Zorgen bij Red Bull: diskwalificatie dreigt voor Hadjar

Isack Hadjar moet vrezen voor een diskwalificatie na afloop van de kwalificatie in Miami. De Franse Red Bull-coureur had de negende tijd genoteerd in de kwalificatie, maar de FIA heeft een probleem ontdekt. Het onderzoek loopt nog, maar de uitkomst lijkt al vast te staan.

Hadjar kreeg het in de kwalificatie op het circuit rondom het Hard Rock Stadium niet voor elkaar om in de buurt van zijn teamgenoot Max Verstappen te blijven. De Fransman moest het doen met de negende tijd, terwijl Verstappen op een haar na de pole position misliep. De teleurstelling bij Hadjar was groot, en die zal alleen maar groter zijn geworden toen de FIA laat op de avond een probleem met zijn auto ontdekte.

Wat is er aan de hand?

FIA Technical Delegate Jo Bauer liet na de controle van de auto weten dat er iets niet aan de haak was met de vloer. Volgens Bauer bleek uit de technische keuring dat het floor board twee millimeter buiten de grens viel. Dat betekent vrijwel zeker dat Hadjar uit de uitslag van de kwalificatie zal worden geschrapt, en dat hij achteraan het veld moet starten. Red Bull kan ook zijn set-up gaan wijzigen, en in dat geval zal hij vanuit de pitlane moeten starten.

Waarom is er nog niets besloten?

Hadjars diskwalificatie staat echter nog niet vast, omdat de stewards pas in de ochtenduren een meeting hebben gepland. Om 07:00 in de ochtend lokale tijd zullen Hadjar en een vertegenwoordiger van Red Bull aanschuiven. In dit soort situaties staat de uitkomst meestal al vast, en krijgt het desbetreffende team de kans om de problemen te verklaren. Aangezien de auto niet door de keuring van de FIA is gekomen, is het duidelijk wat er gaat gebeuren.

Voor Hadjar is het een tegenslag, maar het feit dat er een regenrace op komst is, laat zien dat er nog veel mogelijk is. Door naderend onweer is besloten om de starttijd naar voren te halen, waardoor er nu om 19:00 Nederlandse tijd zal worden gestart.

Van MS:

Als tijdens de Nederlandse mediasessie wordt opgemerkt dat zij die hebben ingezet op Verstappen op de eerste startrij veel geld hebben verdiend, grapt de viervoudig wereldkampioen: “Ja, ik heb er zelf ook op gewed!” Op een serieuzere toon voegt hij toe: “Ik had natuurlijk ook niet ... [Lees verder]

  • 6
  • 3 mei 2026 - 12:28

Reacties (14)

Login om te reageren
  • Skoda F1

    Posts: 809

    Oke gelukkig! Zal hadjar wel gedacht hebben de vloer is niet goed.. Dan zal dat wel de reden zijn dat ik niet bij max kan aanhaken.

    • + 3
    • 3 mei 2026 - 11:13
    • Patrace

      Posts: 6.764

      Haha, inderdaad.
      Die jongen dacht dat hij echt in de buurt van Verstappen kon komen. Maar hij zal de komende weken waarschijnlijk weer stevig met de voetjes op de grond worden gezet.

      En dan begint het grote zoeken: waar kan ik meer tijd pakken, misschien als ik deze setting probeer, etc.

      • + 3
      • 3 mei 2026 - 11:28
    • Zou mij niets verbazen dat de limiet ligt waar het ligt omdat ze niet willen dat de auto's sneller zijn door meer vloer te creëren en daarmee meer downforce uit de vloer te halen. Ofwel er is ook gewoon een kans dat hij juist sneller had moeten zijn.

      • + 0
      • 3 mei 2026 - 12:07
  • markos

    Posts: 1.038

    "Niet aan de haak"??

    Zat er illegaal een trekhaak gemonteerd?

    • + 1
    • 3 mei 2026 - 11:35
  • beerkuh

    Posts: 3.819

    Er zitten altijd haken en ogen aan zo’n verhaal! (Denk ik)

    • + 1
    • 3 mei 2026 - 12:08
  • Van MS:

    Als tijdens de Nederlandse mediasessie wordt opgemerkt dat zij die hebben ingezet op Verstappen op de eerste startrij veel geld hebben verdiend, grapt de viervoudig wereldkampioen: “Ja, ik heb er zelf ook op gewed!” Op een serieuzere toon voegt hij toe: “Ik had natuurlijk ook niet verwacht dat dit mogelijk zou zijn. Het doel voor ons was om dit weekend weer wat dichter bij de top drie teams te staan, maar ja, dan sta je normaal gezien zevende. Het ging dus nog een stuk beter dan verwacht in deze kwalificatie.”

    Tijdens de internationale persconferentie liet Verstappen al weten dat de enorme ommekeer niet alleen te danken is aan upgrades. Hij voegde toe dat hij zich ook een stuk comfortabeler voelt in de RB22 en aanmerkelijk meer kan pushen dan tijdens de eerste drie raceweekenden. Op de vraag van MS waar dat vooral aan te danken is, doet Verstappen in de Red Bull hospitality vervolgens uit de doeken:
    “Het meeste zit in het stuurhuis, waar eerst gewoon iets fout zat. Dat hebben ze nu eindelijk op kunnen lossen, dus nu kan ik tenminste weer gewoon normaal sturen.”

    De vervolgvraag luidt natuurlijk waarom Red Bull dit niet eerder heeft ontdekt.
    “Tja, ik zei al vanaf de eerste ronde in Barcelona dat er wat mis was, alleen schijnbaar was het heel moeilijk om dat op te lossen. Nu is het eindelijk opgelost.” Als door deze we.bsit.e wordt opgemerkt dat het in zekere zin de basics zijn, verduidelijkt Verstappen:
    “Ja, maar dat is niet zo makkelijk als dat het lijkt. Je denkt aan het stuur, maar er komen heel veel dingen samen, ook qua aerodynamica. Uiteindelijk wordt de hele ophanging natuurlijk ook helemaal ontworpen om aerodynamisch optimaal te zijn. Dus daar zitten natuurlijk altijd haken en ogen aan.”

    • + 6
    • 3 mei 2026 - 12:28
  • Het lijkt mij dat er een probleem was met de vloer. Hij zal vast niet zo ontworpen zijn dat ie 2 mm te ver uitsteekt. Dus hij is verkeerd gemonteerd of beschadigd geraakt.
    En dat verklaart meteen waarom hij ineens zijn snelheid kwijt was.

    Als de stewards zien dat er sprake is van een fout of probleem waar Hadjar alleen maar nadeel van had zou het allemaal met een sisser af kunnen lopen.

    • + 0
    • 3 mei 2026 - 12:28
    • Mekkies had al na de SQ verteld dat er nog een issue in de auto van Hadjar zat. Als dat de vloer was die mogelijk (blijft natuurlijk speculatie) verkeerd was en daardoor wat minder downforce had, dan heeft het verdomd lang geduurd voor ze het ontdekten.

      De vloer is niet het hele verhaal. Verstappen kan gewoon weer zijn klasse ontplooien.

      • + 1
      • 3 mei 2026 - 13:07
    • Dat, en dan vooral doordat het probleem met het stuurhuis van Max is verholpen zoals Pietje hierboven schreef.

      • + 1
      • 3 mei 2026 - 13:08
    • Alsnog gediskwalificeerd helaas.
      Nou ja, kijken of hij met een aangepaste vloer vorderingen maakt door het veld. Inhalen is gelukkig doodsimpel met de Poes2Pas knop.

      • + 1
      • 3 mei 2026 - 14:11
    • Inderdaad heeft het stuurhuis de stabiliteit teruggebracht in de RBR. Misschien wel eindelijk sinds begin 2024.
      En als je naar GP-tempo gaat is Verstappen weer de metronoom die hij altijd is geweest. Banden gaan er niet meer aan. Dat laatste helpt vooral in een race.

      Ja. Het is jammer wat diskwalificatie betreft. Nu kan men wel voor Hadjar gokken op een regen race en setup veranderen, Normaal op een droge baan is hij toch redelijk kansloos voor de punten startend van achteraan. Hij is nu eenmaal niet Verstappen. Als ze verkeerd gokken en de auto is aangepast voor de regen, dan maakt het in deze niet veel uit.

      • + 0
      • 3 mei 2026 - 15:39
  • Tante Agaat kan bijzonders goed haken

    • + 1
    • 3 mei 2026 - 12:36
  • jd2000

    Posts: 7.776

    Duurt niet lang meer voordat pa Hamilton ingehuurd wordt om hem te troosten.

    • + 4
    • 3 mei 2026 - 13:20

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 85
  • Podiums 1
  • Grand Prix 31
  • Land FR
  • Geb. datum 28 sep 2004 (21)
  • Geb. plaats Parijs, FR
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar