Whitmarsh: "We moeten Amerika veroveren met twee Grands Prix"
- Gepubliceerd op 30 jun 2011 17:09
-
28
- Door: Robin Smeets
"Amerika heeft de Formule 1 niet echt nodig, dus zullen wij zelf dat stuk van de wereld moeten veroveren", vertelde Whitmarsh. "Dat hebben we in het verleden niet genoeg gedaan of geprobeerd. Ik denk dat we daarvoor misschien wel twee races per jaar nodig hebben. We moeten een goed en duidelijk marketing programma hebben om de interesse van de bevolking te wekken. Dat lukt niet als we er één race rijden en dan weer terugkeren naar Europa. We moeten meer ons best doen daarvoor."
"Voor komend seizoen staat Texas op de kalender en ik hoop dat we daar een succesvolle tijd tegemoet gaan, maar traditioneel gezien racen we meer aan de oost- of westkust van de Verenigste Staten. Daar zouden we misschien een tweede race kunnen organiseren. Long Beach of het gebied rondom New York zijn daar fantastische plaatsen voor. Daarmee wekken we de interesse van de mensen in het noorden van Amerika."
"In het verleden heeft de Formule 1 zichzelf nooit hoeven te verkopen. De fans kwamen vanzelf wel. In Amerika ligt dat nu anders voor ons. We moeten er naartoe gaan, fans warm laten lopen, promoten", aldus Whitmarsh.
Trending nieuws
-
Tijdschema GP Oostenrijk: Zo laat komt Verstappen in actie op Red Bull-Ring
Na een weekend zonder Formule 1 maakt de koningsklasse zich op voor de Grand Prix van Oostenrijk. Op de iconische Red...
22 jun 2026 12:46 -
'Red Bull zet alles op alles en doet Verstappen astronomische aanbieding'
De toekomst van Max Verstappen bij Red Bull Racing blijft de gemoederen bezighouden. In aanloop naar de Grand Prix va...
22 jun 2026 14:09 -
'Williams wil niet wachten op Sainz en Albon: Pérez mogelijk naar Britse renstal'
Williams houdt de ontwikkelingen op de rijdersmarkt nauwlettend in de gaten. De renstal uit Grove zou serieuze intere...
22 jun 2026 15:24 -
Haas geeft Le Mans-winnaar de kans in Oostenrijk
Het team van Haas geeft aankomend weekend in Oostenrijk reservecoureur en Le Mans-winnaar Ryo Hirakawa de kans in de ...
22 jun 2026 14:47 -
Verstappen kan recordjacht voortzetten in Oostenrijk
Max Verstappen geldt niet als de topfavoriet voor de zege op de Red Bull Ring, maar de cijfers zullen hem wel een goe...
22 jun 2026 13:22
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam McLaren
- Basis Woking, Groot Brittannië
- Jenson Button 1
- Lewis Hamilton 1
- Fernando Alonso 1
- Niki Lauda 1
- Stoffel Vandoorne 2
- Lewis Hamilton 2
- Lewis Hamilton 2
- Gerhard Berger 2
- Daniel Ricciardo 3
- Jenson Button 3
- Lewis Hamilton 3
- Kimi Räikkönen 3
- Mika Häkkinen 3
- Lando Norris 4
- Lewis Hamilton 4
- Jenson Button 4
- Kimi Räikkönen 4
- Jenson Button 5
- Sergio Perez 6
- Kimi Räikkönen 6
- Kimi Räikkönen 6
- Niki Lauda 8
- Alain Prost 8
- Kimi Räikkönen 9
- Fernando Alonso 14
- Kevin Magnussen 20
- Jenson Button 22
- Lewis Hamilton 22
- Gerhard Berger 28
- Stoffel Vandoorne 47
- Carlos Sainz jr 55
- Oscar Piastri 81
305.570 reacties op McLaren
163 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over McLaren

Reacties (28)
Login om te reagerenPosts: 1.503
We hebben al 3 gp\'s in Amerika... Of bedoeld de schrijver van dit artikel Verenigde Staten?
Posts: 803
Hoezo drie? Dit jaar rijden we in Noord-Amerika in Canada en in Zuid-Amerika in Brazilië. Dat zijn er dus nog maar twee... Als je de schrijver van het stukje wilt aftroeven, dan moet je het wel goed doen! ;-)
Posts: 10.089
welke 3 GP\'s hebben wij dan in Amerika ?
Posts: 198
Brazilie, Canada en VS, allen Amerika
Posts: 803
Kun je me dan s.v.p. even de datum en de naam van het circuit geven waar we dit seizoen volgens jou in de VS rijden? Ben echt reuze benieuwd!
Posts: 1.503
Ik bedoel 2012, we hebben in 2012 3 races in Amerika.
En GPgert, ik heb het niet over de VS, maar over Amerika... Net als de schrijver van dit artikel, alleen de schrijver bedoeld de VS, maar zet dit niet er niet neer. Amerika is nog altijd het continent Zuid-, en Noord-Amerika... Althans, dit is wat ik al die jaren vroeger op school heb geleerd.
Posts: 1.653
Dan was je waarschijnlijk ziek toen ze het vervoegen van werkwoorden hebben uitgelegd.
Posts: 712
Ghehe @ James.
Tot zover mijn bijdrage.
Posts: 517
Ik denk dat ieder zichzelf respecterend F1 fan prima weet dat de schrijver van het stukje de VS bedoeld met Amerika.
Die kennen de \'liefde\' van de gemiddelde Amerikaan voor de F1 echt wel, en by the way... als je het over Amerika en de VS hebt kerel, spreekt men bij Amerikaan dan automatisch niet al over de VS aangezien een Zuid Amerikaan nog altijd Braziliaan/Argentijn oid heet en dat andere Noord Amerikaanse volk Canadees ?
Posts: 103
Dat de Verenigde Staten de naam Amerika als de naam van hun land willen hebben is niet correct. Amerika is een continent en elk land en alle inwoners van die landen zijn Amerikaan. Je kunt het goed vergelijken met Europa, we zijn hier allemaal Europeaan, maar er bestaat geen land dat Europa heet, alleen een Continent. Ik weet wel waarom de inwoners van de Verenigde Staten de naam Amerika willen claimen, I,m American klinkt vele male beter dan I,m a united stater jajajajajaja, de VS heeft gewoon geen naam, en dat steekt ze.
Posts: 341
eisen kan zeker, maar of de staat NY ermee akkoord gaat? :P
Posts: 975
Ik zou echt bernie zijn droom willen zien op tv in HD, namelijk een stratencircuit in New York. Dat zou ik echt kicke vinden, dat zou naar monaco mij favoriete race worden.
Posts: 803
Vind je het nou kicken of vind je het naar? En wat hebben kolen (vreemd genoeg met twee o\'s en zonder n geschreven in jouw naam) met racen te maken? Of wil je soms dat de Formule 1 overstapt op stoomaandrijving? ;-)
Posts: 341
@Gpgert,
sometimes it is better to chew then to talk...
Zou idd wel gaaf zijn om daar ene stratencircuit te planten, ook handig ivm alle digitale reclame borden enz. maar of het realistisch is om een stad van die magnitude voor aantal dagen volledig af te sluiten? Ik denk niet dat die Yankees daar zo blij mee zullen zijn haha :D
komt ook nog bij, MOET je jezelf wel verkopen in de VS, hebben die niet al genoeg races op wielen? Hoeveel races kan een mens aan zeg ik dan haha :)
Posts: 803
Ik hou niet zo van kauwgom dus dat \'chewen\' laat ik dan maar aan jou over...
Posts: 341
dan plaats een normale comment
Posts: 2.788
@Kooleracer: Volgens mij zou een straten circuit in new york bijzonder saai zijn. Tenzij ze door de steegjes heen gaan racen, zijn alle bochten haaks(zie google maps). Er waren toen plannen om een nieuw circuit aan te leggen in Liberty Park, maar dat is ook niet door gegaan. Als de teams echt een race willen in new york, dan kunnen ze dat toch eisen. Of denk ik nu verkeerd.
Posts: 1.481
Kan Whitmarsh Ecclestone of Todt niet opvolgen? Hij heeft erg goede ideeën en slaat tenminste geen wartaal uit. Hij weet hoe de teams zich voelen en weet als geen ander hoe het op de grid werkt.
Posts: 1.653
Akkoord!
Posts: 696
De vraag is alleen, waarom de Verenigde Staten proberen te veroveren met veel kans op falen. De verenigde Staten krijgt steeds minder economische invloed. De automarkt is redelijk gesettled. Het heeft verder Indycars, waar iedere autofabrikant gewoon aan mee kan doen (met motoren).
Ik persoonlijk denk, dat de meeste (automobiel-)fabrikanten, veel liever meer GP\'s in China, India, of Brazilie willen zien, daar groeit de markt nog zeer sterk, en daar is dus nog veel meer voor hen te winnen, of te verliezen.
Posts: 1.745
Eens
Posts: 103
De Verenigde Staten (een land zonder naam dus) houdt van geeneen sport die niet door hun is uitgevonden. Hetzelfde probleem als de F1 heeft het voetbal en nog wat meer sporten. Jammer. Denk inderdaad wel dat er andere marktgebieden zijn die nu nog interessanter zijn als de USA, zoals eerder al opgemerkt. Maar dat zal gaan veranderen zodra de nieuwe V6 Turbo motoren verplicht worden. Dus het zou best wel eens een interessante markt kunnen worden als Renault en Mercedes, en Ford hier goed op inspelen, en mischien zelfs Ferrari. Ik sluit zelfs niet uit dat dit heeft meegespeeld in het nieuwe motoren akkoord, in verband met een toekomstig afzet gebied voor de straatautos. Als dat zo mocht blijken dan kan een USA race inderdaad voor goede verkoopcijfers gaan zorgen.
Posts: 6.927
Niet alleen misschien zelfs Ferrari, want de markt in Amerika is groter dan die in Azie en Europa voor Ferrari. Het midden oosten is by far de grootste afzetmarkt voor de Italianen, maar Amerika komt daarna.
En natuurlijk heeft wat je opsomt meegespeelt in de overweging om terug te gaan naar Amerika. Het is een potentiele markt van een 300 miljoen mensen. Whitmarsh zelf zei al toen in 2009 niet in Canada gereden werd dit een grote fout was omdat Noord Amerika zo belangrijk is als afzetmarkt voor de fabrikanten.
Eigenlijk is dat gewoon een slechte ontwikkeling, men zou naar een land moeten gaan omdat daar een mooi circuit ligt en er fans te over zijn die de tribunes willen vullen omdat ze petrolheads zijn. Maar helaas draait het om de centjes en zien wij niet om wille van veiligheid deze hypermoderne circuits, maar enkel om andere circuits de loef af te steken.
Posts: 408
Watkins Glen FTW.
Posts: 2.788
Laguna Seca......... Corkscrew.... Ergste bocht ooit in Gran Turismo.
Posts: 1.481
XD Gewoon beter gaan rijden dan he? Maar ik snap niet waarom we niet gewoon naar Indy terug kunnen. De banden kunnen het normaal gesproken aan, we hebben daar immers al heel vaak gereden. De baan voldoet aan de veiligheidsvoorschriften, en je hoeft geen peperduur circuit te bouwen.
Posts: 4.175
Er zijn genoeg circuits in de VS dus waarom niet? Een North USA en West USA GP zal niet gek zijn, het is al eens geprobeert in de F1 maar dat was geloof ik in de jaren 80. Formule 1 is er nu veel beter voor klaar dan toen. Zoals ze Indianapolis hebben verknoeit is echter heel pijnlijk. Prachtig circuit was dat met die kombocht erbij. Maar dat zal wel niet meer gebeuren. Welke andere circuits zouden kunnen na een F1 update? (aub geen Tilke updates, de circuit moordenaar)... Maybe Lacuna Sega? Of nog prachtiger: Road America ...
Posts: 5
Laguna Seca zou fantastisch zijn en een stratenrace erbij, zoals het oude Long Beach. \"Circuit of the Americas\" in Austin is WEER een Tilke-baan. Niemand zit er op te wachten.
Misschien ben ik gewoon wel gek op wat nostalgie... dus Watkins Glen bij New York vind ik ook goed. :)