user icon
user icon

Jean Todt: "We werken aan alternatief voor reverse grids"

  • Gepubliceerd op 16 jun 2020 12:37
  • comments 26
  • Door: Rob Veenstra

Jean Todt zegt dat de Formule 1 aan andere innovatieve ideeën werkt nadat Mercedes een veto had uitgesproken tegen het plan voor kwalificatie sprintraces en reverse grids in 2020.

De FIA-president zei dat de sport door de coronacrisis creatief moet worden over hoe je dit jaar het beste een show kunt neerzetten.

"We moeten profiteren van deze andere periode om doelstellingen te bereiken die onder normale omstandigheden bijna onmogelijk zouden zijn. We moeten creatief zijn in de kalender, niet alleen in F1, maar in alle disciplines, van rally's tot Formule E", vertelde hij aan Corriere della Sera.

Wat betreft reverse grids en kwalificatie sprintraces zei Todt dat hij dergelijke initiatieven steunt, ook al heeft Mercedes tegen gestemd.

"Als er twee Grands Prix op hetzelfde circuit plaatsvinden, kun je gedurfde experimenten uitvoeren. Een kwalificatie sprintrace is één idee, maar het is niet geslaagd door gebrek aan unanieme steun. Dit betekent niet dat we geen andere innovatieve ideeën zullen vinden. Dat werk wordt nu gedaan", aldus Todt.

Todt gaf tevens toe dat er een goede mogelijkheid is dat zowel Mugello als Portimao aan de F1-kalender zullen worden toegevoegd.

Reacties (26)

Login om te reageren
  • Géén gedurfde experimenten svp, das een recipe for disaster de FIA kennende.

    • + 1
    • 16 jun 2020 - 12:53
  • Hein

    Posts: 85

    Succes bestraffen? Waanzin, heeft niets met sport te meaken.

    • + 4
    • 16 jun 2020 - 13:03
  • Kikkerkop geeft aan dat Mugello en Portimao mss op de kalender komen te staan in ieder geval dit jaar.
    Ik kan dit alleen maar toejuichen.

    • + 3
    • 16 jun 2020 - 13:17
    • Rimmer

      Posts: 7.616

      Kikkerkop...
      Jean Toad? :)

      • + 3
      • 16 jun 2020 - 13:46
    • Ik vond kikkerkop beter klinken dan paddenkop.

      • + 2
      • 16 jun 2020 - 13:52
    • Zou Todt 'n broer zijn van John Denver (wie?).

      • + 0
      • 16 jun 2020 - 15:55
    • Rimmer

      Posts: 7.616

      Ahh Jan uit Deventer. Wie kent hem niet meer.
      Zou hij al weg zijn met het vliegtuig?

      • + 1
      • 16 jun 2020 - 16:46
    • vPutten

      Posts: 611

      Misschien moest je hier eens een foto van jezelf plaatsen Ouw-sjagerijn, kan daar ook eens flink wat respectloosheid bij geplaatst worden.

      • + 0
      • 17 jun 2020 - 00:22
    • Ik vind de huidige al sjagerijnig genoeg :D

      • + 3
      • 17 jun 2020 - 02:32
  • Op de playstation vond ik het altijd wel grappig om kunstmatig de grid om te gooien. Kreeg je leuke treintjes. Maar goed. Succes hoor je niet te bestraffen.

    • + 1
    • 16 jun 2020 - 13:17
  • Wat een achterlijk idee is dit toch. Je hebt al die onzin dat het beste team gestraft wordt met het ontwikkelen. Je hebt DRS ik hoop dat dit idee er nooit doorkomt.

    • + 2
    • 16 jun 2020 - 13:53
    • Ach die teams kiezen er natuurlijk ook zelf voor om zoveel poen aan ontwikkeling uit te geven.
      Daar kan FIA ook niks aan doen.
      Waarom de meest rijke club altijd maar vooraan mogen starten dat vinden we in de voetbalsport ook niet leuk, dus waarom wel in F1 ?

      • + 0
      • 16 jun 2020 - 14:19
    • Ajax krijgt toch ook geen limiet van maar 1x per week trainen omdat dat het te groot wordt. En als Barcelona tegen Malaga speelt zeggen ze ook niet van dat Barcelona maar 9 spelers mag opstellen. Ik vind een budget limiet prima maar je moet niet overdrijven.

      • + 2
      • 16 jun 2020 - 17:09
  • Kwalificatie is het probleem, dus afschaffen kwalificaties, loterij om de grid, zaterdagmiddag een race, en zondagmiddag nog een race met reverse grid volgens de loterij.

    Niks eerlijker dan dat, en je zult veel maar actie hebben op de baan.

    Veel conservatieve F1 fans willen natuurlijk een kwali zien, maar als je dan toch eens iets wilt uitproberen, dan is dit rare seizoen dé kans daarvoor.

    • + 0
    • 16 jun 2020 - 14:10
    • ja maar waarom dan niet gelijk een loterij om de eindoverwinning?

      • + 0
      • 16 jun 2020 - 14:44
    • je wilt niet racen ?
      Da's een origineel standpunt voor een F1 fan... Die heb ik niet zien aankomen.

      • + 0
      • 16 jun 2020 - 15:10
    • @Clemenza ik doe een voorstel om de races spannender te maken, en relatief eerlijk te laten zijn (wat je met een sprintrace of een omgekeerde grid na een kwalificatie nooit zult krijgen).
      Als jij een voorstel hebt om de kwalificatie zowel spannend als eerlijk te laten zijn , dan roep het maar.

      • + 0
      • 16 jun 2020 - 15:16
    • ja een grote kans dat het op de zondag spannender wordt, maar je tast wel het dna van f1 aan, nml de snelste wagen/coureur op de zaterdag 'belonen' met een pole, dat is toch waar het spelletje om draait..

      • + 1
      • 16 jun 2020 - 16:05
    • Voorstander zijn van kwalificaties is niet conservatief. Kwalificaties en het gevecht voor pole = onderdeel van het dna van deze sport. Als je een race wil zien dan kan dat op zondag. Kwalificaties zijn trouwens best spannend en populair.

      • + 0
      • 17 jun 2020 - 12:17
  • John6

    Posts: 4.080

    De snelste moet op P1 staan, dar kan niet veranderd worden wat je ook wil verzinnen, ze moeten zorgen dat het veld veel dichter bij elkaar zit. En dat moest al 5 jaar geleden, dus hou je daar mee bezig.

    • + 1
    • 16 jun 2020 - 14:40
  • Sun-Tzu

    Posts: 2.401

    Mercedes een veto uitgesproken? Dat is best knap wanneer zij helemaal geen veto recht hebben....

    Een veto betekent dat er ongelijkheid tussen de stemgerechtigden is. In dit geval is er van een veto geen sprake geweest, aangezien een ieder (op Ferrari na die wel daadwerkelijk het veto recht hebben) evenveel stemrecht had en er simpelweg unanimiteit nodig was om tot een besluit te komen. Een wezenlijk verschil... Een veto recht is bij unanimiteit dan ook totaal niet relevant en toepasbaar, aangezien een normale tegenstem even machtig is.

    • + 1
    • 16 jun 2020 - 16:33
  • Twee Grand Prix op 't zelfde circuit.. Kan saai zijn ja.. Waarom de tweede race niet in tegenovergestelde richting? Ik weet dat niet alle circuits hiervoor ontworpen zijn (geen één zelfs, denk ik) maar dat lijkt me juist spannend.. Als het niet te gevaarlijk wordt natuurlijk... (Lijkt me heel vet in Spa)

    • + 0
    • 16 jun 2020 - 17:13
    • flyineddy

      Posts: 233

      Qua veiligheid is dat op (vrijwel) geen enkel circuit haalbaar zonder grote aanpassingen.
      Chain Bear F1 heeft daar een tijdje geleden een interessante video over gemaakt met uitleg waarom:
      youtu.be/BSjLoGljZ3s

      Kort gezegd, de positie van de barrières en openingen voor de marshals maakt het vrijwel onmogelijk.

      Eddy.

      • + 0
      • 17 jun 2020 - 13:47
  • Je moet geen show leveren Jean Todt. Het is een sport!!! Waarin ik wil zien dat de beste combinatie team / rijder wint. Stop je onzin en F1 onterende voorstellen maar op een plek waar de zon niet schijnt... Grom:)))

    • + 1
    • 16 jun 2020 - 17:39
  • Arie54

    Posts: 3.018

    Reversed reverse grids?

    • + 0
    • 17 jun 2020 - 13:04

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie maakt het meeste kans op het wereldkampioenschap?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land FR
  • Geb. datum 25 feb 1946 (74)
  • Geb. plaats Pierrefort, France, FR
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar