user icon
user icon

Officieel: Saoedi-Arabië op 2021 F1-kalender met nachtelijke straatrace

  • Gepubliceerd op 05 nov 2020 15:37
  • comments 28
  • Door: Rob Veenstra

De F1-kalender van 2021 zal een gloednieuwe race in Saoedi-Arabië bevatten, met het nieuws dat de stad Jeddah in november 2021 de eerste Grand Prix van Saoedi-Arabië zal organiseren. Dat heeft de FOM zojuist bekend gemaakt. Tijdens het evenement zullen de F1 coureurs het tegen elkaar opnemen in de straten van de stad in een nachtrace.

De race van 2021, de eerste in een langdurige samenwerking tussen de Formule 1 en de Saudi Automobile and Motorcycle Federation (SAMF), vindt plaats op de straten van Jeddah, die langs de oevers van de Rode Zee loopt en een prachtig kustdecor vormt voor een weekend met autosport, entertainment en cultuur dat de op een na grootste stad van Saudi-Arabië zal overnemen.

De rest van de F1-kalender voor 2021 zal binnenkort officieel bekend worden gemaakt.

Reacties (28)

Login om te reageren
  • Gokje... hoofdsponsor aramco?

    • + 1
    • 5 nov 2020 - 15:42
    • bob192

      Posts: 4

      Je zou het haast denken......

      • + 0
      • 5 nov 2020 - 18:34
  • Ben meer van 'klassieke' racelocaties maar sommige nieuwe locaties waren wel ok, met name in Turkije, Azerbeidzjan en natuurlijk prachtige Maleisië. Ok, ze zijn misschien niet te vergelijken met mijn favorieten(Spa en Canada) maar in a way zijn wel leuk, met name als je onboard meekijkt in Turkije voor die bocht - masterpiece.

    • + 0
    • 5 nov 2020 - 15:50
    • Toverwoord: hoogteverschillen.

      • + 1
      • 5 nov 2020 - 16:03
    • Buurman

      Posts: 1.339

      Wat dacht je van COTA. Turkije is inderdaad top, evenals Maleisië. Van het circuit van Baku ben ik totaal niet gecharmeerd, de races zijn daar alleen leuk vanwege de crashes en safety cars. Verder waren alle andere nieuwe circuits gewoon waardeloos. De klassieke circuits waar nog de grindbakken liggen zijn de leukste en kan niets tegen op. Hopelijk is dit ook een eye opener geweest voor de FIA.

      • + 2
      • 5 nov 2020 - 16:04
    • COTA is een juweeltje hoor.
      Die Amerikaanse show eromheen zo lekker overdreven is ook wel grappig om te zien.

      • + 2
      • 5 nov 2020 - 16:10
    • Inderdaad, COTA is ook top!

      • + 2
      • 5 nov 2020 - 16:14
    • COTA is top omdat ze voor die baan hebben gekeken naar mooie dingen bij andere circuits. Maggots/becketts, die mooie doordraaier van Turkije, hoogteverschillen Eau Rouge; zit er allemaal in verwerkt.

      • + 2
      • 5 nov 2020 - 17:06
    • Ik denk ook dat Maleisië er weer bij is in 2021

      • + 0
      • 5 nov 2020 - 17:33
    • COTA is top omdat ene Schwantz zich met het ontwerp heeft bezig gehouden.

      • + 0
      • 5 nov 2020 - 18:56
    • Laat ik dan zeggen dat Cota ruk is... waarom? Het is een circuit waarbij voornamelijk naar alle goede banen zijn gekeken om daar de beste bochten van te kopieren...

      Voelt een beetje als een PSG die de CH probeert te kopen... ja je heb een elftal met wereldsterren maar een team zal het nooit worden. Dat heb ik nou dus ook met Cota. Ja het is een circuit, maar iconisch zal het nooit worden. Die banen zijn juist iconisch omdat ze een eigen identiteit hebben, iets wat Cota gewoon simpelweg ontbreekt.

      • + 0
      • 6 nov 2020 - 08:53
  • Als ze toch maar niet denken dat ik midden in de nacht m'n nest uitkom om F1 te gaan kijken. Wat zeg ik, dan zit m'n zak nog vast geplakt aan m'n linkerbeen.

    • + 2
    • 5 nov 2020 - 16:09
    • Bij mij vaak aan mijn middelste been....

      • + 0
      • 5 nov 2020 - 17:00
    • Jij hebt mijn leeftijd nog niet.

      Met het verstrijken van de jaren word je buil langer.....en langer......en.....

      • + 1
      • 5 nov 2020 - 18:20
  • DonDidier

    Posts: 7

    ... iets met mensenrechten

    #WeRaceAsOne ... laat me niet lachen

    • + 4
    • 5 nov 2020 - 16:25
  • flyineddy

    Posts: 338

    Ik heb veel liever dat Interlagos "gewoon" op de kalender blijft.
    Mooi circuit met vaak mooie races en veel historie.

    Eddy.

    • + 4
    • 5 nov 2020 - 16:37
    • BMW E30

      Posts: 730

      Dat zou een stuk beter zijn idd. Maar dit zal wel meer geld opleveren ben ik bang.

      • + 0
      • 5 nov 2020 - 16:41
  • Was te verwachten, maar ben teleurgesteld dat de FOM daar een GP wilt houden. Dat brengt ook gelijk hun verwoedde marketing project m.b.t. gelijkheid, rasisme etc. in discrediet.

    • + 2
    • 5 nov 2020 - 16:55
  • Joeppp

    Posts: 3.492

    Ik vind de nacht race in singapore altijd gaaf, dit lijkt mij een beetje vergelijkbaar. Dus ik kijk er wel naar uit. Dat ze daar gaan racen kan je natuurlijk van alles van vinden qua mensenrechten en rare terroristische groepjes die gefinancieerd worden. Ik vind het niet kunnen maar het gebeurd toch wel en dan lijkt mij een startenrace in de nacht leuk.

    • + 0
    • 5 nov 2020 - 17:01
    • De race an sich kan best leuk worden, maar dit is een uitermate teleurstellend besluit. Laat nou eens zien dat je voorop wil lopen en trek ergens een grens. Het 'sport verbroederd' geleuter is natuurlijk complete kul.

      • + 0
      • 5 nov 2020 - 17:08
  • Mensenrechten en FIA...

    • + 2
    • 5 nov 2020 - 18:32
    • Bij de nummer laatst in de race gaat de kop d’r af!

      • + 0
      • 5 nov 2020 - 19:01
  • bob192

    Posts: 4

    Als de kalender dan toch uitgebreid moet worden zie ik liever een race in Afrika toegevoegd worden. Kyalamy moet toch wel op de kalender kunnen?

    • + 1
    • 5 nov 2020 - 18:33
  • Nou Lewis..gooi je tronie eens open en eis dat dit niet doorgaat

    • + 1
    • 5 nov 2020 - 19:06
  • LimboF1

    Posts: 4.545

    Best apart moet ik zeggen, schijnbaar is geld belangrijker dan mensenrechten...
    Nu ben ik eens benieuwd of Hamilton nu zijn mond ook opentrekt en nog beter weigert te racen.

    • + 2
    • 5 nov 2020 - 19:13
    • Dát zal hem wel een groots man maken!

      • + 0
      • 5 nov 2020 - 23:20
    • maximist

      Posts: 972

      Ach, als hij de titel alweer binnen heeft kan het geen kwaad een race over te slaan.

      • + 0
      • 6 nov 2020 - 00:45
  • Knalpijp

    Posts: 143

    Ze zijn gek geworden, daar in dat land will je toch geen F1 houden.. Dit hebben ze alleen voor de poen gedaan.
    F1 onwaardig !!

    • + 1
    • 6 nov 2020 - 02:02

BH Grand Prix van Sakhir

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    14:30 - 16:00

    Vrije training 3

    15:00 - 16:00

    Race

    18:10 - 20:10

  • Vrije training 2

    18:30 - 20:00

    Kwalificatie

    18:00 - 19:00

    Snelste ronde

    18:10 - 20:10

BH Grand Prix van Sakhir

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    14:30 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    18:10 - 20:10

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    18:30 - 20:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    18:00 - 19:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    18:10 - 20:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
13 - 15 nov
Turkije
27 - 29 nov
Bahrein
10 - 13 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
13 - 15 nov
Turkije Istanbul Park
27 - 29 nov
10 - 13 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar