user icon

Gepasseerde Daniil Kvyat klaar voor eventuele buitenkansjes

  • Gepubliceerd op 06 jan 2021 16:02
  • comments 16
  • Door: Rob Veenstra

Daniil Kvyat ontbreekt begin komend seizoen op de Formule 1-grid. De Red Bull-leiding passeerde hem en koos voor 2021 voor debutant Yuki Tsunoda voor de plek naast Pierre Gasly bij Scuderia Alpha Tauri. Voor Kvyat zit er niets anders op dan hopen op een buitenkansje om ergens gedurende het seizoen in te stappen. En anders wil de 26-jarige Rus in 2022 een comeback maken.

Kvyat is van mening dat hij teams in de Formule 1 genoeg te bieden heeft, ook al presteerde hij het voorbij seizoen lang niet zo goed als teamgenoot Gasly. Een vierde plaats op Imola was zijn beste resultaat, terwijl zijn Franse stalgenoot verraste met een overwinning op Monza en maar liefst 43 punten meer scoorde. Desalniettemin vindt Kvyat dat hij in 2020 een volgende stap in zijn ontwikkeling heeft gezet.

"Ik heb het gevoel dat ik mezelf als coureur vorig jaar weer verder heb verbeterd", steekt de Rus van wal. "De omstandigheden vielen niet altijd in mijn voordeel uit. Daardoor hebben we nogal wat punten laten liggen. Soms was dat mijn schuld, maar er waren ook genoeg momenten waarbij ik er niks aan kon doen. Ik ben dankbaar voor de sterke races en ik weet van mezelf dat ik veel geleerd heb. De samenwerking met Pierre was heel interessant. Hij heeft afgelopen seizoen extreem goed gepresteerd en het was leuk om uit te vogelen hoe dat kwam en wat hij anders deed dan ik."

Volwassen

Kvyat oogde in 2020 in elk geval een stuk volwassener dan eerder in zijn carrière, toen hij nog de twijfelachtige bijnaam Torpedo vergaarde. Hij legt uit: "Een paar jaar geleden kon ik in sommige situaties mijn kop verliezen, maar nu hield ik mijn hoofd omhoog en bleef gaan. Ik ben een stuk volwassener, killer in moeilijke situaties. Toen de wagen aan het begin van het seizoen niet bij mijn rijstijl paste, gaf ik niet op en ben ik blijven werken met mijn engineers om de boel te verbeteren."

"Aan het einde van het jaar wierp dat zijn vruchten af en waren de resultaten beter. Het is een continu proces, je moet je blijven ontwikkelen en ik ben blij dat ik vorig jaar weer stappen heb gezet. Als zich in de toekomst een nieuwe kans aandient, dan weet ik dat ik er beter voor sta dan enkele jaren geleden. In de Formule 1 moet je blijven werken aan jezelf en dat is precies wat ik het voorbije jaar gedaan heb."

Reacties (16)

Login om te reageren
  • Joeppp

    Posts: 4.206

    Ik vind het jammer dat hij weg is uit de F1. Bij RedBull naast Riccardo deed hij het gewoon goed maar is toe geslachtofferd om Verstappen te houden. Hij is niet de beste van de 20 maar ook zeker niet de minste. Daarnaast gewoon iemand met het hart op de tong wat leuke interviews geeft, niet dat daarom iemand F1 moet rijden maar ik kon altijd wel om hem lachen.

    • + 2
    • 6 jan 2021 - 16:17
    • Sebasthian

      Posts: 43

      Niet perse om Verstappen te houden, maar om hem in de Red Bull Racing te krijgen.

      • + 0
      • 6 jan 2021 - 16:42
    • Even over Kvyats prestaties naast RIC: die worden altijd zwaar overschat door scorebordjournalisten.
      In de basis had Kvyat te weinig snelheid tov RIC en daarnaast maakte hij ook nog eens veel fouten. Kvyat presteerde meestal niks bijzonders in die RedBull. Horner en Marko zagen dit ook.

      • + 0
      • 6 jan 2021 - 18:55
    • Sebasthian

      Posts: 43

      @NoBullshit: Ze hadden slechts drie races gereden, waarvan Kvyat ook een podium gescoord had. Dus het was 21 punten voor Kvyat vs 26 voor Ricciardo, waarbij Kvyat de eerste race niet kon starten wegens een elektrisch probleem. En als hij Ricciardo in het jaar ervoor versloeg, hoezo had hij dan te weinig snelheid?

      • + 0
      • 6 jan 2021 - 20:49
    • @Sebastian dat bedoel ik dus met scorebordjournalistiek: alleen kijken naar de punten en niet naar de snelheid. Trouwens: Is ook allang bekend dat Kvyat's podium in China 2016 erg overrated is aangezien Kvyat tientallen seconden trager was qua racepace dan RIC die dag. Ongeveer zelfde als Albon's podiums. Daarnaast veel fouten makend en niet consistent presteren was genoeg om hem snel te vervangen door Max.

      • + 0
      • 6 jan 2021 - 21:37
  • Sebasthian

    Posts: 43

    Zo jammer dat verschillende goede coureurs niet in de F1 kunnen blijven en we dan wel jongens als Mazepin en Stroll (die nu redelijk is, maar eigenlijk de kans niet verdiende die hij kreeg in F3 en daarna F1) zien doorkomen.

    Ik ben dan snel geneigd om te zeggen dat ze hopelijk een kans kunnen krijgen in endurance, maar ook daar zijn de plekken beperkt.

    • + 1
    • 6 jan 2021 - 16:42
  • vPutten

    Posts: 1.612

    Het kan natuurlijk aan mij liggen en ik ben dan ook zeker geen expert. Maar ik krijg toch zo het gevoel dat die Russen die hier de laatste jaren gepasseerd zijn zichzelf nog wel eens overschatten. <

    • + 2
    • 6 jan 2021 - 17:50
  • Bring back a Red Russian in the USA.
    Zie hem graag in de IndyCar racen.

    Z

    • + 0
    • 6 jan 2021 - 17:53
  • Snork

    Posts: 10.716

    Er is maar weinig plek in de F1. Of je rijdt er omdat je extreem veel talent hebt, of je zit er vanwege de sponsor. Als je van beide wat minder bediend bent wordt het lastig. Kijken we dan naar Kvyatt, dan stel ik in ieder geval vast dat hij de mindere van de twee was bij STR, en daarnaast heeft hij meerdere jaren de kans gehad om te laten zien wat hij kan.
    Met Kvyatt is niet een talent waar Red Bull Racing in de toekomst nog voordeel van kan hebben. Dan moet er plaats gemaakt worden voor een volgende kandidaat. Naar mijn mening heeft RBR hem best veel tijd en kansen gegeven, tijd nu voor een volgend talent.

    • + 0
    • 6 jan 2021 - 17:58
  • Ik ga het toch zeggen.

    Misschien was zijn ex ook een buitenkansje voor Max.

    • + 1
    • 6 jan 2021 - 18:06
    • Als ik Kvyat was. Zal ik voor Victoria gaan. Je stoeltje en ook nog je ex. Zullen wel geen vrienden zijn die twee

      • + 0
      • 6 jan 2021 - 18:31
    • Victoria is getrouwd en net moeder geworden. Bovendien is dat Max' zusje en niet een ex van hem. Maar als Kvyat buitenkansjes zoekt, dan lopen er genoeg ex-en van Max rond. Misschien willen die wel eens vergelijken.

      • + 0
      • 6 jan 2021 - 18:54
    • @stingray68

      Het was maar een grapje....

      • + 0
      • 6 jan 2021 - 23:32
  • Daniil heeft nu tijd om te gaan babysitten, zn ex Kelly heeft het druk met Max 😀

    • + 1
    • 6 jan 2021 - 18:51

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 194
  • Podiums 3
  • Grand Prix 93
  • Land Rusland
  • Geb. datum 28 apr 1994 (27)
  • Geb. plaats Ufa, Rusland
  • Gewicht 58 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar