user icon

'Zandvoort, Canada en Singapore niet meer op kalender 2020'

  • Gepubliceerd op 14 mei 2020 14:53
  • comments 35
  • Door: Rob Veenstra

Er circuleert een concept-kalender voor de opstapklasses Formule 2 en Formule 3 die het Europese deel en het slotstuk van de herziene Formule 1-kalender lijkt te verraden. Zandvoort komt niet voor op dat schema, wat erop zou duiden dat Nederland tot 2021 moet wachten voor de eerste Grand Prix sinds 1985. De Nederlandse Grand Prix stond eigenlijk voor 3 mei jongstleden op het programma, maar de uitbraak van het coronavirus verhinderde dat.

De Formule 2- en Formule 3-teams zijn woensdagmiddag op de hoogte gebracht over deze voorlopige kalender, meldt Autosport. Het seizoen begint zoals verwacht in het weekend van 5 juli in Oostenrijk. Een week later zal de Red Bull Ring opnieuw gastheer zijn voor races, waarna het hele circus zich naar Silverstone zal verplaatsen voor twee races.

Motorsport-Total.com heeft meer details over de mogelijke Formule 1-kalender voor 2020. Naast Zandvoort zullen ook Montreal (Canada) en Singapore niet terugkeren op het nieuwe schema. De Hockenheimring in Duitsland geldt als alternatieve optie voor diverse races. Bahrein zou ook twee Grands Prix mogen organiseren, waarna het seizoen op 13 december eindigt in Abu Dhabi.

Zo kan de kalender voor de Formule 1, Formule 2 en Formule 3 eruit komen te zien:

  • 5 juli - Oostenrijk 1 - F1/F2/F3
  • 12 juli - Oostenrijk 2 - F1/F2/F3
  • 26 juli - Groot-Brittannië 1 (of Duitsland) - F1/F2/F3
  • 2 augustus - Groot-Brittannië 2 (of Duitsland) - F1/F2/F3
  • 9 augustus - Hongarije (of Duitsland of Spanje) - F1/F2/F3
  • 23 augustus - Spanje (of Hongarije) - F1/F2/F3
  • 30 augustus - België - F1/F2/F3
  • 6 september - Italië - F1/F2/F3
  • 20 september - Azerbeidzjan - F1/F2
  • 27 september - Rusland - F1/F2
  • 4 oktober - China - F1
  • 11 oktober - Japan - F1
  • 25 oktober - VS - F1
  • 1 november - Mexico - F1
  • 8 november - Brazilië - F1
  • 22 november - Vietnam - F1
  • 29 november - Bahrein 1 - F1
  • 6 december - Bahrein 2 - F1/F2/F3
  • 13 december - Abu Dhabi - F1/F2/F3

Reacties (35)

Login om te reageren
  • van mij mag Abu Dhabi verdwijnen echt saai zelfde voor Azerbeidzjan

    • + 0
    • 14 mei 2020 - 14:55
    • Maar zij betalen wel serieuze knaken om de seizoensafsluiter te zijn...

      • + 1
      • 14 mei 2020 - 15:08
    • StevenQ

      Posts: 6.840

      ik vind Abu Dhabi beter dan Bahrein

      • + 0
      • 14 mei 2020 - 15:13
    • Als seizoensafsluiter heb ik het liefst Brazilië want Abu Dhabi is niet zo veel inderdaad.

      • + 4
      • 14 mei 2020 - 15:20
    • emcee-p

      Posts: 162

      Je hebt de afgelopen jaren de race in Azerbeidzjan niet gezien? Alleen de 1e editie was saai, de rest stond bol van de spanning.

      • + 6
      • 14 mei 2020 - 15:24
    • Snork

      Posts: 10.353

      Ik wou het net zeggen, Bahrain word ik niet erg enthousiast van. Staat er nu zelfs twee keer op?

      • + 0
      • 14 mei 2020 - 15:58
    • flyineddy

      Posts: 796

      @Snork
      Dan hoop ik dat ze in Bahrein voor 2 verschillende layouts gaan.
      Dat zou goed mogelijk moeten zijn aangezien het circuit 5 layouts heeft met een Grade 1 licentie. (Oasis/Inner track, Outer track, Paddock circuit, Grand Prix track en Full circuit)

      Eddy.

      • + 0
      • 14 mei 2020 - 16:33
    • Pietert

      Posts: 7

      Nou, Bahrein vind ik zo verkeerd nog niet.
      Abu Dhabi is idd alleen voor het geld. De races zijn eigenlijk altijd saai en ook de uitstraling.

      • + 2
      • 14 mei 2020 - 16:45
    • Emcee-p valt wel mee. Meer in de start door crashes. de rest is grotendeels... Lnage straight line en dan veel inhalen wat gewoon saai is.... Iedereen kan inhalen op een recht stuk

      • + 0
      • 15 mei 2020 - 07:41
  • emcee-p

    Posts: 162

    Jammer voor Zandvoort. Uiteindelijk beter om tot volgend jaar te wachten, anders wordt het ook zo'n halfbakken semi 'hup holland hup' race.
    Kunnen we de F1 wereld beter volgend jaar vol gas Oranje laten kleuren.

    • + 0
    • 14 mei 2020 - 14:58
  • "De Nederlandse grand prix zou 3 mei verreden worden"
    Is dat niet doorgegaan dan?
    Heeft Max niet gewonnen dan?
    Waarom weet ik daar dan niets van dan?
    Donders....

    • + 7
    • 14 mei 2020 - 15:02
    • Hansnah

      Posts: 304

      Je hebt niet opgelet, die is verreden op Tussendemeren met Albon als winnaar! Je weet toch, met die vals spelende Ferrari...

      • + 0
      • 14 mei 2020 - 15:48
    • Snork

      Posts: 10.353

      Ouwe, je moet wel gewoon je pilletjes blijven slikken. Dit wordt niks zo.

      • + 1
      • 14 mei 2020 - 15:59
    • Komt er weer een Nederlandse GP dan? En de handhagedissen dan?

      • + 0
      • 14 mei 2020 - 16:04
    • *zandhagedissen

      • + 0
      • 14 mei 2020 - 16:07
    • Nee Snork, ik ben......ik ben......uhhhhh.....verrek, wat wou ik nou zeggen?





      Oh ja, vergeetachtig, dat was het.

      • + 1
      • 14 mei 2020 - 16:12
    • ralph2102

      Posts: 725

      Ik ben al vergeetachtig zolang ik me kan herinneren.

      • + 2
      • 14 mei 2020 - 18:11
  • Joeppp

    Posts: 4.080

    Ik vind het ambitieus.

    • + 0
    • 14 mei 2020 - 15:10
  • Hoe willen ze dit gaan regelen dan ?. Ambitie hebben ze wel iig.

    • + 0
    • 14 mei 2020 - 15:19
  • Di Stefano

    Posts: 72

    Daar gaat dan mijn reeds betaalde reis naar de GP van Singapore.... Niet dat ik er nog vanuit ging dat ik dit jaar nog zou kunnen gaan, maar toch...

    • + 0
    • 14 mei 2020 - 15:30
  • PKracing

    Posts: 797

    Wel jammer! Ik had Singapore er nog graag op gezien.
    Anders Portugal of Maleisië erbij. Zeker geen twee op Bahrein. Waardeloos circuit.

    • + 0
    • 14 mei 2020 - 15:40
    • mario

      Posts: 7.379

      De F1 wil graag de doekoes van Bahrein hebben, zeker nu....

      • + 0
      • 14 mei 2020 - 15:42
    • Toch wel een paar leuke races gehad op Bahrein waar leuke gevechten te zien waren. Vind persoonlijk Spanje, Australië, Hongarije, Rusland en Abu Dhabi minder dan Bahrein.

      • + 1
      • 14 mei 2020 - 15:52
    • Snork

      Posts: 10.353

      Serieus? Ik vind Spanje altijd een mooi circuit. Bahrein is zo'n vel verlicht modern circuit in een zandbak waar ik nou niet echt een nat voorhoofd van krijg.

      • + 0
      • 14 mei 2020 - 16:00
    • Snork, ja ik ben serieus en ik heb deze mening puur door de lay-out van het circuit. Op Bahrein heb je bijvoorbeeld veel meer inhaal mogelijkheden dan in Spanje. Ben het met je eens dat Bahrein visueel niet de beste is (lees: zandbak).

      • + 1
      • 14 mei 2020 - 16:35
    • flyineddy

      Posts: 796

      @Mr Marly
      Ik sluit me bij jou aan, het is een circuit dat regelmatig leuke races oplevert. Beter dan Spanje, Australië, Rusland en Abu Dhabi. Hongarije ben ik niet helemaal met jou eens. Ik heb de afgelopen weken de races van 2010 t/m 2015 gezien en dat waren telkens mooie races (vind ik).

      En zoals ik hierboven al aangeef, Bahrein heeft 5 layouts met een Grade 1 licentie, dus er is ook nog keuze.

      Eddy.

      • + 0
      • 14 mei 2020 - 16:47
    • StevenQ

      Posts: 6.840

      Spanje zijn altijd saaie races omdat de teams dat circuit te goed kennen door al het testen.

      • + 0
      • 14 mei 2020 - 20:43
  • azzey

    Posts: 248

    Wel super-concept dan. Want België heeft vooralsnog geen dispensatie van de Nationale Veiligheidsraad om (achter gesloten deuren) een sportevenement te organiseren, Rusland, VS en Brazilië gaan vooralsnog niet heel lekker als het gaat om het terugdringen van de pandemie en in verschillende golfstaten zijn de lockdowns weer van kracht geworden door nieuwe uitbraken.

    • + 0
    • 14 mei 2020 - 15:44
    • RTL meldt zojuist dat er in het gunstigste geval pas over 1 jaar een vaccin is te verwachten tenzij er sprake is van bijna 100% groepsimmuniteit echter, zelfs nu is er in Spanje en Frankrijk nog maar sprake van 5% immuniteit terwijl die toch zwaar getroffen zijn.
      Dit zou betekenen dat sportevenementen in 2021 pas later in het jaar mogelijk zijn met publiek dus misschien moet Zandvoort proberen om na juli/aug op de kalender te komen. (2 mei lijkt mij erg riskant)

      • + 0
      • 14 mei 2020 - 16:03
  • Snork

    Posts: 10.353

    België staat toch nog steeds op 30 augustus, terwijl evenementen tot 1 september zijn afgelast. Ik weet dat hier toch nog over gepraat wordt, maar zeker is het alles behalve.

    • + 0
    • 14 mei 2020 - 16:01
  • RBH2019

    Posts: 2.811

    Prima schema voor Verstappen. Die titel is binnen handbereik.

    • + 0
    • 14 mei 2020 - 16:27
  • In Royalere modus zou ik zeggen dat ik al de hele tijd geroepen heb dat die Dutch GP niet door zou gaan.
    Is maar beter ook trouwens, nu blijft ons een enorme afgang van pandemische proporties bespaard.

    • + 0
    • 14 mei 2020 - 23:44
    • StevenQ

      Posts: 6.840

      Ondertussen zijn ook alle wethouders in Zandvoort opgestapt vanwege een conflict over een toegangsweg naar het circuit.

      • + 2
      • 14 mei 2020 - 23:54
  • meister

    Posts: 2.514

    Niet meer dan logisch.
    Hoop verder wel in 21 maar ook dat is niet zeker omdat de regering absoluut geen massaliteit wil als er geen vaccin is.
    Mogelijk eind dit jaar gereed maar dan moet het nog geproduceerd worden, uitgerold worden over de wereld en dan begint de echte proeven over honderden miljoenen mensen.
    Dan moet nog blijken of het werkt en veilig is.
    En hoe snel heb je alleen al hier 17mio mensen geënt en zijn ze beschermd ook daar moet dan nog op worden getest.

    Kortom als ik het zo bekijk is 2021 ook geen optie of de overheid moet de hakken uit het zand halen en normaal doen met hun abnormale anderhalvemetermaatschappij die niemand wil of wilde.

    • + 0
    • 15 mei 2020 - 09:01

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar