user icon

Carlos Sainz verliest P13 na overtreding tijdens kwalificatie

  • Gepubliceerd op 14 nov 2020 16:44
  • comments 17
  • Door: Brick van Boxtel

Carlos Sainz heeft een straf van drie plaatsen gekregen na het hinderen van Racing Point-coureur Sergio Perez. De coureur finishte als dertiende, maar wordt nu drie plaatsen terug gezet.

De stewards oordeelden dat Sainz fout zat. "De stewards hebben de bestuurder van auto 11 (Sergio Perez), de bestuurder van auto 55 (Carlos Sainz) en beide teamvertegenwoordigers verhoord en hebben verschillende camerabeelden en radiogesprekken onderzocht."

"Auto 55 verliet de pits toen auto 11 door bocht 1 reed. Auto 11 haalde auto 55 in in bocht 2/3 en werd op dat punt en door verschillende opeenvolgende bochten onnodig gehinderd door auto 55. Hoewel buitengewone baanomstandigheden de situatie duidelijk beïnvloedden, waarschuwde radiocommunicatie van het team Car 55 duidelijk dat Car 11 achter hem zat."

"Deelnemers worden eraan herinnerd dat ze het recht hebben om in beroep te gaan tegen bepaalde beslissingen van de sportcommissarissen, in overeenstemming met artikel 15 van de FIA International Sporting Code en artikel 10.1.1 van de FIA Judicial and Disciplinary Rules, binnen de toepasselijke tijdslimieten."

Reacties (17)

Login om te reageren
  • Nu is het wachten op de rest. Zo niet: Gewoon tegen alles in beroep gaan tijdens de kwli. Dan tellen regels blijkbaar niet meer. Als Max morgen niet vanaf pole start dan zou dat een schande zijn voor de sport. En dan moet je Max ook zijn Mexico pole per direct terug geven.


    Zo simpel is het.

    • + 1
    • 14 nov 2020 - 16:47
    • Heb je wel gelezen waar de straf voor is?

      • + 5
      • 14 nov 2020 - 16:50
    • Ik ben het met je eens dat als ze hier niks mee doen... het een vrijbrief wordt. Maakt niet uit hoeveel er bestraft moeten worden, dat moet namelijk niet de maar gaan worden. Als de FIA ze niet straft zeggen ze eigenlijk tegen Magnussen die het wel netjes doet: Je deed t prima... maar "omdat iedereen" het fout doet... wordt dat nu ook prima.
      "omdat iederen" mag nooit een vrijbrief gaan worden.

      • + 0
      • 14 nov 2020 - 16:51
    • Lees nu wat er staat...

      • + 3
      • 14 nov 2020 - 16:51
    • Denk aan je Hartley Roy, de stuwarts zijn er nog mee bezig.

      • + 0
      • 14 nov 2020 - 16:52
    • Als die stewards hier niks aan doen dan kan je voor elke rechter je pole gaan zitten verdedigen.

      • + 0
      • 14 nov 2020 - 16:54
    • Royalere zegt t toch goed? na deze overtreding is het toch wachten op een uitslag van de andere overtredingen?

      • + 0
      • 14 nov 2020 - 16:55
    • mario

      Posts: 8.296

      @Roy: Je kunt wel graag een FIPO willen scoren, maar als je niet weet waar deze straf over gaat, sla je de welbekende plank toch wel volledig mis kerel! Dit ging over het hinderen door Sainz t.o.v. Perez en staat dus helemaal los van een snellere tijd zetten onder (dubbel) geel.... Dat vergrijp van meerdere coureurs is waarschijnlijk nog gewoon in behandeling....

      • + 3
      • 14 nov 2020 - 16:59
    • mario

      Posts: 8.296

      Als Stroll en die andere kornuiten uiteindelijk niet bestraft worden is het omdat ze blijkbaar toch genoeg van het gas zijn gegaan. Daar kunnen wij onmogelijk iets over zeggen nu, aangezien wij niet over de telemetrie beschikken die de FIA wel heeft....

      • + 2
      • 14 nov 2020 - 17:01
    • Haha, keiharde feiten zeker? Of lees je gewoon totaal niet waarvoor er een straf wordt uitegedeeld en maak je alweer je eigen feiten?

      • + 2
      • 14 nov 2020 - 18:08
  • Gun die Stroll de pole wel maar als hij en meerdere rijders hun tijd verbeterde onder gele vlag horen ze bestraft te worden. Anders maak je u als FIA wel weer belachelijk.

    • + 0
    • 14 nov 2020 - 16:54
    • Snork

      Posts: 11.876

      Ja, eens. Maar dan had het voor start van Q2 geregeld moeten zijn.

      • + 0
      • 14 nov 2020 - 16:58
    • Daar ben ik het ook mee eens had Q2 uitgesteld en eerst gekeken hoe het zat

      • + 0
      • 14 nov 2020 - 17:04
    • StevenQ

      Posts: 7.039

      Geval van Stroll gaat niet alleen om Q1 maar ook om Q3, toen Perez gespind was

      • + 0
      • 14 nov 2020 - 17:15
    • Idd bij Stroll zou het ook om q3 gaan. Ze nemen hun tijd weer voor ze iets beslissen

      • + 0
      • 14 nov 2020 - 17:21
    • NicoS

      Posts: 12.750

      Even tussen beide sessies coureurs horen, data uitpluizen van 8 coureurs etc.....wat denken jullie zelf???

      • + 0
      • 14 nov 2020 - 17:28
  • hanspuij

    Posts: 235

    Stroll mag zijn pole houden

    • + 1
    • 14 nov 2020 - 17:31

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 440
  • Podiums 3
  • Grand Prix 129
  • Land ES
  • Geb. datum 1 sep 1994 (26)
  • Geb. plaats Madrid, ES
  • Gewicht 66 kg
  • Lengte 1,78 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar