user icon

Video: Ocon kopieert legendarische inhaalactie Häkkinen

  • Gepubliceerd op 29 aug 2022 09:47
  • comments 19
  • Door: Bob Plaizier

Esteban Ocon deed gisteren in België een gooi naar de award voor de mooiste inhaalactie van het seizoen. De Franse Alpine-coureur verschalkte op het Kemmel Straight zowel Sebastian Vettel als Yuki Tsunoda. Ocon deed dat op een manier die menig Formule 1-fan nogal bekend zal voorkomen.

De inhaalactie van Ocon had immers nogal veel weg van de legendarische inhaalactie van Mika Häkkinen in 2000. De Fin verschalkte toen ook op het Kemmel Straight Michael Schumacher door achterblijver Ricardo Zonta te gebruiken als een soort hindernis. Ocon deed hetzelfde, Vettel vervulde dit keer de rol van Zonta.

Rimmer

Posts: 10.249

De actie van Mika en Michael destijds was natuurlijk veel mooier. Die zat ook veel meer op de grens van wat kon en beiden moesten vele malen dieper gaan dan deze simpele DRS actie die visueel wel op de actie leek maar technisch weinig voorstelde. Desalniettemin wel een mooie actie en fijn om te z... [Lees verder]

  • 13
  • 29 aug 2022 - 10:02

Reacties (19)

Login om te reageren
  • Ocon is natuurlijk een engnek, maar dit deed hij wel erg netjes!
    (deed hij het trouwens niet twee keer ?)

    • + 2
    • 29 aug 2022 - 09:56
    • MWHT

      Posts: 2.910

      Was een fantastische actie van Ocon, maar vond de actie vanHakkinen destijds nog veel mooier. Misschien wel de mooiste ooit.....

      • + 2
      • 29 aug 2022 - 09:58
    • meningen kunnen verschillen. Ocon deed het nu buitenom, terwijl Hakkinen dat niet deed. Buitenom is toch een soort van panna.

      • + 3
      • 29 aug 2022 - 09:59
    • MWHT

      Posts: 2.910

      Hakkinen haalde toen wel ene Schumacher in. Maar goed, is inderdaad een mening, niets meer of minder. We kunnen het er denk ik wel over eens zijn dat beiden heel fraai waren. 🙂

      • + 0
      • 29 aug 2022 - 10:02
    • Rimmer

      Posts: 10.249

      De actie van Mika en Michael destijds was natuurlijk veel mooier. Die zat ook veel meer op de grens van wat kon en beiden moesten vele malen dieper gaan dan deze simpele DRS actie die visueel wel op de actie leek maar technisch weinig voorstelde. Desalniettemin wel een mooie actie en fijn om te zien op een van de allermooiste en beste circuits ter wereld. Waar een klein land groot in kan zijn!

      • + 13
      • 29 aug 2022 - 10:02
    • Een Engnek vind ik hem niet, dat even terzijde. Maar inderdaad 2× een dubbele inhaalactie (daarvoor Ricciardo en Albon voor de chicane, ook buitenom).
      Sowieso een strakke race van Ocon, hij starte 1 plek voor Norris en eindigde achter Alonso.

      • + 4
      • 29 aug 2022 - 10:15
    • Stri

      Posts: 2.841

      Goede race van Ocon inderdaad. Als hij zo rijdt als deze race, hoort hij gewoon in de klasse thuis. Hij heeft nog meer consistentie nodig wel.

      Over de inhaalactie: prima uitgevoerd. Maar de vergelijking met de van Hakkinen gaat helemaal niet op. Totaal andere wagens toen en tegenwoordig hebben ze DRS. Voor mij is elke DRS inhaalactie er een waarvan ik niet kan genieten. En ik snap dat het met de huidige wagens nog steeds nodig is, maar ik blijf het afgrijselijk vinden.

      • + 1
      • 29 aug 2022 - 10:33
  • Nice! Mooie inhaalactie.

    • + 0
    • 29 aug 2022 - 10:08
  • Het mooiere aan de actie van Hakkinen op Schumacher vind ik dat de inhaalactie echt rondom Zonta op Kemmel plaatsvond, terwijl Ocon hem hier voor Les Combes uitremt.

    • + 1
    • 29 aug 2022 - 10:08
  • d07

    Posts: 1.820

    Die actie van Hakkinen staat mij nog altijd bij, waarom? Omdat ik destijds als jong mannetje, aan het eind van Kemmel straight stond en de actie recht voor m'n ogen zag gebeuren. Als fan van Hakkinen kon mijn dag niet meer stuk.

    • + 3
    • 29 aug 2022 - 10:11
    • MWHT

      Posts: 2.910

      Mooi man, zoiets vergeet je nooit meer. Leuk voor je om dat op het circuit te mogen zien.

      • + 0
      • 29 aug 2022 - 10:16
    • Stri

      Posts: 2.841

      Ik weet nog dat ik als kleine Stri, die hard Schumacher die ik was, met m’n Ferrari petje en shirt voor de tv zat en dacht “Wauw!”. Ik was niet eens geïrriteerd dat Schumacher hem toen niet won, dit was namelijk pure p0rno voor je ogen. Hier liet Hakkinen ook echt zijn klasse zien. Van alle rivalen die Schumacher heeft gehad, was de Fin verreweg mijn favoriet omdat ik van hem kon houden, ook al was hij de opponent.

      • + 4
      • 29 aug 2022 - 10:36
    • Hakkinen: Zeer nette racer en mooie persoonlijkheid op en naast de baan.

      • + 3
      • 29 aug 2022 - 12:15
  • AUDI_F1

    Posts: 2.074

    Volgens mij had Ricciardo enkele jaren geleden ook zo'n actie. Misschien als iemand dat nog kan achterhalen?

    • + 0
    • 29 aug 2022 - 10:23
    • Was 0 jaren geleden. Hongarije. En voor Str hietboven. Zonder drs,

      • + 0
      • 29 aug 2022 - 11:14
    • Ik bedoel @Stri.

      • + 0
      • 29 aug 2022 - 11:15
  • Met Albon en Alonso na Verstappen de beste. Ocon reed een erg sterke race.

    • + 1
    • 29 aug 2022 - 10:48
  • Beri

    Posts: 5.718

    Blijft geweldig om te zien hoe een man met zo'n groot race hart zo geweldig kan genieten van die actie van Hakkinen. Jo Ramirez is een held pur sang.

    • + 0
    • 29 aug 2022 - 12:14
  • delongi

    Posts: 199

    Toen zat Hakinen rechts en Schumacher links van Zonta en werd de keuze om rechts te gaan op het allerlaatste moment door Hakinen genomen. Dit leek er qua beeld wel op maar met Drs...... komt het verder niet in de buurt van het origineel.

    • + 0
    • 29 aug 2022 - 14:39

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2022

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welk team gaat verrassen in het 2022-seizoen?

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 365
  • Podiums 2
  • Grand Prix 111
  • Land FR
  • Geb. datum 17 sep 1996 (26)
  • Geb. plaats Évreux, FR
  • Gewicht 66 kg
  • Lengte 1,86 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
18 - 20 maa
Bahrein
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië
8 - 10 apr
Australië
22 - 24 apr
Italië
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika
20 - 22 mei
Spanje
27 - 29 mei
Monaco
10 - 12 jun
Azerbeidzjan
17 - 19 jun
Canada
1 - 3 jul
Groot Brittannië
8 - 10 jul
Oostenrijk
22 - 24 jul
Frankrijk
29 - 31 jul
Hongarije
26 - 28 aug
België
2 - 4 sep
Nederland
9 - 11 sep
Italië
30 - 2 okt
Singapore
7 - 9 okt
Japan
21 - 23 okt
Verenigde Staten van Amerika
28 - 30 okt
Mexico (land)
11 - 13 nov
Brazilië
18 - 20 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix & Circuit
18 - 20 maa
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
8 - 10 apr
Australië Albert Park
22 - 24 apr
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
20 - 22 mei
27 - 29 mei
Monaco Monte Carlo
10 - 12 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
17 - 19 jun
1 - 3 jul
Groot Brittannië Silverstone
8 - 10 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
22 - 24 jul
Frankrijk Paul Ricard
29 - 31 jul
Hongarije Hungaroring
26 - 28 aug
2 - 4 sep
Nederland Circuit Zandvoort
9 - 11 sep
Italië Monza
30 - 2 okt
7 - 9 okt
21 - 23 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
28 - 30 okt
11 - 13 nov
Brazilië Interlagos
18 - 20 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar