user icon
user icon

Toto Wolff heeft een idee om F1 spannender te maken

  • Gepubliceerd op 05 sep 2020 08:07
  • comments 52
  • Door: Rob Veenstra

Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft een idee om de Formule 1 spannender te maken, maar hij verdedigt ook de dominantie van Mercedes in de F1. Veel fans spreken massaal uit dat de F1 dit jaar niet spannend is door de dominantie van het Duitse team en willen graag veranderingen zien.

In de Formule 1 wordt al langere tijd nagedacht over veranderingen zodat het spannender wordt. In het middenveld is er iedere race veel spanning maar vooraan in de top totaal niet. Tegenover TV Globo zegt Toto Wolff: "Ik begrijp wat de fans zeggen en ik denk dat het heel makkelijk voor mij zou zijn om te zeggen 'er zijn goede voetbalwedstrijden en slechte voetbalwedstrijden'. Niemand wil dat een team het kampioenschap domineert. Maar we denken niet dat wij domineren."

Open radiocommunicatie

Hij suggereert inderdaad dat het openstellen van de interne radiocommunicatie van teams de fans beter zal laten zien hoeveel spanning er in elke racewinst zit. Wolff: "Ik denk dat we moeten overwegen om deze communicatie beschikbaar te stellen aan de fans, zodat ze de actie kunnen volgen en kunnen zien wat er echt intern gebeurt."

"Er zit nog veel meer drama achter de schermen. Onderdelen klaarmaken, technische problemen, op het laatste moment updates op de baan brengen en net als in België alle zorgen van een één-stop-strategie. Als het gebeurt, denk ik dat dit een extra manier kan zijn om de entertainmentfactor te versterken."

Nieuwe circuits op F1-kalender

Wolff denkt ook dat nieuwe toevoegingen aan de 'coronakalender' van 2020 spannender zullen maken. De Oostenrijkse teambaas kijkt uit naar Portimao: "Mugello is een ongelooflijke baan, die ik ken uit mijn tijd als coureur. Ik kijk ook uit naar Portimao, wat een erg leuke plek zou moeten worden, en dan keren we terug naar het iconische Imola, en Turkije en Bahrein."

"Er komen veel veranderingen aan en ik hoop dat ze bijdragen aan het plezier."

Reacties (52)

Login om te reageren
  • Het wordt spannender als jullie stoppen!

    • + 0
    • 5 sep 2020 - 08:20
    • F1FAN76

      Posts: 481

      Het wordt spannender als andere teams beter hun best doen!

      • + 9
      • 5 sep 2020 - 08:34
    • Ja, natuurlijk! F1Fan76.
      Moeten ze wel alle teams gelijk behandelen en de regels veel eenvoudiger maken.

      • + 3
      • 5 sep 2020 - 09:03
    • roelie77

      Posts: 244

      En niet elk team heeft 450 mln te besteden.....

      • + 0
      • 5 sep 2020 - 09:06
    • DBGates

      Posts: 2.352

      Tonrossi wat doe je als Fprmule 1 fan hier. Een sportman wil winnen van de beste en niet winnen omdat de beste stopt (dan ben je namelijk nog steeds niet de beste)

      • + 4
      • 5 sep 2020 - 09:54
    • Of als ze stoppen met che...

      • + 0
      • 5 sep 2020 - 14:52
  • Er was al een ander idee (reversed grid kwali), maar dat was dan weer net even TE spannend he Toto. Lafaard

    • + 4
    • 5 sep 2020 - 08:20
    • Kevin

      Posts: 4.654

      Dat slaat ook gewoon nergens op.

      • + 7
      • 5 sep 2020 - 08:46
    • Waarom moet het team dat het het beste doet, gestraft worden?

      • + 5
      • 5 sep 2020 - 08:51
    • Hij begint toch zelf over een (waardeloos) idee om het spannend te maken?
      Alsof het uitzenden van de boordradios iets gaat veranderen aan de veel te voorspelbare einduitslag.
      Ik zeg alleen dat er al een idee was om t spannender te maken, maar daar zijn ze als enige team voor gaan liggen

      • + 5
      • 5 sep 2020 - 09:35
    • Reversed grid is pas een belediging voor het intellect van de kijker.

      • + 1
      • 5 sep 2020 - 13:12
    • En dat jij het idee waardeloos vindt, wil niet zeggen dat dat per definitie zo is. Mij lijkt het namelijk een waardevolle toevoeging.

      • + 0
      • 5 sep 2020 - 13:13
    • ScrappyD2o

      Posts: 24

      Waardevolle toevoeging, prima. Maar het gaat het niet spannender maken.

      • + 0
      • 5 sep 2020 - 13:43
  • John6

    Posts: 4.308

    laten we eerst maar eens kijken , hoe de race gaat verlopen zondag.

    • + 0
    • 5 sep 2020 - 08:24
    • jd2000

      Posts: 4.060

      nou, doe dan maar een voorspelling voor plek 1 en 2.............

      • + 1
      • 5 sep 2020 - 10:00
    • Snork

      Posts: 8.562

      Jd2000, dat is een lastige vraag...het is namelijk compleet onvoorspelbaar, elk jaar weer. Dus dat wordt gokken. ;-)

      • + 0
      • 5 sep 2020 - 11:10
  • Taures

    Posts: 983

    Het wordt spannender als meer banden leverancier bij komen.

    • + 0
    • 5 sep 2020 - 08:44
    • Hoeft niet: verplichte tweestopper zou al helpen.

      • + 1
      • 5 sep 2020 - 09:29
    • Snork

      Posts: 8.562

      Meer bandenleveranciers maakt het juist minder spannend. Je zal gaan zien dat er verschil is tussen de twee leveranciers, waardoor teams met de beste leverancier maar wellicht mindere auto toch winnen. Dat wil je ook niet.

      • + 1
      • 5 sep 2020 - 11:15
    • Eens @snork. Ik zelfs dat er - om kosten te besparen - een brandstof moet komen.

      • + 0
      • 5 sep 2020 - 11:30
    • Bandenwarmers eraf, de pitsstraat uit met kouwe banden.

      • + 1
      • 5 sep 2020 - 12:28
  • Numnum

    Posts: 1.984

    Meer entertainment maakt het voor mij niet interessanter hoor.
    Zie liever de teams die mijlenver achter liggen een inhaalslag maken

    • + 1
    • 5 sep 2020 - 08:55
  • De dominantie van Mercedes (oprechte felicitaties) heeft zijn commerciële en sportieve houdbaarheidsdatum overschreden. De fans weten het, de directie van Mercedes weet het en Toto, de architect van de successen weet het ook, maar zoekt steeds een raison d'etre om verder te gaan.

    • + 4
    • 5 sep 2020 - 09:08
    • Toto just basking in the glory of being Toto.

      • + 1
      • 5 sep 2020 - 09:56
  • jd2000

    Posts: 4.060

    Gewoon een reactie van iemand die geen respect voor de toeschouwers heeft. Mensen komen om een spannende race te zien. En dat zoethoudertje van interne communicatie steek je maar in je..........

    • + 3
    • 5 sep 2020 - 09:18
    • @jd200

      Dit snap ik niet: hij heeft juist wél respect omdat hij interne communicatie beschikbaar wil stellen.

      Maar ik geef toe dat ik langzamerhand allergisch word voor het woord respect..

      • + 0
      • 5 sep 2020 - 09:31
    • jd2000

      Posts: 4.060

      @TheStijg, het probleem is dat de races kapot saai zijn. Iets aan de randvoorwaarden veranderen is een fopspeen. Als je toeschouwers hoort en ook hier op dit forum dan wil men spannende races en niet races met 1 competitief team waarmee de uitslagen bij voorbaat al vast staan.

      • + 2
      • 5 sep 2020 - 09:43
    • Snarf058

      Posts: 180

      Eens JD, echter doen ze bij Mercedes (slim van ze) net of het wel heeeeeel spannend is en de FIA trapt er iedere keer in. In het verleden is er al veel vaker en veel eerder door de FIA opgetreden om de dominantie van een team te doorbreken.

      • + 0
      • 5 sep 2020 - 11:26
    • Ik snap het probleem wel @jd2000, maar zie niet waarom Wolff geen respect zou hebben voor de fans.

      • + 0
      • 5 sep 2020 - 11:32
    • jd2000

      Posts: 4.060

      Op deze wijze onderschat de heer Wolff het intellect van de toeschouwer, dat noem ik geen respect hebben. Dan onderschat je de toeschouwer, denkend dat je hiermee kan verbloemen dat we al jaren lang tegen dezelfde voorspelbare races zitten te kijken.

      • + 1
      • 5 sep 2020 - 11:41
    • @jd2000

      Mij lijkt het een waardevolle toevoeging - ik vind Team Radio één van de interessantste elementen in een wedstrijd en het geeft context aan een bepaalde situatie (bijv radio contact tussen Raikkonen en engineer ttv de crash van Giovinazzi ("he should have fucking let me past")

      • + 0
      • 5 sep 2020 - 13:10
  • Het wordt al spannender als alle communicatie tussen rijder en pits verboden wordt.
    (Pitborden uitgezonderd)
    Dan komen de coureurs weer bovendrijven.
    Geen "instelling hier" of "mode daar" maar gewoon op gevoel.
    Niks "managen" maar maximaal en op (en over) het randje.

    Ik heb trouwens zelf ook nog een idee om de F1 spannender te maken;
    Achteruit rijden! Of met een caravan achter de bolides!
    Misschien her en der nog een schans die ze moeten nemen.
    En om het af te maken nog een komiek als commentator (nee, niet Olav) die meer liefde heeft voor zijn gras dan voor de autosport.
    Ik zal mijn idee doorsturen naar de FIA.

    • + 1
    • 5 sep 2020 - 09:19
    • Zei Marko laatst ook niet zoiets?

      • + 0
      • 5 sep 2020 - 11:33
    • Helmut Marko wil ook achteruit rijden of met caravans racen?
      Ik mag hem wel.

      • + 0
      • 5 sep 2020 - 13:50
  • Test!
    Mijn reacties komen al enkele dagen niet meer door?

    • + 0
    • 5 sep 2020 - 09:21
    • Dit heb je woensdag geschreven?

      • + 1
      • 5 sep 2020 - 09:23
    • Verander je naam in Evert van der Jongeheer. ;-)

      • + 2
      • 5 sep 2020 - 09:32
    • Tja, deze kwam dus weer wél door.
      Ik begrijp het niet.
      Hoe serieuzer en uitgebreider ik reageer, des te vaker komt de reactie nooit openbaar.
      Stomzinnige onliners daarentegen komen er zonder problemen door.
      Het maakt de discussie op het forum er in ieder geval niet makkelijker op.

      • + 0
      • 5 sep 2020 - 09:39
    • Ron Kanon

      Posts: 188

      Misschien gebruik je woorden die in het filter blijven hangen? Ik heb er ook wel eens last van.

      • + 0
      • 5 sep 2020 - 10:20
    • @Evert

      Een post met het woord a**os***t komt in het filter terecht ivm het gelijknamige online magazine.

      • + 1
      • 5 sep 2020 - 10:34
    • Nee, geen gebruik van moeilijke woorden.
      Zo gaf ik bijvoorbeeld aan dat Renault volgend jaar als Alpine F1 verder gaat maar dat wordt tegengehouden?

      • + 0
      • 5 sep 2020 - 12:41
    • De post boven deze reacties was ook van mij en kwam er in eerste instantie ook niet door. Daar staat niks aanstootgevends in volgens mij?

      • + 0
      • 5 sep 2020 - 12:43
    • Rogerzzz, ah bedankt.
      Ik begreep eerst niet wat je bedoelde (zat aan vieze woorden te denken) maar zie nu waar je op doelde.
      Dat verklaart een hoop.

      • + 0
      • 5 sep 2020 - 12:45
  • Arie54

    Posts: 3.186

    De radio- en datacommunicatie moet helemaal verboden worden. Het is RACEN geen soort technische uithoudingsproef.

    • + 1
    • 5 sep 2020 - 09:26
    • RBH2019

      Posts: 2.437

      Nou het is met deze snelheden wel fijn om te weten wie er in je buurt rijdt. Spiegels zijn vrij beperkt tot nut.

      • + 0
      • 5 sep 2020 - 09:35
  • Quovadis

    Posts: 110

    Gewoon stoppen met radio contact: niet de engineers de race laten beïnvloeden door motorstanden / gegevens door te geven cq aan te passen, maar dat de coureur zelf moet denken wat ze moeten doen.
    Natuurlijk wel een noodknop op de radio voor calamiteiten.

    • + 0
    • 5 sep 2020 - 09:36
  • Hij is net zo delusional als zijn maatje Lewis "Niemand wil dat een team het kampioenschap domineert. Maar we denken niet dat wij domineren."

    • + 2
    • 5 sep 2020 - 10:03
  • Weet je wat F1 spannender maakt? Minder regels.
    Party mode, blown diffuser, DAS, meer brandstofverbruik, .. allemaal toelaten!! Het gaat toch over technische innovatie? Ik vond die fancar destijds een pareltje van engineering...
    Nu smeren ze de zaak dicht met regeltjes en beperkingen...

    • + 1
    • 5 sep 2020 - 10:35
    • NicoS

      Posts: 11.600

      Dan rijden de topteams rondjes om de kleine teams, kortom, de verschillen gaan nog veel groter worden.

      • + 1
      • 5 sep 2020 - 11:15
  • Stop communicatie en laat coureurs zelf beslissingen nemen. Als een coureur het even niet weet, komt de engineer met een oplossing. Kappen daarmee, zelf nadenken.

    Alleen communicatie voor cruciale zaken

    • + 1
    • 5 sep 2020 - 11:13

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Perez vertrekt onvrijwillig: Wie wordt binnenkort bekend als zijn opvolger?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land AT
  • Geb. datum 12 jan 1972 (48)
  • Geb. plaats Vienne, Austria, AT
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar