user icon

Bernie Ecclestone tergt Frits van Amersfoort: "Zijn tijd is geweest"

  • Gepubliceerd op 28 apr 2020 13:53
  • comments 10
  • Door: Rob Veenstra

Staat het water de teams in de Formule 1 al aan de lippen nu er door de uitbraak van het coronavirus geen races plaats kunnen vinden, hoe erg moet de situatie in de opstapklasses dan zijn? De teams in de Formule 2, Formule 3 en andere series op de autosportladder krijgen minder aandacht van de media, maar de zorgen zijn des te groter.

In tegenstelling tot de Formule 1 zijn daar namelijk nauwelijks buffers. Het steekt Frits van Amersfoort, eigenaar en naamgever van een team dat in de Formule 3 en Formule 4 uitkomt, dan ook dat iemand als Bernie Ecclestone roept dat de autosport het seizoen 2020 maar in zijn geheel op de buik moet schrijven. "Bernie heeft gezegd dat we het seizoen maar moeten afschrijven, maar ik neem hem niet serieus", aldus Van Amersfoort tegenover de NOS.

Hij vervolgt: "Zijn tijd is geweest. Vanaf de zijlijn kritisch doen; lekker makkelijk! Als er niet gereden wordt, gaat veel kapot. Sommige teams nemen de telefoon al niet meer op. We moeten racen om te overleven. Coureurs en hun sponsoren hebben daarvoor betaald. Als we niet kunnen rijden, hebben we een probleem."

Frits van Amersfoort houdt hoop. "We zijn flexibeler dan de Formule 1. Wij hebben gelukkig niet zo'n propvolle kalender. Kijk, 22 Grand Prix-weekenden is vragen om ellende. Wij draaien acht à tien raceweekenden en kunnen ook best vier races in een weekend proppen. Met creativiteit en gezond verstand moet het lukken."

MP Motorsport

In de Formule 2 is het een ander verhaal. Die klasse staat in het voorprogramma van Formule 1-races en is dus afhankelijk van de koningsklasse van de autosport. Het Nederlandse MP Motorsport is een van de teams uit de Formule 2. Manager Sander Dorsman over de situatie: "Je bereidt je de hele winter voor, een logistieke megaklus. Alles is als een kaartenhuis in elkaar gezakt. Ontzettend frustrerend. Ik wacht met smart op nieuwe racedata. Er zijn al veel proefballonnen langsgekomen, maar de vuilnisbak zit vol. Ik kan niks plannen."

"Het is een gigantische klus om een nieuwe racekalender te maken. Ik zou niet graag in hun schoenen staan. Ze doen erg hun best en communiceren goed. Dat is belangrijk omdat wij het voorprogramma zijn, alle besluiten raken ons meteen. We hobbelen achter de Formule 1 aan."

Reacties (10)

Login om te reageren
  • vPutten

    Posts: 1.612

    Iedereen heeft recht van spreken en mag zijn mening uiten.
    Niemand heeft zijn tijd gehad om te spreken.
    Zelfs de grootste jankers die niet tegen kritiek kunnen hebben recht van spreken.

    • + 0
    • 28 apr 2020 - 14:03
    • Reno

      Posts: 1.575

      Rechten moet je verwerven door o.a. door kennis van zaken, inzet hebben getoond voor...... noem maar op.
      Naast rechten heb je ook plichten.
      Dus soms is het je (morele) plicht om je mond te houden ondanks verworvenheden.

      • + 0
      • 28 apr 2020 - 14:41
    • Roy

      Posts: 2.172

      @Reno .... En wie bepaald dan wanneer je kennis van zaken hebt? Wat is een maatstaaf? Inzet hebben getoond, en hoeveel dan?

      Ik begrijp je standpunt hoor overigens, ik denk dat zowel Frits als Bernie beiden wel recht van spreken hebben, alleen is een degelijk verschil dat ze beide een ander standpunt hebben en dingen vanuit een perspectief bekijken, vanwege hun functie.

      • + 2
      • 28 apr 2020 - 14:57
    • tjah Bernie mag roepen wat hij wil en hij had veel alimentatie te betalen natuurlijk...maar hij zou wel wat sympathieker kunnen zijn...hij heeft wel jaren enorm veel geld eruit getrokken. Hij had nog steeds schofterig rijk kunnen zijn en meer voor de sport hebben kunnen doen...

      • + 0
      • 28 apr 2020 - 18:06
    • Astfgl

      Posts: 192

      Tuurlijk, iedereen heeft recht van spreken. Maar net zo goed heeft iedereen ook het recht om niet te luisteren, het recht om de onconstructieve meningen van zelfingenomen idioten te negeren, en het recht om die idioten de deur te wijzen.

      • + 0
      • 29 apr 2020 - 10:35
  • Joeppp

    Posts: 4.134

    Bernie ziet Liberty graag falen dus roept allerlei dingen wat tegenovergesteld is van wat Liberty doet. Alleen Bernie heeft geen verantwoordelijkheid meer dus het maakt niks uit of hij gelijk of ongelijk heeft, beetje hetzelfde als hier. Of het nu waar is wat ik schrijf of niet, het maakt geen donder uit.

    • + 1
    • 28 apr 2020 - 14:37
    • Patrace

      Posts: 2.495

      Inderdaad, je bent volstrekt irrelevant. ;-)

      • + 1
      • 28 apr 2020 - 15:32
    • Joeppp

      Posts: 4.134

      Daar ben ik mij ook volledig van bewust Patrace. Dat is de enige manier van denken om niet volledig overspannen en met een burn out door het leven te gaan :))))

      • + 0
      • 28 apr 2020 - 16:30
  • jd2000

    Posts: 4.629

    Klopt geen ene reet van. De kop van het artikel in combinatie met de inhoud.

    • + 3
    • 28 apr 2020 - 14:45
    • snailer

      Posts: 4.515

      Dat verwarde mij ook al. Ik dacht voor ik het las: Ecclestone gaat nooit iets roepen over van Amersfoort. Die is compleet buiten de radar van de oude man.

      • + 3
      • 28 apr 2020 - 15:02

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land GB
  • Geb. datum 28 okt 1930 (90)
  • Geb. plaats Bungay, Suffolk, England, UK, GB
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 1,59 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar