user icon
user icon

Sir Stirling Moss is op 90-jarige leeftijd overleden

  • Gepubliceerd op 12 apr 2020 14:25
  • comments 27
  • Door: Rob Veenstra

Oud Formule 1-coureur Stirling Moss is overleden. De Britse racelegende was al geruime tijd ziek. Moss was in de jaren vijftig en zestig uitermate succesvol in diverse takken van autosport, waaronder de Formule 1. Een titel in de koningsklasse van de autosport zat er niet in voor hem, maar hij eindigde wel vier keer als tweede in de eindstand. Moss werd 90 jaar.

Moss was van 1951 tot en met 1961 actief in de Formule 1. Tussen 1955 en 1958 eindigde hij vier keer op rij als tweede in het wereldkampioenschap met Mercedes, Maserati en Rob Walker Racing. Ook tussen 1959 en 1961 was Moss actie namens Rob Walker Racing en hij werd drie keer op rij derde in de titelstrijd. In totaal won hij zestien Grand Prix en stond hij 24 keer op het podium. Ook vertrok hij veertien maal van pole position en noteerde hij zeventien keer de snelste ronde.

Ook buiten de Formule 1 had Moss succes. Zowel in 1953 als in 1956 werd hij tweede tijdens de 24 uur van Le Mans (met respectievelijk Peter Walker en Peter Collins aan zijn zijde), terwijl hij in 1953 met Peter Whitehead de 12 uur van Reims won. Daarnaast won Moss in 1954 de 12 uur van Sebring met Bill Loyd. De Mille Miglia wist hij met Denis Jenkinson in 1955 te winnen. Een ongeluk dwong Moss om te stoppen met de Formule 1, maar tot op 81-jarige leeftijd zou hij nog achter het stuur kruipen voor historische evenementen.

Reacties (27)

Login om te reageren
  • Beri

    Posts: 2.743

    RIP ouwe meester!

    • + 2
    • 12 apr 2020 - 14:30
  • mario

    Posts: 6.410

    R.I.P. Sir Stirling Moss

    • + 0
    • 12 apr 2020 - 14:51
  • Was ik Fan van, RIP

    • + 0
    • 12 apr 2020 - 15:12
  • De grootste zonder titel. RIP

    • + 1
    • 12 apr 2020 - 15:12
  • Kevin

    Posts: 4.609

    Legend.

    • + 0
    • 12 apr 2020 - 15:14
  • Kennie

    Posts: 2.525

    RIP held! Probeer eens de aflevering van Racing Legends van de BBC te kijken, gepresenteerd door Sir Patrick Stewart. Fantastische aflevering en zéér gepast vandaag.

    • + 2
    • 12 apr 2020 - 15:21
  • Michel73

    Posts: 123

    Respect voor deze dappere en sympathieke kerel. Rust in vrede

    • + 0
    • 12 apr 2020 - 15:23
  • Snork

    Posts: 7.733

    Dat hij nog veel rondjes in het hiernamaals mag racen met Senna, Lauda en andere helden van de F1.

    • + 0
    • 12 apr 2020 - 16:02
  • Sun-Tzu

    Posts: 2.401

    Toch bijzonder wanneer je je bedenkt dat deze man er letterlijk rond de beginjaren van de F1 al aanwezig was. Tegen o.a. Fangio reed en er amper voor onder deed.
    Een zeer bijzondere coureur en een prachtig mens. Eentje die absoluut gemist gaat worden!

    • + 3
    • 12 apr 2020 - 16:18
  • Man , dan merk je wel dat je oud wordt hoor,,, was al een grote naam toen ik ,,jaren vijftig,, op de lagere school zat... Het ga je goed daarboven ouwe pik...

    • + 0
    • 12 apr 2020 - 17:12
    • Je zat in de jaren 50 op de lagere school? Dan zit je nu al diep in de doelgroep die volgens sommige hier sowieso hun leven erop hebben zitten ;)
      Nooit gedacht dat jij al die leeftijd hebt, je komt behoorlijk kwiek over.

      • + 0
      • 12 apr 2020 - 18:29
  • Een held, altijd in de gedachten van elke F! liefhebber.

    • + 0
    • 12 apr 2020 - 17:17
  • Stitch

    Posts: 4.859

    Echt zo'n gewedlgie racer was die man. Jammer dat hij nooit echt de titel heeft kunnen binnenhalen. Ik herinner me nog een discussie op dit forum waar werd gevraagd welke racer zonder titel men nog kan herinneren. Ik kon op dat moment net ff niet op de naam komen, maar deze man zal ik nooit vergeten. RIP Sir Striling Moss!

    • + 0
    • 12 apr 2020 - 17:37
    • Dat was ik. En ik schaam me nu dat ik hem was vergeten :(

      • + 0
      • 12 apr 2020 - 18:58
  • RIP Stirling. Een icoon uit de eerste genetarie F1 coureurs. Prachtig mens, helaas nooit een titel behaald maar dat droeg ook weer bij aan z'n legendarische status.

    • + 0
    • 12 apr 2020 - 17:47
  • RIP Stirling! De laatste grote F1 coureur uit de jaren 50 is dood. Gelukkig blijven de mooie beelden en verhalen van jou voor eeuwig.

    • + 0
    • 12 apr 2020 - 17:49
  • The man, the myth, the legend...
    RIP.

    • + 0
    • 12 apr 2020 - 17:51
  • Rip one of the best.

    • + 0
    • 12 apr 2020 - 18:43
  • RIV!

    Rust In Vrede!

    • + 0
    • 12 apr 2020 - 21:55
  • You Will Be Missed,But Never Forgotten!
    Marvelous Driver!

    • + 0
    • 12 apr 2020 - 23:02
  • VES

    Posts: 999

    🙏🏻 Rust in Vrede, Sir Stirling Moss.

    • + 0
    • 13 apr 2020 - 09:40
  • racepace1

    Posts: 7

    Een pionier, een racer van de oude stempel. Ik hoop dat deze legende niet wordt vergeten als de F1
    weer begint dat hij een groots en waardig afscheid krijgt!
    Race ze Stirling...

    • + 0
    • 13 apr 2020 - 10:33
  • Jean toad

    Posts: 11

    De legende zonder ooit een titel te hebben gewonnen.

    • + 0
    • 14 apr 2020 - 14:27

GB F1 70th Anniversary Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

GB F1 70th Anniversary Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie maakt het meeste kans op het wereldkampioenschap?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar