Voormalig technisch directeur Aldo Costa en Ferrari definitief uit elkaar

Aldo Costa heeft Ferrari definitief de rug toegekeerd, zo werd gisteravond bekend gemaakt. De voormalige technisch directeur van het Italiaanse team werd eind vorig jaar van deze functie ontheven en kreeg een andere rol binnen Ferrari. Beide partijen zijn echter overeengekomen en hebben besloten de samenwerking te stoppen.

Costa werd er vorig seizoen voor verantwoordelijk gehouden dat Fernando Alonso de wereldtitel misliep tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi. Hij werd overgezet naar een andere functie binnen Ferrari, maar ook daar zal Costa mee stoppen. Zijn contract zal worden ontbonden.

Reacties (20)

Login om te reageren
  • VDS21

    Posts: 1.265

    Die Italianen maken teveel emotionele beslissingen. 1 fout (ok, wel een kostbare) en hij wordt direct uit zijn functie ontheven... Misschien dat Red Bull hem wil hebben gezien de dienst die hij ze die race heeft verleent.

    • + 0
    • 21 jul 2011 - 00:26
    • Tifoso

      Posts: 3.007

      Hoewel het emotionele mensen zijn, zijn het ook mensen die als een familie met elkaar leven.
      In dit geval, waren er vaker dure strategische fouten gemaakt. Dan houd het een keer op...

      • + 0
      • 21 jul 2011 - 09:07
  • winti

    Posts: 1.754

    Als er structureel fouten worden gemaakt moeten er koppen rollen. Ze rennen alweer drie jaar achter de feiten aan. Sinds het vertrek van de sleutel figuren loopt het steeds verder terug. Dan moet je op een gegeven moment je conclusies durven trekken.

    • + 0
    • 21 jul 2011 - 00:50
    • Klopt Ferrari is na 2006 bergafwaarts gegaan. 2007 was het jaar waarbij ze op de successen van voorgaande jaren konden doorgaan (qua ontwikkeling) en werd er een hoop geklungeld door de tegenstanders waardoor ze kampioen konden worden.
      Maar gelukkig rijdt er nu een super coureur bij Ferrari die ze wel even uit de dip zal halen.....

      • + 0
      • 21 jul 2011 - 09:59
    • Michael

      Posts: 1.434

      Die dip duurt wel erg lang en die dip is wel erg duur en die dip duurt dit jaar ook en ik geef je nu al aan dat die dip in 2012 voortduurt.

      • + 0
      • 21 jul 2011 - 12:34
  • Tommieeee

    Posts: 774

    F1Today haalt verschillende zaken door elkaar in dit artikel. Het was niet Costa maar Chris Dyer die er na Abu Dhabi vorig jaar verantwoordelijk voor werd gehouden dat Alonso de titel misliep. Aldo Costa werd enkele maanden geleden weggepromoveerd na een matig begin van het huidige seizoen.

    • + 0
    • 21 jul 2011 - 07:29
    • Toen ik het artikel las dacht ik ook al dat er iets niet klopte. Volgens mij heb je gelijk.

      • + 0
      • 21 jul 2011 - 08:12
    • AirJan

      Posts: 1.408

      Ik vroeg me ook al af sinds wanneer een ontwerper tactische beslissingen neemt tijdens een race.

      • + 0
      • 21 jul 2011 - 09:18
  • De Boog

    Posts: 144

    Is het ook niet gewoon omdat ze nu Pat Fry hebben bij Ferrari en dat Aldo Costa nu eigenlijk\" overbodig\" is.
    En Aldo Costa zal ook niet de jongste meer zijn en wil gewoon misschien wat meer rust in zijn leven.
    Deze man was zover ik weet al bij Ferrari voordat Todt, Brawn en Schumacher daar kwamen, toen werkte hij daar al als assistent van Byrne.
    Dan heeft hij een aardige loopbaan tot zo ver.

    • + 0
    • 21 jul 2011 - 09:05
    • een aardige loopbaan? Vertel jou loopbaan dan eens...

      • + 0
      • 21 jul 2011 - 11:00
    • De Boog

      Posts: 144

      @mitchell, sjong jonge man, ga je druk maken om andere dingen.
      Niks anders dan lof voor deze meneer Costa, dat had je toch wel door of niet???
      Sorry dat ik niet is superlatieven alles beschrijf, wat had ik dan moeten zeggen?
      Super giga geweldige meest fenomenale alles overschaduwde loopbaan aller tijden?

      • + 0
      • 21 jul 2011 - 13:12
  • @Toommieeee,

    Je hebt helemaal gelijk.

    Heb wel eens het idee dat Aldo Costa een beetje teveel op seizoen 2011 word afgerekend, de man heeft toch wel een indrukwekkende carrière achter de rug in F1.

    Na 7 jaar Minardi (\'88-\'95), vertrok hij naar Ferrari (\'95-\'11), waar hij samen met Rory Byrne in de periode 2000-2004 verantwoordelijk was voor de bolide van Schumacher, en niet onverdienstelijk lijkt me.

    Ook de recentelijke opleving van Ferrari komt deels op conto van Costa, de nieuwe achtervleugel waar Ferrari op Silverstone voor het eerst mee reed, en die ze volgens eigen zeggen veel heeft gebracht, komt voor 100% uit de koker van Costa.

    Ook in 2012 is zijn invloed nog op de auto aanwezig, de \"pull-rod suspension\" wat dit jaar nog een struikelblok was voor Ferrari, is in 2012 een van de karakteristieken op de nieuwe auto, ook dit heeft de handtekening van Costa.

    Je zou snel geneigd zijn te denken dat de man gefaald heeft bij Ferrari, maar hij heeft een carrière achter de rug, waar de meeste (zo niet alle)van ons alleen maar van kunnen dromen.

    • + 0
    • 21 jul 2011 - 09:21
    • je bent vaak zo goed als je laatste race zo zeggen ze;) Maar inderdaad, vele zullen hiervan dromen, maar daarom DENK ik ook dat deze man binnenkort aan het werk zal zijn bij een ander team, zo gaat dat;)

      • + 0
      • 21 jul 2011 - 09:30
  • Er gaan geruchten in het vernieuwde pitlokaal van HRT dat Martin Whitmarsh samen met Hamilton naar Ferrari gaan imigreren.

    • + 0
    • 21 jul 2011 - 09:46
    • Beste Charlie,

      Dat zou de doodslag voor Ferrari zijn. Het team loopt al beroerd na het aftreden van de zeven-voudig wereldkamioen Michael Schumacher, Jean Todt en Ross Brawn. Als Whitmarsh Domenicale vervangt zal er wel niet veel veranderen, beide zijn geen geboren leiders. Vervangt Hamilton Alonso dan gaan ze nog niet winnen en is er alleen maar kans dat de crashes vooraan in het veld plaatsvinden in plaats van de middenmoot, aangezien Hamilton sneller rijdt dan Alonso maar nog steeds niet snapt hoe je moet inhalen.
      Ik denk dat het verstandiger is om Schumacher terug te halen met Ross Brawn, dan staat Ferrari in 2012 wederom op de hoogste trede aan het einde van de meeste races.

      • + 0
      • 21 jul 2011 - 10:08
    • De Boog

      Posts: 144

      Ik denk dat Ferrari toen gewoon meer budget had dan de rest en meet test mogelijkheden.
      Het is niet dat Brawn en Schumacher het nu zo geweldig doen.

      Het gaat ze slecht nog niet met Ferrari.

      • + 0
      • 21 jul 2011 - 10:25
    • Michael

      Posts: 1.434

      JS eindelijk iemand die het goed verwoord.

      • + 0
      • 21 jul 2011 - 12:38
  • jderp

    Posts: 445

    Beste sir Jackie,

    Ik denk dat de matige jaren die Ferrari nu doormaakt met name te maken heeft met het veritalianiseren van Ferrari en dat Whitmarsh juist datgene is wat Ferrari nodig heeft om weer orde in de spaghetti chaos te scheppen. Mclaren zou bijvoorbeeld nooit met een onjuist gekalibreerde windtunnel testen.

    • + 0
    • 21 jul 2011 - 10:28
  • Michael

    Posts: 1.434

    Als je de fouten van je pronkstuk wilt verdoezelen kwak je maar Aldo Costa er uit.

    • + 0
    • 21 jul 2011 - 12:32
  • mitch

    Posts: 86

    ik wil niet lullig doen maar ik vind ferari het toch wel redelijk doen..
    ze rijden altijd nog in de top 3
    en wie heeft er de laatste 10 jaar de meeste wereldtitels gehaald...!!
    dat het ne wat minder gaat ligt gewoon aan het minder testen ferrari en mclaren deden niet anders dan de meeste test kilometers maken ..
    en het budget vershil was toen nog hoger.

    • + 0
    • 21 jul 2011 - 22:42

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Aston Martin
  • Punten 629
  • Podiums 9
  • Grand Prix 199
  • Land ES
  • Geb. datum 29 jul 1981 (44)
  • Geb. plaats Oviedo, ES
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar