user icon

Flavio Briatore: "Coureurs zijn niet meer zoals vroeger"

  • Gepubliceerd op 22 nov 2020 08:26
  • comments 21
  • Door: Rob Veenstra

Vroeger was alles beter zeggen mensen vaak, vooral oude mensen. De 70-jarige Flavio Briatore heeft inmiddels ook wat te klagen en dan met name over hoe de coureurs zich heden dagen gedragen in de Formule 1. De voormalig Benetton en Renault-teambaas begaf zich lange tijd in de sport en kijkt terug op die periode.

Naast de rol van teambaas, waarbij hij Jos Verstappen in 1994 liet debuteren naast Michael Schumacher, nam hij op een gegeven moment ook een managementrol op zich. Zo hielp hij onder andere Fernando Alonso, wat jonge talenten en Mark Webber in het begin van zijn carrière.

Briatore zei ook dat hij Fernando Alonso hielp bij het regelen van zijn terugkeer in 2021 naar de sport. Flavio herinnert zich hoe hij onmiddellijk de vaardigheid van Spanjaard Alonso herkende toen hij hem voor het eerst ontmoette als tiener, en hij vindt het contrast tussen de coureurs van vandaag en die van de vorige generatie groot.

"Alles is veranderd sinds mijn periode in de F1. De coureurs zijn niet hetzelfde. Als je ze niet in hun pakken ziet, herken je ze niet. Vroeger waren er grote persoonlijkheden en zag je vechtlust, nu is alles veel meer georganiseerd, veel het is allemaal meer klinisch."

Reacties (21)

Login om te reageren
  • Het tijdperk van sigaret rokende, flirtend met pitspoezen vragend naar het welbekende what are u doing after the race coureurs, die is idd voorbij. Het is het tijdperk van de modeshows, videospelletjes streamende coureurs. Al met al ben ik er wel blij mee dat we tegen het einde van het tijdperk lopen van de coureurs met een eigen kookboek. Vroegah was alles beter.

    • + 0
    • 22 nov 2020 - 09:06
  • Helaas "vertrut" bijna alles in de huidige maatschappij, op vele vlakken, dus ja, ook de F1 coureurs...

    • + 2
    • 22 nov 2020 - 10:25
  • Teambazen zijn ook niet meer zo als vroegûh...

    • + 0
    • 22 nov 2020 - 10:29
  • John6

    Posts: 5.094

    De meeste gedragen zich als watjes die paar daar gelaten.

    • + 0
    • 22 nov 2020 - 10:56
  • Jaja ende blabla, het zal wel ,maar ik kijk alleen maar naar zijn vriendin, die heeft meer in haar blouse dan ik in m'n broek......en das niet eerlijk.

    • + 0
    • 22 nov 2020 - 11:26
    • Snork

      Posts: 10.351

      Ja, ze komt er nogal rond voor uit, zal ik maar zeggen. Struise tante die Flavio he-le-maal afwerkt, waarna meneer Flavio een week moet bijkomen.

      • + 0
      • 22 nov 2020 - 14:02
    • Ik dacht dat het zijn kleindochter is....

      • + 0
      • 22 nov 2020 - 14:51
    • Da benne beste kerstballen #Ouw

      • + 0
      • 22 nov 2020 - 18:33
    • Maak het groot, en eis excuses.

      • + 0
      • 23 nov 2020 - 08:51
  • Ramon

    Posts: 308

    Ouwe baas. Prachtig als Flavio engels gaat praten, mooie podcast ook toen in Beyond the grid.

    • + 0
    • 22 nov 2020 - 11:34
  • ik zie ook liever coureurs als Nelsinho Piquet, die kon je tenminste nog om een boodschap kon sturen. En daar ging Massa zn kampioenschap. Mensen die ouder worden roepen dit soort dingen. Met de coureurs is weinig mis, het enige wat we nodig hebben is een gelijker speelveld.

    • + 0
    • 22 nov 2020 - 12:19
  • Tja, niet geheel onlogisch natuurlijk. De maatschappij verandert, belangen zijn heel groot (sponsoren e.d.) en alles ligt onder een vergrootglas (boardradio, beelden, media etc.) ten opzichte van vroeger.
    Kijk bijvoorbeeld naar Max en zijn mongolen uitspraak en hoe dit buitenproportioneel wordt uitvergroot. Vroeger werden dergelijke berichten niet eens uitgezonden, en werd zoiets wel gezegd vermoed ik dat er geen hond naar kraaide. Zo worden coureurs monddood gemaakt.
    Is dit erg? Ergens wel, maar je ontkomt er in het huidige klimaat (vertrutting) niet aan en daar moet je nou eenmaal rekening mee houden.

    • + 1
    • 22 nov 2020 - 12:36
  • Dat heeft een enorme wending genomen in het Prost Senna tijdperk. De coureurs gingen hun voeding, training aanpassen en opvoeren. De kennis van de wagen werd ineens veel belangrijker - de eisen naar de piloten toe werden door teambazen uitgebreid. Gedaan met alcohol en sigaretten en dus minder plaats voor charisma. Als een vergelijk gemaakt wordt naar de beste piloot zou dit ook eens tegen het licht mogen worden gehouden

    • + 0
    • 22 nov 2020 - 13:18
  • sailor

    Posts: 10.268

    Maar jij wel Flavio , nog net zo lelijk ;-)

    • + 0
    • 22 nov 2020 - 13:19
  • Ik krijg altijd spontaan oprispingen van brandend maagzuur en een onaflatende stroom van darm gassen uit mijn rectum bij het lezen van de naam Briatore.
    Ik ben bang dat ik hier nog wel een tijdje last van blijf houden.

    • + 0
    • 22 nov 2020 - 14:23
    • Fijn dat je dat met ons deelt,daar hebben we wat aan...

      • + 0
      • 22 nov 2020 - 14:52
    • Arran

      Posts: 1.078

      Zou toch eens een arts raadplegen, want dit is niet normaal, wanneer je zulke lichamelijke reacties krijgt bij het lezen van een naam, en kan duiden op een diepere psychologische aandoening.

      • + 0
      • 22 nov 2020 - 16:11
    • Klopt! Ik was langere tijd verlost van de aandoening maar helaas kwam het weer terug toen de "levenslange ban" maar tijdelijk bleek.
      Mijn huisarts (toevalligerwijs ook een groots F1 liehebber) vertelde me dat ik er waarschijnlijk maar mee moet leren leven.

      • + 0
      • 22 nov 2020 - 17:42
    • Duffeling

      Posts: 147

      Pssst....

      Briatore!

      • + 0
      • 22 nov 2020 - 22:21
    • Burp!
      Ah.... kak!

      • + 0
      • 23 nov 2020 - 11:55

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land IT
  • Geb. datum 12 apr 1950 (71)
  • Geb. plaats Verzuolo, Italy, IT
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit