Ferrari en Sauber stemmen alsnog in met gebruik off-throttle diffusers
- Gepubliceerd op 10 jul 2011 18:08
-
34
- Door: Robin Smeets
Na protesten van Red Bull Racing en enkele aanpassingen aan de reglementen, werd het geheel er niet duidelijker op wat betreft het gebruik van de off-throttle blown diffuser. De FIA was gisteravond opeens bereid om terug te keren naar de regels die vóór dit weekend van kracht waren, al moesten alle teams daar wel unaniem mee instemmen. Beide Ferrari-aangedeven auto's, Ferrari en Sauber, stemden vanochtend echter niet in met dit voorstel en dus leek de rel rondom de diffusers door te gaan.
Zojuist is echter bekend geworden dat zowel Sauber als Ferrari alsnog hebben ingestemd met het voorstel en dat betekend dat het gebruik van de off-throttle blown diffuser weer 'normaal' zal zijn, net zoals in Valencia het geval was.
"Het hele gedoe rondom de diffusers was niet goed voor de sport en niet goed voor de fans", vertelde Ferrari-teambaas Stefano Domenicali. "We moeten er nu een streep onder trekken en vooruit kijken. Ondanks dat ik het er nog niet geheel mee eens ben, moest er actie worden ondernomen."
Trending nieuws
-
Tijdschema GP Oostenrijk: Zo laat komt Verstappen in actie op Red Bull-Ring
Na een weekend zonder Formule 1 maakt de koningsklasse zich op voor de Grand Prix van Oostenrijk. Op de iconische Red...
22 jun 2026 12:46 -
'Red Bull zet alles op alles en doet Verstappen astronomische aanbieding'
De toekomst van Max Verstappen bij Red Bull Racing blijft de gemoederen bezighouden. In aanloop naar de Grand Prix va...
22 jun 2026 14:09 -
Ocon legt uit hoe F1-coureurs denken over toekomst Verstappen
Esteban Ocon stelt dat de Formule 1-coureurs zich geen grote zorgen maken over een naderend pensioen van Max Verstapp...
22 jun 2026 11:22 -
Verstappen kan recordjacht voortzetten in Oostenrijk
Max Verstappen geldt niet als de topfavoriet voor de zege op de Red Bull Ring, maar de cijfers zullen hem wel een goe...
22 jun 2026 13:22 -
Steun voor Red Bull na brandbrief van Brown
David Coulthard heeft hard uitgehaald naar McLaren-CEO Zak Brown. De Amerikaan stuurde onlangs een open brief naar de...
22 jun 2026 12:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Red Bull Racing
- Basis Milton Keynes, Leafield, Oostenrijk
- Liam Lawson
- Sebastian Vettel 1
- Sebastian Vettel 1
- Sebastian Vettel 1
- Sebastian Vettel 1
- Daniel Ricciardo 3
- Sebastian Vettel 5
- Isack Hadjar 6
- Pierre Gasly 10
- Sergio Perez 11
- Sebastian Vettel 15
- Yuki Tsunoda 22
- Daniil Kvyat 26
- Max Verstappen 33
908.664 reacties op Red Bull Racing
687 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Red Bull Racing

Reacties (34)
Login om te reagerenPosts: 631
Haha, zijn ze gek geworden bij Ferrari? Wel goed nieuws voor McLaren, alleen jammer dat RBR hier ook weer mee wint.
Posts: 7.033
Als je Massa moet geloven dan is het zo gek nog niet:
et nieuwe onderdelen heropend Ferrari de strijd om het kampioenschap. Ook de regels aangaande de diffuser zijn aangescherpt en het team hoopte hiermee de achterstand op Red Bull Racing te kunnen dichten. De resultaten tijdens de kwalificatie lijken de hoop van het team te bevestigen. Toch wil Massa niets weten van een voordeel door aangepaste regels.
Ik ben van mening dat het door de nieuwe onderdelen komt aldus Massa. Dit is de enige plek waar we op de harde banden competitief zijn. Ik denk dat de nieuwe onderdelen ons gewoon meer downforce geven. Met de nieuwe regels aangaande de diffuser verliezen we enkel downforce. Dat maakt onze wagen dus op de harde banden echt niet beter.
Posts: 4.764
Tsja maar waarom waren ze vanochtend dan nog tegen en na de gewonnen race niet meer?
Posts: 33
Wanneer reden ze op harde banden dan??
Posts: 931
had ik eindelijk beetje hoop voor nog een mooi kampioenschap is die hoop alweer weg
Posts: 312
Als zelfs Alonso en alle F1 kenners het over eens zijn, dat het gezien de achterstand van de rest op Vettel, zeer moeilijk wordt om hem in te halen, dan moet je of naief of koppig zijn om te denken dat er met deze winst van Alonso de situatie ineens is veranderd!!
Posts: 931
was ook maar een beetje hoop. daarnaast zouden de kwalificaties en de individuele races interessanter worden met kleinere marges
Posts: 2.418
Ik hoorde het op de BBC inderdaad. Ecclestone had het al bevestigd voor de start van de race. Ik ben benieuwd of Ferrari nu weer terrein verliest en McLaren weer wat terugwint..
Posts: 336
Hebben ze opeens wat ontdekt ofzo?
Anyway; eindelijk duidelijkheid. Wél toegestaan en nu racen!!!!
Posts: 3.007
Al dat gedoe is dus voor niks geweest...
Bewijst maar weer eens dat het Ferrari echt niet uit maakt of ze er wel of niet mee rijden.
Posts: 617
Nee das waar, ze waren al aan het terug komen op Red Bull Racing, dus maakt het voor Ferrari niets uit, wel voor McLaren
Posts: 2.181
Ferrari moest toch een race dit jaar winnen;)...
Grapje...
Posts: 4.764
Ferrari heeft zijn overwinning binnen dus nu maakt het niet meer uit ;-) Ze gaan er echt niet meer vanuit nog mee te kunnen strijden om het WK.
Posts: 1.092
???? Is de bron Telegraaf of ben ik gek aan het worden.
Posts: 305
Amaai! Wat een gedoe... \'t leek anders vandaag wel een leuke race, eindelijk nog eens geboeid blijven kijken,... er zijn blijkbaar geen waarden en normen meer, ook al zijn de regels neergeschreven, overschreden en gewijzigd. Pragmatisme ten top, de vraag is wie hiervoor welke prijs moet betalen en/of de teams het huidige kampioenschap toch al als verloren beschouwen. Ik denk dat ik mijn klussen voor de volgende zondagen voorbehoud, krijg ik ze eindelijk ook gedaan, bedankt FIA!
Posts: 4.764
Geen echte fan dus...
Posts: 305
Fan van de F1? Heel zeker, maar niet van alle politieke en commerciële spelletjes er rond... Het verziekt de laatste tijd de sport in zijn geheel tot een soort wedstrijd waar minderwaardige rijders en wagens zich door Kers, type banden en DRS zich kunnen meten met de beteren. Inconsequente straffen worden uitgedeeld door bevooroordeelde stewards (veelal gefrustreerde ex-rijders) die nu een eitje willen pellen met vroegere concurrenten... Ik baal van dit alles. Geef iedereen gelijke wapens en laat ze vechten voor wat ze waard zijn!!!
Posts: 114
Kunstlaan 43
1040 Etterbeek
Posts: 18.535
\"Fan van de F1? Heel zeker, maar niet van alle politieke en commerciële spelletjes er rond...\"
In welke jaren waren die er niet? Toen Prost werd bevoordeeld door Ballestre? Toen alle rijders in staking gingen? ...
\"Het verziekt de laatste tijd de sport in zijn geheel tot een soort wedstrijd waar minderwaardige rijders\"
Wie van het huidige veld is er minderwaardig dan? De enige die ik me zou kunnen bedenken is Karthikeyan, en die is er niet meer bij.
\"en wagens zich door Kers, type banden en DRS zich kunnen meten met de beteren.\"
Je kan al die dingen op je auto hebben, maar je moet nog steeds sneller zijn om er voorbij te gaan. Wanneer heeft bijvoorbeeld een Sauber een McLaren onder de race kunnen uitdagen (regen in Canada niet meegerekend) want er is niets minderwaardig aan een Mercedes die probeert mee te komen maar net te kort komt.
\"Inconsequente straffen worden uitgedeeld\"
Helemaal waar.
\"door bevooroordeelde stewards (veelal gefrustreerde ex-rijders) die nu een eitje willen pellen met vroegere concurrenten...\"
Wie? Ik kan maar één iemand bedenken waarbij je dat kan vermoeden en dat is Hill. Ik geloof er trouwens niets van dat Hill inderdaad een \'eitje\' wou pellen. Daarenboven besluiten die ex-rijders niets alleen.
\"Ik baal van dit alles. Geef iedereen gelijke wapens en laat ze vechten voor wat ze waard zijn!!!\"
Dan moet je een andere klasse gaan kijken, waar ze met exact dezelfde auto\'s rijden.. Formule 3 ofzo.
Posts: 619
Ja, hee. Hoest nou? Make up your fucking mind! Het wordt er niet echt duidelijker op zo. En het was al niet echt simpel gemaakt door de FIA.
Posts: 55
dit weekend gaat de geschiedenis boeken in als een grote blunder van de fia,
Posts: 975
Nu maar hopen dat FIA=Ferrari een een keer stopt. Jean todt leidt FIA en Ferrari heeft voordeel maar alsnog instemmen, met een regel die ze duidelijk pijn gaat doen. Wat wil men nog meer om te bewijzen dat FIA niet door Ferrari of wie dan ook wordt beïnvloed.
Posts: 10.089
niet zo zeuren
Posts: 617
McLaren mag weer in de handjes wrijven, ik vind zelf ook dat het dit seizoen zo moet blijven, Ferrari was al aan het terug komen op Red Bull Racing zonder deze maatregel, dus laat ze bij McLaren maar eens zien dat ze nu echt mee kunnen met hun voorsprong die ze zo gezegt hebben op Ferrari :):):).
Posts: 3.145
Dit klopt voor geen meter, dit kan niet kloppen ... Stefano een erg dikke zak met geld gehad of wat?
RBR\'s blown diffuser wordt ingetrokken en Ferrari maakt gehakt van ze op hun thuiscircuit?! ... Ferrari moet dus inzien dat RBR ontzettend veel winst heeft uit heel dit concept, Ferrari ziet dat RBR nu te kloppen is ... En wat doen ze vervolgens? Geven ze RBR hun sterkte terug?
Dat klopt niet, dat klopt echt niet ... Luca\'s reactie zal niet mild zijn morgen.
Posts: 10.089
erg apart idd.. ik snap het eerlijk gezegd ook niet, ik zal het komende uur hier even over nadenken om proberen te snappen waarom Ferrari nu toestemming.. wat een dik nadeel is voor hun
Posts: 2.418
Dit was al duidelijk voor de race, dus het zal vanochtend in de meeting besproken zijn.
Posts: 10.089
ik heb het, zag je Vettel na de race praten met dominicale ?? Vettel had gezegd \'\' als jullie willen dat ik in de toekomst nog naar jullie toe kom, dan moet je hiermee instemmen.. anders kunnen jullie het schudden\'\'
dit is werkelijk het enige wat ik me kan voorstellen... terwijl het eigenlijk een slechte grap is
Posts: 432
@RF
Nee, nee, nee.
Kijk, Ferrari heeft een nieuwe upgrade gemaakt voor Silverstone waardoor ze veeel meer downforce hebben gekregen.
Als dus nu ook weer de blown diffusers weer ingestemd worden krijgen ze met deze upgrade erbij NOG meer downforce, en hopen ze daarmee in de buurt van RBR te komen en hun zelfs te verslaan.
Ze willen het gat met RBR dichtslaan, zijn jullie allemaal vergeten dat blown-diffuser bedoelt is voor downforce?
Posts: 2.418
En het kan zelfs niet eens, omdat het voor de race al beslist was. :P
Posts: 10.089
dat wist ik niet :P
Posts: 432
@Rodawa
Tuurlijk wel, voor de race wisten ze al dat hun upgrades prima werkten, en dat het met Blown diffuser erbij nóg beter zou worden.
Posts: 88
ik vraag mij vooral af waarom de Cosworth teams hiermee ingestemd hebben, ik dacht toch dat de oorspronkelijke klacht uit die richting kwam.
Posts: 10.089
HRT omdat.... omdat die hopen op een renault/mercedes motor ??
Williams omdat die een deal met Renault hebben voor volgend jaar