Voormalig technisch directeur Aldo Costa en Ferrari definitief uit elkaar
- Gepubliceerd op 21 jul 2011 00:06
-
20
- Door: Robin Smeets
Costa werd er vorig seizoen voor verantwoordelijk gehouden dat Fernando Alonso de wereldtitel misliep tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi. Hij werd overgezet naar een andere functie binnen Ferrari, maar ook daar zal Costa mee stoppen. Zijn contract zal worden ontbonden.
Trending nieuws
-
Ocon legt uit hoe F1-coureurs denken over toekomst Verstappen
Esteban Ocon stelt dat de Formule 1-coureurs zich geen grote zorgen maken over een naderend pensioen van Max Verstapp...
22 jun 2026 11:22 -
Steun voor Red Bull na brandbrief van Brown
David Coulthard heeft hard uitgehaald naar McLaren-CEO Zak Brown. De Amerikaan stuurde onlangs een open brief naar de...
22 jun 2026 12:09 -
Steiner snoeihard over Aston Martin en Honda: "Dit is onacceptabel"
Guenther Steiner blijft erg kritisch op de motor van Honda. Aston Martin heeft in Monaco het eerste punt van het seiz...
22 jun 2026 10:09 -
Verstappen bleef tot het laatste moment achter Lawson staan
Liam Lawson heeft mooie woorden over voor Max Verstappen. Lawson was vorig jaar tijdens de eerste raceweekenden de te...
22 jun 2026 09:26 -
Norris jaagt op McLaren-prestatie van Hamilton
Lando Norris komt steeds dichter en dichterbij een bijzondere McLaren-prestatie van Lewis Hamilton. Als Norris in de ...
22 jun 2026 10:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 199
- Land ES
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, ES
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.755 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso
Team profiel
- Team naam Ferrari
- Basis Maranello, Italië
- Kimi Räikkönen 1
- Michael Schumacher 1
- Michael Schumacher 1
- Felipe Massa 2
- Fernando Alonso 3
- Felipe Massa 3
- Michael Schumacher 3
- Felipe Massa 4
- Kimi Räikkönen 4
- Sebastian Vettel 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Felipe Massa 5
- Michael Schumacher 5
- Michael Schumacher 5
- Felipe Massa 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 7
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 14
- Charles Leclerc 16
- Gerhard Berger 28
- Gerhard Berger 28
- Lewis Hamilton 44
- Carlos Sainz jr 55
509.506 reacties op Ferrari
283 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Ferrari

Reacties (20)
Login om te reagerenPosts: 1.265
Die Italianen maken teveel emotionele beslissingen. 1 fout (ok, wel een kostbare) en hij wordt direct uit zijn functie ontheven... Misschien dat Red Bull hem wil hebben gezien de dienst die hij ze die race heeft verleent.
Posts: 3.007
Hoewel het emotionele mensen zijn, zijn het ook mensen die als een familie met elkaar leven.
In dit geval, waren er vaker dure strategische fouten gemaakt. Dan houd het een keer op...
Posts: 1.754
Als er structureel fouten worden gemaakt moeten er koppen rollen. Ze rennen alweer drie jaar achter de feiten aan. Sinds het vertrek van de sleutel figuren loopt het steeds verder terug. Dan moet je op een gegeven moment je conclusies durven trekken.
Posts: 577
Klopt Ferrari is na 2006 bergafwaarts gegaan. 2007 was het jaar waarbij ze op de successen van voorgaande jaren konden doorgaan (qua ontwikkeling) en werd er een hoop geklungeld door de tegenstanders waardoor ze kampioen konden worden.
Maar gelukkig rijdt er nu een super coureur bij Ferrari die ze wel even uit de dip zal halen.....
Posts: 1.434
Die dip duurt wel erg lang en die dip is wel erg duur en die dip duurt dit jaar ook en ik geef je nu al aan dat die dip in 2012 voortduurt.
Posts: 774
F1Today haalt verschillende zaken door elkaar in dit artikel. Het was niet Costa maar Chris Dyer die er na Abu Dhabi vorig jaar verantwoordelijk voor werd gehouden dat Alonso de titel misliep. Aldo Costa werd enkele maanden geleden weggepromoveerd na een matig begin van het huidige seizoen.
Posts: 1.982
Toen ik het artikel las dacht ik ook al dat er iets niet klopte. Volgens mij heb je gelijk.
Posts: 1.408
Ik vroeg me ook al af sinds wanneer een ontwerper tactische beslissingen neemt tijdens een race.
Posts: 144
Is het ook niet gewoon omdat ze nu Pat Fry hebben bij Ferrari en dat Aldo Costa nu eigenlijk\" overbodig\" is.
En Aldo Costa zal ook niet de jongste meer zijn en wil gewoon misschien wat meer rust in zijn leven.
Deze man was zover ik weet al bij Ferrari voordat Todt, Brawn en Schumacher daar kwamen, toen werkte hij daar al als assistent van Byrne.
Dan heeft hij een aardige loopbaan tot zo ver.
Posts: 2.267
een aardige loopbaan? Vertel jou loopbaan dan eens...
Posts: 144
@mitchell, sjong jonge man, ga je druk maken om andere dingen.
Niks anders dan lof voor deze meneer Costa, dat had je toch wel door of niet???
Sorry dat ik niet is superlatieven alles beschrijf, wat had ik dan moeten zeggen?
Super giga geweldige meest fenomenale alles overschaduwde loopbaan aller tijden?
Posts: 10.071
@Toommieeee,
Je hebt helemaal gelijk.
Heb wel eens het idee dat Aldo Costa een beetje teveel op seizoen 2011 word afgerekend, de man heeft toch wel een indrukwekkende carrière achter de rug in F1.
Na 7 jaar Minardi (\'88-\'95), vertrok hij naar Ferrari (\'95-\'11), waar hij samen met Rory Byrne in de periode 2000-2004 verantwoordelijk was voor de bolide van Schumacher, en niet onverdienstelijk lijkt me.
Ook de recentelijke opleving van Ferrari komt deels op conto van Costa, de nieuwe achtervleugel waar Ferrari op Silverstone voor het eerst mee reed, en die ze volgens eigen zeggen veel heeft gebracht, komt voor 100% uit de koker van Costa.
Ook in 2012 is zijn invloed nog op de auto aanwezig, de \"pull-rod suspension\" wat dit jaar nog een struikelblok was voor Ferrari, is in 2012 een van de karakteristieken op de nieuwe auto, ook dit heeft de handtekening van Costa.
Je zou snel geneigd zijn te denken dat de man gefaald heeft bij Ferrari, maar hij heeft een carrière achter de rug, waar de meeste (zo niet alle)van ons alleen maar van kunnen dromen.
Posts: 2.267
je bent vaak zo goed als je laatste race zo zeggen ze;) Maar inderdaad, vele zullen hiervan dromen, maar daarom DENK ik ook dat deze man binnenkort aan het werk zal zijn bij een ander team, zo gaat dat;)
Posts: 893
Er gaan geruchten in het vernieuwde pitlokaal van HRT dat Martin Whitmarsh samen met Hamilton naar Ferrari gaan imigreren.
Posts: 577
Beste Charlie,
Dat zou de doodslag voor Ferrari zijn. Het team loopt al beroerd na het aftreden van de zeven-voudig wereldkamioen Michael Schumacher, Jean Todt en Ross Brawn. Als Whitmarsh Domenicale vervangt zal er wel niet veel veranderen, beide zijn geen geboren leiders. Vervangt Hamilton Alonso dan gaan ze nog niet winnen en is er alleen maar kans dat de crashes vooraan in het veld plaatsvinden in plaats van de middenmoot, aangezien Hamilton sneller rijdt dan Alonso maar nog steeds niet snapt hoe je moet inhalen.
Ik denk dat het verstandiger is om Schumacher terug te halen met Ross Brawn, dan staat Ferrari in 2012 wederom op de hoogste trede aan het einde van de meeste races.
Posts: 144
Ik denk dat Ferrari toen gewoon meer budget had dan de rest en meet test mogelijkheden.
Het is niet dat Brawn en Schumacher het nu zo geweldig doen.
Het gaat ze slecht nog niet met Ferrari.
Posts: 1.434
JS eindelijk iemand die het goed verwoord.
Posts: 445
Beste sir Jackie,
Ik denk dat de matige jaren die Ferrari nu doormaakt met name te maken heeft met het veritalianiseren van Ferrari en dat Whitmarsh juist datgene is wat Ferrari nodig heeft om weer orde in de spaghetti chaos te scheppen. Mclaren zou bijvoorbeeld nooit met een onjuist gekalibreerde windtunnel testen.
Posts: 1.434
Als je de fouten van je pronkstuk wilt verdoezelen kwak je maar Aldo Costa er uit.
Posts: 86
ik wil niet lullig doen maar ik vind ferari het toch wel redelijk doen..
ze rijden altijd nog in de top 3
en wie heeft er de laatste 10 jaar de meeste wereldtitels gehaald...!!
dat het ne wat minder gaat ligt gewoon aan het minder testen ferrari en mclaren deden niet anders dan de meeste test kilometers maken ..
en het budget vershil was toen nog hoger.