user icon
user icon

Waalse regering akkoord met Grand Prix zonder publiek op Spa

  • Gepubliceerd op 15 mei 2020 12:56
  • comments 34
  • Door: Rob Veenstra

De lobby van de organisatie van de Belgische Grand Prix op het circuit van Spa-Francorchamps bij de overheid voor een uitzondering op het verbod op massabijeenkomsten tot en met 30 augustus heeft vruchten afgeworpen. De Waalse regering heeft toestemming verleend voor een Formule 1-race op de beroemde baan in de Ardennen op 30 augustus.

Voorwaarde is wel dat het evenement achter gesloten deuren en dus zonder publiek plaatsvindt, maakten de Waalse premier Elio Di Rupo en Willy Borsus, de Waalse minister van Economie, vanochtend bekend. Ook moet Spa-Francorchamps de algemeen geldende maatregelen voor social distancing en hygiëne in acht nemen.

Het circuit mag maandag weer open, al is het alleen maar voor particulier gebruik (track days). Sportevenementen zijn in België tot eind juni verboden. Spa-Francorchamps moet voor de Belgische Grand Prix nog wel nieuwe afspraken maken met Formule 1-eigenaar Liberty Media, aangezien de afwezigheid van toeschouwers zorgt voor gederfde inkomsten.

Het optimisme bij de organisatie is echter groot. Stijn De Boever, commercieel directeur van de Belgische Grand Prix, gaf tegenover Grand Prix Radio aan dat de kans dat het evenement dit jaar door kan gaan door het verdict van de regering-Di Rupo nu 99 procent bedraagt. Het heeft er dus alle schijn van dat de Formule 1 toch naar Spa-Francorchamps af zal reizen in 2020.

Reacties (34)

Login om te reageren
  • Laat het nou maar gewoon beginnen. Heb last van afkickverschijnselen.

    • + 1
    • 15 mei 2020 - 13:08
  • Elio Di Rupo, Willy Borsus, Stijn De Boever, en dan vinden veel mensen dat ik een rare naam heb?

    • + 1
    • 15 mei 2020 - 13:10
    • Snork

      Posts: 6.952

      Ja, want bij jou denk ik steeds aan een piemel. Geen idee hoe dat komt, en dan zie ik er eentje voor me van 34 cm. Maar dat komt omdat ik heel vaak naar beneden kijk.

      • + 3
      • 15 mei 2020 - 13:26
    • walteij

      Posts: 744

      Sinds wanneer groeit een snorkel uit je buik??

      • + 6
      • 15 mei 2020 - 13:28
    • Snork

      Posts: 6.952

      Mijn snorkel hangt sinds mijn geboorte onder mijn buik, meer precies tussen de benen. Sinds de pubertijd is het echter gekkenhuis daar beneden met die snorkel.

      • + 0
      • 15 mei 2020 - 14:44
    • walteij

      Posts: 744

      En je vrouw is een snorkelvreter??

      • + 1
      • 15 mei 2020 - 14:47
    • mario

      Posts: 5.987

      @Snork: Gekkenhuis met allerlei SOA's??? 😁😁😁

      • + 0
      • 15 mei 2020 - 14:48
    • Snork

      Posts: 6.952

      Ik heb haar wel afgeleerd er op te kauwen. De EHBO had het wel een beetje gehad met steeds dezelfde verwondingen.

      • + 1
      • 15 mei 2020 - 14:57
    • Mijn vriendin kauwt zich een kunstgebit, dikke prima haha!

      • + 0
      • 15 mei 2020 - 17:15
  • Snork

    Posts: 6.952

    Mooi nieuws. Maar ik hoor nu liever eerst dat de Oostenrijkse regering groen licht geeft. Dan weten we in ieder geval dat we vanaf 5 juli weer onze shot F1 kunnen krijgen.

    • + 2
    • 15 mei 2020 - 13:25
  • Ze zijn nog wel één ding vergeten.
    De goedkeuring van de veiligheidsraad.
    Voorlopig is de Waalse regering ondergeschikt aan de nationale veiligheidsraad.

    • + 0
    • 15 mei 2020 - 14:31
    • Snork

      Posts: 6.952

      Ik snap er geen snars meer van hoe het bij jullie werkt. Ik hoor het wel als het allemaal is goedgekeurd.

      • + 1
      • 15 mei 2020 - 14:58
    • "De Nationale Veiligheidsraad heeft evenementen in België tot en met 31 augustus verboden, maar anders dan in Nederland valt een GP zonder publiek daar niet onder."

      las ik elders op een nieuws site

      • + 0
      • 15 mei 2020 - 15:02
    • Snork

      Posts: 6.952

      Ja, maar dan heb je nog de vereniging van korenwolfjes. Die roepen dan om een publiek referendum, waarvoor dan weer een meerderheid voor nodig is, maar gebrek aan een regering moet er dan gestemd worden, en dan is het zomervakantie en heeft de korenwolf inmiddels de steenmarter en moeder uil uitgenodigd om naar Spa te komen en moet daar ook nog over nagedacht worden. En toen was het kerst.

      • + 1
      • 15 mei 2020 - 15:05
    • De voorzitter Melchior Wathelet heeft het in het journaal alleen over contacten met LM.
      Hij rept wijselijk niet over de veiligheidsraad.
      Dus niet te vroeg victorie kraaien.

      • + 0
      • 15 mei 2020 - 15:14
    • NicoS

      Posts: 11.121

      Krijg bij sommigen de indruk dat ze liever zien dat ze alles verbieden.....raar volk...;)

      • + 1
      • 15 mei 2020 - 15:19
    • @ NicoS

      In België heeft men de politie nog niet hoeven te gebruiken om het volk uit de trein te jagen.
      In Nederland daarentegen wel.
      Over raar volk gesproken. :-)

      • + 1
      • 15 mei 2020 - 15:25
    • Snork

      Posts: 6.952

      Hollanders, Belgen, het zijn allemaal rare jongens. Maar het is vooral door K3 dat ik onze zuiderburen echt ben gaan waarderen. Mijn kinderen vonden die dames wel ok, ik als vader daarentegen vind ze he-le-maal geweldig. Uiteraard vanwege de liedjes, niet hoe ze er uitzien. Nee, zo ben ik niet.
      Dus....

      • + 1
      • 15 mei 2020 - 15:50
    • NicoS

      Posts: 11.121

      Ik heb het niet over nationaliteit @Stoffelman, maar over mensen die alleen maar negatief reageren als er gesproken wordt over een eventuele GP die gehouden zou kunnen worden......
      Je bent niet de enige daarin, dus met wel of niet Belg heeft het niets te maken.....

      • + 2
      • 15 mei 2020 - 15:58
    • @ Snork

      K-3 godbetert.
      Een uit de hand gelopen grap.
      Hoewel, slim uitgebuit door Verhulst.

      • + 1
      • 15 mei 2020 - 16:06
    • @ NicoS

      Het is niet negatief, maar gewoon realiteit.
      Het domste wat je kunt doen is blij zijn met een dooie mus

      • + 2
      • 15 mei 2020 - 16:13
    • NicoS

      Posts: 11.121

      Wat is realiteit in deze tijd, elke week veranderd er wel weer wat, laat staan dat je nu al iets over wat nog ruim drie maanden duurt kunt zeggen....
      Ik snap best dat je je nu in België een soort van Noord-Koreaan voelt, maar of dat de realiteit over ruim drie maanden is..........ik hoop het niet voor jullie.;)

      • + 1
      • 15 mei 2020 - 16:23
    • NicoS

      Posts: 11.121

      O ja, ik tegenwoordig overal blij mee.......zelfs een dooie mus....;)

      • + 0
      • 15 mei 2020 - 16:28
    • @NicoS

      Inderdaad, realiteit is wat er gebeurt.
      En die veranderd zelfs dagelijks, en niet alleen nu.
      Je kan dus alleen spreken over de dag, niet wat de dag erna zou kunnen zijn.
      Blij met een dooie mus, een kinderhand is gauw gevuld hé.

      • + 1
      • 15 mei 2020 - 17:28
    • arie51

      Posts: 396

      Aha we gaan in de spreekwoorden. ik weet ook een mooie. In het land der blinden is een oog koning.

      • + 0
      • 16 mei 2020 - 09:22
  • Lampje01

    Posts: 157

    is de grens met Belgie open tegen die tijd? ik weet nog wel een plekje waar er redelijk veel te volgen is. En aangezien er weinig controleurs rond het circuit zijn, zeker buiten het circuit, kan het nog een leuk weekendje worden.

    • + 1
    • 15 mei 2020 - 17:38
    • Precies mijn gedachte, eindelijk rust zonder dat oranjespul... ps. niet doorvertellen.

      • + 1
      • 16 mei 2020 - 00:19
    • Lampje01

      Posts: 157

      dan houden we contact @harry

      • + 1
      • 16 mei 2020 - 00:38
    • joshua85

      Posts: 40

      Je denkt dat je enige bent? Die dat plekje weet? Haha

      • + 1
      • 16 mei 2020 - 19:10
    • Lampje01

      Posts: 157

      welk plekje bedoel je dan @joshua?

      • + 0
      • 16 mei 2020 - 22:53
    • waylon

      Posts: 2.207

      Harry Stotter Je voelt je zeker verheven boven het gepeupel.

      • + 0
      • 17 mei 2020 - 14:39
    • Jep, wat een stel idioten, moet je s'avonds eens over dat campingterrein lopen, een grote zatte troep, je mag ze hebben.

      • + 0
      • 18 mei 2020 - 22:13
  • Gelukkig

    • + 0
    • 15 mei 2020 - 20:07
    • Een seizoen zonder Spa mot ik nie an denken, dan droog ik uit.

      • + 0
      • 16 mei 2020 - 01:28

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar