user icon
user icon

Carlos Sainz verliest P13 na overtreding tijdens kwalificatie

  • Gepubliceerd op 14 nov 2020 16:44
  • comments 17
  • Door: Brick van Boxtel

Carlos Sainz heeft een straf van drie plaatsen gekregen na het hinderen van Racing Point-coureur Sergio Perez. De coureur finishte als dertiende, maar wordt nu drie plaatsen terug gezet.

De stewards oordeelden dat Sainz fout zat. "De stewards hebben de bestuurder van auto 11 (Sergio Perez), de bestuurder van auto 55 (Carlos Sainz) en beide teamvertegenwoordigers verhoord en hebben verschillende camerabeelden en radiogesprekken onderzocht."

"Auto 55 verliet de pits toen auto 11 door bocht 1 reed. Auto 11 haalde auto 55 in in bocht 2/3 en werd op dat punt en door verschillende opeenvolgende bochten onnodig gehinderd door auto 55. Hoewel buitengewone baanomstandigheden de situatie duidelijk beïnvloedden, waarschuwde radiocommunicatie van het team Car 55 duidelijk dat Car 11 achter hem zat."

"Deelnemers worden eraan herinnerd dat ze het recht hebben om in beroep te gaan tegen bepaalde beslissingen van de sportcommissarissen, in overeenstemming met artikel 15 van de FIA International Sporting Code en artikel 10.1.1 van de FIA Judicial and Disciplinary Rules, binnen de toepasselijke tijdslimieten."

Reacties (17)

Login om te reageren
  • Nu is het wachten op de rest. Zo niet: Gewoon tegen alles in beroep gaan tijdens de kwli. Dan tellen regels blijkbaar niet meer. Als Max morgen niet vanaf pole start dan zou dat een schande zijn voor de sport. En dan moet je Max ook zijn Mexico pole per direct terug geven.


    Zo simpel is het.

    • + 1
    • 14 nov 2020 - 16:47
    • Heb je wel gelezen waar de straf voor is?

      • + 5
      • 14 nov 2020 - 16:50
    • Ik ben het met je eens dat als ze hier niks mee doen... het een vrijbrief wordt. Maakt niet uit hoeveel er bestraft moeten worden, dat moet namelijk niet de maar gaan worden. Als de FIA ze niet straft zeggen ze eigenlijk tegen Magnussen die het wel netjes doet: Je deed t prima... maar "omdat iedereen" het fout doet... wordt dat nu ook prima.
      "omdat iederen" mag nooit een vrijbrief gaan worden.

      • + 0
      • 14 nov 2020 - 16:51
    • Lees nu wat er staat...

      • + 3
      • 14 nov 2020 - 16:51
    • Denk aan je Hartley Roy, de stuwarts zijn er nog mee bezig.

      • + 0
      • 14 nov 2020 - 16:52
    • Als die stewards hier niks aan doen dan kan je voor elke rechter je pole gaan zitten verdedigen.

      • + 0
      • 14 nov 2020 - 16:54
    • Royalere zegt t toch goed? na deze overtreding is het toch wachten op een uitslag van de andere overtredingen?

      • + 0
      • 14 nov 2020 - 16:55
    • mario

      Posts: 7.025

      @Roy: Je kunt wel graag een FIPO willen scoren, maar als je niet weet waar deze straf over gaat, sla je de welbekende plank toch wel volledig mis kerel! Dit ging over het hinderen door Sainz t.o.v. Perez en staat dus helemaal los van een snellere tijd zetten onder (dubbel) geel.... Dat vergrijp van meerdere coureurs is waarschijnlijk nog gewoon in behandeling....

      • + 3
      • 14 nov 2020 - 16:59
    • mario

      Posts: 7.025

      Als Stroll en die andere kornuiten uiteindelijk niet bestraft worden is het omdat ze blijkbaar toch genoeg van het gas zijn gegaan. Daar kunnen wij onmogelijk iets over zeggen nu, aangezien wij niet over de telemetrie beschikken die de FIA wel heeft....

      • + 2
      • 14 nov 2020 - 17:01
    • Haha, keiharde feiten zeker? Of lees je gewoon totaal niet waarvoor er een straf wordt uitegedeeld en maak je alweer je eigen feiten?

      • + 2
      • 14 nov 2020 - 18:08
  • Gun die Stroll de pole wel maar als hij en meerdere rijders hun tijd verbeterde onder gele vlag horen ze bestraft te worden. Anders maak je u als FIA wel weer belachelijk.

    • + 0
    • 14 nov 2020 - 16:54
    • Snork

      Posts: 9.194

      Ja, eens. Maar dan had het voor start van Q2 geregeld moeten zijn.

      • + 0
      • 14 nov 2020 - 16:58
    • Daar ben ik het ook mee eens had Q2 uitgesteld en eerst gekeken hoe het zat

      • + 0
      • 14 nov 2020 - 17:04
    • StevenQ

      Posts: 6.698

      Geval van Stroll gaat niet alleen om Q1 maar ook om Q3, toen Perez gespind was

      • + 0
      • 14 nov 2020 - 17:15
    • Idd bij Stroll zou het ook om q3 gaan. Ze nemen hun tijd weer voor ze iets beslissen

      • + 0
      • 14 nov 2020 - 17:21
    • NicoS

      Posts: 11.896

      Even tussen beide sessies coureurs horen, data uitpluizen van 8 coureurs etc.....wat denken jullie zelf???

      • + 0
      • 14 nov 2020 - 17:28
  • hanspuij

    Posts: 234

    Stroll mag zijn pole houden

    • + 1
    • 14 nov 2020 - 17:31

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 342
  • Podiums 2
  • Grand Prix 116
  • Land Spanje
  • Geb. datum 1 sep 1994 (26)
  • Geb. plaats Madrid, Spanje
  • Gewicht 66 kg
  • Lengte 1,78 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
13 - 15 nov
Turkije
27 - 29 nov
Bahrein
10 - 13 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
13 - 15 nov
Turkije Istanbul Park
27 - 29 nov
10 - 13 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar