user icon
user icon

Sergey Sirotkin zet zinnen op terugkeer bij Williams in 2021

  • Gepubliceerd op 22 mei 2020 10:51
  • comments 9
  • Door: Rob Veenstra

Sergey Sirotkin is erop gebrand om volgend jaar weer op de Formule 1-grid te staan. De 24-jarige Rus racete in 2018 voor Williams, maar vorig jaar moest hij weer van de zijlijn toekijken. Hij begon het jaar als reserverijder bij Renault en ging dat halverwege het jaar combineren met een reserverol bij McLaren. Voor 2021 is het doel om weer op het hoogste niveau te racen.

Hij weet zich gesteund door het Russische autosportprogramma van SMP Racing. Dit jaar richt Sirotkin alle pijlen op een rentree op de grid in 2021. "Ik ben meer dan wie dan ook bezig met de vraag of ik een rentree in de Formule 1 kan bewerkstelligen. Er liggen kansen en daar zullen we voor knokken", aldus Sirotkin.

De Rus kijkt vooral naar zijn oude werkgever Williams. Sirotkin: "Ik wil een comeback maken. Het maakt me niet uit wat ze over de snelheid van de wagens zeggen, we hebben het over de Formule 1 en de snelste bolides uit de geschiedenis. Ik onderhoud nog steeds een goede band met Williams en ik maak er geen geheim van dat ik terug wil keren."

Bij Williams staan dit jaar Nicholas Latifi en George Russell onder contract. Een vertrek van Latifi is gezien de investeringen van diens vader in de Britse renstal onwaarschijnlijk, dus zal Sirotkin moeten hopen dat Mercedes besluit om Russell door te schuiven naar het fabrieksteam.

Reacties (9)

Login om te reageren
  • BiKing

    Posts: 16

    Alsjeblieft zeg. Ik hoop dat Russell naar Mercedes vertrekt. Maar laat Williams dan alsjeblieft minimaal 1 top talent in zijn line-up nemen!

    • + 1
    • 22 mei 2020 - 11:06
    • De stap naar Mercedes zal men bij Mercedes te groot vinden en ik geloof dat de Mercedes directie marketing technisch een Duitser (Vettel) graag in de andere stoel heeft. Wellicht kan Russel dan in 2022 of 2023 de stoel van Hamilton overnemen? Een verdere leercurve bij Renault lijkt me goed voor Russel. Bij Williams is hij wel ‘klaar’ nu

      • + 0
      • 22 mei 2020 - 11:17
    • Sergey Sirotkin zet ik zelf op het niveau Grosjean (in zijn lotus jaren) & Perez. Zeker geen slechte coureur... meer talent dan Latifi dus dat zou geen heel slecht besluit zijn vind ik, om hem terug te nemen. Daarnaast echt een goed geleerde rijder... afgestudeerd engineer meende ik

      • + 1
      • 22 mei 2020 - 12:42
    • @Tyla niet helemaal eens. Sirotkins enige opvallende prestatie bij Williams was in Singapore toen hij een heel treintje ophield omdat hij geen bandenwissel had gedaan. In de F1 is Sirotkin middelmatig. Grosjean en zeker Perez zijn minimaal een klasse beter en hebben dit bewezen.

      • + 0
      • 22 mei 2020 - 16:11
    • Evengoed als Perez ouch! ieder zijn gedacht natuurlijk.

      • + 1
      • 22 mei 2020 - 17:21
    • Heeft hij echt een kans gehad om zich te bewijzen? Williams had dat jaar een auto die zonder aanwijzing plotseling onder hun coureurs weg kon schieten. Hij vocht tenminste wanneer het mogelijk was en dat siert hem. Guiterrez, Ericsson, Hartley, Palmer, Vandoorne, Haryanto en nog vele anderen hebben dat niet eens geprobeerd. F2 zeker laten zien minstens zo goed te zijn als Gasly en Giovinazzi, met flink een portie meer pech. Sirotkin en Nasr zijn in mijn ogen 2 rijders die een prima f1 carrière hadden kunnen hebben, als zij ook in hun debuutseizoen net als Perez een degelijke auto hadden gehad.

      • + 0
      • 22 mei 2020 - 18:20
    • Ieder zn mening maar ik ben eigenlijk helemaal klaar met die middelmatige Russen die op de deur kloppen met een dikke buidel roebels. Omdat Kvyat uit het grote Rusland komt rijd hij nog voor RedBull.
      Ik hoop in 2021 geen enkele Rus meer te zien in de F1 tenzij hij een echte topper is

      • + 1
      • 22 mei 2020 - 18:43
  • Sirotkin heeft een kans. Mercedes zal ‘iets’ moeten met Russel. Hij kan niet eeuwig achteraan de grid in die rammelbak van een Williams rond hobbelen. Een promotie naar het team van Mercedes zie ik niet gebeuren, maar naast Stroll bij Aston Martin of een rol bij McLaren zie ik wel gebeuren. Of ze lenen hem uit aan Renault? Zou ook een interessante optie zijn. Zowel voor Renault, voor Russel als voor Mercedes. Renault met de line-up Ocon/Russel (kan men gelijk zien hoe goed die Ocon nu daadwerkelijk is), Mercedes die Russel kan laten doorgroeien en Russel die nu eens kan laten zien wat hij daadwerkelijk kan. En Williams kan de poen die Sirotkin mee gaat brengen ongetwijfeld goed gebruiken! En Sirotkin kan naast Latifi misschien nu eens ‘shinen’ en de betere coureur van het duo zijn. Bijkomend voordeel is dat de deur voor Alonso dicht blijft. Maar dat is persoonlijk 😁

    • + 0
    • 22 mei 2020 - 11:11
  • Vraag is of Russel wel naar Mercedes gaat. Mercedes heeft nu de keuze met Bottas en Vettel en Russel moet zich ook nog bewijzen. Ja de Williams is afgelopen 2 jaar niet goed geweest maar Russel heeft nog niet laten zien in de F1 dat hij van vaste waarde is. Mercedes gaat niet het risico nemen om Russel in de Merc te plaatsen terwijl hij de afgelopen 2 jaar niet om de punten heeft kunnen strijden.

    Overigens is Sergey zijn sponsor met best wel wat kabaal vertrokken bij Williams, ik weet niet of Williams staat te springen om SMP Racing weer met open armen te ontvangen. Gaat alleen maar gebeuren indien Williams geen andere sponsors meer kan vinden.

    • + 0
    • 22 mei 2020 - 19:52

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land RU
  • Geb. datum 27 aug 1995 (24)
  • Geb. plaats Moskou, RU
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,84 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar