user icon

Eigenaar Indianapolis Speedway: "Willen graag de Formule 1 terug"

  • Gepubliceerd op 22 feb 2020 09:15
  • comments 19
  • Door: Brick van Boxtel

Roger Penske, eigenaar van zijn eigen raceteam Penske, zegt dat hij graag de legendarische Indianapolis Motor Speedway zou willen zien terugkeren naar de Formule 1-kalender. De Formule 1 werkt al aan een plan om Miami aan de kalender toe te voegen, zodat het de tweede Amerikaanse race naast Austin wordt.

Indianapolis stond al eerder op de kalender van de Formule 1, de eerste echte race was in 2000, maar stond sinds de start van het wereldkampioenschap – niet onafgebroken – op de kalender. De Indianapolis Motor Speedway organiseerde Formule 1 op een circuit dat een deel van het beroemde ovaal combineerde met een binnenveld tussen 2000 en 2007.

De plannen van Miami worden echter tegengehouden door de politiek en de inwoners van de stad. Het is dus interessant dat de Amerikaanse racelegende Penske, die eind vorig jaar de Indy 500-locatie en de Indycar-serie kocht, nu de naam Indianapolis op heeft gegooid als mogelijke alternatieve locatie.

De voormalig F1- en IndyCar-coureur vertelde aan AP het volgende: "Meer goudklompjes van Penske", zei Jenna Fryer, een Amerikaanse race-journalist voor de Associated Press, op Twitter. "Hij wil Formule 1 en sportwagens terug op de speedway. Hij heeft alleen nog geen gesprekken gehad met beide series."

Reacties (19)

Login om te reageren
  • RBH2019

    Posts: 3.715

    Ik ben voor. Dat circuit had best een leuke lay-out en sowieso stukken beter dan Miami.

    • + 0
    • 22 feb 2020 - 11:30
    • Mojito

      Posts: 4.843

      Lay-out van het infield is intusseb wel gewijzigd

      • + 0
      • 22 feb 2020 - 11:54
    • Ik wil gewoon alle 2......

      • + 1
      • 22 feb 2020 - 12:07
    • Stitch

      Posts: 5.426

      @RBH inderdaad. Dat is een veel beter circuit en met de banden van tegenwoordig kunnen ze dat ook goed aan.

      • + 1
      • 22 feb 2020 - 15:30
  • RBRFIRST

    Posts: 518

    Het circuit spreekt ook enorm aan bij Amerikanen. Dus is de kans groot dat je een hoop bezoekers kunt verwachten.

    • + 0
    • 22 feb 2020 - 11:42
  • Ik ben er zelf geweest in 2002 en 2006 en het is echt een gave plek om een weekend door te brengen. Ik zeg, doen !!!!

    • + 0
    • 22 feb 2020 - 12:10
    • Fantastische locatie inderdaad. Ik heb er geen wedstrijd live gezien, maar ik ben er even langs geweest toen ik met mn roadtour amerika, de borden Indianapolis zag. Je voelt direct dat racen daar hoort. Maar de layout... ik denk niet dat die nog up-to-date is met de huidige auto's... misschien valt alles weer op zn plek met de 2021 regels maar de auto's van dit jaar horen daar niet thuis.

      • + 0
      • 22 feb 2020 - 12:19
  • CBR600F

    Posts: 778

    "Indianapolis stond al eerder op de kalender van de Formule 1, de eerste echte race was in 2000, maar stond sinds de start van het wereldkampioenschap – niet onafgebroken – op de kalender."

    Nogal wiedes, als de F1 in 2000 voor het eerst op Indianapolis reed staan ze inderdaad niet sinds 1950 op de kalender.

    Ontopic: Liever een race aldaar dan bijvoorbeeld in Miami. Het circuit ligt er al. En wie zit er behalve Liberty nog te wachten op een race in Miami?

    • + 0
    • 22 feb 2020 - 13:03
    • RBH2019

      Posts: 3.715

      Was de Indy 500 niet ooit onderdeel van het F1 kampioenschap?

      • + 0
      • 22 feb 2020 - 13:06
    • mario

      Posts: 8.664

      @RBH: Klopt, maar das echt wel een tijdje geleden hoor......

      • + 1
      • 22 feb 2020 - 13:14
    • mario

      Posts: 8.664

      Heel lang geleden ;)

      nl.wikipedia.org/w(...)apolis_en_Formule_1

      • + 1
      • 22 feb 2020 - 13:18
    • RBH2019

      Posts: 3.715

      Holy crap dat is langer geleden dan ik in m'n hoofd had zitten.

      • + 1
      • 22 feb 2020 - 13:29
    • mario

      Posts: 8.664

      Je geheugen was vertroebeld geraakt door het feit dat we natuurlijk nog jaren op Indianapolis hebben gereden, alleen was dat natuurlijk niet de Indy 500 ;)

      • + 1
      • 22 feb 2020 - 19:29
    • Arie54

      Posts: 4.016

      Was dat niet die race met maar een paar deelnemers vanwege gezeik over banden?

      • + 1
      • 23 feb 2020 - 13:06
    • mario

      Posts: 8.664

      @Arie.... Yep.... toen konden Jordan en Minardi ook punten scoren ;)

      • + 0
      • 23 feb 2020 - 16:37
  • En dan graag 2 kombochten, lang middenstuk ertussen en wat kort werk na de 2e bocht.

    • + 1
    • 22 feb 2020 - 16:15
  • Het zou fantastisch zijn om de F1 weer op de Indianapolis Motor Speedway te zien.

    Ik ben geen fan van Zandvaart, maar dat ze de Arie Luyendyk-bocht een banking geven is wel een nice touch!

    • + 0
    • 22 feb 2020 - 21:32
    • Arie54

      Posts: 4.016

      Ik ben ook geen fan van Zandvaart hoor, geen idee waar dat ligt overigens.

      • + 0
      • 23 feb 2020 - 13:26
    • @Arie54:

      Grapjas.

      • + 0
      • 23 feb 2020 - 14:56

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar