user icon

Webber: "Door slechte eerste stints haal ik niveau van vorig jaar niet"

  • Gepubliceerd op 08 nov 2011 16:51
  • comments 9
  • Door: Rob Veenstra
Red Bull Racing-coureur Mark Webber baalt een beetje van het seizoen 2011. De Australiër kan niet tippen aan de geweldige statistieken en resultaten van teamgenoot Sebastian Vettel. Terwijl de Duitser dit jaar al elf keer won, zegevierde Webber nog niet één maal. Hij legt in Autosprint uit waarom: “Ik moet in het laatste deel van de races steeds te veel goed maken, vanwege slechte eerste stints.”

Webber vervolgt: “Het heeft te maken met het aan de praat krijgen van de banden. De eerste stint in een wedstrijd, van start tot eerste pitstop, is nog net zo belangrijk als voorgaande jaren. Met het verschil dat bijtanken toen was toegestaan en je daardoor nog kon overstappen met de strategie, van één stop naar twee of andersom. Tegenwoordig staat alles al vooraf vast, zeker in de top vier. Een inhaalrace is wel mogelijk, maar over het algemeen doen de coureurs vooraan hetzelfde en dekken ze elkaars tactiek af. Als de rivalen stoppen, dan stoppen wij ook. Wanneer je dan achter ligt slijten de banden sneller. In de praktijk heb ik dit jaar eigenlijk nooit genoeg uit de eerste stint gehaald.”

“Aan het begin van het seizoen had ik de nodige betrouwbaarheidsproblemen en dat hielp niet. Ik ben blij met een paar dingen van dit jaar, maar over het algemeen heb ik mijn niveau van vorig jaar dit seizoen nog niet benaderd, met name omdat ik mezelf in de eerste ronden niet goed positioneer. Tevens ben ik niet snel genoeg in de kwalificaties. Sebastian is wat dat betreft het tegenovergestelde van mij; sterk op zaterdagmiddag en in de eerste fase van een race. Daarna hoeft hij niet veel meer te doen dan consolideren.”

“De auto's zijn veranderd. Daarom kruis ik soms mijn vingers en hoop dat het volgend jaar met de ban op blown diffusers weer mijn kant op rolt. Maar ik wil niet in hoop leven, daar kom je niet verder mee. Ik moet zelf hard werken om sterker terug te komen volgend jaar. Aan het begin van het jaar had ik problemen met de pitstops. Die zijn verholpen, maar nu is mijn racesnelheid het zorgenkindje. Het is als een puzzel, het volgende stukje is het tempo voor het eerste deel van een race verbeteren. Then we're back in business

Reacties (9)

Login om te reageren
  • Ik word echt moe van zijn gezeur. Hij is gewoon slechter terwijl Vettel steeds beter aan het worden is. Dat is de enige logische verklaring in mijn ogen. Webber is geen WK materiaal, webber vind ik in de categorie barrichello passen. Kan op zijn dag in een goede auto bloedsnel zijn, maar dat een lange periode vasthouden is voor beide coureurs onmogelijk. Volgend denk ik dat het gat nog groter wordt. Nu is dat ongeveer 0.5 sec. Ik sta er niet van te kijken als Vettel volgend jaar 0.75 sec sneller in de kwalificatie is dan Vettel. Webber moet lekker gaan afbouwen in de DTM,LMS of NASCAR. Zijn tijd is voorbij. Bij MSC zie dat hij steeds sneller wordt en Rosberg aan het passeren is terwijl Webber en Vettel het omgekeerde het geval is.

    • + 0
    • 8 nov 2011 - 17:42
    • na de eerste 7 woorden gestopt met het lezen van je tekst, want Webber heeft gewoon gelijk

      • + 0
      • 8 nov 2011 - 18:48
    • WimmelF1

      Posts: 141

      Same here... Webber met Barrichello vergelijken is onzin. Webber heeft veel meer ruwe snelheid. Absoluut niet dezelfde categorie coureurs. Je vergelijking met Schumacher is al helemaal onzin. Different box of frogs.

      En je komt alleen maar met zinloze statistieken. Zo kan iedereen zijn standpunt verdedigen. Wat er echt gebeurd in die auto zullen wij nooit weten. En Webber is schijnbaar in de ogen van het management van RB nog steeds een goede coureur. Ik geloof niet in die onzin dat men \'mindere\' coureurs naast de \'toprijder\' wilt hebben. Webber\'s verhaal sluit heel goed aan bij wat je ziet in de race. Hij is in de tweede helft van de race meestal een van de snelste coureurs op de baan. Webber heeft het nog steeds. Dat hij op moet boksen tegen een groot talent siert hem alleen maar.

      • + 0
      • 8 nov 2011 - 23:20
    • Michael

      Posts: 1.434

      Als Webber het puzzelstukje gevonden heeft is hij een ander puzzelstukje weer kwijt.
      Webber is goed voor RBR voor het behalen van de Constructeurstitel zoals Massa dit moet doen voor Ferrari.
      Als Webber zo snel is waarom wordt hij dan door Alonso elke keer op zijn plek gezet.

      • + 0
      • 8 nov 2011 - 23:56
    • @micheal

      Stel jezelf de vraag: Waarom is Alonso 2-voudig WK en Vice WK, en Waarom is Webber zijn beste prestatie 3e in het WK

      • + 0
      • 9 nov 2011 - 08:33
  • Viel mij ook al op, in de eerste ronde verliest hij altijd plekken tenopzichte van Vettel, komt vervolgens vast te zitten.. Waardoor hij het niet meer in eigen hand heeft, Vettel heeft dat wel en daarom lijkt het bij hem zo makkelijk te gaan..

    Webber moet zich verbeteren in de openingsronden.. Dan kan die zijn eigen strategie uitvoeren en zal hij vanzelf beter presteren

    Maar dat weten ze zelf ook wel..
    BTW: het lijkt altijd alsof Vettel het gat op de nr.2 controleert, maar het is me de laatste tijd opgevallen, dat in het midden van de race, Vettel en de nr.2 (button meestal) dezelfde rondetijden neer zetten als Schumacher/rosberg (ligt er maar net aan wie in een gat rijd, zoals in india beide dus)

    Dus is de MercedesGP dan zo sterk, of houden Vettel en Button dan zoveel in? als het dat laatste is, zou Button ook eens kunnen aanvallen, maar ik denk dat hij dat wel zou doen als dat het was.. maar dat MercedesGP evensnel is in die fase, zou ik ook vaag vinden.

    • + 0
    • 8 nov 2011 - 18:55
    • ja button houd altijd in in het midden van de race... hij is dan bezig met ze schoenveters opnieuw te strikken....

      • + 0
      • 9 nov 2011 - 09:15
    • en bolide werkt anders tijdens het begin van de race en anders tijdens het eind van de race, denk vooral aan het gewicht! Dat heeft grote invloed op de parameters van een bolide...

      • + 0
      • 9 nov 2011 - 09:16
    • szixxx

      Posts: 4.754

      En naast het feit dat de rondentijden ongeveer gelijk zijn in het midden van de race is het belangrijk dat je tegen het einde van je eerste stint of begin van je 2e stint gewoon goed met je banden omgaat. Button en Vettel zijn allebei coureurs die uitstekend weten hoe ze hun banden moeten sparen.

      • + 0
      • 9 nov 2011 - 12:21

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team Aston Martin
  • Punten 1.430
  • Podiums 56
  • Grand Prix 126
  • Land DE
  • Geb. datum 3 jul 1987 (33)
  • Geb. plaats Heppenheim, DE
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar