user icon
user icon

FIA gaat akkoord: F1-teams moeten per direct fabrieken tijdelijk sluiten

  • Gepubliceerd op 18 maa 2020 16:35
  • comments 31
  • Door: Dieter Rencken

De verplichte sluiting van de F1-fabrieken voor alle teams is verplaatst naar maart en april en verlengd van 14 tot 21 dagen. Nu het coronavirus ervoor heeft gezorgd dat het F1-seizoen van 2020 niet gestart kan worden zitten alle F1-teams thuis op hun fabriek en vele monteurs in afwachting wat er gaat gebeuren.

In het licht van de wereldwijde impact van het COVID-19 coronavirus dat momenteel van invloed is op de organisatie van het FIA wereldkampioenschap Formule 1, heeft de World Motor Sport Council zijn goedkeuring gegeven aan een wijziging van het Formule 1-reglement voor 2020, waarbij de zomerstop periode wordt verschoven van juli en augustus naar maart en april en wordt verlengd van 14 naar 21 dagen. Alle deelnemers moeten dus hun fabriek sluiten van 21 opeenvolgende dagen in acht nemen tijdens de maanden maart en/of april.

De wijziging werd unaniem gesteund door zowel de F1-strategiegroep als de F1-commissie. Ferrari is overigens het team geweest dat deze actie heeft opgezet en alle teams bij elkaar verzamelde om ervoor te zorgen dat het plan kans van slagen had.

Reacties (31)

Login om te reageren
  • Vade

    Posts: 263

    Dus Ferrari kan niet aan hun motor werken?

    • + 1
    • 18 maa 2020 - 17:22
    • Niks houd je tegen om buiten de fabriek er mee aan de slag te gaan;)

      Offtopic: www.nu.nl/279675/v(...)nline-racespel.html

      • + 0
      • 18 maa 2020 - 17:24
    • CBR600F

      Posts: 389

      Niet officieel nee. Maar bij Ferrari kijkt de FIA wel wat vaker weg.

      • + 3
      • 18 maa 2020 - 17:40
    • onetimer

      Posts: 514

      Ze kunnen thuiswerken.

      • + 3
      • 18 maa 2020 - 17:48
    • Als zoiets uitlekt zoals de bandentest van Mercedes of spygate dat er toch doorgewerkt is tegen de afspraken in zal er wel een rel van jewelste uitbreken

      • + 1
      • 18 maa 2020 - 17:58
    • Gewoon bij Seb in de schuur.

      • + 1
      • 18 maa 2020 - 18:18
    • MCL34

      Posts: 531

      Het gaat niet om de motoren divisies maar de F1 teams. Denk je dat Honda de fabriek ook sluit. Nee die werkt door. De F1 teams zijn met vakantie, Hier valt volgens mij de motoren leveranciers niet onder.

      • + 0
      • 19 maa 2020 - 08:27
  • "FIA gaat akkoord: F1-teams moeten per direct fabrieken tijdelijk sluiten."

    Per direct ??? Dat staat nergens !

    • + 4
    • 18 maa 2020 - 17:25
    • JM_K

      Posts: 795

      Als je naar de gezondheid kijk lijkt me, per direct, de enige juiste oplossing.

      • + 1
      • 18 maa 2020 - 17:43
    • flyineddy

      Posts: 233

      @Pietje Bell Inderdaad, in het FIA bericht staat alleen dat alle teams 21 dagen aaneengesloten de fabrieken moeten sluiten gedurende de maanden maart en april. Er staat geen exacte datum bij vermeld, dus ik denk dat de teams zelf kunnen bepalen wanneer ze beginnen, zolang ze maar voor eind april die 21 dagen sluiting hebben gehad.

      Ik kan mij dus voorstellen dat teams er voor kiezen om nu nog zo lang mogelijk open te blijven, om te minder risico te lopen dat ze straks aan het einde van hun 21 dagen alsnog verplicht dicht moeten blijven van de locale overheid. Maar dat is puur speculaas van mij.

      Eddy.

      • + 1
      • 18 maa 2020 - 18:05
    • flyineddy

      Posts: 233

      En ik lees nu net op een andere site (iets met gp en update) dat Red Bull de fabriek vanaf 27 maart gaat sluiten. Niet per direct dus.

      Eddy.

      • + 1
      • 18 maa 2020 - 18:09
    • Alfa Romeo sluit de fabriek op 23 maart.

      "Alfa Romeo Racing ORLEN will therefore observe a shutdown period
      of 21 consecutive days between March 23rd and April 13th, 2020."

      • + 1
      • 18 maa 2020 - 20:25
    • "Ferrari fully supports the FIA and Formula 1’s decision to bring forward the usual summer shutdown.
      Scuderia Ferrari will therefore be shut as from tomorrow,
      Thursday 19 March, up to Thursday 8 April inclusive."

      • + 1
      • 19 maa 2020 - 09:24
    • nr 76

      Posts: 532

      Inderdaad, het staat nergens, en fabrieken kiezen blijkbaar niet dezelfde datum om hun fabrieken te sluiten.

      • + 1
      • 19 maa 2020 - 09:27
  • Mooi dat alle teams unaniem akkoord gaan. Dat is wel zo sportief. Dit laat de zomerpauze ook open om indien mogelijk races te organiseren.

    • + 0
    • 18 maa 2020 - 17:27
    • In de zomer races? vergeet het maar. Sommige landen zullen het dan wel best voor elkaar hebben. Maar het probleem in de F1 is: Je hebt bij elke race supporters uit tientallen landen. dus zolang niet iedereen immuun is ga je met toeschouwers geen race krijgen.



      ik zou eerder op een jaar rekenen. en dan moet het nog meezitten ook.

      • + 1
      • 18 maa 2020 - 17:31
    • Ze moet @ROYALERE ook een internet shutdown geven

      • + 0
      • 18 maa 2020 - 17:54
    • Ik heb je nog steeds niet opgegeven Messi.

      • + 0
      • 18 maa 2020 - 17:57
    • Ik heb je nog steeds niet opgegeven Messi.

      Oh ja en jij was toch diegene die maar bleef roepen: ´alles gaat gewoon door´?

      Laten we aub redelijk blijven hier. er is al genoeg gez**k nu in de wereld.

      • + 0
      • 18 maa 2020 - 17:58
    • Huh, Die eerste kwam te vroeg aan :p

      • + 0
      • 18 maa 2020 - 17:59
    • @Messi.who.else

      waarom zouden ze dat doen? als ze jou hier gewoon toelaten dan royalere op zijn minst ook .

      • + 3
      • 18 maa 2020 - 17:59
    • Snork

      Posts: 7.807

      Messi, ik denk dat jij even mondje dicht moet doen na jouw eerdere “hype” beweringen over corona.

      • + 2
      • 18 maa 2020 - 21:24
    • corona is gewoon een hype, een mode dingetje, meer niet, volgende week is iedereen er weer op uitgekeken en is het weer business as usual, no worries

      • + 0
      • 19 maa 2020 - 09:41
  • Als ze nog wat willen dit jaar, moeten ze nu afspreken om alle races zonder publiek te rijden. Een gedeelte van de tv-gelden/inkomsten gebruiken om de organisatoren te compenseren. Dat lijkt mij de enige manier om er nog wat van te maken dit seizoen en de kleinere teams overeind te houden. Doen ze dit niet? Dan vrees ik sowieso voor het behoud van 2 teams nml Haas en Williams. En seizoen 2020 in het putje.

    • + 0
    • 18 maa 2020 - 18:32
    • Binnen de Moto GP is een paar weken geleden al besloten dat er kost wat kost, en zsm geracet moet worden. Als dat moet zonder publiek, en binnen een afgesloten paddock dan is dat maar zo. Die F1 lui zijn gewoon een "beetje traag" met het maken van belangrijke beslissingen ;)

      • + 1
      • 18 maa 2020 - 19:00
    • MotoGP zal voorlopig ook niet gaan rijden...verhoudingsgewijs zelfde soort verplaatsingen als F1.

      • + 1
      • 18 maa 2020 - 19:19
    • MCL34

      Posts: 531

      @Schwantz, idee is leuk, maar zodra er ook maar 1 persoon op de gesloten paddock ziek word heb je een probleem. Halve team in quarantaine en word lastig racen.

      • + 0
      • 19 maa 2020 - 08:30
  • kunnen die royalere en messi hun persoonlijke vete niet stoppen? well zo fijn voor de overige forum gebruikers.

    • + 2
    • 18 maa 2020 - 18:53
    • Er zijn wel meer dingen fijn voor de overige forum gebruikers. Maar ja, ik zie jou hier ook nog steeds dingen posten..

      • + 3
      • 18 maa 2020 - 19:04
    • ik zeg 48 rollen Page Orgineel Schoon 2-laags Wc Papier op @Royalere!

      • + 1
      • 19 maa 2020 - 09:38
  • nr 76

    Posts: 532

    Overigens begreep ik dat Ferrari het enige team was dat de nieuwe reglementen in 2021 toch wil doorvoeren?
    De overige 9 teams waren wel akkoord om de 2020 reglementen nog een jaar te bevriezen.

    • + 0
    • 19 maa 2020 - 09:31

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie maakt het meeste kans op het wereldkampioenschap?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar