user icon

Bottas na tweede plek GP Abu Dhabi: "Ik heb alles gegeven, maar Red Bull was te snel"

  • Gepubliceerd op 13 dec 2020 16:20
  • comments 15
  • Door: Bo Brautigam

Valtteri Bottas finishte de laatste race van het seizoen op de tweede plek. De Fin bevestigt met deze finish zijn tweede plek in het klassement. Dit is wat hij zei tegenover interviewer Martin Brundle.

"Max had een behoorlijke snelheid vandaag", aldus Bottas. "Red Bull als geheel was te snel vandaag - verrassend snel eigenlijk. Ze konden de race controleren en het gat bewaren die zij nodig hadden. Ik kon ze in ieder geval niet bijhouden", zo vertelt Bottas verder. "Ik heb wel het gevoel alsof ik alles eruit heb gehaald wat er in zat; ik kon niks meer uit de auto halen. Wel blij dat ik voor mijn teamgenoot ben gefinisht, het is überhaupt een tijdje geleden dat ik voor het laatst op het podium ben gefinisht."

Wat nu voor Bottas? "Ik heb nog wat verplichtingen komende week", aldus de Fin. "Ik hoop vooral dat ik de familie snel weer kan zien; dat is echt al veel te lang geleden. Zodra ik thuis ben doen we even een snelle reset, daarna een training programma en dan beginnen we weer vanaf begin af aan", aldus Bottas.

"Het team was geweldig dit jaar. Ik ben ontzettend trots dat we de eerste en tweede plek hebben kunnen bemachtigen dit jaar", zo concludeert Bottas tegenover Martin Brundle. 

Reacties (15)

Login om te reageren
  • Bottas mag zich na dit seizoen denk ik toch wel even flink achter de oren krabben. Rijdt het hele seizoen in ruimschoots de snelste auto in een zeer dominant team, maar finisht uiteindelijk slechts 9 punten voor Verstappen. Beide hebben dit seizoen evenveel overwinningen (2), evenveel 2e plaatsen (6) èn evenveel 3e plaatsen (3) behaald. Het enige echte verschil tussen beide is dat Bottas dit seizoen slechts 1 DNF heeft gehad tegen 5 voor Verstappen.

    Eddy.

    • + 5
    • 13 dec 2020 - 16:44
    • En inmiddels heeft Verstappen meer overwinningen dan Bottas in zijn mighty Mercedes.

      • + 5
      • 13 dec 2020 - 16:50
    • Het is geen vlees of vis die Valtteri, dus hou je slechts Bottas over.

      • + 1
      • 13 dec 2020 - 18:01
    • Joeppp

      Posts: 4.673

      Het verschil is wel dat Max vrij kan racen en dat Bottas altijd rekening moet houden met Hamilton en zijn strategie.

      • + 0
      • 13 dec 2020 - 18:32
    • @Joeppp, ondanks dat waren er dit seizoen voldoende momenten waarop Bottas had kunnen performen. Verleden week reed hij bijvoorbeeld als een dweil.

      • + 4
      • 13 dec 2020 - 18:44
    • Joeppp

      Posts: 4.673

      Is ook zo alleen Bottas is aangenomen als tweede rijder en dat doet hij uitstekend. Ik vind vorige week ook een apart weekend. Als je over het hele seizoen kijkt is Mercedes 1 en 2 geworden en het constructeurskampioenschap gewonnen en dat allemaal mede door Bottas. Dat er niks aan is om naar te kijken ben ik het volledig mee eens en ook ik zie liever strijd in het team. Het zou leuker worden als Russel er zit en zijn gang mag gaan maar dat kan je Bottas allemaal niet kwalijk nemen, die doet gewoon waarvoor hij is aangenomen en dat doet hij uitstekend. ( Voor Mercedes, niet voor de kijker)

      • + 0
      • 13 dec 2020 - 18:59
    • sailor

      Posts: 10.753

      "en het constructeurskampioenschap gewonnen en dat allemaal mede door Bottas"

      Ik wil niet veel zeggen , maar Lewis heeft in zijn eentje als gezorgd dat Mercedes de contructeurskampioenschap heeft gewonnen , Bottas was dit jaar helemaal niet nodig

      • + 1
      • 13 dec 2020 - 20:05
    • @Joeppp, Bottas kan alleen bij Mercedes functioneren zolang het team de beste auto heeft. Zodra een ander team gelijkwaardig wordt, kan Bottas geen dekking meer geven aan de eerste man. En dan wordt het voor Mercedes veel lastiger om een goede strategie te volgen.

      • + 1
      • 13 dec 2020 - 22:07
    • Sailor heeft gelijk, kijk de stand er maar op na, zelfs met Hamilton in z'n eentje zouden ze nog kampioen bij de constructeurs geworden zijn.
      Verstappen/RBR (niets ten nadele van Max zijn talent/performance) komen ergens goed weg dat Bottas een matige rijder is zodat er links en rechts nog wat geprofiteerd kon worden..
      Hamilton is een zijn stoeltje waardig, Bottas is daar nadat Rosberg afzwaaide geparkeerd vanwege zijn band met Wolff, meer niet

      • + 1
      • 14 dec 2020 - 08:16
  • Snork

    Posts: 12.478

    Twee keer hetzelfde artikel? Wat een Bottas fanclub hier! Ik dacht dat Max hier werd aanbeden, kom ik effe bedrogen uit 🤣

    • + 3
    • 13 dec 2020 - 16:53
  • sailor

    Posts: 10.753

    Winnen van debutant Russell en een zieke Lewis is niet zo ontzettend moeilijk.
    Het kan en moet volgend jaar beter , niveau Rosberg wil ik zien , dus met wat meer ballen graag

    • + 0
    • 13 dec 2020 - 16:57
    • Bottas mag de veters van Nico nog niet eens aanraken, laat hem eerst maar eens met petjes gooien praten we daarna verder ;)

      • + 3
      • 13 dec 2020 - 18:14
    • nr 76

      Posts: 2.184

      Nou, vond juist dat Valtteri er genoeg met de pet naar gegooid heeft dit seizoen...

      • + 2
      • 13 dec 2020 - 18:16
    • Mee eens Schwantz, Rosberg werd hier nogal verguisd, maar hij ging in ieder geval de strijd aan met Hamilton. Iets wat Bottas blijkbaar niet durft of kan.

      • + 2
      • 13 dec 2020 - 18:30

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    10:30 - 11:30

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    14:00 - 16:00

  • Vrije training 2

    14:00 - 15:00

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    14:00 - 16:00

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    10:30 - 11:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    14:00 - 16:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:00 - 15:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    14:00 - 16:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.463
  • Podiums 115
  • Grand Prix 241
  • Land Finland
  • Geb. datum 28 aug 1989 (32)
  • Geb. plaats Nastola, Finland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit