user icon

Race-legende Gerhard Berger kan weer genieten van de Formule 1

  • Gepubliceerd op 30 jun 2021 09:12
  • comments 18
  • Door: Arjan Hoefakker

F1-legende Gerhard Berger, die decennialang nauw betrokken was bij de Formule 1 voor Ferrari en McLaren, zegt dat hij weer "fan wordt" van de hoogste tak van autosport. Op de Oostenrijkse TV zegt Berger dat 2021 het beste F1-seizoen sinds jaren is. 

"Ik word langzaam weer fan", zegt Berger in een uitzending op Servus TV. 

Berger heeft momenteel de leiding over de Duitse DTM-serie, maar hij houdt ook zijn F1-collega's bij Red Bull in de gaten nu Max Verstappen het wereldkampioenschap leidt. De Nederlander lijkt niet te stoppen en zou ook weer favoriet zijn voor de overwinning op de Red Bull Ring in Spielberg, komend weekend. 

Berger vertelt: "Hij is klaar voor zijn eerste titel. We hebben eindelijk weer een echt duel tussen een jonge coureur als Max en een ervaren man als Lewis Hamilton. Vroeger was dit natuurlijk heel normaal. Vandaag de dag is het Red Bull tegen Mercedes, maar vroeger was het Williams tegen Ferrari of McLaren tegen Williams."

Berger zei dat er meer ruimte voor "wat meer lol" zou moeten komen in de Formule 1, naar aanleiding van de straffen die werden uitgedeeld en de waarschuwing die Max Verstappen kreeg voor zijn burn-out op start/finish.  

Toch heeft hij veel vertrouwen in de besluiten en aansturing van F1-racedirecteur Michael Masi.

"Hij nam het stokje over van Charlie Whiting, maar ik hou van zijn (Masi) nuchtere aanpak, dat is echt ideaal voor die taak", zei Berger.

"De meeste straffen zijn voor mij begrijpelijk geweest. Er wordt in principe een goede balans gehandhaafd."

Berger was licht kritisch over de straf die vorig weekend aan Yuki Tsunoda werd gegeven, maar over de radio-uitbarstingen van de Japanse rookie maakt hij zich minder zorgen.

"Zolang Dr. Marko ziet dat een jonge coureur zo hard zijn best doet, knijpt hij een oogje toe, zelfs als er iets op de radio wordt gezegd", zei hij.

"Dat was in mijn tijd geen probleem omdat ze ons toch nauwelijks konden horen", lachte Berger, doelend op de geluiden van zijn auto's van destijds.. 

Het beste aan deze sport zijn de emoties. Het publiek moet voelen dat er mensen aan het stuur zitten die soms in paniek raken, dus ik ben blij dat we dat nu kunnen horen."

Wat betreft de netelige kwestie van 'track limits', zei Berger ook dat de kwestie in het verleden niet controversieel was, omdat bij het verlaten van het circuit een coureur in de muur of het grind achterbleef.

"De coureurs moeten gewoon op de baan blijven en dan komt alles wel goed", zei de Oostenrijker.

Reacties (18)

Login om te reageren
  • "Zolang Dr. Marko ziet dat een jonge coureur zo hard zijn best doet, knijpt hij een oogje toe"

    Nee hoor, ik maak hem niet, das te makkelijk.

    • + 2
    • 30 jun 2021 - 09:38
    • Geen inkoppertjes vandaag Ouw-vleespet?

      • + 1
      • 30 jun 2021 - 12:25
    • Komt toch jouw empathische kant boven drijven @Ouw.

      Wist je zelf al dat je die kant ook in je hebt?

      • + 1
      • 30 jun 2021 - 13:07
    • Ik moest me wel inhouden heren.

      • + 1
      • 30 jun 2021 - 17:12
  • Verstappen is de "redding" voor de F1 geweest.

    • + 1
    • 30 jun 2021 - 12:19
    • Loekie85

      Posts: 196

      Mee eens

      • + 0
      • 30 jun 2021 - 12:28
    • En de miljarden die erin gepompt werden door de fabrikanten en sponsors hielpen ook een klein beetje.

      • + 0
      • 30 jun 2021 - 13:10
    • Max is de Messi van de F1.

      • + 0
      • 1 jul 2021 - 13:01
  • Berger gaat steeds meer op Neil Young lijken. Keep on rockin’ in the free world!

    • + 0
    • 30 jun 2021 - 12:33
    • ThisGuy

      Posts: 601

      Nu je het zegt: het zou de tweelingbroer kunnen zijn van de helaas te vroeg overleden acteur James Gandolfini.

      • + 0
      • 30 jun 2021 - 12:57
    • The Sopranos @Thisguy! ;-)

      • + 0
      • 30 jun 2021 - 13:17
  • Beri

    Posts: 3.536

    Ik heb Gerhard heel hoog zitten. Maar de benaming legende is iets wat ik hem nooit zal toeschrijven. 10 overwinningen in de Formule 1 en daar buiten niks bijzonders. We noemen Barrichello, met meer overwinningen in de Formule 1, toch ook geen race legende, ondanks dat de man nog steeds racet?

    • + 0
    • 30 jun 2021 - 12:49
    • Nederlandse legende Robert Doornbos probeert je te bellen @Beri...

      • + 2
      • 30 jun 2021 - 12:57
    • Beri

      Posts: 3.536

      Ik denk dat hij heel gezellig zou zijn om een biertje mee te drinken. Dus, geef je Doornbos mijn nummer @Larry?

      • + 0
      • 30 jun 2021 - 13:08
    • Doe wel meteen je huisnummer erbij.

      • + 0
      • 30 jun 2021 - 13:12
    • Beri

      Posts: 3.536

      Hij moet dan wel van moeders de vrouw afblijven.. anders zal ik eens de horizontale Lambada met Chantalleke gaan dansen..

      • + 0
      • 30 jun 2021 - 15:41
    • Barrichello heeft wel leuke dingen laten zien dus ik zou hem best een race legende durven noemen.

      Berger was net voor mijn tijd dus ik mis bij hem wel het gevoel van prestaties en ken hem eigenlijk alleen van naam. 10 overwinningen is geen kattepis, maar vergeleken met Senna, Schumacher en Hamilton is het wisselgeld natuurlijk.

      Subjectief.

      • + 0
      • 1 jul 2021 - 13:06
  • Tyrrell tegen Lotus.
    Lotus tegen McLaren.
    Cooper tegen Maserati.
    ........ tegen ........

    • + 0
    • 30 jun 2021 - 13:03

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar