user icon

Ideaal raceweer tijdens F1 Dutch Grand Prix op Zandvoort

  • Gepubliceerd op 02 sep 2021 17:20
  • comments 19
  • Door: Arjan Hoefakker

Het is de komende dagen droog en er zal behoorlijk veel zon zijn, voorspellen meteorologen. Ideale weersomstandigheden dus voor de F1 Heineken Dutch Grand Prix. 

Vrijdag en zaterdag wordt het rond de twintig granden, zondag kan de temperatuur iets hoger zijn, zo rond de 23 graden, schrijft weer.nl. Er staat een stevige wind uit het noordoosten die wat vlagerig kan zijn.

 

Het is voor het eerst in 36 jaar dat de koningsklasse van de autosport neerstrijkt in de Noord-Hollandse duinen.

Het is voor de dertigste keer dat er een Formule 1 Grand Prix wordt verreden op het legendarische Zandvoort. De baan is flink onder handen genomen; er zijn twee kombochten aangelegd, pitgebouwen en toegangswegen opgeknapt en Zandvoort is nu met de trein beter te bereiken. 

Volgens weer.nl was het vaak tussen de 19 en 22 graden tijdens de voorbije races op Zandvoort. Sir Jackie Stewart racte zelf eind jaren zestig en begin jaren '70 en kent de klappen van de zweep: gisteren waarschuwde hij de coureurs voor zand en windstoten. 

Weer.nl zocht uit dat de mind meestal vanuit het noordwesten kwam en tijdens de vroegere Grands Prix nooit hoger uitviel dan windkracht 6. 

De eerste vrije trainig op Zandvoort begint morgen om 11:30 uur. GPToday doet daarvan - zoals u gewend bent - live verslag. 

Reacties (19)

Login om te reageren
  • wat ligt die baan toch scheef man, kunnen ze nou helemaal niks daar in Zandvoort

    • + 1
    • 2 sep 2021 - 17:27
    • Komt door de wind daar.

      • + 1
      • 2 sep 2021 - 17:58
    • De stagiair had de waterpas niet goed bijgevuld.

      Eddy.

      • + 0
      • 2 sep 2021 - 18:01
    • Snork

      Posts: 12.408

      Te lui om een duin aan de kant de buldozeren. Dan maar het asfalt ertegen aanplakken.

      • + 1
      • 2 sep 2021 - 18:36
    • Is dit de geboorte van een nieuwe actiegroep?

      • + 0
      • 2 sep 2021 - 20:11
    • Komt omdat je met je linker oog in je rechter broekzak kijkt…..

      • + 0
      • 2 sep 2021 - 22:24
  • iK weet nog wel dat mijn vader een jaar of 25 geleden altijd met verhalen kwam van ´zandvoort was altijd leuk maar die gaan we nooit meer krijgen´ daarna heel af en toe een race gezien op tv maar het zag er uit als een bouwval. Dat er nu ´gewoon´ weer een F1 race word gereden is natuurlijk gewoon episch en voor de ´ouderen´ die toen ook al keken natuurlijk helemaal geweldig.

    Wat er ook gebeurt: Ik ga er voor zitten.

    • + 2
    • 2 sep 2021 - 17:30
    • Een legendarisch circuit, en na dit weekend weet iedereen weer waarom! ;)


      Zo ...

      • + 0
      • 2 sep 2021 - 21:00
  • johan_sb2

    Posts: 592

    Ideaal weer wanneer je daar bent. Dat zeker. Voor tv wordt t een über saaie race. Alleen regen kan er nog wat van maken. Maar niet teveel natuurlijk. Anders racen ze helemaal niet.
    Maar zoals men al zegt, monaco zonder de allure.

    • + 1
    • 2 sep 2021 - 17:32
    • Wacht het nu maar af. Nieuwe baan 2 hellende bochten en een titelstrijd. Saai gaat het niet worden, Dat verzeker ik.

      • + 2
      • 2 sep 2021 - 17:35
    • Ik snap dit nooit. Die zekerheid dat t saai wordt. Op Mickey Mouse baantjes zijn ook bloedstollende races geweest en op n prachtig circuit als Spa zijn slaapverwekkende races gereden. Geen enkele baan geeft geen enkele garantie.
      Weet je nog Azerbeidzjan? Eerste race dodelijk saai. Weg met die baan mopperde men. De jaren erna paar keer achter elkaar de race vh jaar, vol toestanden en spannende momenten. Kortom… dat ‘zeker weten’ vooraf is onnodig en misplaatst in mijn optiek.
      Ik heb erg saaie F3 races gezien op Zandvoort, maar de A1 race was geweldig!
      Affijn, point taken. 😄

      • + 5
      • 2 sep 2021 - 17:48
    • Wat negatief weer zeg. Hoe weet je nu al dat het saai wordt?! Er is nog geen meter gereden op die baan. Ik ga met veel plezier en een dikke krat Heineken (geen 0.0 troep) die race kijken. Heb er enorm veel zin in.

      • + 1
      • 2 sep 2021 - 17:50
    • Snork

      Posts: 12.408

      Johan, dan ga jij toch naar het NK kantklossen kijken? Dit jaar live vanuit Jipsingboerenmussel.

      • + 1
      • 2 sep 2021 - 18:35
    • En @Snork komt daar de boel drijfnat spuiten. ;)

      • + 0
      • 2 sep 2021 - 20:15
    • Snork

      Posts: 12.408

      Tante Agaath Olderierink kantklost de hele goegemeente onder de tafel. Bij de podiumceremonie weet Agaath wel raad met mijn zaad..uh…snorkel.

      • + 0
      • 2 sep 2021 - 20:40
  • Kampsie

    Posts: 375

    @snork tis Jippsingboermussel en nu wil ik wel met hele dorp je komen afranselen, maar er wonen hier niet zo veel..

    • + 0
    • 2 sep 2021 - 18:57
    • Snork

      Posts: 12.408

      Dubbel pp dus. Okiedo. Check. Vandaar dat ze altijd zo sjagerijnig zijn naar mij.

      • + 0
      • 2 sep 2021 - 20:43
  • Natuurlijk wacht ik het af hoe het gaat lopen, maar stel dat ‘t treintje rijden wordt dan is het weer verre van ideaal.
    Dan mag Pluvius best wel voor een beetje chaos komen zorgen.

    Blijft afwachten...

    • + 0
    • 2 sep 2021 - 20:24
    • nr 76

      Posts: 2.148

      Voor de mensen die een regendans willen beginnen:
      Weet wanneer je moet stoppen!!

      • + 0
      • 2 sep 2021 - 22:22

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar