user icon

Tost geeft Tsunoda opbouwende kritiek: "Dat is niet bepaald slim"

  • Gepubliceerd op 20 sep 2022 15:09
  • comments 24
  • Door: Bob Plaizier

Yuki Tsunoda is bezig met een redelijk tweede seizoen in de koningsklasse van de autosport. De Japanse AlphaTauri-coureur staat momenteel op de zestiende plaats in het wereldkampioenschap met slechts elf puntjes. Wel is het verschil met zijn teamgenoot Pierre Gasly beperkt, de Fransman heeft 22 punten verzameld. Bij AlphaTauri is men redelijk tevreden.

Er zijn wel wat puntjes van kritiek op de prestaties van Tsunoda. De Japanse coureur heeft immers bijna net zoveel strafpunten bij elkaar gereden als hij WK-punten heeft. Tsunoda staat momenteel op acht strafpunten en ontving in Monza een gridstraf omdat hij teveel reprimandes had ontvangen. Hij moet dus op zijn tellen passen, bij AlphaTauri realiseren ze zich dat maar al te goed.

Niet slim

In Monza ontving Tsunoda twee strafpunten op zijn superlicentie omdat hij te hard reed onder gele vlaggen in de vrije training. AlphaTauri-teambaas Franz Tost is in gesprek met Motorsport.com wel redelijk positief: "Zijn niveau gaat omhoog. Kijk bijvoorbeeld naar de kwalificatie in Zandvoort en de eerste training in Monza. In de auto doet hij het heel erg goed. Hij moet alleen zijn emoties onder controle krijgen en gedisciplineerder worden. Een gele vlag negeren in een vrije training is niet bepaald slim."

Accepteren

Het feit dat Tsunoda zijn strafpunten opliep in een trainingssessie zorgt voor veel ergernis bij Tost. De teambaas van AlphaTauri hoopt dat er snel verandering gaat komen in de mindset van Tsunoda: "Ik begrijp dat het lastig is in de kwalificatie of soms in de race. In een vrije training moet je in ieder geval de gele vlaggen accepteren en op de juiste manier reageren. Je moet dan dus vertragen."

We weten (bijna) allemaal de reden waarom ze Yuki er volgend seizoen weer ingooien...

  • 2
  • 20 sep 2022 - 17:12

Reacties (24)

Login om te reageren
  • BoerTeun

    Posts: 609

    Ik denk dat Tsunoda niet de juiste mentaliteit heeft om topsporter te zijn. Ik ken hem verder niet maar zo komt het over.
    Voor mijn gevoel moet hij bij teveel dingen begeleid worden. Ik denk dat een topsporter er alles voor over heeft om een bepaald doel te bereiken en Tsunoda lijkt meer de mentaliteit te hebben van "als het mij niet verteld wordt hoef ik het ook niet te doen".
    Maar goed nogmaal ik heb geen idee wat die jongen er allemaal voor laat en doet.

    • + 0
    • 20 sep 2022 - 15:40
    • In 2023 gaan ze Yuki nog intensiever begeleiden en slaapt hij voortaan tussen meneer en mevrouw Tost in, dat wordt een soort Tosti met weinig beleg...

      • + 2
      • 20 sep 2022 - 17:28
    • Tosti met een beetje sambal.

      • + 1
      • 20 sep 2022 - 17:50
    • Ben het wel met je eens. Maar ik denk dat het niet eens de mentaliteit is. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat Tsunoda het allemaal niet zo interesseert. Beetje makkelijk geld verdienen en als ze genoeg van hem hebben gaat hij wel ergens anders rijden of stopt hij er helemaal mee. Hij zal van voldoende geld afkomstig zijn, en in totaal waarschijnlijk zich wel financieel onafhankelijk rijden. Desnoods doet hij wat Endurance of Super Formula/Super GT erbij, en kan daarna gewoon lekker genieten, waarna hij waarschijnlijk nooit meer om kijkt naar de F1.

      Racetalent heeft hij zeker. Maar hij lijkt er niet voor te willen werken. Kwestie van 'I don't like it, I'm just good at it', waarbij de atleten die in de positie komen om dit te vertellen, meestal op een niveau zitten waarop ze hebben laten zien dat ondanks dat ze het niet perse leuk vinden, ze wel het werkvermogen hebben getoond. Tsunoda heeft dat niet.

      • + 0
      • 20 sep 2022 - 18:06
  • MWHT

    Posts: 2.910

    dan ook wat opbouwende kritiek aan Tsunoda van mij: ga wat anders doen, je bent net niet goed genoeg voor de Formule 1, jammer maar helaas....

    • + 0
    • 20 sep 2022 - 16:07
  • John6

    Posts: 7.078

    Ik zou Yuki eruit gooien, dat gaat hem niet worden, beetje zonden van de tijd die je nog in hem steekt.

    • + 0
    • 20 sep 2022 - 16:46
    • We weten (bijna) allemaal de reden waarom ze Yuki er volgend seizoen weer ingooien...

      • + 2
      • 20 sep 2022 - 17:12
    • @johnb lekkere opgeef mentaliteit zeg. Misschien zien ze wel wat in hem en heeft hij meer tijd nodig. Zal niet de eerste sporter zijn die pa na een tijdje tot bloei komt.

      • + 0
      • 20 sep 2022 - 17:23
    • Hij rijdt al een tijdje mee en dan mag je wat resultaten verwachten. Er zijn coureurs in de Red Bull familie die minder kansen hebben gekregen.

      • + 0
      • 20 sep 2022 - 17:53
    • @Larry Ze kopen de motoren bij Honda en de sponsordeal lijkt me ook al rond. Daarnaast is Tsunoda niet een Honda-man in de traditionele zin.

      • + 0
      • 20 sep 2022 - 21:23
    • "... en de sponsordeal lijkt me ook al rond."

      En Yuki zit in die sponsordeal, wellicht met een clausule...

      • + 0
      • 20 sep 2022 - 21:34
    • John6

      Posts: 7.078

      @Larry

      Ik begrijp het wel, maar je kan je ook afvragen wil Honda wel In verband gebracht worden met Yuki zijn resultaten.

      Hij komt uit Japan, maar ze zien daar ook dat het niet lekker gaat, de vraag is zijn ze daar dan zo blij mee.

      • + 0
      • 21 sep 2022 - 03:48
    • Ja en Iwasa staat ook aan de deur te trappelen, nog 1 jaar F2 die roekeloosheid eruit en hij kan zo maar doorgroeien naar de F1.
      Volgens mij is Iwasa wel een Honda man.

      • + 0
      • 21 sep 2022 - 08:25
    • @Larry daar ga je van uit, maar hoeft niet perse zo te zijn. Sowieso weet ik niet of Honda ook STR gaat sponsoren.

      Tsunoda is geen coureur waarop je kan bouwen. Ik denk niet dat Honda al te veel om hem geeft of perse een Japanner in de auto wil hebben.

      • + 0
      • 21 sep 2022 - 15:50
    • Klopt, @Televisie67, denk dat we (@John6) hier enkel onze verwachtingen of voorspellingen uitspreken.

      Dat geldt ook voor @Ridertje, wellicht mag Yuki het no een jaar proberen en wordt hij dan (bij onvoldoende presteren) vervangen door Iwasa. Who knows?

      Blijft afwachten...

      • + 0
      • 21 sep 2022 - 18:45
  • Het verschil met zijn teamgenoot is beperkt: die heeft slechts het dubbele aantal punten.

    • + 0
    • 20 sep 2022 - 17:57
    • Stri

      Posts: 2.841

      Tsunoda is gewoon een aanfluiting.

      En nu komt de forum politie mij vertellen dat je dat niet mag zeggen, want zo slecht is het allemaal niet met Tsunoda.

      • + 0
      • 20 sep 2022 - 23:14
    • @stri: Je hebt volledig gelijk.
      Grappig eigenlijk hoe Schumacher hier wordt afgebrand als een kneus terwijl Tsunoda het in verhouding (tempo - kwalificaties) gewoon minder goed doet tov Gasly. Hetzelfde met Stroll eigenlijk, zit veel dichter op Vettel, maar wordt veel harder afgebrand dan Tsunoda.

      • + 1
      • 21 sep 2022 - 10:45
    • Stri

      Posts: 2.841

      @RUTH
      Het is mij dan ook een vraag waarom men hier Tsunoda de hand boven het hoofd houdt. Is het zijn "bad boy" imago ofzo? Ik snap het oprecht niet.

      Verwacht overigens dat hij volgend jaar gewoon in dat stoeltje zit.

      • + 0
      • 21 sep 2022 - 14:21
    • arie51

      Posts: 583

      Hij is gewoon grappig en heeft een hoog knuffelgehalte vandaar de mildere opstelling.

      • + 0
      • 21 sep 2022 - 16:03
  • Spotje33

    Posts: 1

    Nou nou, Als Helmut Marko iets ziet in Yuki zit het er bijna 100% zeker in!! Maar zijn opvliegende karakter zal wel snel moeten veranderen! daarna zullen we zien of hij echt uit het juiste hout gesneden is anders 👋🏻👋🏻👋🏻

    • + 0
    • 20 sep 2022 - 18:15
    • Zoals het in Bourdais, Alguersuari, Buemi, ... Ook zat? Die jongens hebben ook nooit een deuk in een pakje boter gereden in de F1. Hartley is overigens nog zo een jongen.

      • + 0
      • 21 sep 2022 - 15:01
  • arie51

    Posts: 583

    Het is al duidelijk dat Tsunoda geld en energie verspilling is voor RB. het zal volgend jaar wel duidelijk worden zelfs als hij dan bvb de Vries als teammaat krijgt zullen de cijfers duidelijk zijn, nee hij is duidelijk door en voor Honda gebracht maar schiet te kort.

    • + 0
    • 21 sep 2022 - 15:59
  • Er zijn er wel meerdere met de onjuiste mentaliteit
    Maar helaas nog steeds
    Met de juiste nationaliteit
    He juiste nationaliteit
    Geen bal met kwaliteit te maken

    • + 0
    • 22 sep 2022 - 02:08

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2022

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welk team gaat verrassen in het 2022-seizoen?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Oostenrijk
  • Geb. datum 20 jan 1956 (66)
  • Geb. plaats Trins, Austria, Oostenrijk
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
18 - 20 maa
Bahrein
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië
8 - 10 apr
Australië
22 - 24 apr
Italië
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika
20 - 22 mei
Spanje
27 - 29 mei
Monaco
10 - 12 jun
Azerbeidzjan
17 - 19 jun
Canada
1 - 3 jul
Groot Brittannië
8 - 10 jul
Oostenrijk
22 - 24 jul
Frankrijk
29 - 31 jul
Hongarije
26 - 28 aug
België
2 - 4 sep
Nederland
9 - 11 sep
Italië
30 - 2 okt
Singapore
7 - 9 okt
Japan
21 - 23 okt
Verenigde Staten van Amerika
28 - 30 okt
Mexico (land)
11 - 13 nov
Brazilië
18 - 20 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix & Circuit
18 - 20 maa
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
8 - 10 apr
Australië Albert Park
22 - 24 apr
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
20 - 22 mei
27 - 29 mei
Monaco Monte Carlo
10 - 12 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
17 - 19 jun
1 - 3 jul
Groot Brittannië Silverstone
8 - 10 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
22 - 24 jul
Frankrijk Paul Ricard
29 - 31 jul
Hongarije Hungaroring
26 - 28 aug
2 - 4 sep
Nederland Circuit Zandvoort
9 - 11 sep
Italië Monza
30 - 2 okt
7 - 9 okt
21 - 23 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
28 - 30 okt
11 - 13 nov
Brazilië Interlagos
18 - 20 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar