user icon

Straatraces in Monaco, Azerbeidzjan en Canada in gevaar door Coronavirus

  • Gepubliceerd op 16 jan 2021 20:00
  • comments 22
  • Door: Bo Brautigam

Net als vorig jaar, lijkt het er op dat het Coronavirus weer een ander Formule 1-seizoen teweeg gaat brengen dan in eerste instantie bedoeld was. Nadat de Australische Grand Prix en de Chinese Grand Prix uitgesteld werden, lijkt het er nu ook op dat de straatraces in Monaco, Azerbeidzjan en Canada vervangen gaan worden.

Straatcircuits moeten maanden van te voren worden klaar gemaakt. Vanwege de maatregelen omtrent het Coronavirus zou dit, volgens Formule1.nl, niet mogelijk zijn. Net als vorig seizoen zullen we dus geen Formule 1 auto's door de smalle straatjes van Monaco zien, geen auto's met 350 kilometer per uur langs de kust van de Kaspische Zee zien voorbij razen en ook geen Formule 1 wagens op het eiland in Montréal. 

Echter, de uitgevallen races kunnen vervangen worden. Net als vorig seizoen kunnen circuits als Mugello, Istanbul Park en de Nurburgring weer de nodige uitvallers opvangen. De huidige TBC (To be announced) op de kalendar zal naar hoogste waarschijnlijkheid worden opgevuld door Portimao.

Reacties (22)

Login om te reageren
  • Monaco kan me gestolen worden.
    Canada de mooiste race ooit gezien met Jenson Button als racewinnaar.
    Azerbeidzjan, tja, 'n lang recht stuk en dat linke bochtje.

    • + 5
    • 16 jan 2021 - 21:21
    • torrohonda

      Posts: 97

      de race na eerst veel tegenslag en zelfs een laatste plaats alsnog winnen dat was inderdaad echt een mooie race

      • + 0
      • 16 jan 2021 - 22:00
    • @Ouw-Sjagerijn

      De actie mag dan dikwijls te wensen overlaten, maar de Monaco GP vereist stuurmanskunst en is qua decor onbetwist de mooiste en meest iconische race van de kalender. Voor mij ieder jaar een hoogtepunt.

      • + 5
      • 16 jan 2021 - 22:05
    • Enige wat mij gestolen kan worden is corona

      • + 2
      • 16 jan 2021 - 23:55
    • mario

      Posts: 7.853

      @NOBS: Mijn Corona biertje blijven ze van af!!!!

      • + 0
      • 17 jan 2021 - 09:39
    • mario

      Posts: 7.853

      De ambiance van Monaco kan mij altijd wel bekoren en als er een paar spatjes regen vallen kan het ineens heel interessant worden..... Canada zou ik ook jammer vinden dat die niet door zou gaan.....
      Baku kan me wel gestolen worden....

      • + 1
      • 17 jan 2021 - 09:41
    • JV fan

      Posts: 2.085

      Monaco is best leuk als bezoeker zijnde :) , als je op de juiste plek zit (mn vader en ik bij de zwembad chicane) (achter ons de boot (schip ;) ) van Bernie. ), als je naar die tribune moest moest je langs die kade.. ,en kwam je regelmatig coureurs, teambazen en bobo,s tegen.. vader en ik hebben een tijdje met die formule 1 omroeper gekletst (die oa podiums omroept etc. ) en hebben een bakje segafredo met Flavio gedronken en over oa Verstappen gehad (dit was nog in 2015 )

      • + 1
      • 17 jan 2021 - 11:35
    • Arie54

      Posts: 3.787

      @RogerZzz: Sinds het al jaren slecht weer is tijdens het Monaco weekend valt het met het 'decor' van mooie vrouwen op die boten ook wel tegen.

      • + 0
      • 17 jan 2021 - 11:40
  • NicoS

    Posts: 12.630

    Ben er niet rouwig om, de vervangende circuits zijn in mijn ogen veel beter dan de circuits die afvallen.
    Monaco is alleen spannend tijdens de kwalificatie, of regen. Baku ga ik niet missen, alleen Canada is wel een aardig circuit.

    • + 1
    • 16 jan 2021 - 23:57
    • Baku heeft een saaie lay-out, maar heeft laatste jaren best spannende races opgeleverd.
      Canada heeft veel mooiere lay-out, maar na een paar rondjes is het niks meer aan.

      • + 0
      • 17 jan 2021 - 12:56
  • CBR600F

    Posts: 595

    Ik snap de redenering niet. Die circuits moeten altijd maanden van tevoren klaar worden gemaakt. Er is als het goed is minder verkeer op de weg dat daar nu last van heeft. En het is nou ook niet zo dat er bij Monaco en Baku 100.000 man publiek teleurgesteld moet worden.

    • + 0
    • 17 jan 2021 - 04:53
    • mario

      Posts: 7.853

      Een normaal circuit ligt er al.... Hoeft weinig aan gedaan te worden, zeker geen maanden van tevoren.... Stratencircuits daarentegen vergt veel meer inspanning en tijd.... Kan me wel voorstellen dat dat in de huidige situatie lastig kan zijn.....

      • + 0
      • 17 jan 2021 - 09:43
    • De opbouw van een stratencircuit kost niet enkel inspanning en tijd, maar bakken met geld dat nu niet terug verdient kan worden met de ticketverkoop.

      • + 1
      • 17 jan 2021 - 10:47
  • John6

    Posts: 5.250

    Kwalificatie vind ik wel spannend in Monaco, maar de race die zouden ze van mij niet eens hoeven te rijden.
    Kwalificatie = eindstand.
    Er is nog een groter probleem, iedereen kijkt naar hoe het gaat in het land waar hij woont, in Nederland zou denk in najaar alle maatregelen wel over boord gezet kunnen worden, maar de nieuwe varianten zullen blijven komen, en andere landen zullen veel later klaar zijn met vaccineren.. Dus de omliggende landen van Nederland zal het wel onder controle worden, maar de rest van de wereld, ik ben bang dat dit nog vele jaren kan gaan duren, waarschijnlijk de EU zal oke zijn maar daar buiten, de tijd zal het leren.

    • + 0
    • 17 jan 2021 - 06:43
    • "Kwalificatie = eindstand"

      Zeg dat maar tegen Massa...

      • + 0
      • 17 jan 2021 - 11:21
  • Arie54

    Posts: 3.787

    Monaco moet überhaupt geschrapt worden en nooit meer op de kalender komen. By far de meest oninteressante race van het seizoen.

    • + 1
    • 17 jan 2021 - 11:39
    • John6

      Posts: 5.250

      Ze moeten eigenlijk wel dit jaar op Zandvoort rijden, dan kunnen we eens een mening geven hoe het vernieuwde circuit het gedaan heeft.

      • + 1
      • 17 jan 2021 - 11:49
    • gp

      Posts: 4.263

      Mijn hart sprong op toen ik Monaco las. Maakt het seizoen alleen maar beter als die domme race wegvalt.

      • + 1
      • 17 jan 2021 - 12:38
  • Buiten deze straatraces zijn er nog zoveel meer onzekere GP's. In Groot Brittannië waar bijna alle teams zijn gehuisvest is het een dikke puinhoop wat voor logistieke problemen kan gaan zorgen. Spanje is heel erg onzeker, Brazilië en de VS idem dito. Willen ze op Zandvoort überhaupt wel een GP organiseren zonder publiek? In Japan vind maar liefst 80% van de bevolking dat de Olympische spelen moeten worden afgelast enz enz.

    • + 1
    • 17 jan 2021 - 13:34
  • Monaco mag van mij weg.... net zo min als Azerbeidzjan

    • + 0
    • 17 jan 2021 - 14:45
  • Monaco (omgeving, nostalgie en rijvaardigheid) en Canada (omgeving, lay-out track, wall of champions) zijn te betreuren. Azerbeidzjan (wat een ellendig lang recht stuk) zal ik persoonlijk niet missen. Wat de alternatieven betreft, teken ik graag voor de voorstellen uit het artikel. Dat het maar rap maart is...

    • + 0
    • 17 jan 2021 - 19:46
  • nr 76

    Posts: 1.657

    Een woordvoerder van de FIA was er als de kippen bij om te verklaren dat er geen straatraces afgelast worden, en dan het bericht onzin is.
    Wordt vervolgd zou ik zeggen...

    • + 0
    • 17 jan 2021 - 23:02

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar