user icon

Jerez heeft oren naar terugkeer Formule 1 en is in gesprek met Liberty Media

  • Gepubliceerd op 03 feb 2020 13:39
  • comments 10
  • Door: Bjorn Smit

De Formule 1 keert in de nabije toekomst misschien terug naar Circuito de Jerez. Dat blijkt uit een interview dat de Spaanse politicus Juan Marin heeft gegeven voor een online informatieportaal van Andalusië.

Jerez is geen onbekende in de Formule 1. In de jaren '80 en '90 was de koningsklasse van de autosport regelmatig op het circuit te gast. De laatste editie van de Spaanse Grand Prix was in 1990 (gewonnen door Alain Prost), terwijl in 1997 nog de Europese Grand Prix op het circuit werd verreden. Die laatste race werd spraakmakend door de poging van Michael Schumacher om Jacques Villeneuve uit de race te tikken.

De Spaanse Grand Prix ging na 1990 naar Barcelona, waar het Circuit de Barcelona-Catalunya tot op de dag van vandaag de gastheer is. Wel staan er vraagtekens bij hoe lang die race nog op de kalender blijft staan. Afgelopen augustus kwam met moeite een éénjarige deal tot stand met Liberty Media en de Formule 1. Die deal loopt na 2020 af, en dus is er een kans voor Jerez.

Gesprekken met Liberty Media afgetrapt

Politicus Marin geeft toe dat er al gesprekken geweest zijn tussen Liberty en het circuit, naar verluidt over een contract met de looptijd van drie jaar. "Ik kan nog niets zeggen. Sommigen zeggen dat het al rond is. Ik zal echter nog niets bekendmaken, totdat ik de handtekening onder het contract zie staan. Er zijn onderhandelingen gaande, en in mei of juni zullen we meer weten", aldus Marin.

Volgens Marin wordt het wel een duur project voor Jerez en Andalusië: niet alleen de hosting fee is hoog, ook moet het circuit zelf in gereedheid worden gebracht. "De Formule 1 geniet van zowel Jerez als Andalusië veel interesse, maar er zijn ook andere geïnteresseerde landen. Het is een investering en een zeer hoge fee, maar er is ook werd aan het circuit nodig."

Reacties (10)

Login om te reageren
  • NiekBasXD

    Posts: 29

    Ik zie dit baantje zeker liever op de kalender staan dan Barcelona

    • + 2
    • 3 feb 2020 - 13:46
    • Motorland Aragón vind ik een stuk mooier, is ook nog eens hypermodern, en daardoor zonder al te hoge kosten F1 proof te maken vergeleken met het verouderde Jerez.

      • + 0
      • 4 feb 2020 - 00:35
  • Joeppp

    Posts: 4.516

    In de Algarve Portugal ligt een schitterend circuit. Weet iemand waarom daarover nooit gesproken wordt? Mooi plek, mooie faciliteiten, lekker weer.

    • + 0
    • 3 feb 2020 - 13:55
    • Mee eens, ik zie rie baan ook graag op de kalender, ook mooier dan Estoril. Schitterende baan. Maargoed dat is Portugal, en ik heb het idee dat men daar nu niet schreeuwt om een race.

      • + 0
      • 3 feb 2020 - 17:15
    • Autódromo Algarve in Portugal is een prachtig circuit. Het zou geweldig zijn als de Formule 1 daar zou rijden. Maar in Jerez hebben ze belangstelling voor de F1, zij zijn in gesprek, dat heb ik over Algarve nog niet gehoord. En het gaat om veel geld hé. Dus Algarve zie ik zo snel nog niet gebeuren. Ik vraag me ook af hoe lang de F1 dit financieel model nog vol kan houden. Er komt een moment waarop Europese landen ineens massaal gaan afhaken.

      • + 0
      • 3 feb 2020 - 18:27
    • StevenQ

      Posts: 7.046

      het Algarve circuit zou ook prima zijn voor de wintertests, zeer weinig kans op sneeuw

      • + 0
      • 3 feb 2020 - 22:12
    • Fantastis circuit Algarve. Een keer geweest te kijken voor het WK Superbike. T valt me op dat Portugal sowieso vaak over het hoofd gezien wordt in meerdere sporten. Fantastisch land en naar mijn mening is de warmte daar net even wat prettiger dan in Frankrijk of Italie.

      • + 0
      • 3 feb 2020 - 23:40
  • DRS-zone

    Posts: 266

    Jerez altijd al een mooie baan geweest. Jammer dat ze daar niet meer testen!

    • + 0
    • 3 feb 2020 - 13:55
  • Ik verkies Jerez ook boven Barcelona, zeker nadat ze de laatste twee razendsnelle bochten die chicane hebben veranderd en er een chicane tussen ligt.

    Jerez heeft een mooie mix van bochten en een paar mooie inhaal punten. Ook het hoogte verschil hier en daar maakt het een mooie baan, ik zeg doen!

    • + 0
    • 3 feb 2020 - 17:13
  • tazz

    Posts: 152

    Ik was nog heel jong toen ik de laatste F1 races op Jerez heb gezien, maar imo is dat circuit met de huidige wagens echt niet veel beter dan Barcelona qua inhaalmogelijkheden. Dan nog liever Estoril of zelfs het nieuwe Portimao circuit

    • + 0
    • 3 feb 2020 - 18:45

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar