user icon

Alonso: "Steeds moeilijker om talent van jonge coureurs te beoordelen"

  • Gepubliceerd op 19 dec 2020 10:05
  • comments 9
  • Door: Rob Veenstra

Volgens tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso wordt het steeds moeilijker om het talent van jonge coureurs in de Formule 1 te beoordelen. Na twee jaar uit de F1 te zijn zegt de Spanjaard dat hij op 39-jarige leeftijd nog steeds in topconditie verkeert.

"Psychofysische tests tonen aan dat ik net zo fit ben als in 2010", vertelde hij de Italiaanse krant Corriere della Sera. "Ik denk ook dat ik volwassener ben dan ooit. Ik heb mijn rijstijl geanalyseerd om eventuele oneffenheden te corrigeren en mijn snelheid blijft intact. Mijn ervaringen op Le Mans en Indy hebben me veel nuttige gegevens opgeleverd."

"Waar ben ik bang voor?" Vroeg Alonso retorisch. "Een kalender van 23 races. Dat betekent dat je het hele jaar ongeveer 20 vrije dagen hebt."

Russell maakt indruk

Het is op dat vlak dat de jongere coureurs het misschien beter aankunnen, maar Alonso zei dat de moderne Formule 1 het moeilijk maakt om erachter te komen welke van hen de beste is. "Dat is moeilijk te beantwoorden maar George Russell is het meest interessant. In vijf dagen - niet 100 - ging hij van de laatste naar de eerste plaats. Allemaal zonder een goddelijke aanraking of meditatie in Tibet of iets dergelijks", hij lachte.

"Het was genoeg om in de Mercedes te stappen. Maar als we het hebben over wie Hamilton en Bottas het meest in hun spiegels zien, dan is het Verstappen. Leclerc is een uitzonderlijk talent, maar het zal een paar jaar duren om hem echt te beoordelen."

Reacties (9)

Login om te reageren
  • Volgens mij is het alleen moeilijk om jong talent echt goed te beoordelen zodra ze in de Mercedes stappen. Eigenlijk zou er nog een jong talent in die auto moeten rijden om een referentie te kunnen hebben.

    • + 0
    • 19 dec 2020 - 10:17
  • In een compleet raceweekend dan; niet alleen een testdag.

    • + 0
    • 19 dec 2020 - 10:19
  • Edgar

    Posts: 1.536

    Dat mondkapje deed me even aan Mercedes denken....

    • + 0
    • 19 dec 2020 - 11:19
  • Enige wat Russell heeft aangetoond is de superioriteit van de Mercedes en de middelmaat van Bottas,, en zelfs ,hoe goed is Hamilton werkelijk . Niks meer en niks minder... Hem beoordelen op één race in een absolute topauto zegt ook helemaal niks.... Hoe goed Leclerc is moet ook nog maar blijken..

    • + 4
    • 19 dec 2020 - 11:57
    • NicoS

      Posts: 13.069

      Ik kan het niet anders dan met je eens zijn @bschuit.
      Hoe goed zijn Russel, Norris, en Leclerc? Alle drie zijn zij absoluut de toekomst van de F1, last daar geen misverstand over bestaan. De toekomst zal uitwijzen of het absolute toppers zijn, of gewoon goede coureurs.
      Russel wordt nu gehypet na 1 race in de beste auto van het veld, maar ik beoordeel toch liever over meerdere races.
      Bij Williams is het lastig oordelen, hij laat op zaterdag zien dat hij snel is, maar in de race zie ik nog niet dat exceptionele wat hem een absolute topper maakt.
      Er zijn genoeg coureurs in de F1 gekomen die veelbelovend waren, maar uiteindelijk toch niet dat bijzondere talent waren dat ze vooraf werd toebedeeld.
      Blijft lastig oordelen door de soms enorme verschillen in de auto’s.

      • + 2
      • 19 dec 2020 - 14:08
  • Wil hij ons nu laten geloven dat hij maar 20 vrije dagen per jaar heeft??!!
    Hoop toch niet dat iemand hier in zal trappen!!
    Snelle rekensom;
    23 x 4 dagen in de F1 weekende = 92
    365 - 92 = 273
    273 - 20 ('de enige vrije dagen') = 253
    Dit zou betekenen dat hij dus 253 dagen per jaar in de simulator zit en promotionele dagen heeft........geloofd toch niemand!!!??
    En wanneer het zou kloppen heeft hij wel heel slecht onderhandeld!

    Ik zou nog bijna medelijden met de coureurs krijgen 😩

    • + 1
    • 19 dec 2020 - 14:20
    • Alonso is vergeten te vertellen dat hij ook nog recht heeft op minimaal 12 Ouw l.llendagen natuurlijk.

      • + 2
      • 19 dec 2020 - 16:41
  • jd2000

    Posts: 5.107

    Hij vergeet z'n seniorendagen..

    • + 1
    • 19 dec 2020 - 16:11
  • Wil je een talent beoordelen, zeg Albon of Gasley, zet ze maar naast Max in de auto dan weet je het gelijk.

    • + 0
    • 19 dec 2020 - 19:23

TR Grand Prix van Turkije

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

TR Grand Prix van Turkije

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1 is spannender dan ooit?

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 190
  • Podiums 0
  • Grand Prix 174
  • Land Spanje
  • Geb. datum 29 jul 1981 (40)
  • Geb. plaats Oviedo, Spanje
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
8 - 10 okt
Japan
8 - 10 okt
Turkije
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt
8 - 10 okt
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar