user icon

Brundle ziet minder lastige sprints: "Coureurs kunnen beter volgen en inhalen"

  • Gepubliceerd op 13 jul 2022 14:28
  • comments 11
  • Door: Bob Plaizier

In Oostenrijk werd afgelopen weekend de tweede sprint van het seizoen afgewerkt. Eerder dit jaar reden de coureurs ook al een sprint in Imola en later dit jaar volgt nog een sprint in Brazilië. De sprints werden vorig seizoen ingevoerd als proef en de reacties waren na afloop zeer wisselend.

In Oostenrijk gebeurde er in ieder geval genoeg in de sprint op zaterdag. Meerdere coureurs vochten zich naar voren na een slechte kwalificatie op vrijdag. Een aantal andere coureurs kenden dan weer veel pech waardoor ze aan de bak moesten in de race van een dag later. Toch is er nog veel twijfel over de sprints.

Vrije training

Ook voormalige Formule 1-coureur en huidig Sky Sports-commentator Martin Brundle weet nog niet wat hij ervan moet vinden. In zijn column voor Sky Sports is Brundle er duidelijk over: "De sprint van zaterdag was niet bepaald een spektakelstuk. Het is alsnog boeiender dan een vrije training. Het gaf Sergio Perez de kans om de opgelopen schade uit de kwalificatie weg te werken. Aan de andere kant kon Fernando Alonso niet starten toen zijn Alpine weigerde."

Minder lastig

Toch ziet Brundle ook dat de sprints voor een nieuwe dimensie zorgen tijdens het Grand Prix-weekend. De coureurs kunnen nu immers voor meer punten jagen, met alle gevaren van dien. Brundle: "De sprints hebben een element van gevaar op de dag voor de race. Al helemaal nu succesballast en omgekeerde grids niet meer te bespreken zijn. Coureurs kunnen nu beter volgen en inhalen. Hierdoor is het concept minder lastig dan voorheen."

Ik vind er niks aan.
Natuurlijk vind ik het mooi om de mannen te zien racen, maar wel gewoon op zondag tijdens de Grand Prix. Een mini prix voorafgaand is overbodig, doet afbreuk aan het begrip GRAND PRIX, en zorgt vooralsnog niet voor een gehusselde startgrid op zondag.

  • 5
  • 13 jul 2022 - 18:39

Reacties (11)

Login om te reageren
  • "Brundle ziet minder lastige sprints."

    Pietje Bell ziet liever helemaal geen sprints.

    • + 4
    • 13 jul 2022 - 15:07
    • John6

      Posts: 6.893

      Hier nog 1.

      • + 1
      • 13 jul 2022 - 16:59
    • Gelukkig verplicht niemand Pietje Bell om zijn tv aan te zetten.

      • + 0
      • 13 jul 2022 - 18:34
    • Dat heeft @Pietje Bell goed gezien!

      @Thw. Larry Perkins wil in ieder geval op zaterdag een normale vt3 en aansluitend de kwalificatie zien...

      • + 3
      • 13 jul 2022 - 20:00
  • "Het is alsnog boeiender dan een vrije training"

    Zucht...

    De trainigen zijn helemaal niet bedoeld om boeiend te zijn. Het is slechts een moment van voorbereiding op het klapstuk.

    Bij een bokswedstrijd gaan we toch ook niet zitten klagen dat de trainingen van de opponenten niet boeiend zijn?
    Stel je voor dat we de boksers zouden verplichten om ipv te trainen, alvast een paar ronden op elkaar in te meppen

    • + 3
    • 13 jul 2022 - 17:56
  • Het is opzich wel redelijk die sprintraces. Maar volgend jaar willen ze er alweer 6. Als het bij dat aantal laten vind ik prima. Het leuke hiervan is de afwisseling. En de gemixte startopstellingen. Al vind ik wel dat ze dan wat aan die parc ferme regels moeten doen. Ze moeten die vanaf de sprintrace invoeren en niet van de vrijdag kwalificatie. Iemand die dit ff aan de FOM/FIA kan melden ??

    • + 0
    • 13 jul 2022 - 18:06
    • Ik vind er niks aan.
      Natuurlijk vind ik het mooi om de mannen te zien racen, maar wel gewoon op zondag tijdens de Grand Prix. Een mini prix voorafgaand is overbodig, doet afbreuk aan het begrip GRAND PRIX, en zorgt vooralsnog niet voor een gehusselde startgrid op zondag.

      • + 5
      • 13 jul 2022 - 18:39
    • En de vrijdagse kwalificatie...

      Velen kunnen die niet zien i.v.m. werk (en vrijdagmiddagborrel).
      Is ook minder belangrijk want in die vermaledijde sprintrace kunnen toppers (en anderen) eventuele foutjes of tegenslag nog rechtzetten. Dus waar zit je op vrijdag naar te kijken? Waardeloos!

      • + 3
      • 13 jul 2022 - 20:06
    • Precies @Larry. Afgelopen vrijdag was ik helemaal niet blij met Max op pole, want het stelde niets voor, want het was niet voor de startgrid.
      Ik dacht toen idd waar heb ik eigenlijk naar zitten kijken?! :-((
      Wel erg leuk dat hij dat bandje van Mathias Lauda kreeg.

      • + 3
      • 13 jul 2022 - 21:18
    • Ik vind de Sprint Races een positieve ontwikkeling, vooral omdat ik graag minder Grand Prix-weekenden zou willen hebben in een seizoen, maar wel veel actie wil zien.

      Ik ben het wel met de kritieken op het format eens: de koppeling tussen Sprint en pole zou moeten worden verbroken. Inderdaad stom dat een fout in Q3 nog in de Sprint kan worden hersteld.

      Ik zou liever een reversed grid van Q3 zien voor de Sprint, of de startopstelling laten bepalen door de uitslag van Q1 of Q2.

      • + 1
      • 13 jul 2022 - 22:45
    • Arran

      Posts: 1.297

      Ik ben niet anders gewend om VT, Q en de race later te bekijk ivm rare werktijden.

      Baal soms ook een beetje nu de F1 zo populair weer is, moet soms echt nieuws en media mijden tijdens werk om niet de uitslagen te horen als ik dag na de race de race pas kijk....

      Dus mij boeit het weinig, heb mij al jaren moeten aanpassen.

      • + 0
      • 14 jul 2022 - 03:44

SG Grand Prix van Singapore

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

SG Grand Prix van Singapore

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2022

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welk team gaat verrassen in het 2022-seizoen?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 1 jun 1959 (63)
  • Geb. plaats King's Lynn, Norfolk, England, UK, Groot Brittannië
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
18 - 20 maa
Bahrein
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië
8 - 10 apr
Australië
22 - 24 apr
Italië
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika
20 - 22 mei
Spanje
27 - 29 mei
Monaco
10 - 12 jun
Azerbeidzjan
17 - 19 jun
Canada
1 - 3 jul
Groot Brittannië
8 - 10 jul
Oostenrijk
22 - 24 jul
Frankrijk
29 - 31 jul
Hongarije
26 - 28 aug
België
2 - 4 sep
Nederland
9 - 11 sep
Italië
30 - 2 okt
Singapore
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix & Circuit
18 - 20 maa
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
8 - 10 apr
Australië Albert Park
22 - 24 apr
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
20 - 22 mei
27 - 29 mei
Monaco Monte Carlo
10 - 12 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
17 - 19 jun
1 - 3 jul
Groot Brittannië Silverstone
8 - 10 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
22 - 24 jul
Frankrijk Paul Ricard
29 - 31 jul
Hongarije Hungaroring
26 - 28 aug
2 - 4 sep
Nederland Circuit Zandvoort
9 - 11 sep
Italië Monza
30 - 2 okt
Bekijk volledige kalender
show sidebar