user icon

Oostenrijkse minister acht race zonder publiek haalbaar

  • Gepubliceerd op 14 apr 2020 12:20
  • comments 20
  • Door: Rob Veenstra

De Grand Prix van Oostenrijk op 5 juli zou zomaar eens de opening van het Formule 1-seizoen 2020 kunnen markeren. Op dit moment staat het weekend op de Red Bull Ring nog als tweede evenement op het schema, maar het doorgaan van de Franse Grand Prix is twijfelachtig. Terwijl in Frankrijk de lockdown is verlengd, worden de maatregelen in Oostenrijk juist versoepeld.

Een race - of misschien twee races - op de Red Bull Ring lijkt een haalbaar scenario, al dan niet zonder publiek. Werner Kogler, minister van Sport in Oostenrijk, verkondigde in Kleine Zeitung: "Afgezien van het feit dat ik er niet verantwoordelijk voor ben, denk ik wel dat het kan lukken. Als de Formule 1-teams er klaar voor zijn, is het doorgaan van de Grand Prix een mogelijkheid."

Oud-coureur Christian Danner hoopt maar dat Kogler gelijk heeft. "Het zijn ambitieuze plannen van de Oostenrijkers, met een toegewijde promotor in Red Bull", deelde de analist aan het Duitse RTL mede. "Ik zou heel blij zijn als het zo uitpakt. In welke mate het past in de juridische situatie voor de rest van de samenleving, dat durf ik op dit moment niet te voorspellen."

Reacties (20)

Login om te reageren
  • Kijk, we weten dat Helmut Marko vaak maar wat roeptoetert, maar als de minister van Sport dergelijke dingen gaat verkondigen, dan geeft dat wel een signaal af. Ook voor de rest van de wereld. Krijg in ieder geval het beeld dat Oostenrijk het op dit moment aardig voor elkaar heeft. Fingers crossed!

    • + 0
    • 14 apr 2020 - 12:40
    • Joeppp

      Posts: 4.077

      Klein probleempje is dat hij zelf al aangeeft dat hij er niet verantwoordelijk voor is. Maar ik hoop dat hij gelijk heeft en Oostenrijk pakt het inderdaad goed aan.

      • + 0
      • 14 apr 2020 - 12:44
    • Stitch

      Posts: 5.223

      Ik zit in Oostenrijk. Hier hebben ze de zaak begin maart meteen dichtgegooid met als gevolg dat het virus zich maar heel langzaam heeft verspreid en er in totaal "maar" 384 sterfgevallen tot nu toe. Men gaat hier nu de zaak langzaam weer opengooien, maar wel met een flick aantal aan maatregelen. Mocht het goed gaan en het aantal besmettingen daarnaa niet extreem gaan stijgen, dan gaan in mei weer meer bedrijven open. Het is een stappenplan dat voetje voor voetje wordt uigevoerd. Als er geen kink in de kabel komt, dan denk ik dat het mogelijk is.

      • + 0
      • 14 apr 2020 - 22:39
    • Begin maart de boel dichtgegooid??? Nee hoor, terwijl ze wisten dat er veel Corona-besmettingen waren toch de skigebieden open houden zo lang mogelijk. Oostenrijkers goed bezig ammehoela!

      • + 0
      • 14 apr 2020 - 23:55
  • JV fan

    Posts: 2.060

    Ok.. MAAR.. mogen teams (die in Italie zitten, wel weer reizen (ook Pirelli?? , en sommige coureurs zitten vast in het buitenland, en volgens mij mag je alleen reizen als je een beroep hebt die noodzakelijk is om een land draaiende te houden...

    • + 2
    • 14 apr 2020 - 13:07
    • Sun-Tzu

      Posts: 2.700

      Exact dat! En hoe ga je om met 1 land waarbij er geracet kan worden, terwijl overige landen er wellicht nog lang niet klaar voor zijn. Ik denk niet dat Liberty zit te wachten op een openingsrace in juli om vervolgens alles weer tot september bijvoorbeeld plat te leggen. Wanneer men van start gaat, zal men vast met zekerheid een traject afwerken, zonder constante pauzes er tussenin. Top dus dat Oostenrijk idealiter misschien klaar is in juli, maar wellicht schuift men ook gewoon door naar een ander tijdstip op een aangepaste kalender.

      • + 1
      • 14 apr 2020 - 13:14
    • Klus

      Posts: 1.064

      Iedereen kan toch in quarantaine gaan op het circuit en dan elke week daar racen.

      • + 0
      • 14 apr 2020 - 13:43
    • NicoS

      Posts: 12.270

      We zijn dan twee en een halve maand verder.....nu weten we toch niet hoe de situatie dan is....
      gewoon afwachten lijkt mij.

      • + 1
      • 14 apr 2020 - 13:59
    • Arie54

      Posts: 3.624

      @Klus: En hoe stel je je dat voor? Quarantaine is minimaal 14 dagen.

      • + 0
      • 15 apr 2020 - 10:21
  • vPutten

    Posts: 1.612

    politici verkondigen wel vaker onzin voor eigen politiek gewin

    • + 0
    • 14 apr 2020 - 14:22
    • van Putten?
      Ben jij die SRV man uit Flodder??

      • + 3
      • 14 apr 2020 - 14:25
    • vPutten

      Posts: 1.612

      zijn buitenechtelijke zoon

      • + 2
      • 14 apr 2020 - 14:30
    • Joeppp

      Posts: 4.077

      Als je zijn buitenechtelijke zoon bent is het raar dat je dezelfde achternaam hebt. Zie je wel alles is een complot, het komt denk ik door 5G.

      • + 3
      • 14 apr 2020 - 18:29
    • vPutten

      Posts: 1.612

      domme aanname. wie weet heet mijn moeder ook wel zo weet jij veel

      • + 0
      • 14 apr 2020 - 19:03
    • Joeppp

      Posts: 4.077

      Ach u komt uit Urk.

      • + 3
      • 14 apr 2020 - 19:36
    • vPutten

      Posts: 1.612

      tweede domme aanname zelfs niet uit de buurt

      • + 0
      • 15 apr 2020 - 00:44
  • Snork

    Posts: 10.339

    Prima, doen. 5 juli de normale richting, week erop in tegengestelde richting. Komt dat liedje van de Snollebollekes wederom goed van pas daar. Van links naar rechts.

    • + 0
    • 14 apr 2020 - 15:51
  • Gaat niet door..oostenrijk laat de teugels te vroeg vieren waardoor ze eind mei begin juni de teugels weer moeten aantrekken en dus in juli beperkingen hebben

    • + 0
    • 14 apr 2020 - 19:06
  • Daffy Duck

    Posts: 6

    Zou het niet wat zijn om ipv verschillende layouts, wat op de red bull ring niet mogelijk is om 2 races met een verschillend format af te werken? Bv een sprintrace zonder pitstop met 15 punten voor de overwinning en een 3 of 4 uurs race voor 35 punten

    • + 0
    • 15 apr 2020 - 07:56
  • Arie54

    Posts: 3.624

    En wat is dan het verdienmodel voor welk circuit dan ook? Kijk, Red Bull dekt de kosten van de Ring wel, daar maak ik mij geen zorgen over. Maar waarom zou, en ik noem maar wat, Monza voor vele miljoenen een race gaan organiseren als er geen inkomsten aan ticketgelden tegenover staan? Of gaan FIA en Liberty de fees schrappen en de exploitatiekosten voor zo'n race op welk circuit dan ook betalen?

    • + 0
    • 15 apr 2020 - 10:21

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Krijgen we dit jaar een titanenstrijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen te zien?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar