user icon
user icon

Bernie Ecclestone over Binotto: "Geen teambaas maar gewoon een engineer"

  • Gepubliceerd op 23 maa 2020 07:56
  • comments 24
  • Door: Rob Veenstra

Mattia Binotto promoveerde vorig jaar bij Ferrari als teambaas als opvolger van Maurizio Arrivabene. De Italiaan wordt gekenmerkt door zijn rustige karakter terwijl Arrivabene meer flamboyant was. Onder leiding van Binotto kende het Italiaanse team vorig jaar kort een goede periode maar ook een bijzondere afloop met een geheime afspraak met de FIA.

Binotto mist leiderschap

Voormalig F1-baas Bernie Ecclestone is van mening dat die wisseling van de wacht geen goed beslissing was. Volgens hem is de promotie van Binotto een slechte keus omdat hij de nodige leiderschapskwaliteiten mist.

De 89-jarige Ecclestone vertelde aan de Daily Mail: "Binotto is gewoon een engineer. Als teambaas heb je iemand nodig die de mensen in het team begrijpt en als hij iets zegt dat het ook uitgevoerd wordt. Je moet daarna geen discussies krijgen of een 'misschien' als antwoord."

Flavio Briatore bij Ferrari

De steenharde zakenman die de Formule 1 bracht tot waar het nu is qua wereldsport is ook duidelijk wie dan wel de teambaas van Ferrari had moeten worden. In de ogen van Ecclestone zou de keus op Flavio Briatore moeten vallen. De Italiaan was eerder teambaas bij Benetton en Renault. Ecclestone: "Ik zou Flavio hebben gecontracteerd om Ferrari te leiden. Flavio zou hebben gedaan wat hij voorheen altijd deed bij Benetton en Renault: de beste mensen van andere teams weghalen en zorgen dat die naar zijn team kwamen."

"Het probleem met Flavio is uiteindelijk dat hij mensen zou hebben laten denken dat Ferrari van hem is."

Reacties (24)

Login om te reageren
  • sailor

    Posts: 9.174

    Het ligt echt niet alleen aan een teambaas , alles moet gewoon kloppen binnen een team.
    Voorheen was het echt niet alleen teambaas Jean Totd die Ferrari tot kampioen heeft gemaakt , Byrne , Brawn en Schumi waren net zo belangrijk

    • + 1
    • 23 maa 2020 - 08:06
    • mario

      Posts: 5.987

      Maar je hebt wel een goede leider nodig.... En daar heeft Bernie het over en volgens hem heeft die Binotto niet die kwaliteiten....

      • + 3
      • 23 maa 2020 - 08:32
    • sailor

      Posts: 9.174

      Todt had zonder dat supertrio naast hem er ook niks van gebakken

      • + 0
      • 23 maa 2020 - 08:54
    • Joeppp

      Posts: 2.613

      Maar de teambaas neemt het personeel aan...

      • + 1
      • 23 maa 2020 - 08:54
    • mario

      Posts: 5.987

      @Sailor: Teambaas stuurt het team aan.... Niemand (zelfs Bernie ook niet) zegt dat hij alles alleen doet.... Zonder goede teambaas functioneert het team ook niet...

      • + 0
      • 23 maa 2020 - 09:55
    • snailer

      Posts: 3.170

      Ik zeg niet dat ik het eens of oneens ben met Bully Ecclestone.
      Ik ben het ook best eens met wat jij zegt, Sailor.
      Echter was Jean Todt Wel de gene die de anderen aan Ferrari bond. Wat Ecclestone zegt is dat hij de groten der aarde aan zijn team wist te binden en grootheden liet samenwerken.
      Als voorbeeld: Stel dat inderdaad Verststappen de grootste rijder is van dit moment (Die discussie gaat het niet op) Briatore zou hebben gezegd: We halen Verstappen. Zelfs tegen de zin in van huidige CEO. Het zou part of the deal zijn.
      Binotto praat mee en zegt dat er geen plek is voor Verstappen.

      • + 0
      • 23 maa 2020 - 12:19
    • sailor

      Posts: 9.174

      Snailer,

      Dan is het toch oneerlijk om te zeggen dat Binotto een minder goede teambaas zou zijn , hij heeft nooit zo'n geweldig trio ( Geweldige coureur , ontwerper en strateeg) naast hem gehad
      Dan kun je wel zeggen dat een teambaas het personeel in dienst neemt , maar je moet als teambaas wel net dat geluk hebben dat je vrijwel gelijktijdig 3 toppers in dienst kunt nemen

      • + 0
      • 23 maa 2020 - 16:22
    • snailer

      Posts: 3.170

      Het verschil zit het hem erin dat Todt zorgde dat die mensen wel bij Ferrari zaten. Briatore deed het zelfde voor Beneton. Hij kaapte Schumacher weg bijvoorbeeld.
      De huidige dominantie van Mercedes is naar mijn mening ook zo'n voorbeeld. Wolff is degene die Mercedes maakt wat het nu is. Niemand anders.

      En wat ik al schreef: ik ben het niet eens of oneens. In ieder geval heeft Binotto nog lang niet de status van Wollff of van Todt. Briatore heeft 2 stempels: corrupt en super baas. Persoonlijk denk ik dat Binotto die status nog niet heeft.
      En ik snap zelf niet dat Ecclestone geen mening mag hebben. Iedereen hier heeft een mening.

      • + 0
      • 24 maa 2020 - 06:04
    • sailor

      Posts: 9.174

      Zeker mag Bernie een mening hebben , ik heb die ook , dat recht hebben we allemaal.
      Je hoeft het er alleen niet altijd mee eens te zijn , dat is een net zo groot recht

      • + 0
      • 24 maa 2020 - 07:27
    • snailer

      Posts: 3.170

      Dat is mooi om te horen. Ben ik absoluut mee eens. Alleen suggereerde je eerst anders. Je schreef dat het oneerlijk was. Dat suggereerde in ieder geval anders bij mij.. een mening hebben is niet oneerlijk naar mijn idee. Hoe dan ook schreef ik al dat ik het voor een groot gedeelte eens met je was .

      • + 0
      • 24 maa 2020 - 08:48
  • Snork

    Posts: 6.983

    Het is vaak de combinatie van teambaas en eerste rijder die het succes maakt. Kijk maar naar het verleden met Schumi en Brawn, Mansell en Frank Williams, nu met Wolff en Hamilton. Dat zijn combinaties die het team sturen vanuit een sterke rijder en een sterke teambaas.
    Ferrari mist die combinatie al langere tijd.

    • + 0
    • 23 maa 2020 - 08:58
    • Op iedere afdeling heb je tegenwoordig het beste van het beste nodig, een uitblinker op gebied van de aandrijflijn, een uitblinker in chassis en wielophanging, een uiblinker op aerodynamisch gebied, etc. Hierboven staat een topcoureur die de bevindingen op het asfalt doet, hierboven staat een uiblinker die aowel technisch en organisatorisch zijn mannetje staat. Binotto had in mijn optiek Arrivabene moeten vervangen door iemand waar hij goed mee op kon schieten, een tactisch en strategisch zwaargewicht, in plaats van de taak naar zich toe te trekken.

      • + 1
      • 23 maa 2020 - 09:21
    • Wolff en Hamilton hebben dit niet opgezet ze strijken enkel de eer op en dat doen ze dan wel zeer goed natuurlijk.

      • + 0
      • 24 maa 2020 - 12:58
  • Goh, we weten dat Bernie niet vies is om de gemoederen wat op te zwepen.

    Binotto is zowat het tegenovergestelde van Arrivabene.
    Ingetogen, ten allen tijde kalm...braaf overkomend en misschien dacht men bij Ferrari dat hij - ook gezien zijn succesvolle staat van dienst - dat hij de ideale man was om het team te gaan leiden.

    Moeilijk om hem te gaan beoordelen vindt ik persoonlijk.
    Eind 2018 veranderde er best veel in Maranello, vooral achter de schermen dan.

    Van zijn sereniteit hou ik wel, maar tegelijk mag men wel wat kritisch zijn.
    Het managen van beide rijders kon beter. De strategische beslissingen waren regelmatig beschamend.
    En ik blijf erbij dat hij teveel "petten" draagt binnen het team. Een figuur als Lauda en zelfs Marko zouden ze best kunnen gebruiken, iemand die "the bad cop" durft te zijn, die ook boomschuddend voor de nodige wake-up calls zorgt.

    De houbaarheidsdatum binnen de F1 is al zeer gelimiteerd, en al zeker bij Ferrari.

    Nu, Flavio is niet de juiste man voor Ferrari.
    Liever zie ik, mocht Binotto het niet redden, een Vasseur de Scuderia toevoegen.

    • + 0
    • 23 maa 2020 - 09:06
    • Binotto heeft nooit leiderschap uitgestraald, maar is het doordat hij een autoriteit was op zijn gebied wel de leider geworden. Ik heb er extra op gelet tijdens de Netflix-docu (ergens anders kan ik niet op bouwen) en dan zie je niet die man die je volgt in de loopgraven. Zachtjes praten, bijkans fluisteren zelfs. Een kopman uitroepen die in de 2e race al er vanaf wordt gereden door de 'nummer 2'. Heel seizoen frustraties dat er in Brazilie tijdens de race uitkwam. Was gewoon niet goed genoeg vanuit leiderschap.

      Aan de andere kan; Horner wordt natuurlijk goed gevolgd in die docu. Wat een psychologie van de koude grond zeg. Zat me echt kapot te ergeren aan die kleine praatjes met zijn coureurs. Hij zegt echt helemaal niets. Maar goed, die heeft zijn coureurs natuurlijk ook nog nooit onder controle gehad.

      • + 0
      • 23 maa 2020 - 09:14
    • Met Horner loop ik persoonlijk niet al te hoog op.
      Al zit de man nu toch al best lang op zijn RB stoel, dus hij zal zeer zeker zijn belangrijkheid binnen het team hebben. Ongetwijfeld.

      Nja, de Netflix DtS is voor mij wat té geregiseerd en gemaakt.
      Maar ik ben het wel met je eens, Binotto is - zoals ik aangaf- me wat té braaf.

      • + 0
      • 23 maa 2020 - 09:23
    • Horner kwam toch gewoon ronduit slecht uit die Netflix-aflevering van Gasly? De manier waarop die Gasly op beeld keer op keer te kakken zet? Vond het er los over, zelfs al onderpresteert je rijder. Even op TV gaan vertellen dat Marko en hij het wel sneller zouden kunnen in Monaco om dan daarna de vriendelijke Jan gaan uit te hangen tegen Gasly. Vond het misselijkmakend.

      • + 0
      • 23 maa 2020 - 10:30
    • @Cavallino: snap dat de docu geregisseerd is, maar heb alleen dat om me op te baseren. Dus ik neem het inderdaad ook niet als absolute waarheid inderdaad.

      @RUTH: echt heel erg naar hoe dat naar voren kwam inderdaad. Je denkt altijd dat het in de topsport wel professioneel gaat, maar blijkt maar weer dat er overal amateurs aan het werk zijn. Zowel bij de F1, het voetbal als bij mij op het werk :)

      • + 0
      • 23 maa 2020 - 11:54
    • Vasseur naast Binotto zou een mogelijk management dreamteam kunnen zijn.
      Horner is echt een vent met twee gezichten zoals hij wordt geportretteerd.

      • + 0
      • 23 maa 2020 - 13:13
  • Hansnah

    Posts: 275

    Ik vind het te vroeg om te staven of Bernie's zienswijze klopt.
    Ergens snap ik wat hij zegt en naar mijn mening doet Binotto het, tot nu toe, prima.
    Flavio bij Ferrari had mooi kunnen zijn en dan hadden we nu Engine gate gehad ;-P

    • + 0
    • 23 maa 2020 - 09:07
  • LimboF1

    Posts: 4.207

    Bij Arrivabene had ik eerst wel de indruk dat het een leider was, maar in zijn laatste seizoen is het door zijn beslissing ook fout gegaan. Binotto wilde toen de update terugdraaien en Arrivabene wilde dat niet, hierdoor kwam er een machtsstrijd. Binotto mist de uitstraling van een leider, maar weer denkelijk wel wat hij wil. Als ik het voor het zeggen had bij Ferrari, dan zette ik Binotto terug naar zijn oude functie. Daar is hij beter op zijn plaats naar mijn idee en dan een goede teambaas die goed kan samenwerken met Binotto en dan zal het het bij Ferrari ook wel de goede kant opgaan...

    • + 0
    • 23 maa 2020 - 11:19
    • Ferrari mist geen goede teambaas... maar een goede president. Sergio Marchionne was goed op weg om de orde te herstellen. Zowel bij de straatauto-afdeling als het F1 project. Leclerc in de auto was zijn wens, Alfa Romeo Sauber opbouwen als een B team was zijn visie... Vettel heroverwegen met al zijn miljoenen bij een jonge teammaat die even goed of beter presteert was ook zijn boodschap... Er is nu simpelweg een president die te weinig bezig is met Ferrari als raceteam... dat kan je Binotto niet op afrekenen

      • + 1
      • 23 maa 2020 - 15:55
    • Hier heeft TylaHunter wel een goed punt...

      • + 0
      • 23 maa 2020 - 16:38
  • Heel vaak heeft Bernie gelijk, zo ook nu weer.
    Mattea Binotto is als teambaas tot op heden een koekenbakker gebleken.
    Waarschijnlijk is het wel een hele goede engineer.

    • + 1
    • 23 maa 2020 - 17:37

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 28 okt 1930 (89)
  • Geb. plaats Bungay, Suffolk, England, UK, Groot Brittannië
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 1,59 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit