user icon

Bottas gaf Alfa Romeo voorkeur boven terugkeer naar Williams

  • Gepubliceerd op 10 jan 2022 12:04
  • comments 9
  • Door: Rob Veenstra

Valtteri Bottas racet vanaf komend seizoen voor het team van Alfa Romeo, maar hij had ook voor een vertrouwde omgeving kunnen kiezen. De Fin had namelijk tevens de optie om terug te keren naar zijn oude werkgever Williams, zo onthulde hij in de Beyond the Grid-podcast. Bottas reed de voorbije vijf seizoenen voor Mercedes, maar raakte voor 2022 zijn stoeltje daar kwijt aan George Russell.

Bij Mercedes was Bottas zelden meer dan een adjudant voor Lewis Hamilton. Bij Alfa Romeo is hij degene waar iedereen naar kijkt om het team richting te geven. De Fin moet daarnaast debutant Guanyu Zhou onder zijn hoede nemen. Dat vooruitzicht wist hem meer te bekoren dan een terugkeer op het oude nest Williams, waar hij van 2013 tot en met 2016 al voor reed.

Bottas zegt over die keuze: "Ja, ik had meerdere opties voor 2022. Het kwam erop neer dat ik moest kiezen tussen Alfa Romeo en Williams. Ik heb getracht om zoveel mogelijk informatie te verzamelen en aan de hand daarvan heb ik een beslissing genomen. En dat was verre van makkelijk. Williams is weer op de goede weg en ze gaan een mooie toekomst tegemoet. Maar op een of andere manier had ik een beter gevoel bij Alfa Romeo."

Nieuwe start

Een van de dingen die meespeelt in dat gevoel is dat hij bij Alfa Romeo een compleet andere krachtbron tot zijn beschikking krijgt dan hij tot nu toe gewend was. Bottas heeft alleen nog maar met Mercedes-aandrijving gereden en Alfa Romeo rijdt met Ferrari-motoren.

"Het is wel fijn om een keer met iets anders dan de Mercedes V6 te gaan rijden", geeft Bottas toe. "Om eens niet de link met Mercedes te hebben. Het is compleet nieuw voor mij en totaal iets anders, zodoende markeert het voor mij echt een nieuwe start."

Reacties (9)

Login om te reageren
  • mishendr

    Posts: 85

    Die is wel klaar met Mercedes…

    • + 4
    • 10 jan 2022 - 12:20
    • Rimmer

      Posts: 9.152

      Dat was ook mijn eerste gedachte.
      Staat ook raar natuurlijk. Van Williams promoveren naar Mercedes. 5 jaar slaaf zijn en dan weer terug naar Williams.
      Dan voelt het logischer en “eervoller” om naar een ander team te gaan.
      Wel denk ik dat Williams dit seizoen sterker zal zijn dan Alfa maar ach, Bottas vindt dat niet zo erg denk ik. Die reed toch al nooit met het mes tussen de tanden.

      • + 1
      • 10 jan 2022 - 12:31
    • FritsBruin

      Posts: 23

      Niet alleen Bo77as :)

      • + 0
      • 10 jan 2022 - 12:47
    • Bij de gedachte dat Wolff mogelijkerwijs nog ff bij Williams om de hoek zou kunnen komen kijken met het dwingende verzoek om nog wat motors voor Lewis te testen brak bij Valtteri het angstzweet uit...

      • + 0
      • 10 jan 2022 - 18:36
  • Dan had ik toch voor Williams gekozen, ik verwacht daar echt wel meer van de weg naar boven is ingezet!

    • + 0
    • 10 jan 2022 - 12:24
    • Ik zie Bottas ook geen 3 jaar meer rijden. Maakt zn contract hier af en gaat daarna Rally rammen ofzo.

      Ik meende dat zijn contract voor zeker 2 jaar is met een optie op een 3de. Na twee jaar ploeteren in het achterveld zonder goede inhaalskills is Bottas er vast al wel zat van.

      • + 0
      • 10 jan 2022 - 15:46
  • Ik snap zijn keuze, maar mijn gevoel zegt dat Williams weer op de weg terug is, waar Alfa in de achterhoede lijkt te blijven hangen. Als Williams ook komende seizoenen eenzelfde progressie weet te maken, dan zullen ze komend seizoen Alfa voorbij gaan en het wellicht Aston Martin al moeilijk gaan maken.

    • + 0
    • 10 jan 2022 - 12:26
  • Astfgl

    Posts: 305

    Ik kan het me wel voorstellen. Williams is letterlijk en in alle opzichten een stap terug voor Bottas. Alfa Romeo is een nieuwe uitdaging. Zelfs als Williams volgend jaar beter blijkt te presteren dan Alfa, denk ik dat Bottas liever de strijd aangaat en een nieuw team opbouwt dan gewoon maar voor het oude vertrouwde gaan.

    • + 0
    • 10 jan 2022 - 12:30
    • Juist verwacht een sterke Ferrari motor

      • + 0
      • 10 jan 2022 - 14:37

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Gaat Lewis Hamilton door in de Formule 1?

Coureursprofiel

  • Team Alfa Romeo Racing
  • Punten 1.549
  • Podiums 61
  • Grand Prix 141
  • Land FI
  • Geb. datum 28 aug 1989 (32)
  • Geb. plaats Nastola, FI
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa 2021
Bahrein
16 - 18 apr 2021
Italië
30 - 2 mei 2021
Portugal
7 - 9 mei 2021
Spanje
20 - 23 mei 2021
Monaco
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan
18 - 20 jun 2021
Frankrijk
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië
30 - 1 aug 2021
Hongarije
27 - 29 aug 2021
België
3 - 5 sep 2021
Nederland
10 - 12 sep 2021
Italië
24 - 26 sep 2021
Rusland
8 - 10 okt 2021
Japan
8 - 10 okt 2021
Turkije
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov 2021
Mexico (land)
12 - 14 nov 2021
Brazilië
19 - 21 nov 2021
Qatar
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa 2021
16 - 18 apr 2021
30 - 2 mei 2021
7 - 9 mei 2021
20 - 23 mei 2021
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun 2021
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug 2021
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug 2021
3 - 5 sep 2021
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep 2021
Italië Monza
24 - 26 sep 2021
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt 2021
8 - 10 okt 2021
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov 2021
12 - 14 nov 2021
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov 2021
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar