user icon

Herenakkoord F1-teams over competitiviteit motoren onder 'engine freeze'

  • Gepubliceerd op 16 feb 2021 10:28
  • comments 23
  • Door: Rob Veenstra

De bepaling dat een motorleverancier die achterop raakt voor of tijdens de engine freeze die de Formule 1 in 2022 invoert die achterstand mag wegwerken, is niet reglementair vastgelegd. De teams en motorleveranciers hebben een herenakkoord gesloten om de krachtsverschillen niet te ver op te laten lopen. De diverse krachtbronnen moeten binnen 2 procent van elkaar zitten en blijven.

Mocht dat niet zo zijn, dan dient de betreffende motorleverancier de overige motorleveranciers en de teams lief aan te kijken om wat aan hun krachtbron te mogen doen. Een beroep doen op de reglementen is geen optie, aangezien de afspraken over de competitiviteit van de motoren niet reglementair vastgelegd zijn en ook niet worden. Vertrouwen vormt de basis.

Red Bull Racing-teambaas Christian Horner legt uit: "Er is niks in de reglementen opgenomen en er staat niks zwart op wit in de overeenkomst tussen de teams en de leveranciers over wat er gedaan moet worden in het geval dat een van de motorleveranciers uit de pas loopt. Het is in feite een onderneming van alle motorleveranciers, mocht dit het geval zijn."

Afspraken over competitiviteit laten berusten op een herenakkoord is geen ideale situatie, geeft Horner toe. "Het is inderdaad minder ideaal dan wanneer het reglementair vast zou liggen, maar het geeft de internationale autosportbond FIA wel het mandaat om de partijen bij elkaar te brengen, mocht dit nodig zijn. Dat is belangrijk en daar is ook begrip voor bij alle teams en leveranciers."

Reacties (23)

Login om te reageren
  • NicoS

    Posts: 12.642

    Oei....herenakkoord, nou dat werkt altijd prima in de F1, gaat vast goed komen.;)

    • + 7
    • 16 feb 2021 - 10:29
    • Eerste clash: ik zeg april 2022

      • + 1
      • 16 feb 2021 - 10:58
    • Krijg je als je deelnemers inspraak geeft.
      De regels moeten vooraf vaststaan.

      • + 3
      • 16 feb 2021 - 11:04
  • F1jos

    Posts: 866

    Lief aan te kijken, wordt Fifty Shades of Grey.

    • + 1
    • 16 feb 2021 - 11:03
  • Ja zeggen en nee doen.
    Mercedes en Honda gaan hun voorsprong nooit vergooien, en terecht natuurlijk.
    Als iemand z'n huiswerk goed doet hoef je het natuurlijk niet te delen.

    KwatS met 'n grote t vind ik het zogenaamde herenakkoord.

    • + 0
    • 16 feb 2021 - 11:07
  • Joeppp

    Posts: 4.357

    Dat is lekker makkelijk voor Mercedes. Gewoon altijd de 2% aanhouden en gaan met die banaan. Komt Ferrari of RedBull een beetje dichterbij dan schroef je alles wat verder open. Ik snap wel dat ze snel getekend hebben bij het kruisje.

    • + 0
    • 16 feb 2021 - 11:10
  • Snork

    Posts: 11.267

    Tsja, zitten ze dadelijk om tafel. Eén van de fabrikanten wil toch iets doen. Andere partijen gaan dan die 2% op tafel leggen en vragen om hard bewijs dat de betreffende fabrikant buiten de 2% zit. Wordt een bijzonder tafereeltje denk ik.
    Enige wat ik me wel in kan denken is dat er akkoord wordt gegeven op verbetering van betrouwbaarheidsissues, indien één fabrikant wel erg vaak een plof heeft bijvoorbeeld. Maar hoe ze dan kunnen controleren dat dit niet gepaard gaat met een performanceverbetering?
    Ik ben blij dat ik slechts een toeschouwer ben...

    • + 1
    • 16 feb 2021 - 11:14
  • LimboF1

    Posts: 4.839

    Een herenakkoord in de F1....?? Ik zie het al gebeuren dat dit op een fiasco uitloopt als de motorfabrikanten niet in de buurt zitten van de Mercedes motor. Als Mercedes dan NEE zegt, dan zijn ze mooi genaaid met de Engine Freeze.

    • + 2
    • 16 feb 2021 - 11:23
    • Ach, jij weet net zo goed als dat ik dat het een kwestie van tijd is voordat ze weer ruzie met elkaar krijgen. ;-) Gewapende vrede heeft nog nooit iets gebracht in de F1.

      • + 1
      • 16 feb 2021 - 11:40
    • FredericS

      Posts: 186

      dan is het 3 tegen 1 en smijten die laatste 3 zelf op een akkoordje

      • + 0
      • 16 feb 2021 - 12:13
    • Herenakkoord?
      Zo'n zelfde als het olie verbranden herenakkoord in 2017 dat Mercedes nog de volgende GP brak met de nieuwe motor?

      • + 1
      • 16 feb 2021 - 12:57
  • 2% is 25 pk ongeveer?

    • + 1
    • 16 feb 2021 - 11:46
    • F1jos

      Posts: 866

      Ongeveer 18,35 KW.

      • + 0
      • 16 feb 2021 - 11:56
    • nr 76

      Posts: 1.700

      Ik vind die 2% nogal vreemd, omdat de prestaties van een F1 motor nou niet bepaald worden door het piekvermogen, maar door koppel, en tegenwoordig vooral door het gebruik van ERS. Die mag 160pk leveren, dat is voor iedereen hetzelfde, maar de tijd dat die 160pk beschikbaar is is niet voor elke motor hetzelfde...

      • + 0
      • 16 feb 2021 - 12:51
  • FredericS

    Posts: 186

    En dan klagen dat de regels niet duidelijk zijn.

    • + 0
    • 16 feb 2021 - 12:11
    • Heren die klagen worden overgeslagen.

      • + 0
      • 16 feb 2021 - 12:33
    • En geren die zwijgen, zullen nooit gelijk krijgen

      • + 0
      • 16 feb 2021 - 19:55
  • nr 76

    Posts: 1.700

    Gentelmans agreement... ik moet opeens aan Spa 2017 denken😉.
    Nee, komt wel goed.

    • + 1
    • 16 feb 2021 - 12:48
    • Het is een beetje vergelijkbaar met teamorders, daar komt ook bijna altijd gedonder van ;)

      • + 0
      • 16 feb 2021 - 12:52
  • Hier moet ik toch goed om lachen. Moet je even kijken hoe de vorige 2 "herenakkoorden" gingen in de F1.

    • + 1
    • 16 feb 2021 - 13:07
  • De motor is toch niet het belangrijkste. De wagen zelf is het meest belangrijk als je kijkt naar het verschil tussen Mercedes en haar klanten.

    • + 0
    • 16 feb 2021 - 16:53
    • NicoS

      Posts: 12.642

      Williams heeft 350 man om de auto te bouwen, Mercedes 1000......zoek de verschillen zou ik zeggen.;)

      • + 0
      • 16 feb 2021 - 18:33
    • Laat onverlet dat de wagen belangrijker is dan de motor. Jij legt uit waarom.

      • + 0
      • 18 feb 2021 - 16:18

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar