user icon

Daniel Ricciardo 'liever' voor een auto dan Max Verstappen

  • Gepubliceerd op 17 apr 2020 10:39
  • comments 9
  • Door: Rob Veenstra

De agressieve rijstijl van Max Verstappen heeft hem geen windeieren gelegd in de periode dat hij Daniel Ricciardo als teamgenoot had bij Red Bull Racing. De Nederlander werd na een paar races in 2016 door Red Bull overgeheveld van opleidingsteam Scuderia Toro Rosso naar de hoofdmacht. Bij Red Bull Racing kreeg hij te maken met Ricciardo, die op dat moment bezig was aan zijn derde seizoen bij de Oostenrijkse renstal.

Eind 2018 maakte de Australiër de overstap naar Renault, maar in een interview met The Howie Games blikte hij nog eens terug op die periode met Verstappen. Vooral het verschil in rijstijl en benadering is Ricciardo bijgebleven. "Max trok zich nergens wat van aan; niet of hij iemand irriteerde en niet van de risico's die hij nam. Dat had deels te maken met zijn jeugdigheid op dat moment, waarschijnlijk begreep hij de verantwoordelijkheid die hij had toen nog niet."

"Maar niks ten nadele van Max, hij racete vrijuit en dat pakte goed voor hem uit. Vanaf de eerste dag bij het team reed hij de pits uit en ragde de wagen af. Hij was niet bezig om het materiaal te sparen of wat dan ook. Het was alles of niets. Het was cool om mee te maken, want ik bouwde het meer op. En soms was ik waarschijnlijk te lief voor de auto. Maar we stuwden elkaar naar grotere hoogtes dat jaar en dat was mooi."

Pijnlijk

Ricciardo vindt het maar niks dat hij zo lang moet wachten voordat hij weer kan racen. "Ik ben iemand die van zijn werk houdt en dat ook zoveel mogelijk probeert uit te dragen. Dat ik dat nu niet kan doen en de gedachte dat dit wellicht nog wel maanden zo blijft, dat is pijnlijk. Het verstevigt de liefde die je al had voor de sport. Soms is het goed dat je daar aan herinnerd wordt. Ik zou niets liever willen dan eind juni weer racen, maar de kans is groot dat het nog langer gaat duren."

Reacties (9)

Login om te reageren
  • Joeppp

    Posts: 4.084

    Rare kop, ik dacht dat hij suïcidaal was geworden.

    • + 4
    • 17 apr 2020 - 10:43
    • Ja, ik begreep er ook niks van.

      Maar dat zal wel aan mijn leesvermogen liggen ?.

      • + 0
      • 17 apr 2020 - 10:50
    • Lampje01

      Posts: 289

      Begreep hem ook niet in het begin.

      • + 0
      • 17 apr 2020 - 14:01
    • Stitch

      Posts: 5.225

      Wat Ric hier doet is Max proberen neer te zetten als een nietsontziende ragger. Dat staat haaks op het feit dat Max veel meer uit zijn banden kreeg dan RIC (overwinning Barcelona was zonder de fluwelen hand van Max niet mogelijk geweest).

      • + 1
      • 17 apr 2020 - 21:18
  • Ik denk dat Ricciardo Max meer mist dan andersom. Max' niveau is zelfs omhoog gegaan na de overgang van Ricciardo. En dat kun je van Daniel niet echt zeggen, hij heeft het hele jaar moeten wennen aan de Renault.

    • + 0
    • 17 apr 2020 - 10:45
    • Aiii

      Posts: 718

      Dat is niet zo zeer het niveau, maar gewoon een kwestie van de rijeigenschappen van de auto.

      Ricky's meest sterke wapen, de dive-bombs, waren gewoonweg niet mogelijk met de Renault. Als een auto je rijstijl niet ligt, dan heb je gewoon al snel een probleem.

      • + 0
      • 17 apr 2020 - 11:11
    • snailer

      Posts: 4.415

      Als je naar alle uitvalbeurten kijkt dan zie ik dat afraggen niet terug. Hard gaan en afraggen zijn twee verschillende dingen. Alles wijst er juist op dat Max goed is voor zijn materiaal. Denk maar aan de banden.
      Rijeigenschappen helpen natuurlijk mee.

      Max zijn stijl is voor mijn gevoel juist anders. In vrije lucht is hij als een metronoom. En zeer goed voor zijn materiaal. In de buurt van anderen gaat er een knop om en plant hij een aanval. En meestal lukt die ook.

      Wat hierboven staat zal vast uit zijn verband zijn getrokken.

      En ik denk inderdaad dat hij Red Bull vooral mist. Hoe dan ook mis ik hem bij Red Bull.
      Voor mij is hij nog steeds top 4 samen met Hamilton, Sainz en Verstappen. Ja. Nog voor Leclerc, hoewel ik denk dat die heel snel op niveau Verstappen en Hamilton zal zitten.

      Goed.... aldus de nobody Snailer. Pfff.

      • + 1
      • 17 apr 2020 - 11:41
  • Matn

    Posts: 946

    Aparte openbaring van Ricciardo... 14 tov 13 DNF's... beide hebben hun deel van gebrek aan betrouwbaarheid gehad. Max heeft idd een agressievere rijstijl en heeft zijn plek binnen het team met bravoure afgewrongen, daarbij Ricciardo afgetroefd...

    In vond de start van 2018 zeer merkwaardig... Ricciardo dacht werkelijk dat hij een outsider was voor de titel t/m race 6 in Monaco... Echter reed hij nagenoeg elke race achter Verstappen, die weliswaar foutjes maakte... maar ook Ricciardo was niet foutloos (Australie, Baku, Spanje) en bovendien structureel langzamer (4 uit de eerste 6 races). Ik heb die gedachte altijd gek gevonden...

    • + 1
    • 17 apr 2020 - 12:14
  • Mr.Rofl

    Posts: 447

    Waarschijnlijk refereert Daniel naar dit interview wat hij gaf.
    www.youtube.com/watch?v=gAHMDVLggh8

    • + 0
    • 17 apr 2020 - 13:33

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit