user icon
user icon

Toto Wolff looft Formule E: "Is als Super Mario Kart met echte coureurs"

  • Gepubliceerd op 28 jan 2020 13:33
  • comments 24
  • Door: Bjorn Smit

Toto Wolff is complimenteus over de Formule E. De teambaas van het Formule 1-team van Mercedes genoot van zijn bezoek aan Saoedi-Arabië en noemt de elektrische klasse 'Super Mario Kart met echte coureurs'.

Mercedes debuteerde in Saoedi-Arabië in de Formule E tijdens de seizoensopening van het zesde seizoen van de klasse. Wolff was bij de races in Diriyah aanwezig en zag Stoffel Vandoorne goede zaken doen door twee keer de derde positie te bemachtigen. De Oostenrijker geeft toe dat positief denkt over de klasse. "Ik moet zeggen dat ik genoten heb van de ervaring", vertelde Wolff aan Crash.net.

"Ik ben nooit eerder in Saoedi-Arabië geweest en het was heel bijzonder om Mercedes' deelname in de Formule E te lanceren. Het publiek was fenomenaal en je zag hoe dit land zich open stelt - iets wat ik niet op die manier had verwacht. Het racen wel heel anders dan in de F1, dat kan je wel stellen. Ik vind het Super Mario Kart met echte coureurs, maar het is het absoluut waard om dat een kans te geven."

Mercedes staat er goed voor na de eerste drie races van het nieuwe Formule E-seizoen. Stoffel Vandoorne stond in Diriyah twee keer op het podium en staat bovenaan in de titelstrijd met 38 punten, drie meer dan Alexander Sims. Teamgenoot Nyck de Vries bezet de elfde positie met 18 punten. Bij de teams bezet Mercedes de tweede plaats met 56 punten, vier punten minder dan koploper BMW Andretti.

Reacties (24)

Login om te reageren
  • Tja, hij wordt betaald om zoiets te zeggen, maar hij denkt bij zichzelf, dat is voor mij niets, geef mij maar iets rappers.

    • + 0
    • 28 jan 2020 - 13:52
    • Toto kan het weten, die heeft al een rapper in zijn team.

      • + 0
      • 28 jan 2020 - 22:14
  • StevenQ

    Posts: 5.700

    Een echt compliment vind ik dat niet.

    En gaan we Nyck de Vries binnenkort dan ook bananenschillen zien gooien?

    • + 3
    • 28 jan 2020 - 13:59
  • Geef mij maar echte circuits, motorgeluid en benzinedamp.

    • + 1
    • 28 jan 2020 - 14:03
    • StevenQ

      Posts: 5.700

      Laat de FE om serieus genomen te worden eerst maar eens beginnen met echte circuits, maar volgens mij is de reden dat ze dat niet doen nog steeds dat ze veel te bang zijn voor vergelijkingen in rondetijden met andere raceklassen

      • + 3
      • 28 jan 2020 - 14:07
    • Steven, ik zie het meer dat ze hun eigen koers varen en lak hebben aan de "regels" welke worden gezien als "race ervaring ".
      Steden kunnen hun stad showen door de "groene" elan, geen geluidsoverlast/hinder, goede bereikbaarheid. Fabrikanten kunnen zich exploiteren als "groen" voor een fractie van de kosten als de F1. Ook de fanboost (enigste minpunt wat mij betreft) en de Attack mode laten zien dat ze lak hebben aan hoe een autosport fan de sport beleeft, ze willen het aantrekkelijk en betaalbaar maken voor iedereen.
      Je kunt het ook omdraaien, ze rijden niet op normale circuits omdat er dan een paar bekrompen dinosaurussen beginnen te mekkeren over rondetijden en dit willen/moeten vergelijken. En waarom? Zie het als een opzichzelfstaande klasse. Over 5/6 jaar kun je over snelheid gaan praten.

      • + 1
      • 28 jan 2020 - 14:26
    • Ik denk dat we over een jaar of 30 ook hoofdschuddend terugkijken op die elektrische auto's met al die vervuilende batterij afval.
      Waterstof is de toekomst.

      • + 0
      • 28 jan 2020 - 14:41
    • NFS1

      Posts: 208

      De fanboost, attack mode, smalle tracks en auto's die tegen een duwtje kunnen geeft in mijn ogen een beetje aan dat de FE probeert een soort van real-world arcade racing game neer te zetten. Men zal dit nog verder proberen uit te bouwen wanneer technologie dit mogelijk maakt. Ik denk dat de FE geen ambities heeft om o.b.v. race concept de F1 te benaderen maar voor een eigen (nieuwe) doelgroep gaat en markt aan het creeeren is. Dat gaat volgens mij wel lukken.

      • + 0
      • 28 jan 2020 - 15:09
    • @Steven....op een echt circuit zouden deze frut autotjes veel meer vol gas moeten/kunnen rijden waardoor ze hun zinloze accu veel sneller leeg hebben en misschien maar half zo lang kunnen racen.

      • + 1
      • 28 jan 2020 - 17:47
    • Snork

      Posts: 6.380

      Ik vind FE echt helemaal het einde. Paar kleine aanpassingen:
      - maak de auto’s hybride, dus een extra fossiel aangedreven PU;
      - pas design aan zodat de auto’s aerodynamische downforce creëren;
      - en dan racen op echte circuits.

      Wacht, dit lijkt al op...ah...kak. Laat maar.

      • + 1
      • 28 jan 2020 - 22:59
  • onetimer

    Posts: 356

    Is maar net hoe je Mario Kart interpreteert. Kan ook zo maar een low key sneer zijn richting FE.

    • + 2
    • 28 jan 2020 - 14:06
    • Snork

      Posts: 6.380

      Nee, dat is het niet. Zijn vrouwtje lief is actief in FE en met moeders de vrouw wil je geen ruzie hebben thuis. Toch?

      • + 0
      • 28 jan 2020 - 22:55
    • mario

      Posts: 5.614

      Happy wife, happy life ;)

      • + 0
      • 29 jan 2020 - 10:20
    • Ik vermoed dat ze in huize Wolff een hele donkere kelder hebben.

      • + 0
      • 5 feb 2020 - 13:18
  • z0mer

    Posts: 2.002

    Het afvoerputje van de F1.

    • + 2
    • 28 jan 2020 - 14:34
    • Roy

      Posts: 2.081

      Klopt, helemaal mee eens. Ik heb niets met de FE , ik heb weinig met hun coureurs, de auto's en de circuits.

      Feit is wel ; dit is een erg boeiende markt voor fabrikanten. En met hun steun kan die klasse wel eens in groot tempo groter gaan worden en groeien.

      • + 1
      • 28 jan 2020 - 14:39
    • @Zomer, in welke klasse buiten de F1 en de enkele 24 uurs race op Le Mans rijden er betere coureurs rond?

      • + 0
      • 28 jan 2020 - 16:05
  • jd2000

    Posts: 3.043

    Wat een compliment zeg! De vergelijking maken met een kiddy game. Weet alleen niet wie zich nu beledigd moet voelen

    • + 0
    • 28 jan 2020 - 14:42
    • Snork

      Posts: 6.380

      Super Mario heeft net op Twitter een staking aangekondigd, omdat zijn gemotoriseerde sport met FE wordt vergeleken.

      • + 0
      • 28 jan 2020 - 22:56
  • Die kop whahaha, prachtig sarcasme.

    • + 0
    • 28 jan 2020 - 22:47
  • Het zou me verwonderen dat alle autofabrikanten de bal misslaan met elektromotoren.
    Agag heeft dat goed begrepen.
    Volgend seizoen wordt het een Wereldkampioenschap.
    Mercedes is op de goede weg.

    • + 0
    • 29 jan 2020 - 03:38
    • StevenQ

      Posts: 5.700

      De motoren i shet punt van debat niet, maar accu's of waterstof/brandstofcel wel

      • + 0
      • 29 jan 2020 - 10:20
    • @ stevenQ

      Een nogal gek debatpunt als het om Formule E gaat hé.
      E staat voor elektro, niet waterstof of brandstofcel.

      • + 1
      • 29 jan 2020 - 11:21
    • StevenQ

      Posts: 5.700

      Waterstofauto's hebben elektrische motoren, de waterstof is puur het opslagmedium voor de energie en word in de brandstofcel omgezet in elektriciteit om de elektromotoren aan te drijven.
      dat is dus helemaal NIET gek.

      je zou je er eens in moeten verdiepen voordat je onzinnige opmerkingen maakt

      • + 0
      • 30 jan 2020 - 19:36

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Race

    06:10 - 08:10

  • Vrije training 2

    06:00 - 07:30

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

    Snelste ronde

     

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 2

    06:00 - 07:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    06:10 - 08:10

    Snelste ronde

    06:10 - 08:10

Geef je mening

Wie gaat de eerste race van het seizoen winnen?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land AT
  • Geb. datum 12 jan 1972 (48)
  • Geb. plaats Vienne, Austria, AT
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar