bericht..." geen bronvermelding, het kan dus ook een kind van 4 zijn.
      Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar anonieme berichten flikker ik ongeopend weg. Hier maken ze er een nieuwsbericht van. En daar gaan jullie dan een beetje op zitten kauwen. Gooi maar in m'n pet.

      • + 0
      • 20 mei 2026 - 22:15
  • Patrace

    Posts: 6.762

    Albon zou een prima tweede coureur zijn naast Verstappen, maar lijkt me niet de coureur die Verstappen zou moeten vervangen.
    De enige op de grid die een waardige vervanger voor Verstappen zou zijn bij Red Bull, is Charles Leclerc.

    • + 2
    • 20 mei 2026 - 14:07
    • @Pat, Ik ben zeker Leclerc fan maar die mist de ballen. Dan zou ik eerder gaan voor Piastrie als vervanger voor Max

      • + 1
      • 20 mei 2026 - 20:11
    • Patrace

      Posts: 6.762

      Piastri moet het eerst nog laten zien. Die heeft me nog niet helemaal overtuigd en is vorig jaar verslagen door Norris.
      Leclerc heeft de snelheid en de ervaring om Verstappen te vervangen. Piastri heeft misschien wel het talent, maar nog niet de ervaring.

      • + 0
      • 21 mei 2026 - 18:48
  • Nyck de Vries.

    • + 0
    • 20 mei 2026 - 15:55
    • De kok van Alonso.

      • + 1
      • 20 mei 2026 - 17:23
    • AUDI_F1

      Posts: 3.882

      Nu Horner en Dr. Helmut Marko er niet meer zijn zou dat wel een goede keuze zijn ;-)

      • + 0
      • 20 mei 2026 - 18:04
  • John6

    Posts: 11.618

    Max gaat helemaal nergens heen die zit prima bij Red Bull dus dit verhaal kan zo de prullenbak in.

    • + 0
    • 21 mei 2026 - 03:17

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ESGrand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 3.488
  • Podiums 128
  • Grand Prix 239
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (28)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar