user icon

Yuki Tsunoda over F1-debuut: "Ik ga nog agressiever rijden"

  • Gepubliceerd op 22 dec 2020 09:54
  • comments 14
  • Door: Rob Veenstra

Yuki Tsunoda maakt volgend jaar zijn F1-debuut en is daarmee de eerste Japanner sinds 2014 die zijn land trots kan maken in de koningsklasse. De nieuwe coureur bij AlphaTauri is zich hiervan bewust en zegt nu al dat hij zich niet zal inhouden.

Plan van aanval

De 20-jarige Japanner eindigde als derde in het Formule 2-kampioenschap en verloor van Mick Schumacher en Callum Ilott. De nieuwe teamgenoot van Pierre Gasly is niet van plan om het in 2021 langzamer aan te gaan doen. In gesprek met La Gazzetta zei hij: "Mijn sterke punt is mijn manier van aanvallen en ik denk dat de mensen die mij zien daar onder de indruk van zullen zijn. Ik zal een rookie zijn in 2021, maar de eerste zes maanden wil ik nog agressiever zijn en er zoveel mogelijk uit halen. Dan maak ik fouten en kan ik daarvan leren in de tweede helft van het jaar."

"Mijn teamgenoot heeft veel ervaring en daar wil ik zoveel mogelijk van leren. Ik zal deze winter ook naar de sportschool moeten. Ik merkte niet dat mijn nek zo veel bewoog in de F2, maar in de Formule 1 voelde ik echt mijn nek en moest ik mijn hoofd op de hoofdsteun laten rusten."

Tsunoda is zich er ook van bewust dat veel F1-fans in Japan uitkijken naar zijn debuut. "Ik hoop dat de Japanse Grand Prix in 2021 met fans kan worden verreden. Mijn kracht zit in een inhaalslag en ik zou heel graag de fans willen entertainen die me dan live in actie kunnen zien", besluit de coureur van AlphaTauri.

Reacties (14)

Login om te reageren
  • Beamer

    Posts: 1.146

    Ik ben erg benieuwd wat deze Japanner kan! Van het F2 veld van het afgelopen seizoen, schat ik hem als meest talentvol in. Keurig 3e geworden in zijn 1e F2 seizoen, terwijl de rest van de coureurs in de top van het klassement allemaal al bezig waren aan hun 2e jaar.

    • + 2
    • 22 dec 2020 - 09:56
  • jd2000

    Posts: 5.074

    Kijk dat mag ik nou graag zien. Weer een kamikaze coureur in de F1. Met z'n zelfvertrouwen zit het wel goed...

    • + 2
    • 22 dec 2020 - 09:57
  • Race-Pace

    Posts: 343

    So much voor de ingetogen en bescheiden Japanse burger. Maar that's the spirit, go Yuki!

    • + 3
    • 22 dec 2020 - 10:05
    • Yesss, ik ben nu al fan van hem!

      • + 1
      • 22 dec 2020 - 14:23
  • laat maar zien Yuki, hopelijk zo'n Sato / Kobayashi type, kan de f1 altijd gebruiken

    • + 3
    • 22 dec 2020 - 10:20
  • harmtim88

    Posts: 123

    Hmmm ik hoop dat hij zich ervan bewust is hoe snel een coureur bij redbull vervangen kan worden. Dus te veel fouten maken het eerste seizoenshelft lijkt me geen slim idee. Voor je het weet neemt Albon je stuurtje over.

    • + 0
    • 22 dec 2020 - 10:51
    • Gaat echt niet gebeuren. Heb je zijn F2 jaar gevolgd? Als hij buiten zijn schuld om geen 9 !! DNF had gehad, was hij als rookie ver voor Schumacher geëindigd. Dat zegt heel veel over zijn talent.

      • + 5
      • 22 dec 2020 - 11:16
    • snailer

      Posts: 5.774

      Ik heb zelf een aantal races aan het begin van het seizoen gekeken. Toen viel hij mij niet echt positief op. Ilot (dacht dat hij het was) had wel een sterke race. Van Schumacher was ik toen al helemaal niet onder de indruk.

      Ik heb blijkbaar het een en ander gemist door te stoppen met kijken. Schumacher werd plots winnaar en uiteindelijk kampioen en over Tsunoda hoor ik nu niets dan goeds.

      • + 0
      • 22 dec 2020 - 11:42
    • Vade

      Posts: 1.054

      Inderdaad Pietje Bell, ik heb dit jaar de F2 ook met veel interesse gevolgd door het aanbod van talent. Tsunoda for the win!

      • + 1
      • 22 dec 2020 - 15:03
  • vPutten

    Posts: 1.610

    Het scorebord geeft toch een beetje een vertekend beeld bij wat Yuki aleen al dit jaar in de F2 heeft laten zien.

    • + 2
    • 22 dec 2020 - 12:10
    • Mee eens. Zeker in de tweede helft van het seizoen (waar ik de meeste races van heb gezien) heeft hij een hoop goede dingen laten zien en ook een paar keer flinke pech gehad wat hem veel punten heeft gekost. Hij heeft op mij meer indruk gemaakt dan Schumacher en zeker een stuk meer dan Ilot. Ik vind het niet meer dan terecht dat Yuki ook een plekje in de F1 krijgt. :)

      Eddy.

      • + 1
      • 22 dec 2020 - 12:23
    • Gelukkig heeft hij alsnog dik verdiend de F1 gehaald, dus is de bull alsnog dik voor elkaar gekomen.

      • + 3
      • 22 dec 2020 - 12:25
  • Vade

    Posts: 1.054

    Heerlijke gedachte heeft die gozer! Kan nu al niet wachten om hem te zien rijden in een F1 wagen. Zo genoten van hem in de F2!

    • + 0
    • 22 dec 2020 - 15:02
  • Wel gaaf, hij heeft de spirit van Max.
    Echter, hopen dat hij ook de brains en het aanpassingsvermogen heeft.

    Anders zal Yuki al snel als kamikaze piloot bestempeld worden.

    Maar ik heb het idee dat het wel goed kan gaan komen met Yuki, met de juiste begeleiding. En dan is SAT de juiste plek voor hem.

    Alleen nog zijn Engels flink opschroeven, dat is écht een must in F1. Maar Sato kon het, dus Yuki moet dat ook kunnen.

    • + 0
    • 23 dec 2020 - 09:51

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Alpha Tauri
  • Punten 18
  • Podiums 0
  • Grand Prix 25
  • Land JP
  • Geb. datum 11 mei 2000 (21)
  • Geb. plaats Kanagawa, Japan, JP
  • Gewicht 54 kg
  • Lengte 1,59 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar