user icon

Aandelen F1 zwaar gehalveerd door coronacrisis

  • Gepubliceerd op 19 maa 2020 15:39
  • comments 26
  • Door: Rob Veenstra

De Formule 1 heeft het net als alle andere sporten momenteel heel zwaar. De seizoensstart is uitgesteld en de sport ligt volledig stil, net als bijvoorbeeld de Eredivisie, Champions League en het wielrennen.

In snel georganiseerde telefoonconferenties waarbij alle teams zijn betrokken, net als de FIA en Liberty Media, probeert iedereen de koppen bij elkaar te steken om een eventuele nieuwe kalender voor 2020 in elkaar te zetten. Het blijft echter afwachten wanneer de Formule 1 van start kan gaan dit jaar.

Zware koersdaling FWONK

De koers van het aandeel F1 op de Amerikaanse beurs is echter zwaar gehalveerd. Op 22 januari 2020 bereikte het aandeel, FWONK, haar hoogste koers ooit met 48,53 dollar. Afgelopen dagen bevindt het aandeel zich rond de 20 euro, meer dan een halvering ten opzichte van minder dan twee maanden geleden.

Zware tijden dus voor de Formule 1, maar F1-journalist Michael Schmidt weet wel waarom: "De reden daarvoor is wel duidelijk. De Formule 1 rijdt geen races, dus het bedrijf heeft geen inkomsten op dit moment."

Als gevolg hiervan zijn 9 van de 10 F1-teams het erover eens dat de wagens van 2020 ook volgend jaar mogen racen en de veranderingen voor 2021 opgeschoven zullen worden naar 2022.

Reacties (26)

Login om te reageren
  • Snork

    Posts: 10.759

    Tsja, laten we er maar van uitgaan dat de zaken zich na de corona crisis herstellen. Vooruitzichten van banken is dat deze crisis economisch na-ijlt tot in de herfst en dat eerste twee kwartalen van volgend jaar volledig herstel zullen laten zien. Laten we het hopen.

    • + 0
    • 19 maa 2020 - 15:50
    • Over een paar weken koopt Bernie ze voor een appel en een ei weer terug van LM :P

      • + 3
      • 19 maa 2020 - 18:02
  • Corona

    Posts: 134

    Wanneer beginnen?

    Ik weet het niet... maar gezien hoe de corona crisis zich ontwikkeld zie ik de F1 voorlopig echt niet starten en komt zelfs juni denk ik nog veel te vroeg.

    • + 0
    • 19 maa 2020 - 15:59
    • walteij

      Posts: 1.443

      Ik kreeg net al een notification van de F1 app dat Zandvoort, Barcelona en Monaco alledrie zijn uitgesteld.
      Een paar minuten later ook een e-mail daarover.

      Maar hier nog geen nieuwsbericht ;-)

      • + 1
      • 19 maa 2020 - 16:21
    • 15.50u: "Formula 1 bosses have agreed to delay
      the planned 2021 rules until 2022."

      • + 1
      • 19 maa 2020 - 16:32
  • StevenQ

    Posts: 6.919

    Niet licht gehalveerd?

    • + 3
    • 19 maa 2020 - 16:19
  • Tijd om ze te kopen! Samen met shell en over een paar jaar te verkopen

    • + 0
    • 19 maa 2020 - 16:22
    • Nog even niet.

      • + 0
      • 19 maa 2020 - 19:11
    • Ze gaan nog wel een stukje verder omlaag als blijkt dat de voorlopige kalender alwéér wijzigingen vereist....

      • + 0
      • 20 maa 2020 - 07:15
  • RBH2019

    Posts: 2.855

    Inmiddels zijn 10 van de 10 teams akkoord, Ferrari was natuurlijk weer het laatste.

    • + 1
    • 19 maa 2020 - 16:30
    • marcio

      Posts: 2.535

      Dus!? Ze zijn toch akkoord gegaan. Waarom dan weer een sneer aan ze uitdelen.

      • + 1
      • 19 maa 2020 - 17:24
    • RBH2019

      Posts: 2.855

      Omdat ze hun eigen belang zwaarder laten wegen dan het belang van de sport. Zoals altijd.

      • + 0
      • 19 maa 2020 - 18:05
    • marcio

      Posts: 2.535

      En jij denkt dat de overige teams wanneer het op aankomt de belangen van de sport zwaarder laten wegen!? Natuurlijk??

      • + 0
      • 19 maa 2020 - 19:56
    • RBH2019

      Posts: 2.855

      Die andere teams hebben geen veto, en hoefden er desondanks niet zo lang over na te denken.

      • + 0
      • 19 maa 2020 - 21:07
  • Off topic: Zandvoort gaat officieel niet door.

    • + 0
    • 19 maa 2020 - 16:33
    • RBH2019

      Posts: 2.855

      Nee die is officieel uitgesteld. Dat is toch wel anders.

      • + 1
      • 19 maa 2020 - 21:08
    • Gaat in mei niet door bedoelde ik.

      • + 0
      • 20 maa 2020 - 14:41
    • Ik denk dat volle tribunes nu net iets wat Liberty wel wil zien als men herstart aldoende men de ellende sneller te laten vergeten , dus ik verwacht dat als men later mocht beginnen dat men de uitverkochte races zeker een plekje op de kalender willen geven ..

      Voor de rest zal t koffiedik kijken blijven natuurlijk

      • + 0
      • 20 maa 2020 - 18:04
  • Ik ga ervan uit dat het boeken toe is voor de F1. Alle financiële middelen zullen aangewend dienen te worden om er terug bovenop te komen na deze crisis. Buitensporigheden zoals F1 en vetbetaalde voetballers zullen tot het verleden gaan behoren. Mark my Words...

    • + 0
    • 19 maa 2020 - 17:31
    • Ja, net als na de kredietcrisis. Oh nee, toch niet...

      • + 0
      • 19 maa 2020 - 22:28
  • Zwaar gehalveerd... ja ja..
    warning ⚠️!! Taalnazi alert!
    Iets is zwaar gedaald, of gehalveerd ;)

    • + 2
    • 20 maa 2020 - 09:03
  • Niet alleen de F1 koersen hoor.
    Als spielerei doe ik wat met crypto’s en CFD’s.
    Er vallen rake klappen ?

    • + 0
    • 20 maa 2020 - 11:37
    • Dan had je beter potlint kunnen kopen. ?

      • + 1
      • 22 maa 2020 - 06:46
  • Blij mee, was turbo short gegaan op deze aandelen vlak voor de crisis ?

    • + 0
    • 20 maa 2020 - 11:42

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar