user icon

Tsunoda na imponeren laatste testdag: "Nog nooit heb ik zoveel grip gevoeld"

  • Gepubliceerd op 15 maa 2021 09:00
  • comments 21
  • Door: Bo Brautigam

Yuki Tsunoda sloot de wintertest af met de tweede snelste tijd van iedereen. De jonge Japanner is erg te spreken over de snelheid van de AT02, en de AlphaTauri-rookie meent dat hij nog nooit zoveel grip heeft gevoeld in een racewagen. 

"Vandaag voelde erg goed", zo klinkt een tevreden Tsunoda. "We hebben de wagen weten te verbeteren, heb geen problemen gehad dus ik kon volledig focussen op het rijden. Gisteren hadden we een aantal problemen, maar vandaag hebben we dat compleet weten omdraaien. De Honda-monteurs hebben fantastisch werk verricht."

"Ik heb me erg op mijn gemak gevoeld gedurende de middagsessie - ik heb 91 ronden kunnen rijden, daar ben ik erg blij mee", zo klinkt de Japanner. Later op de dag gaf AlphaTauri hem de mogelijkheid om een aantal korte runs te doen op de zachtste banden, dat bleek Yuki erg leuk te vinden. 

"Ik heb veel plezier wanneer ik op de C5-band rijd - ik heb nog nooit in mijn leven zoveel grip gevoeld. Ik heb dit weekend erg veel geleerd; over het besturen van een Formule 1-wagen in het algemeen, maar ook over deze Pirelli-banden. Ik heb een race-simulatie gedaan, dus mijn bandenmanagement is absoluut verbeterd", zo concludeert Yuki Tsunoda. 

Reacties (21)

Login om te reageren
  • #gripisalles

    • + 0
    • 15 maa 2021 - 09:09
    • Nissany senior dacht daar heel anders over
      #gripsucks

      • + 4
      • 15 maa 2021 - 09:57
    • beerkuh

      Posts: 2.093

      Idd @clemenza, hij was zelfs boos, de wagen was niet te rijden veels te veel grip whahahahhahahaha

      • + 1
      • 15 maa 2021 - 12:44
  • supersiem

    Posts: 84

    #bandenmanagementis alles ..... helaas

    • + 0
    • 15 maa 2021 - 09:16
  • NicoS

    Posts: 12.266

    Slechts 6 tienden verwijderd van de Q3 tijd van vorig seizoen. Het is wel duidelijk dat dit een echte kwalificatie run was van Alpha Tauri. Niet slecht gezien de aanpassing aan de auto.....

    • + 1
    • 15 maa 2021 - 09:16
    • Machdag

      Posts: 191

      Klopt inderdaad. Al was dit wel op de zachtste band en niet op de c4 band(kwalificatie vorig jaar). De nieuwe Honda motor lijkt een grote stap voorwaarts.

      • + 1
      • 15 maa 2021 - 09:33
  • Arie54

    Posts: 3.617

    Leuk hoor, ben heel benieuwd hoe hij het in raceomstandigheden gaat doen.

    • + 1
    • 15 maa 2021 - 09:42
    • We hadden eerst de Torpedo en nu de Kamikaze. Dat wordt lachen.

      • + 1
      • 15 maa 2021 - 12:46
  • Eurybia

    Posts: 6

    Leuk om te zien dat yuki zich lekker voelt in de auto, dat valt uiteindelijk ook wel te zien aan de resultaten tijdens de test.

    Ik denk ook dat het voor Honda een motivatieboost zal zijn dat ze eindelijk een Japanner in het team hebben. Lijkt mij toch prettiger communiceren in je eigen taal.

    Ik ben echt benieuwd 😜

    We zien het over plusminus 2 weken

    • + 1
    • 15 maa 2021 - 11:29
  • Jokertje

    Posts: 43

    Dat dit mannetje een verpletterende eerste indruk heeft achter gelaten is een ding wat zeker is. Over de verhouding met zijn teamgenoot valt natuurlijk nog helemaal niets te zeggen omdat wij hun persoonlijke programma's niet kennen. Maar dat hijzelf al flink wat snelheid in huis heeft hebben we kunnen zien.

    • + 1
    • 15 maa 2021 - 11:45
    • Carrinthe

      Posts: 875

      Ik denk dat Gasly z'n handen vol gaat hebben aan deze kleine opdonder. Ik hoop alleen wel dat Red Bull z'n les heeft geleerd en die jongen in ieder geval 2 volle jaren geeft in die AT voordat ze hem naast Max zetten.

      • + 1
      • 15 maa 2021 - 14:02
  • Patrace

    Posts: 2.478

    Ik kijk uit naar wat Tsunoda gaat doen dit jaar.
    Dat het nu al heeft over verbeteren van zijn bandenmanagement verbaast me niet van hem, want dat was afgelopen jaar in de F2 al een heel sterk punt van hem. Dat heeft hem aan het einde van meerdere races nog wat extra posities en dus punten opgeleverd en dus weet hij heel goed hoe belangrijk dat is. Het zou me niet verbazen als hij het Gasly nog best lastig gaat maken in zijn rookie seizoen.

    • + 0
    • 15 maa 2021 - 12:13
    • beerkuh

      Posts: 2.093

      ik voorspel je dat Gasly het dik af gaat leggen tegen Yuki, Yuki weegt zo weinig dat zelfs een oude diesel al heel snel is met hem als berijder !

      • + 0
      • 15 maa 2021 - 12:45
    • Carrinthe

      Posts: 875

      Helaas voor Yuki word het verschil in gewicht tegenwoordig bijgepast. Natuurlijk houd hij het voordeel dat het bijgepaste gewicht optimaal geplaatst kan worden.

      • + 0
      • 15 maa 2021 - 14:04
    • @Beerkuh, al een paar jaar is het minimum gewicht voor een coureur 80 KG, dus dat wordt dus een heleboel extra lood in die wagen. Ik zei het gisteren al, misschien hadden ze gisteren 'vergeten" dat lood in de auto te leggen om Yuki een lekkere vertrouwensboost te geven. De FIA controleert dat toch niet op testdagen als deze.

      • + 1
      • 15 maa 2021 - 14:07
    • @Carrinthe, "Natuurlijk houd hij het voordeel dat het bijgepaste gewicht optimaal geplaatst kan worden." dat is niet waar, het moet weldegelijk terhoogte van de rijder worden geplaatst.

      • + 1
      • 15 maa 2021 - 14:10
    • NicoS

      Posts: 12.266

      Coureur inclusief stoeltje moet minimaal 80 kg zijn.
      Het extra gewicht dient dus aan de zitting te worden bevestigd.

      • + 1
      • 15 maa 2021 - 15:15
    • beerkuh

      Posts: 2.093

      Goh ik maak een grap en krijg serieuze reacties dat het minimum gewicht 80kg is! 🤷‍♀️ Lol

      Overigens het geplakte gewicht is natuurlijk wel dood gewicht en zal ideaal geplaatst worden das altijd een voordeel.

      Evengoed het klopt 80kg is het minimum gewicht

      • + 0
      • 15 maa 2021 - 20:40
    • @beerkuh, wat een goede grap zeg en is "Overigens het geplakte gewicht is natuurlijk wel dood gewicht en zal ideaal geplaatst worden das altijd een voordeel." Dan je volgende grap?

      • + 0
      • 15 maa 2021 - 22:16
  • Yuki reed wel met open DRS nog voordat de werkelijke DRS zone kwam en dat mag wel in de testsessies maar natuurlijk niet in een wedstrijdweekend, echter ik moet wel zeggen dat hij desalniettemin bloedsnel was.
    Zo waren er meer zaken als track limits overschrijding waar ook niet naar werd gekeken in de test.

    • + 1
    • 15 maa 2021 - 12:50
    • Leuk voor hem wat betreft publiciteit / hype natuurlijk, maar wat hebben ze aan zo'n actie bij AT ?
      En Gasly zal wel balen dat zijn nieuwe teamgenoot hem al vóór de eerste race een beetje in de schaduw zet op deze manier.

      • + 0
      • 15 maa 2021 - 14:09

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Krijgen we dit jaar een titanenstrijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen te zien?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Alpha Tauri
  • Punten 2
  • Podiums 0
  • Grand Prix 1
  • Land JP
  • Geb. datum 11 mei 2000 (20)
  • Geb. plaats Kanagawa, Japan, JP
  • Gewicht 54 kg
  • Lengte 1,59 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar