user icon
user icon

Eigenaar Indianapolis Speedway: "Willen graag de Formule 1 terug"

  • Gepubliceerd op 22 feb 2020 09:15
  • comments 19
  • Door: Brick van Boxtel

Roger Penske, eigenaar van zijn eigen raceteam Penske, zegt dat hij graag de legendarische Indianapolis Motor Speedway zou willen zien terugkeren naar de Formule 1-kalender. De Formule 1 werkt al aan een plan om Miami aan de kalender toe te voegen, zodat het de tweede Amerikaanse race naast Austin wordt.

Indianapolis stond al eerder op de kalender van de Formule 1, de eerste echte race was in 2000, maar stond sinds de start van het wereldkampioenschap – niet onafgebroken – op de kalender. De Indianapolis Motor Speedway organiseerde Formule 1 op een circuit dat een deel van het beroemde ovaal combineerde met een binnenveld tussen 2000 en 2007.

De plannen van Miami worden echter tegengehouden door de politiek en de inwoners van de stad. Het is dus interessant dat de Amerikaanse racelegende Penske, die eind vorig jaar de Indy 500-locatie en de Indycar-serie kocht, nu de naam Indianapolis op heeft gegooid als mogelijke alternatieve locatie.

De voormalig F1- en IndyCar-coureur vertelde aan AP het volgende: "Meer goudklompjes van Penske", zei Jenna Fryer, een Amerikaanse race-journalist voor de Associated Press, op Twitter. "Hij wil Formule 1 en sportwagens terug op de speedway. Hij heeft alleen nog geen gesprekken gehad met beide series."

Reacties (19)

Login om te reageren
  • RBH2019

    Posts: 1.783

    Ik ben voor. Dat circuit had best een leuke lay-out en sowieso stukken beter dan Miami.

    • + 0
    • 22 feb 2020 - 11:30
    • Mojito

      Posts: 4.843

      Lay-out van het infield is intusseb wel gewijzigd

      • + 0
      • 22 feb 2020 - 11:54
    • Ik wil gewoon alle 2......

      • + 1
      • 22 feb 2020 - 12:07
    • Stitch

      Posts: 4.802

      @RBH inderdaad. Dat is een veel beter circuit en met de banden van tegenwoordig kunnen ze dat ook goed aan.

      • + 1
      • 22 feb 2020 - 15:30
  • RBRFIRST

    Posts: 517

    Het circuit spreekt ook enorm aan bij Amerikanen. Dus is de kans groot dat je een hoop bezoekers kunt verwachten.

    • + 0
    • 22 feb 2020 - 11:42
  • Ik ben er zelf geweest in 2002 en 2006 en het is echt een gave plek om een weekend door te brengen. Ik zeg, doen !!!!

    • + 0
    • 22 feb 2020 - 12:10
    • Fantastische locatie inderdaad. Ik heb er geen wedstrijd live gezien, maar ik ben er even langs geweest toen ik met mn roadtour amerika, de borden Indianapolis zag. Je voelt direct dat racen daar hoort. Maar de layout... ik denk niet dat die nog up-to-date is met de huidige auto's... misschien valt alles weer op zn plek met de 2021 regels maar de auto's van dit jaar horen daar niet thuis.

      • + 0
      • 22 feb 2020 - 12:19
  • CBR600F

    Posts: 325

    "Indianapolis stond al eerder op de kalender van de Formule 1, de eerste echte race was in 2000, maar stond sinds de start van het wereldkampioenschap – niet onafgebroken – op de kalender."

    Nogal wiedes, als de F1 in 2000 voor het eerst op Indianapolis reed staan ze inderdaad niet sinds 1950 op de kalender.

    Ontopic: Liever een race aldaar dan bijvoorbeeld in Miami. Het circuit ligt er al. En wie zit er behalve Liberty nog te wachten op een race in Miami?

    • + 0
    • 22 feb 2020 - 13:03
    • RBH2019

      Posts: 1.783

      Was de Indy 500 niet ooit onderdeel van het F1 kampioenschap?

      • + 0
      • 22 feb 2020 - 13:06
    • mario

      Posts: 5.832

      @RBH: Klopt, maar das echt wel een tijdje geleden hoor......

      • + 1
      • 22 feb 2020 - 13:14
    • mario

      Posts: 5.832

      Heel lang geleden ;)

      nl.wikipedia.org/w(...)apolis_en_Formule_1

      • + 1
      • 22 feb 2020 - 13:18
    • RBH2019

      Posts: 1.783

      Holy crap dat is langer geleden dan ik in m'n hoofd had zitten.

      • + 1
      • 22 feb 2020 - 13:29
    • mario

      Posts: 5.832

      Je geheugen was vertroebeld geraakt door het feit dat we natuurlijk nog jaren op Indianapolis hebben gereden, alleen was dat natuurlijk niet de Indy 500 ;)

      • + 1
      • 22 feb 2020 - 19:29
    • Arie54

      Posts: 2.569

      Was dat niet die race met maar een paar deelnemers vanwege gezeik over banden?

      • + 1
      • 23 feb 2020 - 13:06
    • mario

      Posts: 5.832

      @Arie.... Yep.... toen konden Jordan en Minardi ook punten scoren ;)

      • + 0
      • 23 feb 2020 - 16:37
  • En dan graag 2 kombochten, lang middenstuk ertussen en wat kort werk na de 2e bocht.

    • + 1
    • 22 feb 2020 - 16:15
  • Het zou fantastisch zijn om de F1 weer op de Indianapolis Motor Speedway te zien.

    Ik ben geen fan van Zandvaart, maar dat ze de Arie Luyendyk-bocht een banking geven is wel een nice touch!

    • + 0
    • 22 feb 2020 - 21:32
    • Arie54

      Posts: 2.569

      Ik ben ook geen fan van Zandvaart hoor, geen idee waar dat ligt overigens.

      • + 0
      • 23 feb 2020 - 13:26
    • @Arie54:

      Grapjas.

      • + 0
      • 23 feb 2020 - 14:56

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar