user icon

Toekomst Grand Prix van Vietnam ziet er slecht uit - tribunes zijn verwijderd

  • Gepubliceerd op 15 dec 2020 10:33
  • comments 15
  • Door: Rob Veenstra

De laatste spijker is mogelijk in de noodlottige GP van Vietnam geslagen. De organisatoren hadden zich volledig voorbereid op de eerste F1-race in Hanoi begin dit jaar, toen de pandemie toesloeg. De race in Hanoi zou een stratencircuit zijn en een extra race betekenen in Azië.

Voordat de F1-kalender 2021 een blanco racenaam toonde met 'TBA' vermeld voor 25 april, zakte de hoop van Vietnam dieper weg toen de belangrijkste man van de organisatie, Nguyen Duc Chung werd gearresteerd op beschuldiging van het stelen van documenten die verband houden met staatsgeheimen.

Tuoi Tre, een door de staat gecontroleerde krant, meldt dat Chung op vrijdag aan het einde van een vier uur durend proces is veroordeeld tot vijf jaar gevangenisstraf.

"Zonder Chung is de toekomst van de Hanoi-race somber", vertelde een bron dicht bij de Vietnamese communistische partijpoliticus aan het persbureau Agence France Presse. Het Duitse persbureau SID beweert ondertussen dat tribunes nu zijn verwijderd langs het circuit van Hanoi, ondanks dat Vietnam in 2018 een tienjarige overeenkomst had getekend met de FOM.

Reacties (15)

Login om te reageren
  • "De laatste spijker is mogelijk in de noodlottige GP van Vietnam geslagen"

    Ik weet niet wat dat precies betekenen moet, maar vermoed iets met een laatste nagel aan de kist ofzo?

    Wel lekker zooitje daar trouwens. Die hele GP is daar dan afhankelijk van één persoon die het kennelijk niet zo nauw (viet)nam met staatsgeheimen. Anderzijds is het een door de overheid gecontroleerde krant die dit meldt. En dan ook nog iets met een communistische partij en zo.
    Ik ken de details niet, maar ik denk er het mijne van

    • + 4
    • 15 dec 2020 - 10:54
    • Ik denk staaltje ‘Google Translate’?

      • + 1
      • 15 dec 2020 - 10:58
    • Snork

      Posts: 12.405

      Ik heb uit protest vandaag de Vietnamese loempiakar bij ons op het plein links laten liggen. Klojo's, loempiahappers, schorremorrie.

      • + 0
      • 15 dec 2020 - 21:20
  • Niet zo erg toch? Wel jammer voor de Vietnamezen, maar ik denk dat er voldoende gave races elders gereden kunnen worden! We hebben dit jaar wel wat leuke circuits gezien

    • + 2
    • 15 dec 2020 - 10:58
  • Doet mij niks. Meer races in Europa of Zuid-Amerika graag!

    • + 2
    • 15 dec 2020 - 11:01
  • Cookinho

    Posts: 287

    Op Sky F1 vertelde ze dit weekend dat Portimao de vervanger zou zijn van Vietnam volgend seizoen. Prima!

    • + 3
    • 15 dec 2020 - 11:16
    • Wow ja echt doen! Ik was echt serieus onder de indruk van Portimao.
      Estoril was ook altijd leuk maar Portimao is echt klasse.

      • + 0
      • 15 dec 2020 - 11:42
  • Joeppp

    Posts: 4.657

    Dat de race zelf niet doorgaat vind ik niet zo erg. Ik vind het bij dit soort dingen alleen altijd lastig dat er enorm veel geld verbrand is dat beter besteed had kunnen worden. Was er wel een GP geweest dan had de bevolking er misschien nog iets aan kunnen verdienen maar nu kost het alleen maar weer geld.

    • + 0
    • 15 dec 2020 - 11:18
  • Sun-Tzu

    Posts: 2.913

    Je zult maar een van de Vietnamezen zijn geweest die letterlijk moest wijken voor dit prestige project. Je woning platgewalst, verbannen naar een plek waar de meesten geen waardig bestaan vinden en ook nog eens amper gecompenseerd zijn door de overheid/organisatie, waardoor je totaal geen vergelijkbaar onderkomen hebt kunnen vinden/opbouwen. Uiterst pijnlijk, of wellicht voelt het als een Pyrusoverwinning.

    • + 1
    • 15 dec 2020 - 11:25
  • Gooooooooodbye Vietnam!

    • + 2
    • 15 dec 2020 - 11:36
    • Gooooooooooooooodmorning Portimao!

      • + 1
      • 15 dec 2020 - 11:45
  • AirJan

    Posts: 1.216

    Als het een stratencircuit is dan is het toch niet zo vreemd dat tribunes verwijderd worden? Monaco ziet er ook anders uit als er geen F1 gehouden wordt...

    • + 1
    • 15 dec 2020 - 11:51
    • BRM

      Posts: 602

      Het is slechts deels een stratencircuit, het deel met de tribunes is/was permanent.

      • + 0
      • 15 dec 2020 - 12:41
  • BRM

    Posts: 602

    Beetje dubbelzijdig. Aan de ene kant leek deze race me heel gaaf en was ik ook van plan de 2020 editie te bezoeken, Hanoi is een leuke stad en Vietnam een mooi land.

    Maar na het circuit gereden te hebben in F1 2020 (de enige referentie die we hebben voor deze baan) denk ik dat we er niet veel aan gaan missen. Het lijkt me een onnodig gevaarlijk en vooral saai circuit. Een paar rechte stukken voor de immer saaie DRS inhaal 'actie' gevolgd door een kansloze Tilke bochten combinatie.

    Portimao kom er maar in!

    • + 0
    • 15 dec 2020 - 12:44
    • Joeppp

      Posts: 4.657

      Op F1 2020 kreeg ik een beetje het valencia gevoel erbij en dat waren ook nooit echt top wedstrijden.

      • + 0
      • 15 dec 2020 - 22:24

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar