user icon

Isola: "Bandenmanagement zal cruciaal zijn"

  • Gepubliceerd op 12 nov 2020 12:30
  • comments 14
  • Door: Bo Brautigam

Voor de zoveelste keer dit seizoen gaan de coureurs en teams zonder enige voorkennis het Grand Prix-weekend tegemoet. Toen er voor het laatst op Istanbul Park werd gereden waren de Pirelli-banden heel anders, dus die data is niks waard, evenals het feit dat de huidige generatie Formule 1-auto's flink anders zijn. 

Pirelli F1-topman Mario Isola zei daarover het volgende: "Istanbul Park is wederom een circuit die veel uitdagingen met zich mee zal brengen. Ook al hebben we hier eerder gereden, die data zal irrelevant zijn", zo vertelt Isola. "Met de huidige generatie Formule 1-auto's zal de energie door de banden enorm zijn, dat is waarom we naar de hardere compounds neigen voor dit weekend, net als in Portimao. Het asfalt zal alleen dit weekend wat minder ruw zijn."

"De informatie die wordt verzameld tijdens de vrije trainingen zal cruciaal zijn; het is de enige nuttige informatie die de teams kunnen gebruiken", zo vertelt Isola verder. "Ook kan een discussie over Istanbul Park niet voorbij zijn zonder bocht 8 te bespreken. Deze zal gemakkelijk vol gas zijn voor deze bloedsnelle F1-wagens. De druk op de banden zal erg hoog zijn. Het zal geen makkelijke race voor de coureurs worden, dus bandenmanagement zal cruciaal zijn. 

Reacties (14)

Login om te reageren
  • Stitch

    Posts: 5.494

    Alvast aan het indekken ;-)

    • + 0
    • 12 nov 2020 - 12:43
  • Snork

    Posts: 12.724

    Joh, alweer bandenmanagement? What's new? In welke race pusht een coureur tot het maximale zonder rekening te hoeven houden met de banden? Er is elk raceweekend sprake van taktiek die rondom bandenmanagement is opgebouwd.

    • + 0
    • 12 nov 2020 - 12:53
    • ja, nou, ok, sorry hoor, wist niet dat je giftig werd, nou, niet leuk, echt niet, waarom nou toch, tss, dat doe je toch niet..

      trouwens alweer een beetje beter ? anders rap een biertje opentrekken, dat is de beste remedie

      • + 0
      • 12 nov 2020 - 12:56
    • Snork

      Posts: 12.724

      Pete, ik heb weinig anders te doen dan uitzieken. De corona voelt als een griep bij mij, koorts, koppijn en een hardnekkig kuchje. Als het daar bij blijft ben ik al lang blij.
      Biertje effe niet, het klopt bij mij dat de smaak aangetast wordt.
      Ik moet dus naar iets sterkers :-)

      • + 0
      • 12 nov 2020 - 13:43
    • walteij

      Posts: 1.592

      Whisky is de oplossing!!!

      • + 0
      • 12 nov 2020 - 14:36
    • Snork

      Posts: 12.724

      En cognac! En...hips....whipskey ook....en....burp....Tia Maria....want die moest een keer op omdat wijlen oma die nooit opgemaakt heeft.

      • + 0
      • 12 nov 2020 - 15:32
    • Snork

      Posts: 12.724

      Heb op eerder advies van Trump net een fles hydroxychloroquine opgezopen. Is het normaal dat er nu rook uit mijn oren komt?

      • + 0
      • 12 nov 2020 - 15:33
  • Pirelli zit er elke keer naast met hun voorspellingen en strategieën. Sowieso zijn ze er conservatief met hun Bandenkeus.

    • + 0
    • 12 nov 2020 - 12:53
  • Bandenmanagement is cruciaal. Mooi! Dan wordt het toch eindelijk een spannende race, want zelfs Mercedes zal op hun tellen moeten passen. Ze zullen conservatief met hun banden moeten omspringen, niet teveel vergen, want anders lopen ze het risico op een lekke band en daarmee kunnen ze dan geen race winnen. Zelfs Hamilton is dat dit jaar niet gelukt, dus......euh......o wacht..... ;-)

    • + 0
    • 12 nov 2020 - 13:01
  • Bottas take notes ;)

    • + 0
    • 12 nov 2020 - 13:39
    • idd, die kan zaterdag na de kwalificatie naar huis gaan, ware het niet dat hij met zn Mercedes alsnog makkelijk het podium kan halen. Toch maar blijven dan

      • + 0
      • 12 nov 2020 - 15:41
  • Een bandenstop kost je geen 2sec maar tussen 24 tot 28sec dus opteert men quasi altijd voor 1 stop. Voor 1/3de van de race kan je met de huidige banden dat verlies nooit inhalen, zeker al niet door het verkeer, dus logisch dat men aan bandenmanagement doet.

    Hier zal nochtans niet het loopvlak het meest kritieke punt zijn, maar het karkas of structuur van de band. De instellingen van oa camber, bandendruk en ophanging worden daarbij heel kritisch. Rekening houdend dat het verschil in slijtage van het loopoppervlak tussen vrijdag en zondag groter is dan 60% zegt dat heel veel.

    • + 0
    • 12 nov 2020 - 17:30

US Grand Prix van de VS

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

US Grand Prix van de VS

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1 is spannender dan ooit?

Team profiel

  • Team naam Pirelli
  • Basis - Italië
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
8 - 10 okt
Japan
8 - 10 okt
Turkije
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov
Mexico (land)
12 - 14 nov
Brazilië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt
8 - 10 okt
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov
12 - 14 nov
Brazilië Interlagos
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar