user icon
user icon

Flavio Briatore: "Coureurs zijn niet meer zoals vroeger"

  • Gepubliceerd op 22 nov 2020 08:26
  • comments 21
  • Door: Rob Veenstra

Vroeger was alles beter zeggen mensen vaak, vooral oude mensen. De 70-jarige Flavio Briatore heeft inmiddels ook wat te klagen en dan met name over hoe de coureurs zich heden dagen gedragen in de Formule 1. De voormalig Benetton en Renault-teambaas begaf zich lange tijd in de sport en kijkt terug op die periode.

Naast de rol van teambaas, waarbij hij Jos Verstappen in 1994 liet debuteren naast Michael Schumacher, nam hij op een gegeven moment ook een managementrol op zich. Zo hielp hij onder andere Fernando Alonso, wat jonge talenten en Mark Webber in het begin van zijn carrière.

Briatore zei ook dat hij Fernando Alonso hielp bij het regelen van zijn terugkeer in 2021 naar de sport. Flavio herinnert zich hoe hij onmiddellijk de vaardigheid van Spanjaard Alonso herkende toen hij hem voor het eerst ontmoette als tiener, en hij vindt het contrast tussen de coureurs van vandaag en die van de vorige generatie groot.

"Alles is veranderd sinds mijn periode in de F1. De coureurs zijn niet hetzelfde. Als je ze niet in hun pakken ziet, herken je ze niet. Vroeger waren er grote persoonlijkheden en zag je vechtlust, nu is alles veel meer georganiseerd, veel het is allemaal meer klinisch."

Reacties (21)

Login om te reageren
  • Het tijdperk van sigaret rokende, flirtend met pitspoezen vragend naar het welbekende what are u doing after the race coureurs, die is idd voorbij. Het is het tijdperk van de modeshows, videospelletjes streamende coureurs. Al met al ben ik er wel blij mee dat we tegen het einde van het tijdperk lopen van de coureurs met een eigen kookboek. Vroegah was alles beter.

    • + 0
    • 22 nov 2020 - 09:06
  • f(1)orum

    Posts: 448

    Helaas "vertrut" bijna alles in de huidige maatschappij, op vele vlakken, dus ja, ook de F1 coureurs...

    • + 2
    • 22 nov 2020 - 10:25
  • Teambazen zijn ook niet meer zo als vroegûh...

    • + 0
    • 22 nov 2020 - 10:29
  • John6

    Posts: 4.648

    De meeste gedragen zich als watjes die paar daar gelaten.

    • + 0
    • 22 nov 2020 - 10:56
  • Jaja ende blabla, het zal wel ,maar ik kijk alleen maar naar zijn vriendin, die heeft meer in haar blouse dan ik in m'n broek......en das niet eerlijk.

    • + 0
    • 22 nov 2020 - 11:26
    • Snork

      Posts: 9.151

      Ja, ze komt er nogal rond voor uit, zal ik maar zeggen. Struise tante die Flavio he-le-maal afwerkt, waarna meneer Flavio een week moet bijkomen.

      • + 0
      • 22 nov 2020 - 14:02
    • Ik dacht dat het zijn kleindochter is....

      • + 0
      • 22 nov 2020 - 14:51
    • Da benne beste kerstballen #Ouw

      • + 0
      • 22 nov 2020 - 18:33
    • Maak het groot, en eis excuses.

      • + 0
      • 23 nov 2020 - 08:51
  • Ramon

    Posts: 305

    Ouwe baas. Prachtig als Flavio engels gaat praten, mooie podcast ook toen in Beyond the grid.

    • + 0
    • 22 nov 2020 - 11:34
  • ik zie ook liever coureurs als Nelsinho Piquet, die kon je tenminste nog om een boodschap kon sturen. En daar ging Massa zn kampioenschap. Mensen die ouder worden roepen dit soort dingen. Met de coureurs is weinig mis, het enige wat we nodig hebben is een gelijker speelveld.

    • + 0
    • 22 nov 2020 - 12:19
  • Tja, niet geheel onlogisch natuurlijk. De maatschappij verandert, belangen zijn heel groot (sponsoren e.d.) en alles ligt onder een vergrootglas (boardradio, beelden, media etc.) ten opzichte van vroeger.
    Kijk bijvoorbeeld naar Max en zijn mongolen uitspraak en hoe dit buitenproportioneel wordt uitvergroot. Vroeger werden dergelijke berichten niet eens uitgezonden, en werd zoiets wel gezegd vermoed ik dat er geen hond naar kraaide. Zo worden coureurs monddood gemaakt.
    Is dit erg? Ergens wel, maar je ontkomt er in het huidige klimaat (vertrutting) niet aan en daar moet je nou eenmaal rekening mee houden.

    • + 1
    • 22 nov 2020 - 12:36
  • Dat heeft een enorme wending genomen in het Prost Senna tijdperk. De coureurs gingen hun voeding, training aanpassen en opvoeren. De kennis van de wagen werd ineens veel belangrijker - de eisen naar de piloten toe werden door teambazen uitgebreid. Gedaan met alcohol en sigaretten en dus minder plaats voor charisma. Als een vergelijk gemaakt wordt naar de beste piloot zou dit ook eens tegen het licht mogen worden gehouden

    • + 0
    • 22 nov 2020 - 13:18
  • sailor

    Posts: 10.149

    Maar jij wel Flavio , nog net zo lelijk ;-)

    • + 0
    • 22 nov 2020 - 13:19
  • Ik krijg altijd spontaan oprispingen van brandend maagzuur en een onaflatende stroom van darm gassen uit mijn rectum bij het lezen van de naam Briatore.
    Ik ben bang dat ik hier nog wel een tijdje last van blijf houden.

    • + 0
    • 22 nov 2020 - 14:23
    • Fijn dat je dat met ons deelt,daar hebben we wat aan...

      • + 0
      • 22 nov 2020 - 14:52
    • Arran

      Posts: 1.066

      Zou toch eens een arts raadplegen, want dit is niet normaal, wanneer je zulke lichamelijke reacties krijgt bij het lezen van een naam, en kan duiden op een diepere psychologische aandoening.

      • + 0
      • 22 nov 2020 - 16:11
    • Klopt! Ik was langere tijd verlost van de aandoening maar helaas kwam het weer terug toen de "levenslange ban" maar tijdelijk bleek.
      Mijn huisarts (toevalligerwijs ook een groots F1 liehebber) vertelde me dat ik er waarschijnlijk maar mee moet leren leven.

      • + 0
      • 22 nov 2020 - 17:42
    • Duffeling

      Posts: 146

      Pssst....

      Briatore!

      • + 0
      • 22 nov 2020 - 22:21
    • Burp!
      Ah.... kak!

      • + 0
      • 23 nov 2020 - 11:55

Grand Prix van Turkije

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Grand Prix van Turkije

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land IT
  • Geb. datum 12 apr 1950 (70)
  • Geb. plaats Verzuolo, Italy, IT
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
13 - 15 nov
Turkije
26 - 29 nov
Bahrein
10 - 13 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
13 - 15 nov
Turkije Istanbul Park
26 - 29 nov
10 - 13 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar