Force India omgedoopt tot Sahara Force India na gedeeltelijke overname
- Gepubliceerd op 12 okt 2011 17:53
-
28
- Door: Robin Smeets
Al weken gaan er geruchten dat Force India zou worden verkocht. Vandaag heeft de Sahara Group dus 42,5 procent overgekocht van teambaas Vijay Mally, die erg tevreden was met de deal. "Ik spreek voor het hele Force India-team als ik zeg dat ik erg blij ben deze overeenkomst aan te kunnen kondigen", vertelde Mallya.
"Het team zal nu Sahara Force India worden genoemd. Sahara India Parivar zal 100 miljoen dollar investeren en heeft een aandeel van 42,5 procent in het team in handen gekregen." Subroto Roy van de Sahara Group vertelde: "Het team heeft al geweldig werk verricht in de Formule 1 en ik wil Vijay Mallya daarmee feliciteren. Wij zijn ook erg te spreken over de samenwerking."
Trending nieuws
-
Sainz verklaart Hamilton-vorm bij Ferrari: "Dat maakt het verschil"
De voorganger van Lewis Hamilton, Carlos Sainz, heeft een verklaring gegeven voor de goede prestaties van de zevenvou...
21 jun 2026 16:45 -
Montoya adviseert Alonso: "Blijf bij Aston Martin..."
Juan Pablo Montoya heeft Fernando Alonso aangeraden om bij Aston Martin te blijven. De tweevoudig wereldkampioen word...
21 jun 2026 15:44 -
Complimenten voor Hamilton: "Hij heeft Ferrari op zijn schouders genomen"
Voormalig Ferrari-coureur en zevenvoudig racewinnaar René Arnoux is erg onder de indruk van de zevenvoudi...
21 jun 2026 12:41 -
Alpine laat Nederlandse coureur eerste F1-meters maken
De Nederlandse F1 Academy-coureur Nina Gademan zal volgende maand voor het eerst plaatsnemen achter het stuur van een...
21 jun 2026 14:43 -
Sainz zet druk op Williams: "Ik weet niet hoelang ik nog kan wachten"
Carlos Sainz blijft geloven in het langetermijnproject van Williams, maar de Spaanse coureur wil sneller resultaten z...
21 jun 2026 13:42
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Force India
- Basis Silverstone, India
- Sergio Perez 11
- Sergio Perez 11
- Nico Hülkenberg 12
- Adrian Sutil 14
- Adrian Sutil 15
- Lance Stroll 18
- Adrian Sutil 20
- Nico Hülkenberg 27
- Nico Hülkenberg 27
- Esteban Ocon 31
- Esteban Ocon 31
96.021 reacties op Force India
8 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Force India

Reacties (28)
Login om te reagerenPosts: 7.033
Iedereen zal Force India blijven zeggen.
Posts: 10.412
idd dat denk ik ook. waren de geruchten toch gedeeltelijk waar over overname.
Posts: 930
Ferrari en Mclaren zijn ook niet de complete namen zoals ze zij ingeschreven. Mooie stap van Force india.
Posts: 10.071
@Bvonk,
Precies, wanneer is de laatste keer dat je iemand \"Scuderia Ferrari Marlboro\", of \"Vodafone McLaren Mercedes\" hebt horen gebruiken, behalve bij de aankondiging van de rijders bij de persconferentie.
Posts: 6.928
Het zal straks geen Force India meer heten. Mallya liegt de hele boel bij elkaar, want afgelopen weekend zou helemaal niks verkocht worden en nu is ineens een minderheidsbelang verkocht.
Ook zal de Sahara Group volgens ingewijden in 2 jaar tijd gefaseerd Force India opkopen en Mallya ontdoen van zijn dure speeltje. Boze tongen beweren al zelfs dat dit deze winter al zal gebeuren.
Posts: 880
Detail: het leeuwendeel van de aandelen die Sahara gekocht heeft zijn afkomstig van de familie Mol. Het verkochte deel van Mallya is minder dan 10%. Maar gezien de financiële situatie van Kingfisher zal het geen verrassing zijn als binnen nu en (maximaal) twee jaar het team geheel van eigenaar veranderen zal. Aan Mallya heb je toch niet zo gek veel.
Posts: 13.330
Ben ik niet met je eens. Aan Mallya heb je wel degelijk wat.
Bijna iedereen, ikzelf incluis, stond honend te lachen toen \"die Indiër\" destijds het spijker team opkocht.
God wat hadden we met zijn allen een commentaar. Mallya was al veroordeeld en opgehangen voordat hij een gp had kunnen leiden.
Nu blijkt dat hij toch niet zo dom en geldbelust was als gedacht. Force India een respectabel team geworden waarin goede coureurs een kans kregen/krijgen.
Mallya heeft bij zeker aan respect en krediet gewonnen. Neerbuigendheid tov hem is inmiddels toch redelijk ongepast!
Posts: 602
@Rimmer: amen! Werkelijk niets aan jouw betoog toe te voegen!
Posts: 45
Mooi gezegd Rimmer! Ik denk dat veel mensen vergeten dat Force India eerst Spyker was die totaal niets toevoegde aan de F1. Ik vind dat Mallya het goed gedaan heeft, heb respect voor Force India, geen fan maar wel een leuk team, gun het ze wel.
Posts: 10.412
dit zou ook verklaren waarom ze met het rijders duo wachten.
Posts: 9.253
@alonso fan
Daar zou je weleens gelijk in kunnen hebben. De man achter Sahara, Subrata Roy, staat bekend als op zijn zachtst gezegd chauvinistisch. Waar Vijay altijd verklaarde pas een Indier in de auto te willen zetten wanneer hij hem geschikt acht zal voor Roy wellicht een FIA-Superlicentie al voldoende zijn. Goed nieuws voor Chandok, slecht nieuws voor Force India.
Posts: 640
Michiel Mol schijnt uitgekocht te zijn , de aandelen dus van voormalige spykerF1 jammer geen nerderlands inbreng meer.
Posts: 13.330
Nederlandse inbreng was er al niet meer. Michiel betaalde alleen nog maar wat centjes (papa Mol heeft met 550.000.000 toch nog genoeg op de bank) en in ruil zat hij interessant te doen aan de pitmuur. Zijn toegevoegde waarde bedroeg echter 0,0. Die was enkel van financieel belang.
Posts: 880
Familie Mol heeft nog 15% van de aandelen in Force India over. :)
Posts: 1.265
Volgens mij heeft de familie Mol dik gecashed op de aandelen van Force India.
Posts: 3.592
Jammer dat palm Invest niet meer bestaat en zij zouden kunnen investeren, dan kreeg je zoiets als \'Sahara Palm tree Force India\'... Flauw...
Posts: 398
\"Sahara India Parivar zal 100 miljoen dollar investeren en heeft een aandeel van 42,5 procent in het team in handen gekregen\", hebben ze die 100 miljoen $ nou geinvesteerd in die 42,5% aandelen, of is dat al betaald en gaan ze daarnaast nog eens $ 100 mio. investeren ? (Dan kan het wel een echt goed team gaan worden)
Posts: 658
\'Zal investeren\' ligt in de toekomst, \'in handen gekregen\' ligt in het heden/verleden. Wat voor de 42,5 procent is betaald is niet openbaar gemaakt dus.
Posts: 236
Dat vraag ik me indd. ook af. Want als ze die 100 miljoen dollar gaan investeren dan zou inderdaad in flinke financiele injectie zijn. Ben benieuwd in ieder geval. Ben wel blij dat Vijah Mallya mede eigenaar blijft,geweldige persoonlijkheid met veel passie voor de Formule 1.
Posts: 398
\"Sahara India Pariwar will be investing approximately USD 100 mn into the Force India Formula One Team. With this investment both the Sahara India Pariwar and Dr. Mallya will own 42.5% each in the team. The Mol familys equity will be at 15%.\" Is zoals het is volgens het officiele persbericht op de (S.)F.I. site dus er wordt naast deze 100 mio. $ helaas voor het team niet nog eens 100 mio. $ geinvesteerd, althans niet dat ze dat nu al bekend hebben gemaakt. Eigenlijk veranderd er dus niets behalve de eigenaar.
Posts: 658
Als ik het originele persbericht in het Engels nog eens na lees kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat het stuk slecht is vertaald in het Nederlands. Eigenlijk is het 1 op 1 vertaald maar er is niet gelet op de verschillende vormen van grammatica, zinsopbouw en andere aspecten van de talen.
Posts: 658
\"Het team zal nu Sahara Force India worden genoemd. Sahara India Parivar zal 100 miljoen dollar investeren en heeft een aandeel van 42,5 procent in het team in handen gekregen.\"
Moet dus zijn:
\"Het team zal nu Sahara Force India worden genoemd. Sahara India Parivar zal 100 miljoen dollar investeren en heeft daarvoor een aandeel van 42,5 procent in het team in handen gekregen.\"
Posts: 398
Dat zou al beter zijn alleen moet Parivar dan ook nog maar gelijk in Pariwar worden aangepast.
Posts: 658
Parivar is gewoon de originele naam hoor. Je spreekt het alleen uit als Pariwar.
Posts: 2.115
Sahara neemt zeker binnen 2 jaar het hele team over.
Dit is een peuleschil in vergelijking wat ze in het cricket sponsoren.
Maar wat maakt het uit,De technische staf veranderd niet en het heet nog steeds Force India.
Mallya heeft zijn 15 minutes of fame gehad en gaat zich weer richten op zijn vliegtuigjes en bierbrouwerij.
Posts: 398
Zo zou het best wel eens kunnen gaan aflopen inderdaad, helaas is dan mijn eerste reactie want Vijay Mallya vind ik toch wel een leuke persoonlijkheid binnen het F1 wereldje momenteel. Maar misschien zonder hem gaat het team nog wel harder voorruit.
Posts: 184
Het is wel wennen zon nieuwe naam voor force india maar idd iedereen zal gewoon force india blijven zeggen en wie weet komt het team ooit op een betere positie te staan met Adrian Sutil nog als coureur.
Posts: 268
Helaas vermoed ik hier het begin van het einde. Nieuwe overname betekend ook weer andere visie erbij dus botsende meningen. Hoeft natuurlijk niet maar die kans acht ik zeer aannemelijk. Mol had naar verluid weinig inbreng, had ook niet zoveel aandeel in het team. Nu heeft Sahara Group en Mallya beide 42.5 procent aandeel dus evenveel zeggenschap. Dan kan het zo zijn dat Mol toch wat te beslissen heeft voor een meerderheid binnen een beslissing...de toekomst zal het leren.