user icon

Red Bull Racing-duo heeft bedenkingen bij plan voor sprintraces

  • Gepubliceerd op 26 feb 2021 09:53
  • comments 13
  • Door: Rob Veenstra

Red Bull Racing-coureurs Max Verstappen en Sergio Perez zijn beiden niet erg enthousiast over het plan van de Formule 1 om dit jaar te experimenteren met sprintraces op de zaterdag. De koningsklasse van de autosport wil het idee voor een verkorte extra wedstrijd tijdens een Grand Prix-weekend uitproberen in Canada, Italië en Brazilië.

Verstappen is sceptisch. "Meer races is niet per definitie beter. Persoonlijk vind ik één race per weekend van rond de anderhalf uur prima. Als je auto's hebt die elkaar goed kunnen volgen en meer teams die meedoen om de overwinning, dan heb je geen sprintraces nodig. Ik geloof dat we niet zoveel aan het format hoeven te sleutelen. Mooie gevechten om de winst, dat is waar het om draait. En daar hoef je het format niet voor te veranderen."

Teamgenoot Perez voegt toe: "De Formule 1 balanceert met sprintraces op een dun koord. Ik vind het riskant. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik ervan moet verwachten. Of en hoe dit het programma verandert zodra we het gedaan hebben, ik heb geen idee. Ik vind het belangrijkste dat de Formule 1 trouw blijft aan zijn DNA."

Reacties (13)

Login om te reageren
  • Het is misschien geinig om het een keer te proberen, maar het klinkt nou niet iets dat meer wordt dan slechts een experiment.

    • + 0
    • 26 feb 2021 - 09:56
  • Ik vind het ook niks.
    Geef mij maar een spanning opbouw vanaf donderdag naar het moment van DE race op zondag.

    Een sprintrace doorbreekt die spanningsboog en vlakt hem af. Daarbij denk ik dan ook dat een sprintrace voornamelijk een preview zal zijn van de race op zondag. Liever zie ik een kwalificatie format welke meer strategische mogelijkheden biedt voor de race op zondag. Wat mij betreft mag het tanken dan ook terug en het oude format van een uur kwalificeren waarbij je maximaal 12 rondjes mag doen.

    • + 7
    • 26 feb 2021 - 09:58
    • beerkuh

      Posts: 2.117

      absoluut mee eens

      • + 0
      • 26 feb 2021 - 09:59
    • 100%

      De race past beter als een climax van het raceweekend. Van het trainen op vrijdag, het vechten voor de grid op zaterdag en tot slot op zondag 20 coureurs direct strijden met elkaar voor het podium en de punten. In een film geef je toch normaal ook niet de "final battle" weg in het midden van de film?

      • + 2
      • 26 feb 2021 - 10:13
    • snailer

      Posts: 4.433

      Tanken heeft er voor gezorgd dat er bijna niet meer werd ingehaald op de baan. Snellere auto's wachtten tot de voorganger ging tanken en deden dan een overcut door met lege tanks een paar rondes hard te rijden. Kan me nog een race herinneren waar Schumacher niet rijdend in de snelste auto en ook niet startend van pool de race won door niemand op de baan in te halen en eenzaam zijn rondjes te rijden.won door tussendoor 4 maal te pitten Super slim want Schumacher was zelf de animator van dat plan.hij was niet voor niets de beste.

      Eerste races die ik me echt goed kan herinneren waren die begin jaren 80. Eerste jaar mislukte het nog ivm betrouwbaarheid. Maar het jaar erna werd Piquet kampioen met behoorlijk saaie races.
      Hoe dan ook mijn mening, maar ij zeg: niet tanken. Verarming van de sport en de races worden dan nog meer gedicteerd vanuit de pitmuur.

      • + 0
      • 26 feb 2021 - 20:50
  • Maximo

    Posts: 6.702

    De sprintrace haalt ook een stuk van de glans van de Gand Prix op zondag af.

    Toch een beetje alsof je 2 winnaars heb in een weekend (mochten het verschillende winnaars zijn)

    • + 2
    • 26 feb 2021 - 10:02
  • Ik wacht af met oordelen nadat ik gezien heb hoe het zich ontvouwt. Sta niet negatief tegenover het concept, al hoeft het voor mij niet voor elke race te gelden, zo 4/5 per seizoen lijkt mij prima. Liefst wel kwalificatie en sprintrace op de zaterdag en 3 kwartier warmup op de zondag voor aanvang race.

    • + 0
    • 26 feb 2021 - 10:11
    • ringo

      Posts: 3.348

      sprintrace heeft geen nut zonder een reverse grid..

      • + 0
      • 26 feb 2021 - 10:36
    • hoezo geen nut? Ik vind de start van een race het leukst in een race weekend die heb je dan 2, er is actie op de baan (beter dan zo'n saaie vrije training van 1,5 uur). Misschien kunnen ze er een tactisch element aan toevoegen om, bijvoorbeeld, de band waar je de sprintrace mee eindigt de hoofdrace niet aanvangen voor de posities die punten krijgen.
      Dat jij het niks vind is prima, maar geen nut is iets persoonlijks.
      In tegenstelling tot vele sta ik niet op voorhand negatief tegenover veranderingen. Nogmaals ik wacht het af voordat ik oordeel. Misschien heeft het geen nut, misschien voegt het wat toe, time will tell.

      • + 1
      • 26 feb 2021 - 10:42
  • jd2000

    Posts: 4.600

    Sprintrace slaan nergens op. Omdat men het niet voor elkaar krijgt om een redelijk gelijkwaardig deelnemersveld te creëren gaat men maar aan het format sleutelen. In plaats van 1 saaie race krijgen we er twee. Wie denkt men daar nou mee voor de gek te houden?

    • + 3
    • 26 feb 2021 - 10:14
  • ringo

    Posts: 3.348

    sprintraces kan werken met reverse grid, Maar aangezien dat er niet is.. nee

    • + 1
    • 26 feb 2021 - 10:35
  • Hoe lang gaat zo’n sprintrace duren?

    • + 0
    • 26 feb 2021 - 11:35

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar